A kanadai elektromosautózásról hírt adó Electric Autonomy Canada (EAC) portál formatervezési pályázatot hirdetett "A jövő elektromos töltőállomása" címmel, amelyre a világ minden tájáról több száz pályamű érkezett. Íme, a nyertesek!
Csúnya zöldségből, ütődött gyümölcsből lesz az értékes táplálékkiegészítő
Pár évvel ezelőtt nevetségesnek tartottuk azt az előírást, ami a bizonyos mértékben görbülő uborkákat leértékelt termékké nyilvánította. Szerencsére ez mára a múlté. Nem úgy a zöldségek és gyümölcsök külsejére vonatkozó igény: a nagy élelmiszerláncok nem szeretik a kicsit csúnyácska, esetleg enyhén ütődött zöldségeket és gyümölcsöket, mert állítólag mi, vásárlók nem vesszük meg ezeket. Jóllehet a növény vagy termés külseje egyáltalán nem befolyásolja a beltartalmi értékét. Statisztikák szerint világszerte évente egymilliárd zöldség és gyümölcs kerül hulladékba e szűklátókörű gondolkodás miatt.
KÉP: Outcast Foods
Akárki legyen is a felelős ebben a kérdésben, a kanadai Outcast Foods (angolul: számkivetett, pária ételek) vállalkozás megpróbál a hátrányból előnyt kovácsolni. Számos helyi gazdával felvették a kapcsolatot, és az esztétikailag nem tökéletes terményt megvásárolják tőlük. Itt jön be az innováció, a hozzáadott érték: az eladhatatlan zöldségeket és gyümölcsöket növényi fehérjeporrá alakítják. Ez a nagy tápértékű por remekül felhasználható bármilyen étel hozzávalójaként.
KÉP: Outcast Foods
Az Outcast Foods nagy körültekintéssel végzi a munkát: a begyűjtött terményt még azonnal lefagyasztják, hogy minél kevesebbet veszítsen a tápértékéből. Amint beértek az üzembe, a terményt ecetes vízben tisztára ossák és megy a dehidratálóba. Az üzemben lényegében nincs hulladék, mert az egész zöldséget vagy gyümölcsöt porrá alakítják: leveleskelt, spenótot, almát, céklát, sárgarépát, paradicsomot, epret és minden más szezonális terményt.
KÉP: Outcast Foods
A porok fehérjepótlóként alkalmasak állateledelbe (brokkoli), bébiételbe, salátaszószokba (sárgarépa), jégkrémbe (alma), levesekbe, vegán turmixokba, sőt, kozmetikumokba (cékla). A kereskedelemben kapható fehérjeporok többsége állati fehérjéből, például tejből készül, márpedig a nagyüzemi szarvasmarhatartás rendkívül környezetszennyező. Ezzel szemben az Outcast növényi fehérjepor előállítása a teljes láncot tekintve is sokkal kevésbé környezetterhelő, és mindenképpen jelentős mennyiséggel csökkenti az élelmiszerpazarlást.
VIA Treehugger
A robotokat alkalmazó cégek több embert is foglalkoztatnak
Egy 20 év adatsorát elemző kanadai kutatásból az derül ki, hogy nem kell félnünk a "robokalipszistől": azoknál a cégeknél ugyanis, ahol robotokat alkalmaznak, átlagosan 15 százalékkal nőtt a humán munkaerő aránya is. Igaz, nem minden beosztásban.
Kanadában az 1990-es évek óta állítanak munkasorba robotokat, először az autógyártásban, a 2010-es évektől pedig már a termelés minden területén, még az agrárszektorban is. A Statistics Canada, azaz a kanadai statisztikai hivatal 1996-2017 közötti adatsorait elemezve kiderül, hogy a hasonló cégek közül azoknál nőtt a dolgozók száma, amelyek robotokat is alkalmaznak.
A legnagyobb létszámnövekedés a képzettségi skála két végén látható: a magasan/speciálisan képzettek, például a programozók, és a legfeljebb érettségivel vagy azzal sem rendelkező dolgozók körében.
Azok a cégek, amelyek robotokat alkalmaznak, nagy valószínűséggel csökkentik a menedzserek számát, ezzel nagyobb jogosultságot adnak a dolgozóknak mind a döntéshozatalban, mind a teljesítmény elismerése terén, olvasható Jay Dixon, a Statistics Canada közgazdásza tanulmányában.
Hiver't-Klokner Zsuzsanna
Ezekkel a kanadai (és zöld) tippekkel kevésbé fogsz fázni a fagyban
Az észak-amerikai ország egyes részein ilyenkor mínusz negyven fok is lehet. Még a sarkköri-kanadai humorral "banánöv"-nek nevezett Dél-Ontarióban is, ahol a januári átlaghőmérséklet 0 és mínusz 6°C között van, bármikor beüthet egy mínusz 20-30 fokos időszak, mint az alábbi torontói fotó is mutatja:
Szóval ha valaki, ők sokat tudnak arról, hogyan és mit kell viselni/csinálni ilyenkor a fázás ellen.
1. Ne öltözz túl melegen
Hacsak nem állsz órákig egy helyben. Mert ha egy kicsit is mozogsz, pláne havat lapátolsz vagy rohansz a buszhoz, a túl meleg ruházatba csak bele fogsz izzadni. És ha a mozgás után megállsz, sokkal jobban fogsz fázni a nyirkos alsóban. Fontos a réteges öltözködés, de amint beérsz egy meleg helyre, azonnal hámozz le magadról 1-2 réteget.
2. Viselj gyapjút
Igenis vedd elő a szekrény aljából azt a pulcsit és kardigánt (vagy ahogy a nagyi mondta: szvettert), amit még anyád kötött egy-egy régi karácsonyra. A kanadaiak szerint nincs a gyapjúhoz fogható a téli hideg ellen. A gyapjúzokni náluk alapfelszerelés, akárcsak a gyapjúmellény vagy kesztyűbélés.
3. Vegyél fel egyujjas kesztyűt
Ez sokkal jobb, mint az ötujjas, mert a zsákformájú kesztyűben az ujjaid melegítik egymást. A fenti ponthoz kapcsolódva kérd meg kötni tudó rokonaidat (vagy a szomszéd nénit), hogy finom gyapjú- vagy kasmírfonalból kössenek neked kesztyűt. Ha már kötnek, horgoljanak egy hosszú madzagot is, amit áthúzol a kabátujjakon, a végeit pedig a kesztyűkhöz varrod, hogy ne veszítsd el őket. A meglévő vízlepergető anyagból készült egyujjasodhoz varrhatsz kesztyűbélést gyapjúfilcből is.
4. Legyen bélelt a csizmád
Itt a leárazás, keress olyan csizmát vagy bakancsot, amelyben vagy kivehető bélés van, vagy pedig te csinálhatsz bélést öreg gyapjúzokni újrahasznosításával. A lábbeli ugyanis nemcsak kívülről lesz nedves (hó vagy eső miatt), hanem belülről is, a lábad izzadása miatt. A kanadaiak szerint rendkívül fontos, hogy este ki tudd szárítani a csizmádat, kivedd belőle a zoknibélést és a talpbélést is, hogy reggelre ne maradjanak nyirkosak. Tudományos kutatás szerint a hideg láb 10 százalékkal növeli a megfázás kockázatát.
5. Válassz megfelelő kabátot
Szintén itt a leárazás, most keress olyan télikabátot, amit egy kanadai is felvenne: legfontosabb, hogy minden végén zárható legyen, nehogy bemenjen a hideg. Tehát az alját és a derekát lehessen szűkíteni-összehúzni, az ujja bősége legyen szabályozható tépőzáras vagy gumis mandzsettával, a kapucni előtt legyen nagy gallérja is, ami szintén összegombolható, -patentolható, -cipzározható, és melegíti a nyakadat. A kapucni legyen akkora, hogy aláférjen egy sapka, és még úgy is lógjon túl a profilodon, illetve körben lehessen összehúzni egy zsinórral, hogy védje az arcodat. A tollbélés melegebb, mint a műszál, de csak vegyileg tisztítható, otthoni mosógépben nem. A kabáton legyenek jó nagy zsebek, amelyekben elfér a kezed és a kesztyűd is. A kabát anyaga legyen szélálló, és legalább a vállain vízlepergető.
6. Védd az arcodat
Aki sarkvidéki viharokhoz szokott, az nem hagyja szabadon az arcát a mínuszokban. Tekerhetsz egy vékony sálat a szád elé, vagy megkérheted kötni tudó rokonodat, hogy kössön neked egy nyakmelegítőt (lényegében egy összegombolható csövet). A nyakmelegítőt és a sálat a nagy kabátgallér tartja a helyén.
7. Tartsd melegen a fejedet
Soha ne menj sehová sapka nélkül, pláne nem vizes hajjal. Jóllehet csupán városi legenda, hogy a fejünkön veszítjük el a testhő 80 százalékát (a valóság csak 10%), de attól még a kobakot burkolni kell. Nagyon érzékeny például a hidegre a fület borító finom bőr, amelyen rövid idő alatt kialakulhat fagyási sérülés. A kanadaiak szerint, ha melegben van minden porcikád, szeretni fogod a telet, de ha bármid is fázik, kínlódni fogsz.
8. Belülről is melegítsd magad
Télen a főzelékek és száraz sültek helyett válaszd a forró leveseket főételnek. Igyál minél több meleg italt, és ha már leárazás, akkor lőjél magadnak most egy rozsdamentes acélkulacsot is, amelyben magaddal viheted a kávét, teát, forró csokit, ráadásul forró vízzel is elmosogatható (szemben a műanyag kulacsokkal), és évekig használható.
Még mindig a slusszkulcs a sikeres randi kulcsa Kanadában
Azok a kanadaiak, akik le akarják nyűgözni partnerüket, jobban teszik, ha saját autóval érkeznek a randira – olvasható az autoTRADER.ca 2017. janu-ári felmérésében, amely azt firtatta, milyen szerepe van az autónak a mai társkeresésben. A közvélemény-kutatás Kanadában készült, ahol az euró-paitól eltérőek az autóvásárlási szokások és okok, továbbá a felmérést egy (amúgy a legnagyobb Kanadában) autós apróhirdetési weboldal készíttette, tehát talán nem teljesen pártatlan.
A kevéssel Valentin-nap előtt nyilvánosságra hozott felmérésből az derül ki, hogy a 18-34 év közötti kanadaiak 92 százaléka tartja vonzónak, ha randipartnere autóval érkezik a találkára. Az autó pedig inkább legyen saját tulajdonban, mert a válaszadók 48 százaléka szerint ciki kölcsönzött kocsival érkezni. Jóllehet a tulajdonlás terén magasak az elvárások, a régi idők etikettjét már korántsem igénylik ilyen sokan: ahelyett, hogy az autóval érkező fél becsöngetne a bejárati ajtónál, a fiatalabbak szerint jobb, ha inkább sms-ben jelzi érkezését.
"Életkortól függetlenül az átlagemberek bizonyos értékeket társítanak a tulajdonolt tárgyakhoz: sokak számára az autó a szabadság, sikeresség és megbízhatóság jelképe, márpedig ezek minden társkereső számára pozitív tulajdonságok", mondta Jess O'Reilly, a kutatás kommentálásához felkért szexuálpszichológus.
Úgy látja, az autós etikett a hátsó ülésre szorult: míg az 55 évnél idősebb válaszadók szerint jó benyomást kelt, ha a férfi kinyitja a nő előtt az autó ajtaját, az Y generáció (18-34 éves) tagjainak csak 31 százaléka várja ezt el. Sőt, ők kifejezetten "nyálas"-nak érzik az ilyesmit. Ugyanilyen (alacsony) arányban érdekli őket, hogy mennyire tiszta az autó.
"Nyilvánvaló különbségek tapasztalhatók az eltérő generációk etikettjében. Kíváncsi lennék, eltűnnek-e a korábbi illemszabályok a jövőben, például a pontos érkezés, az ajtónyitás, a becsöngetés", tette hozzá a szakember.
A kutatás főbb megállapításai
A stílus fontosabb a divatnál: első randin legnagyobb sikere a kupé vagy szedán autónak van a válaszadók 39 százaléka szerint. Az SUV-ok 27 százaléknak, a kabriók 20 százaléknak jönnek be.
A pick-up nem randira való: a legkevésbé "csajozós" jármű a pick-up kisteherautó (8%-nak tetszik), a ferdehátú (4%) és a motorkerékpár (3%).
Becsöngetni, vagy nem becsöngetni: jóllehet a kanadaiak 69 százaléka elvárja, hogy randipartnere kiszálljon a kocsiból, és becsöngessen érte az ajtónál, ez inkább az idősebbeknél elvárás. A 35-54 évesek 71 százaléka, az 55+-osok 83 százaléka szeretné ezt, míg a fiatalabbaknak legfeljebb 50 százaléka.
Tisztaság fél siker: ez inkább a nőknek fontos, 81 százalékuk körbesasol a járműben, míg a férfiak negyedét egyáltalán nem érdekli, mekkora kupi van a kocsiban.
Dudálj, ha nem akarsz még egy randit: a kanadaiak alig 1 százaléka érezte úgy, hogy a randipartnernek dudálással kellene jeleznie érkezését.
A férfiakat kevésbé érdekli a sofőr vezetési képessége: a férfiak 22 százaléka nem idegesíti magát, ha a nő nem vezet biztonságosan, szemben a nők 8 százalékával (vagyis a nők 92 százalékát idegesíti ez). Ezzel szemben a nők 40 százaléka úgy nyilatkozott, hogy szóba sem jöhet második randi, a férfi veszélyesen vezet. A férfiak 18 százaléka érez ugyanígy.
Ezt a 4 dolgot ne tegye vezetés közben: a kanadaiak 74 százaléka szerint vezetés közben tilos inni vagy drogozni, 12 százalékuk elítéli a menet közbeni sms-ezést, 11 százalékuk az agresszív stílust, 4 százalékuk pedig azt, ha a sofőr az exéről beszél vezetés közben.
"Könnyű lenne azt mondani, hogy azok vagyunk, amit vezetük, vagy – mint ebben az esetben – ahogy vezetünk. A járművek meghatározó szerepet játszanak a hétköznapjainkban, és sokatmondó, mekkora jelentőségük van a társkereső kanadaiak életében", mondta az autoTRADER.ca felelős szerkesztője.
Kérdés, hogy a felmérésből levonhatók-e következtetések a mi számunkra, akik abban bízunk, hogy a nem megújuló üzemanyagon alapuló és környezetterhelő autóhasználat részben kiváltható volna például kerékpár vagy tömegközlekedési eszközök igénybe vételével.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss kimutatása szerint 2016-ban már közel annyi új autót állítottak forgalomba, mint a gazdasági válság előtt, 2007-ben, illetve egy év alatt 6,5 százalékkal nőttek az autóeladások.
Magyarországon 2015-ben 77 171 autót értékesítettek, 2016-ban viszont 96 552 darabot, ami 25,1 százalékos növekedés. Az Unióban csak Hollandiában csökkent tavaly az autóértékesítés, méghozzá meglepően sokkal: 14,7 százalékkal – de hát ott a legköltségesebb autót tartani, üzemeltetni, javíttatni. Hollandia közismert a kerékpáros-kultúrájáról, tehát ez afféle kölcsönhatás lehet.
Személyautók száma 1000 lakosra vetítve (2013-as adatok)
Forrás: Eurostat
Nem szennyezik a levegőt a legújabb vízi játékszerek
Motoros hajókázás üzemanyagtartály, olaj, levegő-, víz-, vagy zajszennyezés nélkül? Már lehetséges. A hibridautók sikere után lassan egyre többen figyelnek fel a napenergiát is hasznosító elektromos vízi járművekre. Ilyen hajókat gyárt az a kanadai cég is, aki a teljesen elektromos, könnyű és csendes Infinyte-ot árulja. A katamarán egy egyszerű joystick-kal irányítható igazi játékhajó, ráadásul az eddig használt motoros vízi játékszerekkel ellentétben, egyáltalán nem bocsát káros gázokat a levegőbe vagy olajcseppeket a vizekbe, és még zajt sem csap működés közben.
Az elem típusától függően átlagosan tíz órát képes egyhuzamban menni, de bármilyen hagyományos 240 Voltos áramforrásról feltölthető. Hogy közvetetten se legyen káros hatása, a szuperkönnyű szerkezetet újrahasznosított anyagokból, környezetbarát gyártási folyamatok során készítik. Kis súlyának köszönhetően az Infinyte könnyedén lebeg, siklik, vagy fordul akár 360 fokos szögben is a víz felszínén, írják a honlapján. A kanadai gyártócég szerint az elektromos hajó irányítása gyerekjáték, és Észak-Amerika után már Európa több országában is adtak el belőle, darabját körülbelül 13 ezer dollárért (2,3 millió forint).
A cég következő modellje egy nagyobb, napenergiát is hasznosító hajó lesz, amire tetőt is szerelnek a beépített napelemek számára, és amin akár tíz ember is kényelmesen elférhet. Mivel ezeket a hajókat leginkább szórakozásra használják, azt pedig egyébként is napos időben szokás, igencsak logikus választásnak tűnik a napenergia. Igaz, a napelemmel működő hajókat egyelőre borsos áron adják, egy másik kanadai gyártó Loon nevű nyolc személyes, napelemes tetővel ellátott kishajójáért 32 ezer dollárt (5,7 millió forintot) is elkérnek.