Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés
01
jan/1970

NEM KELL Filmadatbázis nemcsak környezeti nevelőknek

Az Életharmónia Alapítvány filmadatbázisa számos környezetvédelmi témában rendszerezi az interneten ingyenesen hozzáférhető, illetve a megrendelhető filmeket. Az adatbank közel ezer filmet tartalmaz, cím, elérés, fájlformátum, minőség, időtartam, téma és természetesen az elérhetőségi link megadásával.




0
Tovább
01
jan/1970

Velomobil a karosszériás fotelkerékpár

Manapság rendkívül divatos minden, ami környezetbarát, fenntartható, zéró-emissziójú és zöld. Mielőtt úgy gondolnánk, hogy valami rendkívül forradalmival állunk szemben, el kell árulnom, hogy a fejlesztések jó részét az olajválság hívta életre. A kisautónak kinéző, ám valójában a kerékpárok közé tartozó velomobil pályája is lényegében ekkor kezdett felfelé ívelni, s hol van még a csúcspont!



Kezdjük tehát az elején, mi ez a furcsa jármű? A velomobil egy általában háromkerekű, egyszemélyes, emberi erővel hajtott burkolt fekvőkerékpár. Mindhárom általam felsorolt ismérvre egyaránt jellemző az általánosítás, ugyanis mindegyik alól találunk kivételeket. A kedves olvasó a fekvőkerékpárral (azaz rekumbenssel vagy fotelbringával) már találkozhatott idehaza, az origo is írt a különleges kerékpárokról, ám a velomobil ismertsége messze elmarad ezektől. Ez részben annak köszönhető, hogy mindig máshogy hívják, hol burkolt fekvőkerékpár, hol karosszériás fotelkerékpár névvel illetik, holott van neki saját neve (angolosan velomobile, németesen velomobiel).

Manapság rendkívül divatos minden, ami környezetbarát, fenntartható, zéró-emissziójú és zöld. Mielőtt úgy gondolnánk, hogy valami rendkívül forradalmival állunk szemben, el kell árulnom, hogy a fejlesztések jó részét az olajválság hívta életre. A kisautónak kinéző, ám valójában a kerékpárok közé tartozó velomobil pályája is lényegében ekkor kezdett felfelé ívelni, s hol van még a csúcspont!

 

Velomobil az olajválság környezetbarát fekvőkerékpárja, alternatív járművek

 

Velomobil a karosszériás fotelkerékpár

Forrás: Győri Viktor


E cikk aktualitását az adja, hogy immáron hatodik alkalommal, 2009. október 16-17-én, Koppenhágában került megrendezésre az európai velomobil konferencia (6th European Seminar on Velomobile Design), ráadásul a tizenkét előadás egyike "A velomobilozás helyzete és lehetősége Magyarországon" címet viselte. Szerzője Joó Antal, az egyetlen gyári velomobil tulajdonosa és mindennapi használója hazánkban, és fia Joó Gábor, akinek a színvonalas előadást is köszönhettük. Kettejükön kívül még két magyar - jómagam és útitársam - volt jelen a konferencián, képviselve a hazai burkoltbringás társadalmat.

A prezentációk egy kivételével angol nyelven zajlottak, többek között szó volt a velomobilok aerodinamikai tulajdonságairól, a közlekedésben elfoglalt helyzetükről, az előadók több új modellt is bemutattak, valamint megosztották az építés és a mindennapi használat során szerzett tapasztalataikat. A rendezvénynek Koppenhága egyik híres és hírhedt városrésze, Christiania, a hippinegyed egyik barakkja adott otthont, nem messze a sokrétű Christiania Bikes szülőhelyétől.

ForrA!s: GyA'ri Viktor

Dániában és a több gyártónak otthont adó Hollandiában több szempontból is könnyebb a velomobil-tulajdonos élete. Menet közben testi épségéért, leparkolva pedig járművéért kell kevésbé aggódnia, mint Magyarországon. Van mit félteni, ugyanis a személyes biztonságunkon kívül az általunk hajtott szerkezet is egy kisebb vagyont ér. Egy kész háromkerekűre (trike) utólagos burkolatot már akár 2695 €-tól (azaz kb. 720.000 Ft-tól) is kaphatunk, azonban a csúcsmodellek alapára megközelítheti a másfél-kétmillió forintot. Nem szabad elfelednünk, hogy egy ilyen jármű már egy autó kiváltására is alkalmas, és akár éveken belül behozhatja az árát, hiszen nem kell üzemanyagra, parkolásra, biztosításra költenünk. Alapesetben ugyanis emberi erővel, hagyományos kerékpáralkatrészekkel működik szerkezetünk, bizonyos modellekkel gyorsabban lehet haladni, mint egy országúti kerékpárral (például: Quest).

Fokozottabban érzékeny az útburkolat minőségére, ugyanis nem egy, nem is kettő, hanem három nyomon halad és a merev burkolat felerősíti a zajokat. A karosszériát a legmodernebb anyagokból, karbon, üvegszál, alumínium vagy kartonplaszt felhasználásával készül, míg a kerékpár vázát jellemzően még mindig fémből készítik. Első ránézésre két dolog lehet szembetűnő a különleges járművekhez kevésbé értő nézőnek is, mégpedig hogy teljesen - azaz a fejet is eltakaró -, vagy csupán részlegesen burkolt a bringa, illetve hogy elöl van-e két kereke és hátul egy vagy fordítva. Még egy fontos különbség, hogy van-e segédmotor a velomobilban, ugyanis ha legfeljebb 300 W az erőforrás teljesítménye, még a kerékpár kategóriájába tartozik, ha ezt meghaladja, akkor segédmotoros kerékpárról beszélünk, ennek vezetéséhez azonban már jogosítvány szükséges.

ForrA!s: GyA'ri Viktor

Lássuk végül a mindennapos használatot! Legfőbb előnye az időjárási viszontagságoktól való függetlenség, a kényelmes üléspozíció, a gyorsaság. Itthon egyelőre senki sem forgalmaz velomobilt, de a fekvőkerékpárral foglalkozó üzletekben biztos segítségünkre lesznek. A konferencián elhangzott egyik előadás legfőbb mondanivalója az volt, hogy a közlekedés résztvevőiként nem láthatjuk, amire nem is számítunk, sőt azt sem tudjuk, hogy létezik. Ezt figyelembe véve tehát minél feltűnőbb festésű, több lámpával ellátott, fényvisszaverőkkel felmatricázott járművel érdemes csak elindulni!

A bukósisak használata ajánlott, akárcsak hagyományos kerékpáros közlekedésnél is. Ha mégis baleset érne bennünket, az eddigi tapasztalatok szerint a burkolat valamelyest véd a sérülésektől, lehet azonban, hogy hosszútávon az ellenkezője fog bebizonyosodni. U-lakat nélkül el se induljunk, ha kint akarjuk valahol hagyni járművünket, bár a hagyományos kikötési technikánkat át kell dolgoznunk, ugyanis nincs első és hátsó vázháromszög.

Több információért látogasd meg a világ legnagyobb velomobilos linkgyűjteményét (http://velomobil.lap.hu) és a rendszeresen frissülő velomobilos blogot (http://drdj.blog.hu), mindkettő magyar nyelvű!


Írta és a fényképeket készítette: Győri Viktor, azaz DrDj


0
Tovább
01
jan/1970

Hol találok környezetbarát termékeket?

Hazánkban is egyre több tudatos fogyasztó keresi a boltok polcain a környezet- (és egészség) barát alternatívákat, legyen szó akár bioélelmiszerekről, natúrkozmetikumokról, energiatakarékos berendezésekről, vagy természetes összetevőket tartalmazó tisztítószerekről. Ezt a fogyasztói igényt felismerve már számos élelmiszer-lánc és bolthálózat forgalmaz már ilyen termékeket, hétköznapi vásárlásaink során érdemes tehát figyelni a környezetbarát összetevőkre utaló jelzéseket (A, illetve A+ energiaosztályú berendezések, Fair Trade logó, FSC minősítés, stb.).

Néhány bolt kifejezetten "zöld" termék-katalógussal is rendelkezik, az áruházban külön sarkot alakítva ki a környezetbarát termékeknek (pl. Office Depot). Néhány, elsősorban online áruház pedig kifejezetten ezen termékek népszerűsítésére és forgalmazására szakosodott, ezekből gyűjtöttünk össze egy csokorra valót az alábbi listában. Mielőtt azonban kosarunkba tennénk a kiválasztott terméket, érdemes megfontolnunk a Tudatos Vásárlók 12 pontját, illetve azt, hogy valóban szükségünk van-e az adott tárgyra, vagy csak a fogyasztói társadalom által gerjesztett igényeink miatt vesszük meg.

A környezetbarát termékeket forgalamazó boltok lisája elérhető a Hulladék Munkaszövetség honlapján!




0
Tovább
01
jan/1970

EZT NEM TESSZÜK KI, ANNYIRA SZAR Elemfaló, környezetterhelő kütyük - videó

Az egyszer használatos elem számos elektronikai eszköz energiaellátó eszköze. Ha belegondolunk a közvetlen környezetünkben is legalább féltucat sok esetben hasznavehetetlen elemmel működő készülék van. Elemeket tölthető, ezáltal újrahasználható akkumulátorokkal helyettesíthetjük, azonban ha nem ilyeneket használunk, érdemes pár tanácsot megszívlelnünk.

 



Fél tucat elektronikai kütyü darabonként 2 elem. Alábecsült szám egy háztartásban. Ennyi egyszer használatos elemből több mint negyed kiló hulladék fog válni lemerülése után. Ugyanakkor érdemes a látszólag lemerült elemeket, másik kisebb fogyasztású készülékben továbbhasználni.

Amely elem már nagy teljesítményű készüléket nem bír működtetni, az egy másik, elemmel működő, kisebb teljesítményű készülékben sokszor még vígan használható.

Digitális fényképezőgépek napjaink elterjedt elemfogyasztói. Fotómasinákba nem tölthető elemek használata általában hosszabb működési időt eredményez, de lemerülésük után azonnal hulladékká válnak.

Forrás: szelektív.hu

Érdemes megpróbálni a digitális gépekből kivett látszólag lemerült elemeket másik kisebb teljesítményű készülékbe helyezni.

Bővebben itt.


0
Tovább
01
jan/1970

A Nap mindenkié

A NapelemPályázat.hu oldalon naprakész és átfogó tájékoztatást kínálnak a napelemes rendszerek kiépítéséhez igényelhető támogatásokról, pályázatokról és hazai szabályozásról.



Magánszemélyek részére, családi házra vehető igénybe állami támogatás. Napelemes rendszerekre jellemzően 35-50% pályázati támogatás igényelhető, az önrészhez alacsony (3,73%-os) kamatozású hitel igényelhető.

Mennyit termel egy napelem?

A kalkulátor alapbeállításai alapján 1100 kWh-t termelhetünk átlagosan Magyarországon 1kW-os rendszerrel, konkrétan például Sopronban 1040 kWh-t, míg Gyulán 1150kWh-t (és értelemszerűen egy 2 v. 3kW-os rendszernél ennek két- vagy hároszorosát). Egy száraz és napos nyáron kicsit jobb lehet, egy esős nyár után pedig kevesebb - de ezek a szezonális eltérések 5-10 év távlatában kiegyenlítik egymást.

Az alapbeállítások jók a kalkulátorban, talán egy korszerű 96-97%-os inverter esetén 10%-ra átírható a system losses, de összességében látható, hogy itthon nem nagyon érdemes 1200kWh-nál többre számítani egy évben 1 kilowatt napelemtől.

További információk az alábbi oldalon olvashatóak!




0
Tovább
01
jan/1970

NEM HASZNÁLJUK Megalapozatlanok a csapvízzel szembeni félelmek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete csapvíz és ásványvíz tesztjében megvizsgálta, vajon mennyire megalapozottak a csapvízzel szembeni félelmek, s hogy valóban indokolt-e ásványvízre cserélni a vezetékes vizet.



A tesztelésbe vont 11 ásványvíznél valamint 5 településről vett csapvíznél mikrobiológiai, vízkémiai jellemzőket vizsgáltak. Ezen kívül a csapvíznél a gyógyszermaradványok jelenlétére, az ásványvíznél pedig arra is kíváncsiak voltak a tesztelők, hogy a fluorid tartalom meghaladja-e az egészségügyi határértéket, és ha igen, ez fel van-e tüntetve a címkén. Továbbá a gyártó a címkén buzdítja-e a vásárlót szelektív hulladékgyűjtésre.

A vizsgálat során az ásványvizeknél nagyobb arányban találtak magas bakteriológiai szennyezettséget, mint a csapvizeknél.  Környezetvédelmi szempontból igen lehangoló eredmény született, ugyanis az esetek többségében a gyártó nem bíztatja szelektív hulladékgyűjtésre a fogyasztót. Fluorid tekintetében egy kritikus eset volt, ahol a laborban mért fluorid tartalom meghaladta a címkén feltüntetett és egészségügyi szempontból ajánlott határértéket.

A csapvíz esetében öt magyarországi vízszolgáltató vize került górcső alá, a vízmintákat Budapest, Dunaújváros, Makó, Szolnok, Tatabánya zöld óvodáiból vették. A vizsgált esetek nem támasztják alá a hazai lakosság körében kialakult előítéleteket.

A hazai vízminőségi problémák hátterében leggyakrabban a nitrit-, nitrát-, ammónium-, bór- és arzénszennyezés áll. Ebben a tekintetben egy kivétellel jóval a határérték alatt volt a vízminták szennyezettsége. Egyedül a makói csapvízben lévő arzén mennyisége volt kiemelkedő, a hazai és uniós határérték háromszorosa.

A baktérium-szennyezettséget vizsgáló mikrobiológiai mérés eredményei jók voltak. A jogszabályban előírt két paraméter tekintetében mind az öt vízminta átment a teszten, vagyis nem jelentenek egészségügyi kockázatot. 

A manapság sokat emlegetett, és számos vitát kiváltó gyógyszermaradványok tekintetében sem találtak terhelő adatot. A tesztben - elsősorban fájdalomcsillapítókban és fogamzásgátlókban előforduló - 16 gyógyszermaradványt vizsgálták, de mindegyik a kimutathatósági érték alatt volt.

A fogyasztóként érdemes utánajárni, hogy a településünkön illetve a lakásunkban milyen a víz minősége. A csapvíz minősége ugyanis számos tényezőtől függ: a vízbázistól, vagyis a kitermelés helyének földtani felépítésétől, a környéken zajló ipari és mezőgazdasági tevékenységtől valamint a vízhálózat állapotától. Az elöregedett vezetékekből kioldódó anyagok, illetve a kialakuló állóvíz esetenként kellemetlen íz- és szaghatást eredményezhetnek.

Mivel sok esetben, a vezetékrendszer felújításával hosszútávon megoldható a probléma, így összességében olcsóbban és nem kevésbé egészségesen jövünk ki, mintha bedőlnénk az ásvány-vízvásárlási láznak.

Tekintettel arra, hogy az egy főre jutó hazai ásványvízfogyasztás több mint 100 l/év, évente mintegy 4000-13000 Ft-ot spórolhatunk, ha csapvízre állunk át. A szállításból adódó és a termelődő jelentős mennyiségű PET-hulladék környezeti hatásáról nem is beszélve. Ugyanakkor azt sem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy az egyoldalú ásványvízfogyasztással kapcsolatban is egyre több szakmai aggály fogalmazódik meg. 



A teszt eredményei és az összefoglaló elemzés a http://tudatosvasarlo.hu/cikkek/1542 és a  http://tudatosvasarlo.hu/cikkek/1557 oldalon található.


0
Tovább
01
jan/1970

Megújult a Füvészkert Budapesten

Megújult a Füvészkert Budapesten. A belső terek teljesen átalakultak, így jobban megközelíthetővé és akadálymentesekké váltak. Az elektromos rendszer felújításának részeként energiatakarékos, napfénypótló fényforrásokat, szellőzőket építettek be. A házak teljes külső burkolata megújult, az üveghéjazatot lecserélték. A felújításnak máris megvan a közvetlen előnyös hatása:

A Viktória-házban élő óriás amazonasi tündérrózsa idén először áttelelt, ami Magyarországon élő egyedeknél még sosem fordult elő, s ez egyértelműen az új fűtésrendszernek és a napfénypótló lámpáknak köszönhető. A felújítás során újonnan kialakított Ausztrál-ház az ausztrál mediterrán tájak növényeit mutatja be közel 1000 négyzetméteren, ahol 200 őshonos ausztrál növény látható. A kert belső ösvényei új burkolatot kaptak, a bejáratnál akadálymentesítés szolgálja a vakok és gyengénlátók kényelmét.

Részletek a Greenfo.hu cikkében.




0
Tovább
01
jan/1970

Még mindig célkeresztben a gyerekreklámok

A gyerekeknek szóló élelmiszer-reklámok terén tett önkorlátozó vállalásokban a cégek még mindig igen engedékenyek saját magukkal szemben. Sőt, még abban sem sikerült megegyezniük, hogy ki számít gyereknek - derül ki egy új tanulmányból. A Tudatos Vásárlók Egyesületének összeállítása.



Több ízben is foglalkoztunk már a gyerekeknek szánt élelmiszer-reklámok kérdésével, ezúttal a Consumers International (CI) tanulmánya mutat rá a téma változatlan aktualitására.

A "Left wanting more" című tanulmány felidézi, hogy az elhízás a fizikai és lelki megterhelés mellett számos súlyos megbetegedés forrása is lehet. Ilyen pl. a cukorbetegség, különféle szív- és érrendszeri betegségek, de egyes rákfajták kialakulásában is szerepet játszhat. Mindemellett nemcsak egyéni problémáról van szó, hiszen ez az egészségügyi rendszeren keresztül az egész társadalomra komoly terhet ró.

Mivel a túlsúly többnyire a mozgáshiányra, illetve a helytelen táplálkozásra vezethető vissza, a megoldást is ezeken a területeken kell keresni. A CI szerint minden esetben kulcsfontosságú a felvilágosító munka, az egészséges táplálkozás jelentőségének terjesztése, hirdetése. Ilyen értelemben meghatározó a gyerekeket célzó kommunikáció, hiszen nekik még nincs kialakult ízlésük, és nincsenek megrögzült táplálkozási szokásaik.

Természetesen csak akkor lehet igazán eredményes az egészséges táplálkozás melletti kardoskodás, hogyha egyidejűleg nem érik a gyerekeket ellentétes hatások. A CI tanulmánya szerint a nagy élelmiszergyártó cégek 500-szor annyit fordítanak termékeik reklámozására, mint amennyit az Egészségügyi Világszervezet (WHO) költ az egészséges táplálkozás hirdetésére.

Számos országban az élelmiszergyártók kormányzati nyomásra vállalásokat tettek, hogy nem hirdetnek bizonyos élelmiszereket gyerekeknek, illetve nem szállítanak ilyen termékeket az iskolabüfékbe. Mint korábbi cikkünkben is rámutattunk, az iskolabüfékkel kapcsolatos vállalások hazai teljesítése nem sikerült éppen makulátlanul.

Nagyon engedékenyek magukkal szemben a cégek

A CI összegyűjtötte a tíz legtöbbet reklámozó nemzetközi élelmiszergyártó cég honlapján közzétett ilyen irányú ígéreteket, illetve megvizsgálta az amerikai, kanadai, EU-s, thaiföldi, ausztrál és mexikói vállalások honlapjait. Ezeket később összevetette a saját, illetve az Elhízás Elleni Nemzetközi Akciócsoport (IOTF) ajánlásaival.

Az eredmény változatos képet mutat. A CI értékelésében kiemeli, hogy jelentős fejlődés figyelhető meg a gyerekeket célzó reklámok területén, noha még mindig rengeteg tennivaló, hiányosság akad.

Külön megemlíti a kutatásban abszolút utolsó Yum! cégeket (pl. KFC, Pizza Hut), amelyek semmilyen fórumon nem tettek közzé ilyen jellegű vállalásokat, irányelveket. Hasonlóan kevés információt közöl honlapjain a McDonald's. Egyedül a cég kanadai és Egyesült Államokbeli vállalásai érhetőek el az interneten.

Jellemző, hogy a cégek többsége bonyolult, áttekinthetetlen kritériumokat állít fel (saját magával szemben) annak meghatározásakor, hogy milyen esetekben tiltott a reklámozás. Egyidejűleg engedékenyek azokon a területeken, amelyek meghatározóak cég arculata szempontjából. Bizonyos esetekben az egészségtelen összetevők arányának csökkentése már önmagában elegendő ahhoz, hogy egy termék a cég belső szempontjai szerint kedvezőbb elbírálásban részesüljön (pl. PepsiCo, Kraft).

Ki is a célközönség?

Gyakran vitatható, hogy az egyes vállalatok miként határozzák meg az adott célközönséget. Sok esetben a gyártók azt tekintik gyerekközönségnek, ahol a csoport legalább felét 12 éven aluliak alkotják (egyedül a McDonald's [30%], a Kraft [35%] és a Mars [25%] szabott ennél szigorúbb feltételeket). Így azonban az önkorlátozás nem tekinthető teljes körűnek.

Az is jellemző, hogy a csomagolás és az árusítóhely mint reklámfelület nem jelenik meg egyik vállalat profiljában sem, ezért azokra semmilyen korlátozás nem érvényes. De ettől függetlenül is sok esetben kérdéses, hogy milyen hirdetési csatornákra vonatkoznak az egyes vállalások.

A legtöbb gyártó alapvetően engedélyezi az iskolán belüli reklámozást, amennyiben az iskola vezetése hozzájárul ehhez. Továbbá egy cég sem korlátozza a gyerektermékek szülőkön vagy nevelőkön keresztüli hirdetését (indirekt marketing).

A Coca-Cola az egyetlen vállalat, amely feltételek nélkül beszüntette a 12 év alattiak irányába történő reklámozást. A Mars egy termékcsalád kivételével (az USA-ban forgalmazott terméknél 9 év a korhatár) tett hasonló vállalást.

Minden egyéb cég bonyolult táplálkozási táblázatok alapján dönti el, hogy mely élelmiszereket lehet gyermekek számára is reklámozni. A CI szerint a cégek egy része (pl. Kellogg's) viszonylag puha feltételeket állapít meg, így a meghatározó termékeket minden célcsoport irányába hirdetheti.

Néhány cég megfoghatatlan definíciókkal növeli a mozgásterét, így az "elsősorban gyereket megcélzó" reklámok ugyan tilosak (Danone, Unilever), de "másodsorban" már nem érvényes az önkorlátozás.

Nincs magyar nyelvű információ

A vizsgált vállalatok egy része (Coca-Cola, Kellogg's, Mars, Nestlé, PepsiCo, Unilever) globális vállalásokat tett, tehát mindenütt azonos cégpolitikát folyatat ezen a területen. A Kraft, a McDonald's és a Danone ígéretei viszont elsősorban regionális vonatkozásúak.

Kíváncsiak voltunk, hogy a felmérésben vizsgált vállalatok magyarországi honlapjain találunk-e információt a gyermekeket célzó reklámokkal kapcsolatban. Sajnos még a globális vállalásokat tett cégek sem adnak tájékoztatást a témában, egyik vizsgált vállalat honlapján sem találunk ilyen jellegű információt.

A CI az említettek tükrében még bőven lát fejlődési lehetőséget a gyerekeket célzó hirdetések szabályozásával kapcsolatban. Mindenek előtt egységesítenék az ilyen reklámokra vonatkozó elbírálási kritériumokat, kiterjesztenék a korlátozásokat a 12-16 éves korosztályra is, a vállalásokat pedig minden esetben globálissá tennék.

Forrás: Tudatos Vásárló


0
Tovább
01
jan/1970

Néhány csomagolási tipp

A csomagolóanyag érték, bánjunk vele takarékosan! Az egyébként is díszes csomagolású terméket fölösleges tovább bugyolálni. Drága díszcsomagolók helyett felhasználhatjuk a régi színes újságok vagy falinaptárak képeit. Jópofák az így kitapétázott kartondobozok is.



Mutatós díszcsomagolót készíthetünk házilag, ha a hagyományos barna csomagolópapírt, selyempapírt, vagy akár díszdobozt vízfestékkel festett krumplinyomdával mintázzuk.

A másik lehetőség: ne csomagolj! A karácsony, ahogy megszoktuk: sok ajándék, sok csomagolópapír (vagy valami olyasmi), vagyis sok szemét, és persze sok kivágott fa. De minek is?

Forrás: Ökoszolgálat


0
Tovább
01
jan/1970

Tápláló szeretet II.

A Nógrádi Napraforgó Hagyományőrző és Szociális Egyesület idén is házi készítésű befőttekkel, lekvárokkal, savanyúságokkal segít budapesti nagycsaládosoknak. Akciójukra az árvizek és a viharok okozta emelkedő élelmiszerárak miatt most különösen nagy szükség van. Önzetlen szeretetük, gondoskodásuk számukra ismeretlen embereket táplál.



Nagy családot, sok gyermeket eltartani mindig embert próbáló feladat volt. A mostani gazdasági helyzetben ez bizonyára még nehezebb. Az Egyesület tagjai tavaly elhatározták, hogy a maguk módján segítenek. Vidéken a legtöbb háznál több zöldség-gyümölcs terem, mint amennyit feldolgoznak. A maradékot többnyire szomszédoknak adják, elcserélik, megetetik az állatokkal, de az sem ritka, hogy végül hagyják elrohadni. Az Egyesület tagjai ezeket a feleslegesnek mutatkozó terményeket is feldolgozták, és a Nagycsaládosok Országos Egyesületének (NOE) ajándékozták.

 A szeretetcsomagban
- 288 üveg lekvár, befőtt, zöldség, savanyúság, aszalt gyümölcs
- 82 palack paradicsomlé, szörp
- 2 doboz szárított tea, fűszer
- 1 doboz sárgarépa
- 2 doboz alma és
- 1 zsák krumpli volt.

A több asztalt elborító ajándék láttán a NOE képviselői nagyon meghatódtak. Elmondták, hogy sokféle felajánlást kaptak már, de ehhez hasonlót még soha. Minden adomány segítség, de úgy érezték, a nógrádi ajándék több, mint élelmiszer a rászoruló családoknak. Az üvegek címkéjén tartalmuk mellett szerepelt egy felirat: "Szeretettel készítette: a készítő neve". Ez a szeretet egy láthatatlan, mégis fontos köteléket jelent a segítő és a megajándékozott család számára. Ettől a köteléktől volt különleges ez az adomány.

A nógrádi egyesület tagjai már szorgalmasan főzik be a zöldséget, gyümölcsöt, hogy idén is támogathassanak budapesti nagycsaládosokat.
Ön is segíthet! A program résztvevői azt remélik, hogy hozzájuk hasonlóan mások is segítenek rászoruló embereknek. Ajándékozzon tápláló szeretetet közvetlenül vagy civil szervezeteken keresztül Ön is!


0
Tovább

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz. Elérhetőség: 365zoldotlet(kukac)gmail(pont)com

Címke felhő

újrahasznosítás (195),otthon (137),fenntarthatóság (100),közlekedés (64),energiatakarékosság (62),kert (62),környezetvédelem (60),műanyag (47),légszennyezés (46),természetvédelem (42),hulladék (42),napelem (39),környezettudatosság (36),környezetszennyezés (36),napenergia (35),kerékpár (35),városi életmód (34),megújuló energia (33),klímaváltozás (32),fenntartható építészet (29),globális felmelegedés (29),koronavírus (26),urbanisztika (25),PET-palack (25),karácsony (24),szén-dioxid-kibocsátás (21),mezőgazdaság (19),hőszigetelés (18),természet (18),gyerek (17),városi közlekedés (16),fűtés (16),építészet (16),autó (15),komposzt (15),divat (15),nyár (15),klímaválság (14),kutya (14),konyha (14),élelmiszer (13),növény (13),LED (13),hulladékhasznosítás (13),tömegközlekedés (13),szemét (13),egészség (12),ecet (12),szelektív hulladékgyűjtés (12),szódabikarbóna (11),CO2 (11),víztakarékosság (11),Ozone zöld díj (11),élelmiszerpazarlás (11),barkácsolás (10),takarékosság (10),ajándék (10),Kína (9),papír (9),urbánus életmód (9),WWF (9),szélturbina (9),elektromos autó (9),ivóvíz (9),tél (9),szélenergia (9),levegőszennyezés (8),művészet (8),szén-dioxid (8),raklap (8),Párizs (8),levegőminőség (8),allergia (8),hulladékgyűjtés (8),lakásfelújítás (8),természetes gyógymód (8),takarítás (7),vásárlás (7),stressz (7),almaecet (7),ételpazarlás (7),illóolaj (7),lakberendezés (7),mobiltelefon (7),csomagolás (7),Hulladék Munkaszövetség (7),Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (7),biogáz (7),komposztálás (7),háztartás (7),Hollandia (7),New York (6),macska (6),városi élet (6),szúnyog (6),Magyar Telekom (6),környezetbarát (6),Kanada (6),vegán (6),gyümölcs (6),étel (6),biodiverzitás (6),Budapest (6),alga (6),VOC (6),Föld napja (6),játék (6),ökolábnyom (6),növényvédelem (6),szmog (6),erdő (6),virág (5),város (5),ruha (5),urbanizáció (5),városi hősziget (5),beporzás (5),testről és lélekről (5),busz (5),pályázat (5),faültetés (5),karácsonyfa (5),bioüzemanyag (5),Greenfo (5),Ökoszolgálat (5),szélerőmű (5),Föld órája (5),térkép (5),zajszennyezés (5),méh (5),bútor (5),víz (5),sport (5)

Archívum