Jobb, mint egy elektromos kerékpár vagy roller, mert esőben is remekül használható, de közben meg annyi idő alatt fel lehet tölteni, mint egy laptopot.
KÉP: NimbusOne
Jobb, mint egy elektromos kerékpár vagy roller, mert esőben is remekül használható, de közben meg annyi idő alatt fel lehet tölteni, mint egy laptopot.
KÉP: NimbusOne
Sokan aggódnak, hogy egyes vállalkozások szántóföldekre telepítenének napelemet, ezzel elveszik a haszonnövényektől a termőterületet. Nos, a vasúti talpfák között senkit nem zavarna, ráadásul meglepő, milyen sok és tiszta áramot lehetne így megtermelni.
KÉP: Bankset
Sokan döntenek amellett, hogy a városból kiköltöznek az agglomerációba vagy nem túl távoli faluba -- végül is, ha valakinek elegendő hetente-kéthetente egyszer bemennie a munkahelyére, annak ideális lesz a váltás. Ám vannak olyan aspektusai, amelyek meglepetésként érhetik az új lakókat, még akkor is, ha egyik-másik kifejezetten ökotudatos.
KÉP: Pixabay
Ennek a címnek a fele se tréfa, még ha elsőre nehéz is értelmezni az egymás mellé tett szavakat. De mindegyik igaz! Svéd tervezők készítettek egy olyan robogót, amelynek alapanyaga újrahasznosított acél, a karosszériáját pedig lézerrel kivágott elemekből gépi erővel és origami technikával hajtogatják megfelelő alakúra.
Felmérések szerint a levegőben lévő mikroműanyagok 85 százaléka a gumiabroncsok kopása miatt képződik. A gumiabroncs nemcsak gumiból van, hanem szintetikus gumi és egy sor más vegyület keveréke. Dél-koreai kutatók kifejlesztettek egy öko-abroncsot, amely megakadályozza a gumi kopásából származó légszennyezést.
A kanadai elektromosautózásról hírt adó Electric Autonomy Canada (EAC) portál formatervezési pályázatot hirdetett "A jövő elektromos töltőállomása" címmel, amelyre a világ minden tájáról több száz pályamű érkezett. Íme, a nyertesek!
Végre egy jó ötlet a közúti áruszállítás által okozott levegőszennyezés ellen! Az áruszállítás a gazdaság fontos eleme, ám a járművek károsanyag-kibocsátása óriási: a Nemzetközi Fuvarozói Fórum (ITF) becslései szerint a világ teljes károsanyag-kibocsátásának 7 százalékát ez a szektor bocsátja ki, ami a teljes közlekedési kibocsátás 30 százaléka. Ennek következménye, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint világszerte évente több mint 7 millióan halnak meg a légszennyezés miatt.
KÉP: Pexels
Az északolasz nagyváros vezetése jóváhagyta a 200 millió eurós Cambio Biciplan projektet, amely 750 kilométernyi kerékpárutat hoz létre a városban. Négy teljes körutat, 16 sugárirányban haladó utat, illetve a város határvonalán futó négy szélső összekötő utat foglal magában a végső rendszer, amelynek 2035-re készül el. Ebből egyes szakaszok már léteznek, másokat most fognak kialakítani.
Bikemi közbiciklik Milánóban. KÉP: Pixabay
Magyarországon napok óta emelkedik a szennyező anyagok aránya a levegőben. Szombaton (2021. okt. 30.) Kazincbarcika, Sajószentpéter, Nyíregyháza és Dorog levegőjét minősítette veszélyesnek a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK). Ezek mellett egészségtelen a levegő Budapesten, Százhalombattán, Tatabányán, Várpalotán, Putnokon, Mickolcon, Oszláron és Debrecenben.
Érdemes ezért rákattintani a WAQI.INFO oldalon található valósidejű légszennyezettségi világtérképre!
Egyrészt ha ránagyítunk az oldalra (vagy a jobb felső sarokban beírjuk a keresőablakba a településünk nevét), azt láthatjuk, hogy jelenleg milyen a helyzet lakóhelyünkön vagy ahová utazni szeretnénk. Amennyiben településünk rendelkezik levegőminőség ellenőrző állomással, máris megkapjuk az aktuális értéket, a levegőminőségi előzményeket.
Másrészt pedig azért hasznos a waqi.info, mert a légszennyezettség nem áll meg az országhatárokon, hanem bizony a széljárás továbbíthatja. Ebben tud segítség lenni a World Air Quality Forecast menü, amely a széljárásnak megfelelően négynapos előrejelzést mutat.
A légszennyezettséget többféle színnel jelölik:
0-50 AQI pont: ZÖLD / JÓ - a levegőminőség kielégítő, a légszennyezettség nem jelent veszélyt.
51-100 AQI pont: SÁRGA / ELFOGADHATÓ - a levegőminőség még elfogadható, de a légszennyezésre különösen érzékeny egyének számára már egészségügyi kockázatot jelent. A mikroszkopikus méretű légszennyező anyagok (PM2,5) száma nő a levegőben, a légzőszervi betegségben szenvedők és az asztmások csak rövid időt töltsenek a szabadban, akárcsak a sportoló gyerekek és felnőttek.
101-150 AQI pont: NARANCS / EGÉSZSÉGTELEN AZ ÉRZÉKENYEK SZÁMÁRA - az érzékeny csoportokban tartozó egyének már egészségi panaszokról számolnak be, de a nagyobb népesség még nem érintett. A mikroszkopikus méretű légszennyező anyagok (PM2,5) száma nő a levegőben, a légzőszervi betegségben szenvedők és az asztmások csak rövid időt töltsenek a szabadban, akárcsak a sportoló gyerekek és felnőttek.
151-200 AQI pont: VÖRÖS / EGÉSZSÉGTELEN - mindenki elkezdi észlelni a légszennyezés egészségre gyakorolt hatását, az érzékeny csoportba tartozó egyének súlyosabb állapotról számolnak be. A mikroszkopikus méretű légszennyező anyagok (PM2,5) száma fokozódik a levegőben, a légzőszervi betegségben szenvedők és az asztmások kerüljék a szabadban végzett tevékenységeket, akárcsak a sportoló gyerekek és felnőttek. Különösen a gyerekek ne maradjanak kint túl hosszú időre.
201-300 AQI pont: LILA / NAGYON EGÉSZSÉGTELEN - egészségügyi veszélyhelyzet, az egész népességet érintheti. A légzőszervi betegségben szenvedők és az asztmások kerüljenek minden szabadban végzett tevékenységet, akárcsak a sportoló gyerekek és felnőttek. Különösen a gyerekek ne maradjanak kint túl hosszú időre.
300+ AQI pont: BÍBOR / KOCKÁZATOS: mindenki tapasztalhatja a légszennyezés által okozott egészségügyi problémákat. Senkinek nem tanácsos semmilyen szabadtéri tevékenység.
A non-profit waqi.info projekt 2007-ben indult el Kínában, máig adományokból tartja fenn magát. Jelentéseket kapnak a világ 130 országának 2000 nagyvárosából 30 ezer mérőállomástól, ezeket a waqi.info illetve az aqicn.org oldalakon lehet megnézni.
Természetesen a valósidejű levegőminőségi térképet le is lehet tölteni alkalmazásként, hogy tudjuk, mikor mehetünk futni a szabadba, és mikor volna tanácsosabb inkább otthon maradni (vagy edzőterembe menni).
365 Zö
Úgy néz ki, mint egy lapát nélküli Dyson-ventilátor, de közben ez egy jegyértékesítő automata. Mindannyian szenvedtünk már a tömeg-közlekedésben vagy parkolóban azzal, hogy vagy túl magasan, vagy túl alacsonyan volt az automata.
A Coinvenience fantázianévre hallgató automata a brit Loughborough Egyetem hallgatóinak (Harry Rigler, Katy Finch, Reuben Williams, Omar Alqasem, Bianca Tartaglia) vizsgaprojektje, a társadalmi érzékenységgel párosuló formatervezés jó példája.
Az automata hidraulikus motorja fel-le mozgatja a készüléket, a megfelelő magasságba.
A jegyautomata ovális fémháza védi a készüléket, egyúttal a beépített világítás tökéletes megvilágítást nyújt, illetve a fémház árnyékot is vet a készülékre, hogy megakadályozza a monitor becsillogását.
Természetesen a feliratok Braille-írással is kitapinthatók.
via YankoDesign
HKZs