Tíz évvel ezelőtt hóvihar dúlt a Dunántúlon márius közepén, most homokvihar - ez olyan nyarakat vetít előre, hogy lassan nem kérdés, a szántóföldi növénytermesztést a napelemek alatt érdemes végezni.
KÉP: Unsplash
Tíz évvel ezelőtt hóvihar dúlt a Dunántúlon márius közepén, most homokvihar - ez olyan nyarakat vetít előre, hogy lassan nem kérdés, a szántóföldi növénytermesztést a napelemek alatt érdemes végezni.
KÉP: Unsplash
Az ausztrál LAVO vállalkozás kifejlesztette a házi hidrogénerőművet, amely forradalmasíthatja az épületek energiaellátását. A nagyobb kazán méretű hidrogénerőmű napelemekkel van összekötve, az ezekből származó tiszta energiával végzi a hidrogéntermelést: vizet bont oxigénre és hidrogénre elektrolízissel. Ami pedig a mi cikkünk szempontjából lényeges: a megtermelt hidrogént nemcsak a lakás vagy iroda energiaellátására lehet fordítani, hanem kerékpármotor meghajtására is.
A LAVO a holland Studio MOM formatervező csapathoz fordult a megkereséssel, hogy fejlesszenek ki egy teherszállító kerékpárt.
A nagyvárosokban ez sokféleképpen bevethető, de a családok is ki tudják használni az előnyeit.
A meghajtás integrálva van a vázba. Mint a tervezők elmondták, ők nem új kerékpárt akartak tervezni, hanem közlekedési eszközt.
A hidrogénüzemű kerékpárt 10 perc alatt lehet feltölteni, és egy töltéssel nagyjából 150 kilométert képes megtenni.
A hidrogéntank az ülés alatt kapott helyet, 1,2 kilogrammot nyom. A kerékpár töltése és üzemelés közben semmilyen károsanyag-kibocsátás nem keletkezik.
A LAVO™ hidrogén energiatároló rendszer (Hydrogen Energy Storage System, HESS) 2021. október 14-én elnyerte az ausztrál Michael Bryce Patron’s Díj formatervezési díját. A HESS 40 kWh zöld energiát képes előállítani és tárolni, ami egy átlagos ausztrál háztartás kétnapi energiaigénye.
365Zö
Az árnyékot gyakran véljük negatív jelenségnek, a sötétséggel és a bizonytalansággal azonosítjuk. Ám a Szingapúri Egyetem (NUS) kutatói sokkal pozitívabban ítélik meg: a mindenhol jelen lévő, mégis kevés figyelemben részesülő optikai hatással generálnának elektromos áramot. Az újszerű elképzelés révén tiszta energiát állíthatnánk elő beltérben is, amivel akár a folyton éhes mobiltelefonokat is tölthetnénk.
KÉP: NUS
A kutatók kifejlesztettek egy árnyékhatás energiagenerátor (shadow-effect energy generator, SEG) elnevezésű eszközt, amely a megvilágított és az árnyékban lévő terület közötti fénykontraszt segítségével állít elő elektromosságot. A kutatási eredményeket az Energy & Environmental Science folyóiratban tették közzé.
"Az árnyék mindenütt jelen van, ezért nem is törődünk vele. A hagyományos fotovoltaikus vagy optoelektronikai rendszerekben az egyenletesen beeső fény az energia forrása, és az árnyék e készülékek esetében kifejezetten kerülendő, mivel rontja a berendezés hatásfokát -- magyarázta Tan Swee Ching kutatásvezető az egyetemi sajtóközleményben. -- Mi viszont az árnyék okozta megvilágítási kontrasztból nyertünk indirekt energiaforrást. A kontraszt ugyanis feszültségeltérést indukál a megvilágított és az árnyékban lévő területek között, és ezzel elektromos áramot hoz létre. Ez forradalmian új koncepció az energiatermelésre."
A mobil elektronikus eszközök, mint az okostelefonok, az okosszemüvegek és okosórák folyamatos és hatékony töltést igényelnek. Mivel ezeket az eszközöket mind kültérben, mind beltérben használjuk, töltésükhöz nagy segítség lenne egy olyan viselhető mobiltöltő (vagy power bank), amely bármilyen környezeti fényből képes volna energiát előállítani. A kereskedelemben kapható napelemek megfelelnek erre a szerepre kültéren, ám hatékonyságuk beltérben, azaz árnyékban zuhanni kezd.
A NUS kutatói kifejlesztettek egy alacsony költségű, egyszerűen előállítható SEG-et, amelynek két funkciója van: a megvilágítási kontrasztot elektromossággá alakítja, illetve közelségérzékelő szenzorként figyeli az elhaladó tárgyakat. A kísérletek során akkor sikerült a legjobb hatékonysággal áramot előállítani, amikor a SEG fele volt fényben, és fele árnyékban. A váltakozó megvilágításban a kísérleti SEG kétszer hatékonyabb volt egy hagyományos szilícium-napelemnél. A beltéri fényviszonyokból nyert energia már egy négycellás SEG-gel is elegendő volt egy digitális óra töltéséhez.
A kutatók viselhető SEG-et szeretnének kifejleszteni, amely a ruházathoz csatlakoztatva a szokványos napi tevékenységek során generálna áramot. Egy másik kecsegtető kutatási terület olcsó SEG-panelek előállítása beltéri világításból nyert energiatermeléshez.
FORRÁS: NUS News
Hiver't-Klokner Zsuzsanna
Egy kaliforniai tejtermelő farmer elhatározta, ahelyett, hogy másokra várna, inkább maga lép a klímaváltozás elleni küzdelemben. Albert Straus meglátta lehetőséget a tehenei trágyájában: ez bizony nem eltakarítandó szemét, hanem majdnem ingyenes energiaforrás. Kinyeréséhez biogáz-fejlesztőt épített, amelyben a trágyából erjesztéssel metángázt és abból egy generátorral elektromosságot állíthat elő. Majd az állatok etetéséhez használt nyergesvontatóját autószerelő szomszédja segítségével elektro-motorossá alakította.
Straus Family Creamery Video
Straus 8 évet fektetett az ötlet megvalósításába, de most elmondhatja, hogy lekörözte a Tesla elektromos autókról híres Elon Muskot, aki leg-korábban 2017 szeptemberében lesz készen elektromotoros kamionjával.
Straus Family Creamery Video
Ráadásul a gazda – bár nincs közgazdász végzettsége – az úgynevezett körkörös gazdaság terén is nagyon alkotott. Ennek az irányzatnak az a célja, hogy az anyagok állandó körforgásban legyenek, mindent haszno-sítsanak újra vagy alakítsanak át feldolgozhatóvá, tehát szűnjön meg a hulladék. Straus a farmján megvalósította a maximális hulladék-hasznosítást: amit az állatok "termelnek", az hajtja az állatokat ellátó gépeket.
Straus Family Creamery Video
A biogázas generátorral előállított tiszta áram hajtja a tejgazdaság minden autóját, de a legnagyobb jármű, a 15 tonnás IH nyergesvontatója korábban dízelüzemű volt. Ennek átalakítását végezte el a gazda másodmagával, és most már a 300 tehén takarmányozását is környezet-barát módon tudja megoldani.
Straus Family Creamery Video
Ráadásul Straus számításai szerint anyagilag is megéri: a 80 kilowattos generátor havonta 28 800 kilowatt-óra zöld villanyáramot szolgáltat, valamint forró vizet a gazdaság és a tehénkarámok takarításához. A beruházás 330 ezer dollárba került, de Straus évente 50 ezer dollárt takarít meg a trágya energiává alakításával.
Straus Family Creamery Video
"Az én elektromotoros teherautóm nem csupán hasznos segítője a gazdaságunknak, hanem annak is jelképe, hogy gazdagok vagyunk olyan szellemi és anyagi forrásokban, amelyekkel felvehetjük a harcot a klímaváltozás ellen. Egy olyan fenntartható organikus gazdaság modelljét szerettem volna létrehozni, amely egyaránt jó a Földnek, a talajnak, az állatoknak és az itt dolgozó embereknek, akik új életet szeretnének lehelni a vidéki közösségekbe", mondta Albert Straus.
Carlo Ratti olasz mérnök-formatervező-építész olyan úszó fitnesztermet tervezett, amelynek meghajtásáról maguk a sportolók gondoskodhatnak azzal, hogy tekernek a szobabicikliken. A projekttel az emberi meghajtás lehetőségeit demonstrálná a világhírű tervező, aki az MIT digitális város-fejlesztési részlegének igazgatója is. Partnernek beszállt a TechnoGym fitneszcég, a Terreform non-profit okosváros-építészeti szervezet és az URBEM városregenerációs intézet.
De az is fontos szempont, hogy az elektromotoros meghajtású hajó nem szennyezi a környezetet. Akárcsak Budapesten, Párizsban is számos kiránduló- és vacsorázóhajó járja a Szajna vizét, de ezek a bateau-mouche-nak, azaz légy-hajónak nevezett vízibuszok túlnyomó részben dízelmotoros meghajtásúak (talán kettőt alakítottak elektromossá).
A Paris Navigating Gym hajón a résztvevők tekerés közben gyönyörködhetnek a város látképében, közben a hajóablakokon, mármint a kiterjesztett-valóság kijelzőkön kivetítve valós időben nyomon követhetik, hogy egyéni teljesítményük mennyivel járul hozzá a hajó haladásához. A sportolók így szó szerint testközeli élményként élhetik át, miképpen kelet-kezik a mechanikai munkájukból elektromos energia. Mondjuk, az elég dur-va, hogy így a szomszédunk is láthatja, keményen pedálozunk-e, avagy csak mímeljük az edzést. Jó, persze, hivatkozhatunk arra, hogy a csodás látnivalók miatt elbámészkodtunk.
A 20 méter hosszúságúra tervezett fitneszhajó 45 vendég számára nyújt edzési lehetőséget a TechnoGym ARTIS gépeken, amelyek az emberi meg-hajtás kinetikus (mozgási) energiáját továbbítják az energiaátalakító rendszernek. A hajó tetején elhelyezett napelemek gondoskodnak a kie-gészítő energiáról. Az esetlegesen megtermelt pluszenergiát a városi hálózatba lehet betáplálni.
Az biztos, hogy egy ilyen, a fenntarthatóságot és környezetbarát filozófiát megtestesítő fitneszhajóra másutt is óriási kereslet lenne, és edzési időn kívül a turisták is örömmel kipróbálnák a városnézés legújabb eszközeként. Azt persze észben kell tartani, hogy csak olyan távolságra szabad eltá-volodni a kikötőhelytől, amelyet visszafelé is képesek megtenni a részt-vevők. De ez a programozható fitneszgépek jóvoltából igazán nem lehet probléma. Ami az idegenforgalmi vonzerejét illeti, talán képes meghaladni a sörbiciklikét...