Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés
15
feb/2022

A villanyautó tölt, a vezetője gyúr - ilyenek lesznek a töltőállomások Kanadában

A kanadai elektromosautózásról hírt adó Electric Autonomy Canada (EAC) portál formatervezési pályázatot hirdetett "A jövő elektromos töltőállomása" címmel, amelyre a világ minden tájáról több száz pályamű érkezett. Íme, a nyertesek!

elektromos autó villanyautó Kanada


0
Tovább
15
feb/2021

Csúnya zöldségből, ütődött gyümölcsből lesz az értékes táplálékkiegészítő 

Pár évvel ezelőtt nevetségesnek tartottuk azt az előírást, ami a bizonyos mértékben görbülő uborkákat leértékelt termékké nyilvánította. Szerencsére ez mára a múlté. Nem úgy a zöldségek és gyümölcsök külsejére vonatkozó igény: a nagy élelmiszerláncok nem szeretik a kicsit csúnyácska, esetleg enyhén ütődött zöldségeket és gyümölcsöket, mert állítólag mi, vásárlók nem vesszük meg ezeket. Jóllehet a növény vagy termés külseje egyáltalán nem befolyásolja a beltartalmi értékét. Statisztikák szerint világszerte évente egymilliárd zöldség és gyümölcs kerül hulladékba e szűklátókörű gondolkodás miatt.

élelmiszerpazarlás környezetvédelem mezőgazdaság egészség vásárlás Kanada

KÉP: Outcast Foods

Akárki legyen is a felelős ebben a kérdésben, a kanadai Outcast Foods (angolul: számkivetett, pária ételek) vállalkozás megpróbál a hátrányból előnyt kovácsolni. Számos helyi gazdával felvették a kapcsolatot, és az esztétikailag nem tökéletes terményt megvásárolják tőlük. Itt jön be az innováció, a hozzáadott érték: az eladhatatlan zöldségeket és gyümölcsöket növényi fehérjeporrá alakítják. Ez a nagy tápértékű por remekül felhasználható bármilyen étel hozzávalójaként.

élelmiszerpazarlás környezetvédelem mezőgazdaság egészség vásárlás Kanada

KÉP: Outcast Foods

Az Outcast Foods nagy körültekintéssel végzi a munkát: a begyűjtött terményt még azonnal lefagyasztják, hogy minél kevesebbet veszítsen a tápértékéből. Amint beértek az üzembe, a terményt ecetes vízben tisztára ossák és megy a dehidratálóba. Az üzemben lényegében nincs hulladék, mert az egész zöldséget vagy gyümölcsöt porrá alakítják: leveleskelt, spenótot, almát, céklát, sárgarépát, paradicsomot, epret és minden más szezonális terményt.

élelmiszerpazarlás környezetvédelem mezőgazdaság egészség vásárlás Kanada

KÉP: Outcast Foods

A porok fehérjepótlóként alkalmasak állateledelbe (brokkoli), bébiételbe, salátaszószokba (sárgarépa), jégkrémbe (alma), levesekbe, vegán turmixokba, sőt, kozmetikumokba (cékla). A kereskedelemben kapható fehérjeporok többsége állati fehérjéből, például tejből készül, márpedig a nagyüzemi szarvasmarhatartás rendkívül környezetszennyező. Ezzel szemben az Outcast növényi fehérjepor előállítása a teljes láncot tekintve is sokkal kevésbé környezetterhelő, és mindenképpen jelentős mennyiséggel csökkenti az élelmiszerpazarlást. 

VIA Treehugger


0
Tovább
16
nov/2020

A robotokat alkalmazó cégek több embert is foglalkoztatnak

Egy 20 év adatsorát elemző kanadai kutatásból az derül ki, hogy nem kell félnünk a "robokalipszistől": azoknál a cégeknél ugyanis, ahol robotokat alkalmaznak, átlagosan 15 százalékkal nőtt a humán munkaerő aránya is. Igaz, nem minden beosztásban.

Kanadában az 1990-es évek óta állítanak munkasorba robotokat, először az autógyártásban, a 2010-es évektől pedig már a termelés minden területén, még az agrárszektorban is. A Statistics Canada, azaz a kanadai statisztikai hivatal 1996-2017 közötti adatsorait elemezve kiderül, hogy a hasonló cégek közül azoknál nőtt a dolgozók száma, amelyek robotokat is alkalmaznak. 

A legnagyobb létszámnövekedés a képzettségi skála két végén látható: a magasan/speciálisan képzettek, például a programozók, és a legfeljebb érettségivel vagy azzal sem rendelkező dolgozók körében.

Azok a cégek, amelyek robotokat alkalmaznak, nagy valószínűséggel csökkentik a menedzserek számát, ezzel nagyobb jogosultságot adnak a dolgozóknak mind a döntéshozatalban, mind a teljesítmény elismerése terén, olvasható Jay Dixon, a Statistics Canada közgazdásza tanulmányában.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább
06
jan/2019

Ezekkel a kanadai (és zöld) tippekkel kevésbé fogsz fázni a fagyban

Az észak-amerikai ország egyes részein ilyenkor mínusz negyven fok is lehet. Még a sarkköri-kanadai humorral "banánöv"-nek nevezett Dél-Ontarióban is, ahol a januári átlaghőmérséklet 0 és mínusz 6°C között van, bármikor beüthet egy mínusz 20-30 fokos időszak, mint az alábbi torontói fotó is mutatja: 

tél hideg Kanada újrahasznosítás téli ruházat öltözködés

Torontoist

Szóval ha valaki, ők sokat tudnak arról, hogyan és mit kell viselni/csinálni ilyenkor a fázás ellen.

1. Ne öltözz túl melegen

tél hideg Kanada újrahasznosítás téli ruházat öltözködés

Bodellia / Flickr

Hacsak nem állsz órákig egy helyben. Mert ha egy kicsit is mozogsz, pláne havat lapátolsz vagy rohansz a buszhoz, a túl meleg ruházatba csak bele fogsz izzadni. És ha a mozgás után megállsz, sokkal jobban fogsz fázni a nyirkos alsóban. Fontos a réteges öltözködés, de amint beérsz egy meleg helyre, azonnal hámozz le magadról 1-2 réteget.

2. Viselj gyapjút

tél hideg Kanada újrahasznosítás téli ruházat öltözködés

Mohair / Flickr

Igenis vedd elő a szekrény aljából azt a pulcsit és kardigánt (vagy ahogy a nagyi mondta: szvettert), amit még anyád kötött egy-egy régi karácsonyra. A kanadaiak szerint nincs a gyapjúhoz fogható a téli hideg ellen. A gyapjúzokni náluk alapfelszerelés, akárcsak a gyapjúmellény vagy kesztyűbélés.

3. Vegyél fel egyujjas kesztyűt

tél hideg Kanada újrahasznosítás téli ruházat öltözködés

Whimsie Dots / Flickr

Ez sokkal jobb, mint az ötujjas, mert a zsákformájú kesztyűben az ujjaid melegítik egymást. A fenti ponthoz kapcsolódva kérd meg kötni tudó rokonaidat (vagy a szomszéd nénit), hogy finom gyapjú- vagy kasmírfonalból kössenek neked kesztyűt. Ha már kötnek, horgoljanak egy hosszú madzagot is, amit áthúzol a kabátujjakon, a végeit pedig a kesztyűkhöz varrod, hogy ne veszítsd el őket. A meglévő vízlepergető anyagból készült egyujjasodhoz varrhatsz kesztyűbélést gyapjúfilcből is.

4. Legyen bélelt a csizmád

tél hideg Kanada újrahasznosítás téli ruházat öltözködés

Waterdownclinic

Itt a leárazás, keress olyan csizmát vagy bakancsot, amelyben vagy kivehető bélés van, vagy pedig te csinálhatsz bélést öreg gyapjúzokni újrahasznosításával. A lábbeli ugyanis nemcsak kívülről lesz nedves (hó vagy eső miatt), hanem belülről is, a lábad izzadása miatt. A kanadaiak szerint rendkívül fontos, hogy este ki tudd szárítani a csizmádat, kivedd belőle a zoknibélést és a talpbélést is, hogy reggelre ne maradjanak nyirkosak. Tudományos kutatás szerint a hideg láb 10 százalékkal növeli a megfázás kockázatát.

5. Válassz megfelelő kabátot

tél hideg Kanada újrahasznosítás téli ruházat öltözködés

Chung Ho Leung / Flickr

Szintén itt a leárazás, most keress olyan télikabátot, amit egy kanadai is felvenne: legfontosabb, hogy minden végén zárható legyen, nehogy bemenjen a hideg. Tehát az alját és a derekát lehessen szűkíteni-összehúzni, az ujja bősége legyen szabályozható tépőzáras vagy gumis mandzsettával, a kapucni előtt legyen nagy gallérja is, ami szintén összegombolható, -patentolható, -cipzározható, és melegíti a nyakadat. A kapucni legyen akkora, hogy aláférjen egy sapka, és még úgy is lógjon túl a profilodon, illetve körben lehessen összehúzni egy zsinórral, hogy védje az arcodat. A tollbélés melegebb, mint a műszál, de csak vegyileg tisztítható, otthoni mosógépben nem. A kabáton legyenek jó nagy zsebek, amelyekben elfér a kezed és a kesztyűd is. A kabát anyaga legyen szélálló, és legalább a vállain vízlepergető.

6. Védd az arcodat

tél hideg Kanada újrahasznosítás téli ruházat öltözködés

Flickr

Aki sarkvidéki viharokhoz szokott, az nem hagyja szabadon az arcát a mínuszokban. Tekerhetsz egy vékony sálat a szád elé, vagy megkérheted kötni tudó rokonodat, hogy kössön neked egy nyakmelegítőt (lényegében egy összegombolható csövet). A nyakmelegítőt és a sálat a nagy kabátgallér tartja a helyén.

7. Tartsd melegen a fejedet

tél hideg Kanada újrahasznosítás téli ruházat öltözködés

The Star

Soha ne menj sehová sapka nélkül, pláne nem vizes hajjal. Jóllehet csupán városi legenda, hogy a fejünkön veszítjük el a testhő 80 százalékát (a valóság csak 10%), de attól még a kobakot burkolni kell. Nagyon érzékeny például a hidegre a fület borító finom bőr, amelyen rövid idő alatt kialakulhat fagyási sérülés. A kanadaiak szerint, ha melegben van minden porcikád, szeretni fogod a telet, de ha bármid is fázik, kínlódni fogsz. 

8. Belülről is melegítsd magad

tél hideg Kanada újrahasznosítás téli ruházat öltözködés

John Jones / Flickr

Télen a főzelékek és száraz sültek helyett válaszd a forró leveseket főételnek. Igyál minél több meleg italt, és ha már leárazás, akkor lőjél magadnak most egy rozsdamentes acélkulacsot is, amelyben magaddal viheted a kávét, teát, forró csokit, ráadásul forró vízzel is elmosogatható (szemben a műanyag kulacsokkal), és évekig használható. 


0
Tovább
13
feb/2017

Még mindig a slusszkulcs a sikeres randi kulcsa Kanadában

Azok a kanadaiak, akik le akarják nyűgözni partnerüket, jobban teszik, ha saját autóval érkeznek a randira – olvasható az autoTRADER.ca 2017. janu-ári felmérésében, amely azt firtatta, milyen szerepe van az autónak a mai társkeresésben.  A közvélemény-kutatás Kanadában készült, ahol az euró-paitól eltérőek az autóvásárlási szokások és okok, továbbá a felmérést egy (amúgy a legnagyobb Kanadában) autós apróhirdetési weboldal készíttette, tehát talán nem teljesen pártatlan.

A kevéssel Valentin-nap előtt nyilvánosságra hozott felmérésből az derül ki, hogy a 18-34 év közötti kanadaiak 92 százaléka tartja vonzónak, ha randipartnere autóval érkezik a találkára. Az autó pedig inkább legyen saját tulajdonban, mert a válaszadók 48 százaléka szerint ciki kölcsönzött kocsival érkezni. Jóllehet a tulajdonlás terén magasak az elvárások, a régi idők etikettjét már korántsem igénylik ilyen sokan: ahelyett, hogy az autóval érkező fél becsöngetne a bejárati ajtónál, a fiatalabbak szerint jobb, ha inkább sms-ben jelzi érkezését. 

személygépkocsi Kanada kerékpár

KÉP

"Életkortól függetlenül az átlagemberek bizonyos értékeket társítanak a tulajdonolt tárgyakhoz: sokak számára az autó a szabadság, sikeresség és megbízhatóság jelképe, márpedig ezek minden társkereső számára pozitív tulajdonságok", mondta Jess O'Reilly, a kutatás kommentálásához felkért szexuálpszichológus. 

Úgy látja, az autós etikett a hátsó ülésre szorult: míg az 55 évnél idősebb válaszadók szerint jó benyomást kelt, ha a férfi kinyitja a nő előtt az autó ajtaját, az Y generáció (18-34 éves) tagjainak csak 31 százaléka várja ezt el. Sőt, ők kifejezetten "nyálas"-nak érzik az ilyesmit. Ugyanilyen (alacsony) arányban érdekli őket, hogy mennyire tiszta az autó.

"Nyilvánvaló különbségek tapasztalhatók az eltérő generációk etikettjében. Kíváncsi lennék, eltűnnek-e a korábbi illemszabályok a jövőben, például a pontos érkezés, az ajtónyitás, a becsöngetés", tette hozzá a szakember.

személygépkocsi Kanada kerékpár

KÉP

A kutatás főbb megállapításai

A stílus fontosabb a divatnál: első randin legnagyobb sikere a kupé vagy szedán autónak van a válaszadók 39 százaléka szerint. Az SUV-ok 27 százaléknak, a kabriók 20 százaléknak jönnek be.

A pick-up nem randira való: a legkevésbé "csajozós" jármű a pick-up kisteherautó (8%-nak tetszik), a ferdehátú (4%) és a motorkerékpár (3%).

Becsöngetni, vagy nem becsöngetni: jóllehet a kanadaiak 69 százaléka elvárja, hogy randipartnere kiszálljon a kocsiból, és becsöngessen érte az ajtónál, ez inkább az idősebbeknél elvárás. A 35-54 évesek 71 százaléka, az 55+-osok 83 százaléka szeretné ezt, míg a fiatalabbaknak legfeljebb 50 százaléka.

Tisztaság fél siker: ez inkább a nőknek fontos, 81 százalékuk körbesasol a járműben, míg a férfiak negyedét egyáltalán nem érdekli, mekkora kupi van a kocsiban.

Dudálj, ha nem akarsz még egy randit: a kanadaiak alig 1 százaléka érezte úgy, hogy a randipartnernek dudálással kellene jeleznie érkezését.

A férfiakat kevésbé érdekli a sofőr vezetési képessége: a férfiak 22 százaléka nem idegesíti magát, ha a nő nem vezet biztonságosan, szemben a nők 8 százalékával (vagyis a nők 92 százalékát idegesíti ez). Ezzel szemben a nők 40 százaléka úgy nyilatkozott, hogy szóba sem jöhet második randi, a férfi veszélyesen vezet. A férfiak 18 százaléka érez ugyanígy.

Ezt a 4 dolgot ne tegye vezetés közben: a kanadaiak 74 százaléka szerint vezetés közben tilos inni vagy drogozni, 12 százalékuk elítéli a menet közbeni sms-ezést, 11 százalékuk az agresszív stílust, 4 százalékuk pedig azt, ha a sofőr az exéről beszél vezetés közben.

"Könnyű lenne azt mondani, hogy azok vagyunk, amit vezetük, vagy – mint ebben az esetben – ahogy vezetünk. A járművek meghatározó szerepet játszanak a hétköznapjainkban, és sokatmondó, mekkora jelentőségük van a társkereső kanadaiak életében", mondta az autoTRADER.ca felelős szerkesztője.

Kérdés, hogy a felmérésből levonhatók-e következtetések a mi számunkra, akik abban bízunk, hogy a nem megújuló üzemanyagon alapuló és környezetterhelő autóhasználat részben kiváltható volna például kerékpár vagy tömegközlekedési eszközök igénybe vételével. 

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) friss kimutatása szerint 2016-ban már közel annyi új autót állítottak forgalomba, mint a gazdasági válság előtt, 2007-ben, illetve egy év alatt 6,5 százalékkal nőttek az autóeladások.

Magyarországon 2015-ben 77 171 autót értékesítettek, 2016-ban viszont 96 552 darabot, ami 25,1 százalékos növekedés. Az Unióban csak Hollandiában csökkent tavaly az autóértékesítés, méghozzá meglepően sokkal: 14,7 százalékkal – de hát ott a legköltségesebb autót tartani, üzemeltetni, javíttatni. Hollandia közismert a kerékpáros-kultúrájáról, tehát ez afféle kölcsönhatás lehet.

Személyautók száma 1000 lakosra vetítve (2013-as adatok)

személygépkocsi Kanada kerékpár

Forrás: Eurostat


0
Tovább
27
ápr/2011

Nem szennyezik a levegőt a legújabb vízi játékszerek

Motoros hajókázás üzemanyagtartály, olaj, levegő-, víz-, vagy zajszennyezés nélkül? Már lehetséges. A hibridautók sikere után lassan egyre többen figyelnek fel a napenergiát is hasznosító elektromos vízi járművekre. Ilyen hajókat gyárt az a kanadai cég is, aki a teljesen elektromos, könnyű és csendes Infinyte-ot árulja. A katamarán egy egyszerű joystick-kal irányítható igazi játékhajó, ráadásul az eddig használt motoros vízi játékszerekkel ellentétben, egyáltalán nem bocsát káros gázokat a levegőbe vagy olajcseppeket a vizekbe, és még zajt sem csap működés közben.

Az elem típusától függően átlagosan tíz órát képes egyhuzamban menni, de bármilyen hagyományos 240 Voltos áramforrásról feltölthető. Hogy közvetetten se legyen káros hatása, a szuperkönnyű szerkezetet újrahasznosított anyagokból, környezetbarát gyártási folyamatok során készítik. Kis súlyának köszönhetően az Infinyte könnyedén lebeg, siklik, vagy fordul akár 360 fokos szögben is a víz felszínén, írják a honlapján. A kanadai gyártócég szerint az elektromos hajó irányítása gyerekjáték, és Észak-Amerika után már Európa több országában is adtak el belőle, darabját körülbelül 13 ezer dollárért (2,3 millió forint).

A cég következő modellje egy nagyobb, napenergiát is hasznosító hajó lesz, amire tetőt is szerelnek a beépített napelemek számára, és amin akár tíz ember is kényelmesen elférhet. Mivel ezeket a hajókat leginkább szórakozásra használják, azt pedig egyébként is napos időben szokás, igencsak logikus választásnak tűnik a napenergia. Igaz, a napelemmel működő hajókat egyelőre borsos áron adják, egy másik kanadai gyártó Loon nevű nyolc személyes, napelemes tetővel ellátott kishajójáért 32 ezer dollárt (5,7 millió forintot) is elkérnek.


0
Tovább

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz. Elérhetőség: 365zoldotlet(kukac)gmail(pont)com

Címke felhő

újrahasznosítás (195),otthon (137),fenntarthatóság (100),közlekedés (64),energiatakarékosság (62),kert (62),környezetvédelem (60),műanyag (47),légszennyezés (46),természetvédelem (42),hulladék (42),napelem (39),környezettudatosság (36),környezetszennyezés (36),napenergia (35),kerékpár (35),városi életmód (34),megújuló energia (33),klímaváltozás (32),fenntartható építészet (29),globális felmelegedés (29),koronavírus (26),urbanisztika (25),PET-palack (25),karácsony (24),szén-dioxid-kibocsátás (21),mezőgazdaság (19),hőszigetelés (18),természet (18),gyerek (17),városi közlekedés (16),fűtés (16),építészet (16),autó (15),komposzt (15),divat (15),nyár (15),klímaválság (14),kutya (14),konyha (14),élelmiszer (13),növény (13),LED (13),hulladékhasznosítás (13),tömegközlekedés (13),szemét (13),egészség (12),ecet (12),szelektív hulladékgyűjtés (12),szódabikarbóna (11),CO2 (11),víztakarékosság (11),Ozone zöld díj (11),élelmiszerpazarlás (11),barkácsolás (10),takarékosság (10),ajándék (10),Kína (9),papír (9),urbánus életmód (9),WWF (9),szélturbina (9),elektromos autó (9),ivóvíz (9),tél (9),szélenergia (9),levegőszennyezés (8),művészet (8),szén-dioxid (8),raklap (8),Párizs (8),levegőminőség (8),allergia (8),hulladékgyűjtés (8),lakásfelújítás (8),természetes gyógymód (8),takarítás (7),vásárlás (7),stressz (7),almaecet (7),ételpazarlás (7),illóolaj (7),lakberendezés (7),mobiltelefon (7),csomagolás (7),Hulladék Munkaszövetség (7),Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (7),biogáz (7),komposztálás (7),háztartás (7),Hollandia (7),New York (6),macska (6),városi élet (6),szúnyog (6),Magyar Telekom (6),környezetbarát (6),Kanada (6),vegán (6),gyümölcs (6),étel (6),biodiverzitás (6),Budapest (6),alga (6),VOC (6),Föld napja (6),játék (6),ökolábnyom (6),növényvédelem (6),szmog (6),erdő (6),virág (5),város (5),ruha (5),urbanizáció (5),városi hősziget (5),beporzás (5),testről és lélekről (5),busz (5),pályázat (5),faültetés (5),karácsonyfa (5),bioüzemanyag (5),Greenfo (5),Ökoszolgálat (5),szélerőmű (5),Föld órája (5),térkép (5),zajszennyezés (5),méh (5),bútor (5),víz (5),sport (5)

Archívum