16
júl/2019

Autósként is nyaralhatnál környezettudatosan

Képzeld el, hogy a következőképpen nyaralsz a családdal: csurig pakolod az autót a poggyásszal, rögzítesz a hátára még két biciklit, beszuszakolod a kutyát is, és nekiindultok a tengerpartnak. De nem ám az autópályán, hanem egy kényelmes vonaton, hálókocsiban! Mégpedig úgy, hogy kimész a pályaudvarra, először felteszed a vonatra az autódat, aztán a családdal elfoglaljátok a hálófülkéteket. Az óránként 160-as tempóval suhanó vonaton másnap ébredés után elfogyasztjátok a reggelit, és már meg is érkeztetek, leveszed az autót, beülsz a családdal, és odahajtasz az apartmanotokhoz. 

Ez létezik. 

fenntarthatóság közlekedés autósvonat Motorail Autotrain

Wikimedia

Úgy hívják, hogy Motorail vagy Autotrain, és Európa számos országában elérhető. Tengerparti irányba Magyarországhoz legközelebb Bécsben és a dél-ausztriai (karintiai) Villachban. Utóbbi pontról például az Optima Express autósvonatjaival déli irányban az 1400 kilométerre fekvő törökországi Edirnébe juthatsz, ahol már csak rajtad múlik, hogy félóra autózás után Isztambulba érsz, vagy Bulgáriába mész át, illetve Görögországba.  

A Motorail az 1960-as évektől az 1990-es évekig élte virágkorát, akkortájt évente csak Nagy-Britanniából százezren indultak útnak (40 ezer autóval!), hogy a pihentető vonatút után saját autójukkal bebarangolják Európa déli vidékeit.

fenntarthatóság közlekedés autósvonat Motorail Autotrain

Ideális ez a közlekedés azoknak, akik nem szeretnek autópályán vezetni, vagy éppen az idősecske autójuk városban még elközlekedik, de több ezer kilométeres távolságra már nem mernének elindulni vele. Ráadásul az autódat is kíméled vele, hiszen megspórolod a több ezer kilométeres út által okozott kopást, elhasználódást. Azok is örülnének neki, akik évek óta nem jutottak el külföldre rokonokat látogatni, mert nem tudják addig hová tenni idős családtagjukat, kutyájukat, macskájukat. 

A szolgáltatáshoz a legtöbb vasúttársaságnál két sporteszköz (kerékpár, kajak, kenu) ingyenes fuvarozása is társul, és a hálófülkében veled utazhat a kutyád vagy macskád is. Télen síelni mehetsz ilyen módon. Gondolj bele: egy vonaton van mosdó, nem kell félóránként megállni az autópályán, ha a gyereknek pisilnie kell... A vonaton tusolhatsz is, és frissen-üdén érkezel másnap az úticélodhoz, nem telik az első két nap azzal, hogy az autóban való kucorgástól bedagadt lábadat áztatod hideg vízben.

A briteknél a vasút privatizációja, másutt a fapados repülőjáratok tehetnek arról, hogy az autósvonatok egy része elhalt, a többi nem ismert és kihasználtabb. Sokan úgy gondolják, hogy a fapados járatok olcsók, és micsoda szuper lehetőséget nyújtanak a nyaralásra. Ez szűklátókörű felfogás. Ma pár ember olcsón repül, holnap ezrek szenvednek a légszennyezés miatt, a klímaváltozás, a megvadult időjárás következményeitől. 

fenntarthatóság közlekedés autósvonat Motorail Autotrain

E-CSR

Éves szinten a világ légszennyezésének 4-5 százalékát teszik ki a repülők, míg a közúti közlekedés 15 százalékot. Csakhogy abba beleértendő az árufuvarozás és az olyan személyutak is, amikor az autóban csak 1-2 ember ül. Amikor viszont 4-5 főt kellene hosszabb távon fuvarozni, az autósvonat ideális megoldás volna. Egyetlen Motorail 100 autót képes egy éjszaka alatt 1000 kilométeres távolságra szállítani, amivel 16 tonna szén-dioxid kibocsátását lehet megelőzni.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség számításai szerint
- vonaton egy utas szállítása kilométerenként 14 gramm szén-dioxid-kibocsást okoz,
- átlagos autóval egy utas szállítása kilométerenként 55 gramm szén-dioxid-kibocsátást okoz,
- busszal egy utas szállítása kilométerenként 68 gramm szén-dioxid-kibocsátást okoz,
- motorkerékpárral egy utas szállítása kilométerenként 72 gramm szén-dioxid-kibocsátást okoz,
- repülővel egy utas szállítása kilométerenként 285 gramm szén-dioxid-kibocsátást okoz.

Egy 500 kilométeres úton egy repülő 10-50-szer több károsanyagot bocsát ki, mint egy nagysebességű elektromos vonat, és 5-10-szer többet, mint egy távolsági autóbusz, az E-CSR fenntarthatósági médiaplatform szerint.

A francia Autotrain úgy kalkulál, hogy Párizsból leutazni a 930 kilométerre fekvő Nizzába autóval 8 órát tesz ki, kb. 80 euró az üzemanyagköltség és kb. ugyanennyi az autópályadíj, az út során a gépjármű szén-dioxid-kibocsátása 83 kilogramm. Ugyanez, ha az autódat felteszed vonatra: kb. 150 euró. Tény, hogy az Autotrain csak autókat szállít, embereket nem. Tehát a család egy másik vonattal megy, amit két felnőttnek, két diákigazolványos kamaszgyereknek és egy kutyának 466 euró a TGV gyorsvasúttal, amivel 5 óra alatt célba érnek, bőven az autó megérkezése előtt. Egy autó vonattal történő szállítása a franciák szerint ezen az úton 9,2 kilogramm CO2-kibocsátással jár. Töredéke a repülős útnak, ami Párizs és Nizza között 670 kilogramm CO2-kibocsátás lenne négy főnek, akik így értelemszerűen autó nélkül utaznak.  

Ha innen nézem, az autósvonat drágább és lassabb, mint a repülő vagy a saját vezetés, ha onnan nézem, akkor lényegesen zöldebb, és fényévekkel nyugisabb, biztonságosabb. Egy már most is létező, környezetbarát közlekedési hálózat, a vasút sokkal nagyobb arányú kihasználását tenné lehetővé.

Az osztrák vasúttal (ÖBB) ugyanazon a vonaton utazhat az autó és a család, annyi a "kényelmetlenség", hogy indulás előtt 2 órával kell megjelenni a pályaudvaron az autók felpakolása miatt. Esti indulással Bécsből a toszkán tengerparti Livornóba megy rendszeres éjszakai járat. De mehetsz Hamburgba, Insbruckba és Düsseldorfba osztrák autósvonattal.

fenntarthatóság közlekedés autósvonat Motorail Autotrain

Horvátországban Zágráb és Split között van ilyen járat, találó névvel: Hostel on Wheels, azaz Szálló kerekeken. Csehországban Prága-Poprád, Prága-Kassa között, Prága-Homonna, illetve Szlovákiában Pozsony-Homonna között működik éjszakai automobil vonat (Noční autovlak).

Találsz autósvonatot Szlovéniában is, Bohinjska Bistrica, Podbrdo és Most na Soči között. A német Urlaubs-Express szezonális retúr úticélokat kínál, így 2019 nyarára Düsseldorf-Verona-Düsseldorf vagy például Hamburg-Villach-Hamburg között,  2019 telére pedig például Münster-St. Anton-Münster útvonallal. 

Az autósvonatban óriási fejlesztési lehetőség volna, hiszen már most is létezik olyan útvonal, amikor a vonatozás után Edirnéből kis autózással egy komphajóra csekkol be az ember, és azzal halad tovább a török Riviéra valamelyik üdülőhelyére. Mindezt úgy, hogy a nyugodt nyaralás minden szükséges kelléke elérhető a saját autóban. 

Magyarországról például mehetne autósvonat a horvát vagy az olasz tengerpartra, de akár Törökországba is. Én azt is el tudnám képzelni, hogy a Kelenföldi pályaudvaron felgurulunk a vonatra, és azzal megyünk a Balatonra, kikerülve az M7-esen uralkodó dugókat. Mondjuk Lepsénynél legurulunk, és aki akar, mehet jobbra az északi part felé, vagy balra vissza a sztrádára Siófok irányába. Egy ilyen vonatra még bérletet is vennék!

Hiver't-Klokner Zsuzsanna

Szavazatoddal mondd el a véleményedet!

21
ápr/2019

Kiszámolták, milyen távolságon hatékony a repülő autó

Akik a húsvéti hétvége több óráját is valamelyik autópályán dugóban araszolva töltötték, biztos vevők lennének egy repülő autóra. Azzal aztán nincs ilyen probléma, ha torlódó autókat lát az ember, csak meghúzza a magassági kart, és pár pillanat múlva már felülről integet a kocsisornak. De vajon mennyire zöld repülni autózás helyett?

A VTOL (vertical takeoff and landing aircraft, magyarul függőleges felszálló és landoló légijármű) egyesíti a helyből felszállni képes helikoptert a kedvező aerodinamikai tulajdonságokkal bíró kisrepülővel, miközben a guruló földi egysége kényelmes autózást tesz lehetővé. Efféle járművek a várhatóan 2020-ban véglegesített szabályozás után gyorsan a piacra kerülhetnek, hiszen már ma is több komoly cég foglalkozik a fejlesztésükkel.

Így nézhet ki a közeljövő repülő taxija (Illusztráció: Dave Brenner/
University of Michigan School for Environment and Sustainability)

Környezetvédelmi szempontból viszont nem mindegy, hogyan fogjuk használni a VTOL-okat. Az amerikai Michigan Egyetem kutatói a Ford mérnökeivel együtt számolták ki, hogy eltérő távolságokon milyen energiafogyasztásra, károsanyag-kibocsátásra, illetve időmegtakarításra számíthatunk a hagyományos autókhoz képest. Ez a világ első olyan kutatása, amely a VTOL-ok fenntarthatóságát vizsgálja. Az eredményeket a Nature Communications folyóirat 2019 áprilisi számában tették közzé.

Jóllehet az elektromotoros VTOL a levegőben nem bocsát ki károsanyagot, az akkumulátorait rendszeresen tölteni kell, és nem mindegy, milyen forrásból származik az az elektromos energia. A kutatók úgy találták, hogy egy kb. 100 kilométeres távon a pilótát és három utast szállító, tehát teljes terhelésű négyszemélyes VTOL kevesebb környezetterhelést jelent, mint egy normál autó az (Amerikában) átlagos 1,54 fő utassal. A repülő autókhoz köthető károsanyag-kibocsátás 52 százalékkal kevesebb volt, mint egy benzinmotoros autóé, és 6 százalékkal kevesebb, mint egy elektromos autóé.

Az Audi az Airbussal közösen fejleszti repülő autóját
(Illusztráció: Audi)

A kutatás eredményei segíthetnek a rohamtempóban fejlesztett VTOL-ok fenntarthatósági szabályozásában még a piaci áttörés előtt, mondta Akshat Kasliwal, a kutatás vezető szerzője. "A repülő autók használata akkor jelent minimális környezetterhelést, egyúttal gazdaságos üzemeltetést, ha minél nagyobb a kihasználtságuk." A leendő utasokat azzal is lehet ösztönözni a férőhelyek megosztására, hogy mennyi időt takarítanak meg repüléssel a vezetés helyett.

A következő évtizedekben a globális áru- és személyfuvarozási ágazatnak ki kell találnia, hogyan feleljen meg a kényelmes közlekedésre vágyó utasok elvárásainak, miközben csökkenti a forgalmi dugókat, fokozza a biztonságot, és mérsékli a klímaváltozást gyorsító negatív tényezőket. Az elektromos és önvezető autók megfelelnek a zöld és kényelmi szempontoknak -- egészen az első dugóig. A VTOL-ok felülemelkedhetnek az ilyen korlátozásokon, hiszen taxijellegű, illetve regionális légi közlekedési személyszállítást tesznek lehetővé. 

A repülő egységhez kapcsolódik egy földi egység is,
de mindkettő képes más járművekkel csatlakozni (Illusztráció: Audi)

Számos repülőgépgyártó (Airbus, Boeing, Joby Aviation, Lilium stb. ) dolgozik prototípusokon, akárcsak az amerikai űrkutatási ügynökség, a NASA. A kutatók az eddig nyilvánosságra hozott terveket elemezve készítették el a hatékonyságra vonatkozó számításaikat, figyelembe véve a tervezett járművek tömegét, a felhajtóerő-ellenálláserő arányának alakulását, a leendő akkumulátorok energiatárolási kapacitását. 

Az energiafelhasználást és károsanyag-kibocsátást mind az öt VTOL-fázisban elemezték: a felszállási lebegés közben, emelkedéskor, repülés közben, leszálláskor, landolási lebegés közben. A VTOL-járművek rendkívül sok energiát igényelnek a fel- és leszálláshoz, de a repülés már viszonylag energiahatékony folyamat óránként nagyjából 240 kilométeres sebességgel.

Minél kevesebben ülnek benne, annál környezetszennyezőbb
-- a Delorean repülő autója (Illusztráció: Delorean Aerospace)

Emiatt a repülő autók használata hosszabb távokon lesz ésszerű, amikor a repülési fázis dominálja a többi fázist. Viszont 35 kilométeresnél rövidebb távon a belsőégésű motorral hajtott autó kevesebb energiát fogyaszt és kevesebb károsanyagot bocsát ki, pláne, ha mindkét járműben (VTOL és autó) csak egy-egy fő ül. Ez azért fontos számítás, mert egy átlagos autóút nagyjából 17 kilométer. Vagyis jelenleg az éves autóhasználatnak csak töredékét volna érdemes repüléssel kiváltani -- mármint a környezetszennyezési és fenntarthatósági szempontok szerint.

Pozsonyban fejlesztik az AeroMobil 5.0 VTOL-t (Illusztráció: AeroMobil)

A VTOL-ok fő előnye az időtakarékosság lesz, hiszen 80 százalékkal rövidebb idő alatt juttatják célba utasaikat. Az elektromotoros meghajtású kis repülőgépekről azt feltételezik, hogy alapjaiban meg fogják változtatni a légi közlekedést. A kutatók szerint azonban számos kérdés vár még megválaszolásra, és nem is az ár a legfontosabb ezek közül, hanem a VTOL-ok által keltett zajszennyezés, valamint a társadalmi és fogyasztói elfogadottságuk, vagyis hogy bebizonyosodik-e a hétköznapi hasznosságuk.

Forrás: University of Michigan
 

26
márc/2019

Így takarítsd ki az autót 5 lépésben öko módon

A tavaszi napsütésben jól látszik, hogy milyen koszossá vált télen az autó belseje: foltot hagyott a kárpiton a gyerek szendvicse, az edzés után elmajszolt csoki, a sáros lábbal beugró kutya, a sós latyakos csizmánk. Az utasteret azért érdemes öko szerekkel megtisztítani, mert egyrészt nehezen szellőznek ki belőle az illékony káros vegyületek (VOC), másrészt összezsúfolodva sok időt töltünk benne, bőrünk állandóan érintkezik a kárpittal, műanyag borítású elemekkel: a durva gyári vegyszerekből túl sokat kapnánk vissza. 

autó öko tisztítás öko takarítás öko mosás ecet szódabikarbóna

Pixabay

1. Kezdd teljes kipakolással
A tél folyamán tenger kacat felhalmozódott az utastérben, a tárolókban ülések alatt és a csomagtartóban. A takarítás kezdődjön lomtalanítással: ürítsd ki az autót belülről. Miután mindent kipakoltál, kiderül, hogy 80 százaléka lényegében szemét, mehet a szelektív kukába.

2. Folytasd porszívózással
Sajnos nem mindegyik porszívóhoz adnak kis körkefe-fejet, pedig azzal lehet igazán hatékonyan kiporszívózni az autó alját takaró filcszőnyeget. Ha nincs ilyen kefefejed, akkor egy nagyobb körömkefével tudod a porszívó csöve felé irányítani a száraz morzsákat és szöszmöszöket, az ülések melletti-alatti résekhez használj egy kiszuperált fogkefét és a résszívó fejet. Ne feledkezz meg a szellőző rendszer mindkét végének kitakarításáról sem. 

autó öko tisztítás öko takarítás öko mosás ecet szódabikarbóna

Pixabay

3. Jön a folttisztítás
Először baktass el a legközelebbi illatszerboltba, ahol 200 forintért vegyél egy marhaepe szappant. Ebből reszelj le kis lyukú reszelőn 2 evőkanálnyit, szórd 1 liter vízbe, és kevergetve melegítsd addig, amíg fel nem oldódik a szappanreszelék: ez lesz a te öko folyékony tisztítószered a zsíros foltokhoz, mint amilyen a csokoládé, margarin/vaj, étolaj (csipszekről). A csoki és más darabos zsíradék nagyját egy kés fokával távolítsd el a kárpitról, utána a folyékony tisztítószerbe mártott mikroszálas törlőkendővel ütögesd meg a foltot, amíg a zsíradék fel nem oldódik. Nem kell padlóig átáztatni az ülést, inkább kis foltokban haladj. Ezután langyos tiszta vízbe mártogatott konyharuhával vagy törlőkendővel nyomogatással öblítsd ki a kárpitból a tisztítószert, egyúttal itasd is fel a vizet.
A tej fehérjét tartalmaz (és némi zsiradékot), tehát fontos, hogy a foltját hideg vízbe mártott kendővel itasd fel a kárpitról és a műanyag felületekről.  A meleg víztől a fehérje megköt. Érdemes többször is végigmenni a felületen, hogy ne legyen másnapra savanyú szag a kocsiban: a tej a napon átmelegedő utastérben gyorsan megalvad.
Gyümölcsjoghurt, fagylalt, jégkrém: ezekben van fehérje, zsiradék és ételszínezék is, tehát fontos, hogy mielőbb feltakarítsd a kárpitról a nagyját egy kés fokával (vagy egy életlen késsel, vékony peremű fémkanállal). Utána használd az öko tisztítószeredet hidegen a zsíroldáshoz, és hideg vízzel öblítsd át, majd papírtörlővel vagy száraz mikroszálas törlőkendővel itasd fel a vizet.
Csipsz, keksz, pattogatott kukorica, süti maradványait először a porszívóval szedd össze, majd a foltokat szórd be kukoricakeményítővel, ami magába szívja a zsiradékot. Hagyd rajta egy fél órát, aztán óvatosan söpörd össze egy körömkefével, és porszívózd ki. Ha még mindig látsz foltot, vesd be az öko tisztítószeredet.
A világos színű banán száradás = oxidálódás közben csúnya sötétbarna foltot hagy a kárpiton, azonnal fel kell takarítani folyékony tisztítószerbe mártott kendővel és utána hideg vizes öblítéssel, papír törlőkendős szárítással.
A gyerekülést érdemes kivenni az autóból, és aprólékosan végigmenni rajta a folyékony öko tisztítószerrel, hideg vízzel, száraz papír törlőkendővel. Meg is lehet napoztatni: az UV-sugarak antibakteriális hatásúak, bár némileg fakítják a szövetet. A fejtámlák is megérdemelnek egy zsíroldó tisztítást.
Az első ülések hátulja a gyerekcsizmáktól sáros, koszos lehet. A sáros foltokat enyhén sós vízbe mártott kendővel érdemes áttupfolni, majd tiszta vizessel öblíteni, száraz kendővel felitatni.
Ha már teljesen száraz az üléskárpit, hintsd be vékonyan szódabikarbónával, hagyd azt rajta egy órát, majd porszívózd össze: így tüntetheted el az áporodott bakancs- és ázottkutya-szagot a kocsiból. 
Ha marad az öko tisztítószeredből, ne ijedj meg, ha másnapra azt látod, hogy némileg zselés állagú lett, mert ez a besűrűsödés normális. Rázd fel, és megint használhatod.

autó öko tisztítás öko takarítás öko mosás ecet szódabikarbóna

Pexels

4. Láss ki az ablakon
Az éles napsütésben látszik igazán, milyen koszos belülről az ablak. Egy üres műanyag flakonba tölts 2 deciliter desztillált vizet, ami nem hagy nyomot az üvegen, tegyél hozzá egy evőkanál 10 százalékos ecetet, rázd össze és kész az ablaktisztító. Ebből önts egy tiszta mikroszálas kendőre, és töröld át vele az üveget belülről. Nem javaslom, hogy az utastérben permetezős flakont használj, mert többet fogsz belélegezni az ecetes vízből, mint amennyi az üvegre kerül. 
Ha már ablak: ne felejtsd el az ajtók alján a vízkieresztő nyílást megtisztítani, mert eldugulhat a téli szmötyitől, amit az eső és hólé bemosott az ablak gumiszigetelése mellett -- ha nem tisztítod rendszeresen, előfordulhat, hogy egyszer csak azt hallod, hogy nyitás-csukás közben lötyög a víz az ajtóban.

autó öko tisztítás öko takarítás öko mosás ecet szódabikarbóna

Pixabay

5. Ragyogjon a műanyag
Az erős felülettisztító vegyszerekkel az a baj, hogy marad belőlük a műszerfalon, aztán amikor azt megsüti a nap, a hő és az UV-sugarak hatására elkezd a kemikália bomlani, párologni, és mi azt belélegezzük. Ezért az ilyen vegyszerek helyett tisztítsd kíméletes anyagokkal az autó műanyagfelületeit. Először egy ecetes-vizes kendővel távolítsd el a port és a zsíros szennyeződéseket, ujjlenyomatokat. Utána jön a fényesítés: egy nedves kendőre önts pár csepp paraffinolajat, és töröld át vele a műanyagot. Utána egy száraz kendővel töröld át még egyszer, és kész. (Az internetes videókban ajánlják még az olíva- és a babaolajat, ki lehet próbálni ezeket a növényi eredetű olajokat is, ha gondolod.)
SOHA ne kend át az olajjal a kormányt, a sebváltót és a pedálokat, mert csúszósak lesznek, ami életveszélyes lehet vezetés közben. Az üvegfelületeket se kend be olajjal.
 

21
szept/2018

Csökkenti a baleseteket és megduplázza a gyalogos áthaladók számát a szuperkereszteződés

A világ népességének már 50 százaléka élt városokban 2007-ben, és a városlakók aránya 2030-ig 70 százalékra emelkedik. A városok az emberek érdekében jönnek létre, aztán ugyanezek az emberek képtelenek ugyanezen városokban a legalapvetőbb közlekedési manőverre anélkül, hogy az életüket kockáztatnák: ez pedig az úton való átkelés.

közlekedés urbanisztika Henry Barnes kereszteződés Európai Autómentes Nap

Pixabay

A gyalogos balesetek 92 százaléka lakott területen belül történik. A négy leggyakoribb baleset
a gyalogos elütése útkereszteződésen kívül
gyalogos elütése nem útkereszteződésben kijelölt gyalogosátkelő-helyen;
gyalogos elütése útkereszteződésben kijelölt gyalogosátkelőhelyen;
- és gyalogos elütése útkereszteződésben nem kijelölt gyalogosátkelő-helyen.
Az autósok mellett ebben olykor a gyalogosok is hibásak lehetnek, hiszen a halálos sérüléses balesetek esetében a "Vigyázatlan, hirtelen lelépés az úttestre" majdnem ötször gyakoribb, mint a "Tilos jelzésen való átkelés".

Szeptember 22-e az Európai Autómentes Nap, amelynek fő céljai mellett azt kellene népszerűsítenie, hogy tömegközlekedéssel ellátott nagyvárosokban nem muszáj minden úticélra személyautót használni, másrészt pedig hogy a gyalogosoknak ideje visszahódítaniuk a városi tereket az autóktól. Igen ám, de közlekedés tudathasadásos állapotot idéz elő: ugyanaz az ember, aki gyalogosként a KRESZ-t idézve lengeti öklét a járművezetők felé a zebrán átsétálva, autóba ülve a volán mögött azonnal dühöngeni kezd, mert "mit tötyörészik ott az a gyalogos?!"

A tokiói Shibuya kereszteződést legtöbbünk csak arról ismeri, hogy ez a világ legforgalmasabb gyalogátkelője, ahol a 30 másodperces zöld alatt minden irányban, így átlósan is át lehet haladni az úttesteken. Ilyenkor az autók mind a négy bevezető szakaszon állnak, majd utána a lámpák vezénylésére maguk is áthaladnak a kereszteződésen. Utána megint a gyalogosok jönnek minden irányban, alkalmanként háromezren.

közlekedés urbanisztika Henry Barnes kereszteződés Európai Autómentes Nap

Giphy

A 9,2 milliós Tokióban közlekedési balesetben 1960-ban 1179-en vesztették életüket, 2015-ban 161-en. Az 1,7 milliós Budapesten 51-en, ami arányaiban közel kétszerese a japán értéknek. Ebben több tényező játszik közre, például hogy Tokióban (és egész Japánban) elképesztő arányban terelik át az utazóközönséget a tömegközlekedésre az egyéni autós közlekedésről, illetve hogy kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a városi utakat biztonsággal használhassák a gyalogosok és kerékpárosok. Így a japán fővárosban több mint 300, a Shibuyához hasonló, minden irányba zöldes szuperkereszteződés (vagy szuperátkelő) található.

Érdekes módon a szuperkereszteződést nem Japánban fejlesztették ki. Henry Barnes amerikai közlekedési mérnök vezette be 1951-ben Denverben, bár állítása szerint nem ő találta ki, mert már volt hasonló Kansas Cityben és a kanadai Vancouverben. Mint emlékirataiban írja: "A dolgok jelen állása szerint egy belvárosi vásárlónak nem árt egy négylevelű lóherét, egy vudu-amulettet és egy Szent Kristóf medált magával vinnie, hogy egyben átkelhessen egyik sarokról a másikra. Mint metodista gyökerű közlekedési mérnök, véleményem szerint nem kellene az Úristent zargatnunk olyasmival, amit magunk is képesek vagyuk megoldani".

közlekedés urbanisztika Henry Barnes kereszteződés Európai Autómentes Nap

DenverPost

Barnes-t 1962-ben New York-ba helyezték át, és ő vitte magával a gyalogosbiztonság misszióját; ennek jegyében több szuperátkelőt is kialakíttatott a városban. A gyalogosok imádták ezeket, mert végre nyugodtan kelhettek át a kereszteződésben, és nem kellett attól tartaniuk, hogy egy kanyarodó autó elüti őket. Ám a járművezetők és más közlekedési mérnökök szerint a minden irányba leállított forgalom növelte a közlekedési dugók kockázatát. S mivel az utakat a járművek uralják, és nem a gyalogosok, ezért a szuperátkelőket sok városban  megszüntették -- még Denverben is 2011-ben.

Ám közben máshol újra felfedezik a szuperkereszteződést, amelyben egy zöld alatt kétszer annyi gyalogos kelhet át, mint egy hagyományos kereszteződésben. Ideális ez olyan nagy forgalmú csomópontokon, mint a londoni Oxford Circus, amelyen évente több mint 200 millió gyalogos halad át: nagy részük turista, illetve van itt egy metróállomás is. Az új forgalmi rendű kereszteződésnek tudják be, hogy a szomszédos West End negyedben, London kereskedelmi és szórakoztatóközpontjában 7 százalékkal megugrott az üzletek forgalma.

közlekedés urbanisztika Henry Barnes kereszteződés Európai Autómentes Nap

e-Architect

Sőt, Amerikában is újra teret hódít: Atlantában 5 ilyen van, de találunk még Washington D.C-ben, Portlandben, Oregonban és még/már 86 van New York-ban is, ahol egy vizsgálat kimutatta, hogy ha nem is mindenütt, de a szokatlan alakú, illetve az átlósan várhatóan nagyobb forgalmú, és a tömegközlekedési gócpontokhoz közeli kereszteződésekben jobb a minden irányban zöld gyalogosforgalom. Alkalmas lehet még a T-kereszteződésekben, illetve ahol sok jármű kanyarodik valamelyik irányba.

Los Angelesben a legveszélyesebb kereszteződésben, a Hollywood Boulevard és a Highland Avenue sarkán állították át a lámpákat, ahol korábban évente 13 halálos baleset történt. A szuperátkelővé alakítással az áldozatok száma a 2016-os tesztidőszakban 1-re csökkent.

Nem minden kereszteződést kell és lehet átalakítani. Leginkább a nagy gyalogosforgalmú helyekre ajánlott a szuperkereszteződés, illetve ahol átlósan sem kell óriási távolságokat megtenni -- utóbbinál jobb a szigetes rendszer. A szuperátkelő megfelelő forgalomtechnikai eszköz lehet ahhoz, hogy a városok nagyobb mértékben legyenek gyalogosbarát helyek.

"Az egyetlen dolog, amit egy közlekedési mérnök élete során megtanul -- írta Barnes --, az az, hogy mindegy, hány statisztikát vagy tanulmányt készít, soha nem tud olyan megoldással előállni, amely mindenkit teljes mértékben kielégítene."

Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.

23
jún/2018

Roncsautóból medencét vagy pizzakemencét is lehet barkácsolni

Legyenek viccesek, ugyanakkor teljes mértékben használhatóak -- így szól Benedetto Bufalino francia művész mottója, aki a hétköznapi tárgyak és eszközök újrahasznosítást emeli egészen új szintre.

Még 2016-ban vált híressé azzal, amikor egy betonkeverő puttonyát óriási diszkógömbbé alakította, de azóta sem fogta vissza a kreativitását.

Bizonyos alkotásai megmaradnak puszta látványelemnél, mint az akváriummá alakított telefonfülke. 

Mások kifejezetten használati tárgyak, így a guruló medencévé avanzsált lakókocsi vagy a kiszuperált kombiból varázsolt pizzasütő kemence.

Bufalino nem kiállítótermekben, hanem "élesben", azaz utcán, kertben, közösségi térben állítja ki fantáziaszüleményeit.

Ilyen például a stretch-limó beszélgetőpad, vagy az autós pingpongasztal, amelyekkel mindig nagy derültséget kelt a mit sem sejtő közönségben.

Aki szívesen elmélyedne a francia művész alkotásaiban, nézegesse az Instagram-oldalát

Sőt, a művész weboldalán olyan klassz dolgokat is talál, mint ez a Kispolski-csirkeól, vagy 

ez a jó kis Seat-jakuzzi :)

Via ThisIsColossal

30
máj/2018

Mennyi idő alatt térül meg a komposztáló vécé?

Évek óta elérhető Magyarországon (is), de kevesen tudnak a komposztáló vécé létezéséről, pedig számos területen érdemes alkalmazni: 
- ahol nincs kiépített csatornahálózat, vagy nem éri meg rácsatlakozni (ide sorolható a tanya is); 
- ahol csak időszakosan van szükség vécére (víkendház, kemping, alkalmi rendezvény, fesztivál, építkezés);
- ahol drága a szippantóskocsi rendelése; 
- ahol a környezetvédelmi előírások szigorúak (pl. természetvédelmi terület közelében) stb. 
A régi elv modernizált változata környezet- és pénztárcakímélő megoldás lehet sokak számára.

Clivus Multrum komposztáló vécé fekália komposzt Autonómház Ertsey Attila fenntartható építészet ökotudatosság

ClivusMultrum

"A második háború előtt a kor technológiai szintjének megfelelő, tőzegszórásos módszert még széles körben ismerték, az akkori idők mérnöki szakkönyveiben is szerepelt, aztán ez a tudás feledésbe merült", mondja Ertsey Attila építészmérnök, az Autonómház weboldal alapítója. Nyilván ehhez hozzájárult a technikai fejlődés, a bővülő csatornahálózatra rákötött lakások gyarapodó száma is. Azóta a kerti budik (árnyékszék) gyakorlata terjedt el, amelyek büdösek, táptalajt adnak a kórokozóknak, tisztításuk problémás, nem higiénikusak, és szennyezhetik a talajvizet és az ivóvízbázist is.
"Aki ezt ismeri, nem tudja elképzelni, hogy ennek modern változata olyan színvonalú, hogy beépíthető a házba. Németországban és Svédországban viszont széles körben elterjedt a komposztáló vécé, mert ott a hagyományos paraszti kultúrában ismert volt a technológia, és nem szakadt meg a történelmi-technológiai fejlődés, mint nálunk a kommunizmus miatt."

A modern komposztálós vécé szabadalma Rikard Lindström svéd mérnöktől származik 1939-ből, ő aztán 1962-ben alapította meg cégét. A Balti-tenger melletti szigetvilágban volt hétvégi háza, ahová kulturált és nem környezetszennyező toalettre volt szüksége, így kezdett foglalkozni a témával. Mára a fia által vezetett családi cég már olyan komposztálós vécét is tud készíteni, amelynek gyűjtőtartályát nem kell üríteni akár 30-50 évig.

Clivus Multrum komposztáló vécé fekália komposzt Autonómház Ertsey Attila fenntartható építészet ökotudatosság

Így néz ki a komposztált végtermék,
a steril és szagtalan humusz KÉP: ZO2

"A svéd változat kétszintes építészeti megoldás: a földszinti fürdőszobában van egy pottyantós ülőke, míg a 15-18 Celsius-fokos pinceszinten egy gyűjtőtartály, amibe a konyhai hulladék is bekerülhet. A vegyes nyersanyag 2-2,5  év alatt komposztálódik szagtalan, steril humusszá. A munkát a komposztáló tartály alján elterített vékony földrétegben élő talajbaktériumok végzik el. Az anyaghoz használat során alkalmanként cellulóztartalmú adalékot kell szórni, például szalmatöreket, hogy a komposztálást végző baktériumok számára legyen tápanyag. A tartálynak van egy szellőzőkürtője, hogy a fölösleges nedvesség el tudjon párologni.
A holland változat viszont kompaktabb, kisebb, elfér egy arrafelé gyakori lakóhajón vagy normál fürdőszobában. Ennek tartálya többkamrás, és félévente el kell fordítani, hogy a komposztálandó anyag keveredjen, homogénabbá váljon. Ennél a kompakt komposzternél 1,5 év alatt lezajlik a folyamat, ilyet építünk be mi is", magyarázza a szakember. A forgatást elektromotorral is lehet végeztetni.

Clivus Multrum komposztáló vécé fekália komposzt Autonómház Ertsey Attila fenntartható építészet ökotudatosság

MotherEarthNews

A komposztáló vécét úgy is ki lehet alakítani, hogy a vizelet nem keveredik a szárazanyaggal, hanem vagy külön tartályba kerül, és onnan vízzel hígítva fel lehet használni nitrogénben gazdag folyékony trágyaként (erről írtam korábban Kerted van és még a vécébe pisilsz? címmel), vagy pedig megy egy csövön át a szikkasztóba. Amennyiben közös tartályba kerül a vizelet, akkor a tartály alján van egy dréncső, amely elvezeti a szikkasztóba. Mindezek ellenére megfelelő szellőztetés mellett a komposztáló vécé nem büdösebb, mint egy vízöblítéses vécé.

Egy személy egy év alatti ürülékmennyiségéből 1,5 év múltán két vödörnyi, kb. 20-25 kg humusz képződik. Ezt a trágyát kizárólag és maximum dísznövények talajjavításához szabad felhasználni, mert élelmiszer célú növénytermesztési felhasználásra csakis a szarvasmarhatrágya alkalmas. A komposztáló vécéből származó humuszt kis mértékben hozzá lehet keverni szarvasmarhatrágyához, illetve önmagában kijuttatni olyan területekre, például erdőbe, ahol nincs mezőgazdasági növénytermesztés. "Régen minden faluban minden kertben volt trágyadomb. Az állati trágya felhasználását még a kelták fejlesztették ki, ők jöttek rá arra, hogy a talaj minőségének megőrzéséhez minimum háromévente trágyázni kell a szántóföldeket", teszi hozzá Ertsey Attila.

"Manapság mindenki törekszik az energiahatékonyságra, és amikor valaki kiszámolja a házával kapcsolatos költségeket, rájön, hogy az elektromos áram és fűtés után következő legnagyobb költség a szennyvízelvezetésé." Ezt lehet jelentős mértékben, akár 50 százalékkal csökkenteni a komposztáló vécével. Aminek másik nagy előnye, hogy nem romlik el, szemben egy vízöblítéses vécével.

Clivus Multrum komposztáló vécé fekália komposzt Autonómház Ertsey Attila fenntartható építészet ökotudatosság

A kétszintes változat "fogadóállomása" nem nagyobb,
mint egy hagyományos vécé KÉP: Compostera

"Egy négyfős családra számított kis komposztáló toalett 100 ezer forinttól már elérhető, a víz- és csatornadíj csökkenése miatt nagyjából 2 év alatt megtérül az ára. A nagyobb méretű, 6 fős család számára alkalmas változat kb. 300 ezer forintba kerül, 3-4 év alatt megtérül. A profi német vagy svéd gyártmány 1,5 millióba kerül, de még az is megéri, pláne annak, aki a családjával havi 30 köbméter szennyvizet megtermel. Annak elszállítása szippantós autóval köbméterenként áfa nélkül akár 1000-3000 ezer forint is lehet", összegzi Ertsey Attila.

A komposztáló vécé átlagosan 35 százalékkal csökkenti az ivóvízigényt, szintén 35 százalékkal a szennyvíz mennyiségét, és a komposztálás révén 40 százalékkal a háztartási hulladék mennyiségét. Külön engedély nem szükséges hozzá, mert a komposztáló toalettre jelenleg nincs építési szakhatósági szabályozás magántulajdonú lakóház esetében.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk. 
 

08
máj/2018

A fekete autó a legkevésbé zöld, ha mosásról van szó

Autóvásárláskor arra a szempontra kevesen gondolnak, hogy mennyit fognak majd költeni a jármű mosására mind pénzben, mind időben. Jóllehet az autó színe a vásárlások 30-40 százaléka esetén döntő, bizonyos színek mágnesként vonzzák a koszt. Emiatt esetleg hetente kell mosatni a verdát, ami éves szinten alsó hangon 50 ezer forint. 

ABCnet

Az otthoni autómosás sincs ingyen, sőt, egyesek sokkal bővebben folyatják a vizet, mint a benzinkút kézi mosójában, mert "itt nem kell spórolni". Pedig a világ legnagyobb pazarlása, hogy ivóvízzel mossuk az autót. Akinek van kertje, egy hordóban gyűjtheti az esővizet autómosáshoz. Az a lényeg, hogy a hordó szájára tegyen egy dupla szúnyoghálóból kivágott fedőt, nehogy belepetézzenek a vérszívók. Akinek nincs kertje és nem tud esővizet gyűjteni, az kimerheti a kádból a gyerekek használt fürdővizét, pont jó lesz kocsimosáshoz. Csak be kell tárazni ehhez néhány műanyag vödröt. Igen, a hordós-vödrös módszer időigényes, tervezést igényel, fizikailag megerőltetőbb, mint simán megnyitni a slagot. De sokkal környezettudatosabb megoldás, és a gyerekeknek is jó példát mutatunk.

TIPP: A polírozás azért is jó, mert kevésbé tapad meg a kosz a fényezésen, illetve egy jó eső lemossa a nagyját.

Ami a színt illeti, autóvásárlás előtt jó kiindulópont, hogy minél drágább vagy feláras egy szín, annál költségesebb lesz a karbantartása és a javíttatása is az amerikai fogyasztóvédelmi szervezet, a Consumer Reports (CR) szerint.

ConsumerReports

Legmacerásabb a mattfekete fényezés: dögös külsőt ad a kocsinak, viszont minden légypiszok meglátszik rajta. Ráadásul nem polírozható, csak kézzel mosható, és még úgy is csak egyenes mozdulatokkal egy alkoholos ablaktisztító szerel átitatott mikroszálas kendővel (körkörösen suvickolni vagy gépi mosóba küldeni tilos, mert az nyomot hagy a matt felületen). A fényes fekete fényezés is rendkívül sok karbantartást igényel.

Hiába divatos most a gyöngyházszínű autó, hasonlóképpen vonzza a koszt a fehér szín a CR szerint, valamint nagyon meglátszanak rajta az előttünk haladó járművek által felvert aszfaltszemcsék. (A házi praktika szerint az aszfaltfelverődést majonézzel lehet a legkönnyebben leszedni: kenjük rá bőven, hagyjuk rajta 10 percig, aztán töröljük tisztára.)

PPG

A világon 2017-ben gyártott új autók közül 37 százalék fehér volt, 17 százalék fekete, 12 százalék szürke, 11 százalék szürke, 8 százalék természetes, 7 százalék piros, illetve kék, és 1 százalék zöld a PPG autófestékgyartó statisztikái szerint. Magyarországon 2017-ben a fekete után a kék volt az internetezők kedvenc autószíne.

Mosás szempontjából a CR szerint legigénytelenebb a szürke és az ezüst, továbbá az olyan semleges árnyalatok, mint a pezsgőszín vagy a bézs, esetleg a metál világoskék

Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.

24
feb/2018

Botrány lett a törvényből, ami zebrán átkelve megtiltja a gyalogosoknak a mobilozást

Egyre több nagyváros fontolgatja, hogy jogszabállyal állja útját a "zebra-zombiknak". Így nevezik azokat, akik fejhallgatót viselve és/vagy mobilt bámulva kelnek át a zebrán, és nem ügyelnek a forgalomra.

közlekedés mobiltelefon baleset autó gyalogos zebra

ILLUSZTRÁCIÓ

A sort az amerikai Honolulu kezdte, ahol 2017 októbere óta első alkalommal 35 dolláros bírsággal sújtják az óvatlan elkövetőket, a visszaesőket pedig 99 dollárra büntetik. A kanadai Montrealban, Vancouverben és Torontóban hasonló szigorítást kérelmeztek a városatyák, az utolsó esetében nem jártak sikerrel, de az első két városban még nem dőlt el a törvényjavaslat sorsa. Egy montreali felmérés szerint azok a gyalogosok, akik menet közben mobiloznak, az esetek 30 százalékában rossz döntéseket hoznak, mert nem figyelnek.

közlekedés mobiltelefon baleset autó gyalogos zebra

ILLUSZTRÁCIÓ

2017 decemberében a kaliforniai Montclairben emelkedett jogerőre a tiltás, és 2018 januárja óta minden átkelőnél feliratokkal figyelmeztetik is a gyalogosokat, akik az átmeneti időszak letelte után, augusztustól 100 dolláros büntetésre számíthatnak, ha elkapják őket mobilozva a zebrán. Fotózni sem szabad, és fejhallgatót viselni sem, de a fülbe dugható kis hangszóró megengedett. Egyetlen kivétel van: ha valaki a 911-et, azaz a központi segélyhívó számot hívja éppen. 

közlekedés mobiltelefon baleset autó gyalogos zebra

Figyelmeztető felirat egy montclairi átkelőben ILLUSZTRÁCIÓ

Hogy mi a baj ezzel a törvénnyel? Legfőképp az, hogy bár rájuk hivatkozik, a szigorítás mégsem a gyalogosokat védi, hanem az autósokat, érvelnek a tiltakozók. Márpedig a gyalogos eleve sérülékenyebb az autó "burkában" ülő járművezetőnél.

Az is problémás szerintük, hogy a mobilozást tiltó jogszabály az autósokra nem vonatkozik. Például a honolului törvény első változatában a járművezetőknek sem engedélyezte, hogy mobil elektronikus eszközt használjanak vezetés közben. Aztán ez a kitétel valahogy eltűnt a szövegből. Holott sokkal több balesetet okoznak a mobilozó autósok, mint a mobilozó gyalosok: a lenti grafikonon kékkel jelölik az autósokat, és pirossal a gyalogosokat.

közlekedés mobiltelefon baleset autó gyalogos zebra

A figyelmetlen vezetés, illetve figyelmetlen gyaloglás miatt
bekövetkezett balesetek és halálozások száma az Egyesült Államokban (100 ezer lakosra vetítve) FORRÁS

Ellenzői szerint a törvény szellemében hasonlít azokra a múlt századi jogszabályokra, amelyek az úttesten szabálytalanul átkelő gyalogosokra vonatkoztak. "Baleset esetén ezzel hárították vissza rájuk a felelősséget, és erősítették az autósokban az úthasználathoz való elsődleges jog érzetét", olvasható az amerikai Streetsblogon

Szerintük a törvényhozóknak inkább azzal kellene foglalkozniuk, hogy mi okozhat egyáltalán halálos gyalogosgázolást (például, ha nincs megfelelő járda kiépítve számukra). "Ez a törvény kriminalizálja a gyaloglást, és a társadalom legsérülékenyebb tagjait kiteszi az elfogult jogalkalmazás büntető hatásának", írták.

06
jan/2018

Ha ezeket a tippeket követed 2018-ban, teljes joggal zöldnek nevezheted magad

Most jött ki a tavalyi év elemzése, ezek szerint 2017 volt a második legmelegebb év a rekorder 2016 után. És elég megnézni az eheti időjárást, ha valaki kételkedne a klímaváltozásban. Márpedig csakis a mi generációnk odafigyelésén, hozzáállásán múlik, hogy mi lesz itt pár évtized múlva. Távolinak tűnik? Mihez képest? A gyerekeinkért, unokáinkért tesszük, érdemes belevágni.

Nem kell ahhoz napelemet meg passzív házat vagy elektromos autót venni, hogy valaki környezettudatos életet éljen. Hétköznapjainkban ezerféle módon tudjuk csökkenteni a környezetterhelést, a Földet elborító hulladék mennyiségét, a pazarlást. Minél többen viselkedünk így, annál hamarább lesz ez a norma. 

Az alábbi tippekből egyet-egyet havonta vagy kéthavonta érdemes beemelni a napi gyakorlatba, nem kell mindent egyszerre, csak apránként, úgy sokkal könnyebb meghonosítani a csaláádban. Az se baj, ha eleinte párszor elfelejtjük őket. Lényeg, hogy törekedjünk a jó ügyért való változásra, változtatásra.

1. Mindig írj bevásárlólistát

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

KÉP

Nálunk egész héten kint van egy cetli a konyhapulton, és amikor kifogy vagy eszünkbe jut valami, felírjuk rá. Ezzel a bevásárlólistával megyünk vásárolni, és odafigyelünk arra, hogy tényleg csak a listán szereplő tételek kerüljenek be a bevásárlókocsiba. Az impulzív (vagyis hirtelen elhatározásból elkövetett) vásárlással ugyanis általában olyan dolgokat szoktunk venni, amikre valószínűleg nincs szükségünk -- hiszen ha már lett volna, akkor szerepelnének a bevásárlólistán. A szigorúságot enyhítendő lehet azt játszani, hogy előre meghatározott időre kell bevásárlolni, és akkor tutira nem lesz lehetőség andalogni a sorok között és "véletlenül" beejteni ezt-azt a bevásárlókocsiba.

2. Mellőzd az autót

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

KÉP

Ha tömegközlekedéssel 2 (3) megállónál közelebb van valami, és nem kell onnan nehéz dolgot hazahozni, tényleg nem volna szabad kocsival menni. Sík vidéken megteszi a kerékpár vagy a roller, hegyen pedig a lábbusz. Ha esik, lehet tömegközlekedést használni :)

3. Ne dobj ki ételt

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

Nagymamáinknak még az volt a szavajárásuk, hogy "kenyeret kidobni vétek", és nem feltétlenül csak azért, mert vallásos lévén a kenyér Krisztus testét jelképezte számukra. Az ételpazarlás mára óriási méreteket öltött: az ENSZ Élelmezésügyi Szervezete (FAO) szerint az emberi fogyasztása szánt ételek 30 százaléka a kukában végzi, ez évente 1,3 milliárd tonna ételt jelent, nagyjából 990 milliárd dollár értékben. Ezzel 3 milliárd embert lehetne jóllakatni.
Amennyiben megtervezed, hogy mit fogsz főzni és enni a következő héten, és tartod magad a bevásárlólistához, akkor valószínűleg nem készül felesleg, nem romlik rád semmi, nem kell kidobni. A különféle maradékokat kiválóan újra lehet hasznosítani szendvicsekben, de ha mégsem akarod megenni, akkor becsomagolva tedd ki a rászorulóknak vagy vidd el egy Ételadomány-dobozba (ezek elérhetőségét a neten városonként megtalálod).

4. Minden papírt kétszer használj fel

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

KÉP

Elképesztő mennyiségben dobunk a szemétbe olyan papírt, amit még egyszer újra lehetne hasznosítani: egy gyereknek mindegy, hogy arra az üres borítékra firkál-e, amiben a gázszámla volt. A díjbeszedő levelének előlapja, nem betelt iskolai füzetek lapjai is kiválóan alkalmasak például bevásárlólistának. Statisztikák szerint egy átlagos irodista évente 10 ezer lap papírt használ el. A FAO szerint 2016-ban 180 millió tonna fapép készült a papíripar számára, ez 40 százalékkal több, mint 1980-ban. Az évente világszerte kivágott fa kétharmadából papír és fapép készül.  

5. Hús helyett egyél minél több növényi fehérjét

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

KÉP

2018 egyik nagy trendje lesz (a Pinterest szerint, erről ide kattintva olvashatsz bővebben), hogy fokozódik a növényi fehérjék fogyasztása hús helyett. Ilyen például a hüvelyesek (bab, lencse, borsó, csicseriborsó), olajos magvak (mogyoró, dió, mandula, szezám-, tök- és napraforgómag), gabonák (tönkölybúza, barnarizs, zab, rozs, árpa, quinoa, chia), zöldségek (spenót, burgonya, kukorica, kelfélék, brokkoli, karfiol, paradicsom), gyümölcsök (banán, alma, körte, narancs).
Az élelmiszeripar évtizedek óta eltúlozza a húsfogyasztás jelentőségét. Számítások szerint ha az egész világ felhagyna a húsevéssel 2050-re, akkor az élelmiszer- (benne a vöröshús-)termeléssel kapcsolatos légszennyező gázok kibocsátása 70 százalékkal csökkenne. Ezek a gázok hozzájárulnak az üvegházhatás erődödéséhez, ami a Föld felmelegedését okozza. Ennek egyik tünete a mostani szélsőséges időjárás.  
Múltkor beszélgettem valakivel a húsevésről, és közölte, neki muszáj mindennap húst tennie az asztalra, mert "a fiaim vércsék". Nagy kérdés, hogy ha a gyerekek nem hallanák azt mindennap, hogy ők annyira odavannak a húsért, mint a ragadozó madarak, akkor is ragaszkodnának-e a napi húsfogyasztáshoz?... 

6. Áramtalanítsd a felesleges készülékeket

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

Energiavámpír készülékeink nem lesznek hálásak ezért, de a pénztárcánk igen: 10 százalékkal csökkenhet az áramszámla, ha használaton kívül áramtalanítjuk a stand-by üzemmódban is energiafaló készülékeket. Egy kapcsolható elosztó könnyen használható, és a túláram ellen is véd.

7. Ne tárgyat, hanem élményt ajándékozz

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

KÉP

Karácsonykor biztos mindenki kapott olyan kozmetikumot vagy ruhadarabot, amit soha nem fog használni, és néhány fiókban töltött év után megy a kukába. Ha ezek helyett pénzt vagy ajándékutalványt (kártyát) kapott volna az illető, azon olyan dolgot vehetett volna, amire igazán szüksége van, és meg lehetett volna előzni a pazarlást. További ihletadó ötleteinket a vásárlásmentes ajándékozáshoz elolvashatod ide kattintva.  

26
dec/2017

Egyszerű módon véget lehet vetni a fantomdugóknak

Akik rendszeresen közlekednek például valamelyik budapesti rakparton, jól ismerik a fantomdugó jelenséget: egyesben araszolnak az autók egy szakaszon, minden látható ok nélkül, majd egy bizonyos idő után felgyorsul a forgalom, helyreáll a tempó, megszűnik a fantomdugó.

A problémával többen foglalkoztak már, most a világ talán leghíresebb műszaki egyeteme, az MIT Számítógép-tudományi és Mesterséges Intelligencia Laboratóriuma (CSAIL) vizsgálta a kérdést. Arra jutottak, hogy sokkal kevesebb fantomdugó alakulna ki, ha a járművezetők egyetlenegy szabályt betartanának: nem "tolnák" az előttük haladó autót.

közlekedés légszennyezés forgalmi dugó bilaterális kontroll követési távolság autóvezetés járműforgalom

ILLUSZTRÁCIÓ

Aki rendszeresen szokott vezetés közben a visszapillantó tükörbe nézni, az jól ismeri az ilyet. Ezt értelmezheti agresszióként is, ami teljesen kiszámíthatatlanná teszi a vezetést. Van, aki ilyenkor kicsit gyorsít, mások belassítanak. Minél kisebb a követési távolság a járművek között, annál nagyobb dinamikai problémák lehetnek. Ha többen is kizökkentik a forgalom haladásának tempóját, kialakul a fantomdugó.

"Akkor lehet a legegyszerűbbb módon megelőzni a járműtorlódást, ha a járművek között egyenlő távolság, szakszóval bilaterális kontroll van", mondta Berthold Horn, az MIT professzora, aki kutatótársaival vizsgálta a jelenséget.

A kutató szerint egyetlen összevissza gyorsító és lassító autós képes egy többkilométeres autófolyam sebességét befolyásolni. "Kísérleteink azt mutatták, hogy ha az autósok a járművük előtt és mögött is ugyanakkora távolságot hagynak, akkor a sebességeltérések megszűnésével egyenletessé válik a forgalom tempója, és nem keletkezik fantomdugó", összegezte Berthold Horn. A kevesebb dugó kisebb légszennyezést is jelent.

közlekedés légszennyezés forgalmi dugó bilaterális kontroll követési távolság autóvezetés járműforgalom

Az MIT CSAIL animációján jól látszik a különbség: a felső sor a bilaterális kontrollt mutatja, az alsó pedig a torlódás kialakulását. Kiegészítés: a bilaterális kontrollnak nem kell ugyanakkorának lennie minden autó esetében. Csak az számít, hogy amennyi távolságot látunk magunk mögött, annyit tartsunk magunk előtt is, ígéri az animáció.

"Mi, emberek szeretünk csak előfelé nézni mind átvitt, mind valós értelemben. Ösztöneinkkel ellentétes, hogy folyton hátrafelé tekintgessünk. De az egyenlő távolságtartás óriási jelentőségű, mert csökkenti az utazási időt és az üzemanyag-fogyasztást (...)", tette hozzá az egyetem weboldalán megjelent írásban. 

Horn szerint valószínűtlen, hogy az autóvezetők megváltoztassák "előrenéző" hozzáállásukat, így azt javasolja, hogy az önvezető járművekbe ne csak előre (mint most), hanem hátulra is szereljenek be érzékelőket. A fantomdugók száma már akkor is csökken, ha csak az autók néhány százaléka betartja az egyenlő követési távolságot, például a beépített szenzoroknak köszönhetően. A Toyota most tervez olyan szimulációkat, amelyek a kétoldali érzékelők hatását vizsgálnák. Feltételezések szerint ugyanis az egyenlő távolság hatására egyrészt megnő az elérhető sebesség, másrészt csökken a balesetek száma.

"A vándormadarak évmilliók óta ezt csinálják: nemcsak az előttük repülő madarat figyelik, hanem a körülöttük lévő összes madárhoz igazítják az aktuális repülési pozíciójukat", mondta Horn, aki innen nyerte az ihletet kutatásához.

A CSAIL-csapat szerint a korábbi vizsgálódások azért nem vezettek hathatós eredményre, mert sokkal bonyolultabb módszereket ajánlottak a fantomdugók megszüntetésére. Ilyen például a járműoszlop-elmélet (platooning), amelyben számos önvezető autó halad egymás után. Igen ám, cáfol Horn, de ehhez finomhangolt koordináció és összekapcsolt járművek nagy hálózata, vagyis egy költséges rendszer kiépítése szükséges.

«
123

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz. Elérhetőség: 365zoldotlet(kukac)gmail(pont)com