19
júl/2019

21 tipp, hogyan barkácsolj árnyékolót erkélyre, teraszra vagy kertbe

Támad a kánikula, és a lakás vagy átmelegedése ellen az a legjobb védekezés, ha még azelőtt blokkolod a napsugarakat, hogy eljutnának a falfelületig vagy az ablaküvegig. Ezzel  akár 65 százalékkal is csökkentheted a fal mögötti helyiség felmelegedését. De a kerti pihenéshez is létszükséglet az árnyék. 

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

Erre az akciósan vásárolt napvitorla mellett számos régi holmi is alkalmas, amelyeket akár egyetlen nap alatt is összeszerelhetsz, elkészíthetsz. Mutatok pár újrahasznosításos ötletet, és a végére betettem egy olyan frappáns tippet, hogy a homlokodra fogsz csapni, hogy ez eddig nem jutott eszedbe!

1. Kell hozzá 5 darab lomtalanítás során szerzett öreg ajtó, és hozzájuk pár erős zsanér, méghozzá a diópánt fajta, amit emeléssel szét lehet szedni. Az ajtók kitört üvegezését itt a fotón deszkákkal pótolták, de nádszövettel vagy bambuszrolóval szebben is meg lehet oldani. A fafelületet érdemes időjárásálló páccal lekezelni. Aztán már csak odaállítod a teraszra, és élvezheted az árnyékot és a privátszférát. Ősszel meg szétszeded és mehet a sufniba következő nyárig.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

Brenda Tomzen

2. Egy erős keretre drótokat feszítesz ki, majd azokról PET-palackokat lógatsz le. A képen látható kocsibeállót Garth Britzman amerikai építészhallgató tervezte. Az 1500 palackba színes folyadékot töltött, ennek köszönhető a lombkoronát idéző színhatás. A felfüggesztő madzagok eltérő hosszúságúak, amitől hullámzó lett az árnyékoló "mennyezete". A kép alatti linkre kattitva további fotókat találsz a projektről.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

Behance

3. Manapság egy lakásfelújítás azt jelenti, hogy a régi fűtéscsöveket ki kell dobni, mert már nem szabványosak az újakkal. Így volt ez nálunk is. Ezen a képen az elvadult szőlőtől nem nagyon látszik, de a lugas tartószerkezete is ilyenből készült. Ami a metszést illeti, úgy érzem, augusztus végéig várhat, annyira kellemes a szőlő alatti hűvösben pihengetni. A vadszőlő is gyakorlatilag egy szezon alatt képes befutni a 4-5 méteres szerkezetet.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

HKZs

4. Ez az üres falszakasz adta magát ahhoz, hogy egy félpergola rákerüljön. Az egyszerű faszerkezetet PVC hullámlemezzel borították felül, oldalt sötétítő függönyöket kapott. Érdemes LED-fényforrásokat kitenni, mert ennyi hagyományos izzó túl sok hőt bocsátanak ki magából.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

TheCreatedHome

5. Gázszerelésből megmaradt rézcsövekből és nyári vásáron beszerzett függönyökből készült ez az árnyékoló pavilon a teraszra. Az oldalon lévő függöny nappal felhajtható a tetejére, aztán este vissza.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

HomemadeByCarmona

6. Két épület között erős (kerítésfeszítő) fémhuzalra felszerelt textilcsíkok vetnek árnyékot az udvarra. Ilyen csíkokat akciósan vásárolt napvitorlából is szabhatsz, a felfüggesztéshez használj vékony pvc-csöveket és szemescsavarokat. Viharban vissza lehet húzni, hogy ne tépje le a szél.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

TheSpruce

7. Árnyékolás 21. századi Toldi Miklósoknak: egy négyméteres impregnált faoszlopot a válladon hazaviszel, néhány baltasuhintással beleütöd a földbe, majd a tetejére beversz egy százas szeget: erre akasztod a barkácsboltban kapható, ringlikkel felszerelt UV-álló napvitorlát. Az oszlopot kétfelé feszítéssel rögzíted. 

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

8. Horganyzott fémcsövekből készült a mellékelt váz, amelyre szintén fel tudsz dobni egy napvitorlát, és az a jó benne, hogy ha vihar közeleg, egy mozdulattal lekapod a ponyvát, nehogy letépje a szél. Ez a váz évekig jó szolgálatot tesz, rögzíthetsz rá nádszövetet vagy bambuszrolót, illetve régi sötétítő- és tüllfüggönyöket is.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

9. Itt látható erkélyre szerelt változata:

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

SimplifiedBuilding

10. Az árnyékoló ponyvát függőlegesen is rögzítheted a földbe szúrt fémoszlopokra, akkor kevesebb eszköz kell:

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

SimplifiedBuilding

11. Egészen komoly szerkezeteket is lehet fémcsövekből építeni, és ha valami klassz festékkel szépen átkened, senki nem fogja megmondani, hogy nem valami drága webshopban rendelted.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

HomeBNC

12. Télen is használható a PVC-csövekből készült pergola, amelyre polikarbonát lemez kerül: ez is UV-álló, tehát jó pár évig nem teszi tönkre a napsütés, és a cellás szerkezet segít a hőmérsékletátadás csökkentésében télen is, nyáron is. A tető és az oldalfal közötti résnek köszönhetően nem reked meg benne a levegő.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

SimplifiedBuilding

13. A PVC-csöveket kábelkötegelővel is összefogathatod, aztán a párod által varrt árnyékoló függönyt csak fel kell tenni. 

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

HomeBNC

14. Lakberendezési áruházakban kapható kültéri roló, amellyel tökéletesen le tudod árnyékolni az ablakot. Persze legegyszerűbb földszinten felszerelni, magasabb épület esetén ne kísérletezz a kültéri falfúrással!

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

SainsPonsel

15. Hasonló a teraszon is jó szolgálatot tesz, és például egy ács ismerősöm a tetőcserepek alá terített szürke alátétfólia maradékát használta fel ilyenhez:

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

16. Kell hozzá jó pár fa tetőléc, stafni és facsavar, de a végeredmény ilyen elegáns szerkezet lesz, amelyet használhatsz napvitorlával vagy anélkül. A lécekre akaszthatsz kaspókat vagy ámpolnákat is, amelyekbe az erős napfényt kedvelő fűszernövényeket ültethetsz.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

SimplifiedBuilding

17. Két felfordított virágcserép tartja lábazatként a farudakat, amelyekre a mintás textilt rögzítették. Kedves részlet, hogy a székpárna is ugyanebből az anyagból készült. 

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

Decoist

18. Ultraegyszerű módja a napvitorla kifeszítésének. A rudakra rátekert feszítőzsinórral magasabban rögzítheted a napvitorla sarkát, mintha rúd nélkül csak úgy meghúztad volna. Mondjuk én vennék két malterosvödröt, megtölteném fagyálló csemperagasztóval, és abba szúrnám bele a faoszlopokat, aztán a vödröket beásnám a földbe vagy eltakarnám valamilyen textillel.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

Decoist

19. Ezeket a rudakat újrahasznosított tejeskannákba állították, amelyeket földdel töltöttek meg, és növénnyel ültettek be. A stabilizáláshoz sátorcöveket használhatsz.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

Decoist

20. A falból derékszögben kinyúló függönyrudakra felülről nádszövetet, oldalról régi függönyt akasztasz, és ezzel kellemes árnyékos kiülő helyet készítettél a gyerekeknek a nyárra feladott kötelező olvasmányokhoz.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

Decoist

21. Ha kinőtték/megunták a gyerekek a trambulint, fordítsd meg, és máris kész a kerti pergola. Úgyis annyit fizettél érte, muszáj újrahasznosítani.

árnyékolás PET-palack napvitorla pergola otthon kert

Pinterest

Hiver't-Klokner Zsuzsanna

16
júl/2019

Autósként is nyaralhatnál környezettudatosan

Képzeld el, hogy a következőképpen nyaralsz a családdal: csurig pakolod az autót a poggyásszal, rögzítesz a hátára még két biciklit, beszuszakolod a kutyát is, és nekiindultok a tengerpartnak. De nem ám az autópályán, hanem egy kényelmes vonaton, hálókocsiban! Mégpedig úgy, hogy kimész a pályaudvarra, először felteszed a vonatra az autódat, aztán a családdal elfoglaljátok a hálófülkéteket. Az óránként 160-as tempóval suhanó vonaton másnap ébredés után elfogyasztjátok a reggelit, és már meg is érkeztetek, leveszed az autót, beülsz a családdal, és odahajtasz az apartmanotokhoz. 

Ez létezik. 

fenntarthatóság közlekedés autósvonat Motorail Autotrain

Wikimedia

Úgy hívják, hogy Motorail vagy Autotrain, és Európa számos országában elérhető. Tengerparti irányba Magyarországhoz legközelebb Bécsben és a dél-ausztriai (karintiai) Villachban. Utóbbi pontról például az Optima Express autósvonatjaival déli irányban az 1400 kilométerre fekvő törökországi Edirnébe juthatsz, ahol már csak rajtad múlik, hogy félóra autózás után Isztambulba érsz, vagy Bulgáriába mész át, illetve Görögországba.  

A Motorail az 1960-as évektől az 1990-es évekig élte virágkorát, akkortájt évente csak Nagy-Britanniából százezren indultak útnak (40 ezer autóval!), hogy a pihentető vonatút után saját autójukkal bebarangolják Európa déli vidékeit.

fenntarthatóság közlekedés autósvonat Motorail Autotrain

Ideális ez a közlekedés azoknak, akik nem szeretnek autópályán vezetni, vagy éppen az idősecske autójuk városban még elközlekedik, de több ezer kilométeres távolságra már nem mernének elindulni vele. Ráadásul az autódat is kíméled vele, hiszen megspórolod a több ezer kilométeres út által okozott kopást, elhasználódást. Azok is örülnének neki, akik évek óta nem jutottak el külföldre rokonokat látogatni, mert nem tudják addig hová tenni idős családtagjukat, kutyájukat, macskájukat. 

A szolgáltatáshoz a legtöbb vasúttársaságnál két sporteszköz (kerékpár, kajak, kenu) ingyenes fuvarozása is társul, és a hálófülkében veled utazhat a kutyád vagy macskád is. Télen síelni mehetsz ilyen módon. Gondolj bele: egy vonaton van mosdó, nem kell félóránként megállni az autópályán, ha a gyereknek pisilnie kell... A vonaton tusolhatsz is, és frissen-üdén érkezel másnap az úticélodhoz, nem telik az első két nap azzal, hogy az autóban való kucorgástól bedagadt lábadat áztatod hideg vízben.

A briteknél a vasút privatizációja, másutt a fapados repülőjáratok tehetnek arról, hogy az autósvonatok egy része elhalt, a többi nem ismert és kihasználtabb. Sokan úgy gondolják, hogy a fapados járatok olcsók, és micsoda szuper lehetőséget nyújtanak a nyaralásra. Ez szűklátókörű felfogás. Ma pár ember olcsón repül, holnap ezrek szenvednek a légszennyezés miatt, a klímaváltozás, a megvadult időjárás következményeitől. 

fenntarthatóság közlekedés autósvonat Motorail Autotrain

E-CSR

Éves szinten a világ légszennyezésének 4-5 százalékát teszik ki a repülők, míg a közúti közlekedés 15 százalékot. Csakhogy abba beleértendő az árufuvarozás és az olyan személyutak is, amikor az autóban csak 1-2 ember ül. Amikor viszont 4-5 főt kellene hosszabb távon fuvarozni, az autósvonat ideális megoldás volna. Egyetlen Motorail 100 autót képes egy éjszaka alatt 1000 kilométeres távolságra szállítani, amivel 16 tonna szén-dioxid kibocsátását lehet megelőzni.

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség számításai szerint
- vonaton egy utas szállítása kilométerenként 14 gramm szén-dioxid-kibocsást okoz,
- átlagos autóval egy utas szállítása kilométerenként 55 gramm szén-dioxid-kibocsátást okoz,
- busszal egy utas szállítása kilométerenként 68 gramm szén-dioxid-kibocsátást okoz,
- motorkerékpárral egy utas szállítása kilométerenként 72 gramm szén-dioxid-kibocsátást okoz,
- repülővel egy utas szállítása kilométerenként 285 gramm szén-dioxid-kibocsátást okoz.

Egy 500 kilométeres úton egy repülő 10-50-szer több károsanyagot bocsát ki, mint egy nagysebességű elektromos vonat, és 5-10-szer többet, mint egy távolsági autóbusz, az E-CSR fenntarthatósági médiaplatform szerint.

A francia Autotrain úgy kalkulál, hogy Párizsból leutazni a 930 kilométerre fekvő Nizzába autóval 8 órát tesz ki, kb. 80 euró az üzemanyagköltség és kb. ugyanennyi az autópályadíj, az út során a gépjármű szén-dioxid-kibocsátása 83 kilogramm. Ugyanez, ha az autódat felteszed vonatra: kb. 150 euró. Tény, hogy az Autotrain csak autókat szállít, embereket nem. Tehát a család egy másik vonattal megy, amit két felnőttnek, két diákigazolványos kamaszgyereknek és egy kutyának 466 euró a TGV gyorsvasúttal, amivel 5 óra alatt célba érnek, bőven az autó megérkezése előtt. Egy autó vonattal történő szállítása a franciák szerint ezen az úton 9,2 kilogramm CO2-kibocsátással jár. Töredéke a repülős útnak, ami Párizs és Nizza között 670 kilogramm CO2-kibocsátás lenne négy főnek, akik így értelemszerűen autó nélkül utaznak.  

Ha innen nézem, az autósvonat drágább és lassabb, mint a repülő vagy a saját vezetés, ha onnan nézem, akkor lényegesen zöldebb, és fényévekkel nyugisabb, biztonságosabb. Egy már most is létező, környezetbarát közlekedési hálózat, a vasút sokkal nagyobb arányú kihasználását tenné lehetővé.

Az osztrák vasúttal (ÖBB) ugyanazon a vonaton utazhat az autó és a család, annyi a "kényelmetlenség", hogy indulás előtt 2 órával kell megjelenni a pályaudvaron az autók felpakolása miatt. Esti indulással Bécsből a toszkán tengerparti Livornóba megy rendszeres éjszakai járat. De mehetsz Hamburgba, Insbruckba és Düsseldorfba osztrák autósvonattal.

fenntarthatóság közlekedés autósvonat Motorail Autotrain

Horvátországban Zágráb és Split között van ilyen járat, találó névvel: Hostel on Wheels, azaz Szálló kerekeken. Csehországban Prága-Poprád, Prága-Kassa között, Prága-Homonna, illetve Szlovákiában Pozsony-Homonna között működik éjszakai automobil vonat (Noční autovlak).

Találsz autósvonatot Szlovéniában is, Bohinjska Bistrica, Podbrdo és Most na Soči között. A német Urlaubs-Express szezonális retúr úticélokat kínál, így 2019 nyarára Düsseldorf-Verona-Düsseldorf vagy például Hamburg-Villach-Hamburg között,  2019 telére pedig például Münster-St. Anton-Münster útvonallal. 

Az autósvonatban óriási fejlesztési lehetőség volna, hiszen már most is létezik olyan útvonal, amikor a vonatozás után Edirnéből kis autózással egy komphajóra csekkol be az ember, és azzal halad tovább a török Riviéra valamelyik üdülőhelyére. Mindezt úgy, hogy a nyugodt nyaralás minden szükséges kelléke elérhető a saját autóban. 

Magyarországról például mehetne autósvonat a horvát vagy az olasz tengerpartra, de akár Törökországba is. Én azt is el tudnám képzelni, hogy a Kelenföldi pályaudvaron felgurulunk a vonatra, és azzal megyünk a Balatonra, kikerülve az M7-esen uralkodó dugókat. Mondjuk Lepsénynél legurulunk, és aki akar, mehet jobbra az északi part felé, vagy balra vissza a sztrádára Siófok irányába. Egy ilyen vonatra még bérletet is vennék!

Hiver't-Klokner Zsuzsanna

Szavazatoddal mondd el a véleményedet!

09
júl/2019

A városi rét gyönyörű, hasznos és még takarékos is

Az Egyesült Királyságban egyre több városi közút mentén, körforgalom közepén és sávelválasztóban a megszokott gyomos gyepszerűség vagy sövény helyére vadvirág magkeveréket vetnek. Az országban a 2. világháború óta a vadvirágos rétek 97 százaléka eltűnt: beépítették vagy szántófölddé alakították. Aki az országban utazgat, rengeteg harsánysárga repceföldet vagy napraforgómezőt láthat, de olyan mesebeli vadvirágos rétet, mint hajdanán, már aligha. A mai gyerekek többsége már nem is tudja, micsoda boldogság a virágok között bóklászni, hallgatni a tücsökciripelést és a méhzümmögést, rácsodálkozni a színpompás pillangókra.

vadvirág városi rét urbanizáció beporzás biodiverzitás

Pictorial Meadows

Ezen a negatív trenden változtat a vadvirág-ültető mozgalom, amely az élővilág sokféleségének, azaz a biodiverzitásnak a gazdagításával szeretné segíteni a növényvédőszerek és más vegyszerek miatt milliószámra pusztuló beporzó rovarok túlélését. 

Minél több vegyszert használunk a haszonnövények termesztéséhez, annál több beporzó rovar fog elpusztulni, csakhogy beporzó rovarok híján nem lesz termés. Kínában helyenként már ott tartanak, hogy reggelente kis ecsettel a kezükben vonulnak ki a munkások a gyümölcsösökbe, és kézzel porozzák be a virágokat, mert a vegyszerezés és környezetszennyezés miatt nincs elég rovar ehhez. Az egész világon próbálkoznak azzal, hogy a szántóföldeken vetési vadvirágos védelmi sávokat hoznak létre, hogy a beporzó rovarokat odavonzzák és táplálják a munkavégzéshez. 

vadvirág városi rét urbanizáció beporzás biodiverzitás

Mathias Tschumi

A rovarpusztulás visszafordításához olyan egyszerű cselekedetek is hasznosak, mint a városi vadvirágos beültetés. A brit Plantlife jótékonysági környezetvédelmi szervezet 2013 óta intéz rendszeresen felhívást a brit önkormányzatokhoz: az útszéli közterületeket vessék be vadvirágmaggal. A vadvirágnak az az előnye az útszéleken általában látható gyomos fűkeverékkel szemben, hogy nagyjából térdmagasságig nő, tehát nem zavarja a járművezetők tájékozódását. S míg a rövidre vágott fűszálak nem nyújtanak semmilyen táplálékot a rovaroknak, a vadvirágokban tengernyi nektárt találnak.

Már több mint 67 ezren írták alá azt a petíciót, amely Anglia-szerte felszólítja az önkormányzatokat, hogy vadvirággal vessék be az említett zöld sávokat, és akár a városi parkokban is alakítsanak ki minél több  ilyen területet. A rotherhami városvezetés az elsők között lépett, és óriási meglepetésükre a vadvirágos beültetés nemcsak a szemet gyönyörködtető látványt nyújt, hanem a városkasszával is baráti: a vadvirágos sávokat elegendő évente egyszer vagy kétszer kaszálni, amivel a 12,8 kilométeres beültetett szakaszon évente 23 ezer fontot tudnak megspórolni. Ez lett a szigetországban a leghosszabb "városi rét". A korábbi füvesített részeket évente akár nyolc alkalommal is kaszálni kellett. Kiderült, hogy a méheket nem zavarja a közúti forgalom, és ez fordítva is igaz: egyetlen olyan eset sem ismert, amikor méh repült volna be egy elhaladó autóba.

vadvirág városi rét urbanizáció beporzás biodiverzitás

Pictorial Meadows

Az Egyesült Királyság úthálózata közel 396 ezer kilométert tesz ki. Ha az utak mellett, a sávok között, a körfogalmak közepén minden vadvirággal lenne beültetve, azzal elképesztő mennyiségű fenntartási költséget tudnának megspórolni. Egyúttal segítenék a beporzó rovarok túlélését, és valljuk be őszintén, az autóvezetők lelkét is felüdíti a vadvirágok látványa. 

A szervezők szerint a magánemberek is sokat segíthetnek a beporzóknak, ha a kertjükben legalább néhány négyzetméternyi területen a kertészeti áruházakban kapható vagy interneten rendelhető vadvirág magkeverékkel vetnék be a földet. A magyar weben rendelhető magkeverékekben például közönséges cickafark, apróbojtorján,kék búzavirág, réti imola, réti margitvirág, mezei szarkaláb, lyukas-levelű orbáncfű, gyújtoványfű, évelő bokros len, fehér mécsvirág, hegyi baltacím, mezei pipacs, vadrezeda, ligeti zsálya, orvosi zsálya található.

Magyarországon több nagyvárosban kísérleteznek vadvirágos ökoágyások létrehozásával, Budapest, Szeged, Hódmezővásárhely után Veszprémben is kialakítottak már "városi rétet". A téma iránt érdeklődőknek sok hasznos információt ad a könyvtárakban és antikváriumokban fellelhető Búvár Zsebkönyvek sorozat Vadvirágok kötete.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz. Elérhetőség: 365zoldotlet(kukac)gmail(pont)com