A nyár folyamán több elektromos kerékpár újdonságról lehetett hallani, ezeket gyűjtöttük csokorba - egy vicces meglepetéssel.
KÉP: Pixabay
A nyár folyamán több elektromos kerékpár újdonságról lehetett hallani, ezeket gyűjtöttük csokorba - egy vicces meglepetéssel.
KÉP: Pixabay
Nem, nem lapraszerelt, de kicsi, mégis biztonságos, valamint újrahasznosítható a premier előtt álló svéd villanyautó - az ára pedig egészen barátinak ígérkezik.
KÉP: Luvly O
Napsütéses és száraz hidegben télen is élmény lehet a kerékpározás, főleg, ha nem követed el az alábbi hibákat.
KÉP: Pexels
A mostani energiatudatos helyzetben nagyon nem mindegy, hogy milyen állapotban vannak otthonodban a radiátorok. Nézzük, mivel tudnád javítani a helyzetet!
KÉP: Pixabay
Jobb, mint egy elektromos kerékpár vagy roller, mert esőben is remekül használható, de közben meg annyi idő alatt fel lehet tölteni, mint egy laptopot.
KÉP: NimbusOne
Mostanában azoknak is eszükbe jut a falszigetelés, akiknem ez nem áll módjukban, például mert társasházban élnek, és vagy nincs rá pénze a lakóközösségnek, vagy a műemléki jelleg miatt ez nem egyszerű. Ilyenkor jönnek elő a belső falszigetelésre vonatkozó tippek, legalább a nyílászárók körüli falakon.
KÉP: FormUsWithLove
A legszebb szobanövény is tönkremehet télen, mert hiába van kellemes melegben, bármikor jöhet egy fagyos huzat, amitől megfázik. Arról nem beszélve, hogy alig kap természetes fényt, aminek kedvezőtlen hatása van a túlélésére. Nézzük, mivel segíthetünk, hogy kibírja tavaszig!
KÉP: Urban Plant Growers
1. Fokozzuk a fényt
Pótoljuk a fénymennyiséget lámpával, esetleg egy tükröt is a cserép mellé tehetünk, hogy fölerősítse a fényviszonyokat. Alufóliával borított kartonpapírból készíthetünk V-alakú paravánt a növény köré, ezzel a nappali fénymennyiséget is fokozzuk, egyúttal meggátoljuk a huzatot. Amikor LED-fényforrást választunk, az legyen teljes spektrumú LED (Full SPectrum LED), amely ideális a növényeknek. Egy időzítőt is mellé tehetünk, amin beállítjuk a szükséges óraszámot a világításhoz.
KÉP: World of Flowering Plants
2. Ne habozzunk metszeni
Ha sárguló van barnás levelet látunk a növényen, vágjuk le egy éles metszőollóval. Ettől nemcsak egészségesebbnek fog látszani a növény, hanem megakadályozzuk, hogy a száradó levél fenntartására energiát pazaroljon a növény. Meg lehet próbálni szénsavmentes ásványvízzel vagy vízszűrő kancsóban meglágyított vízzel locsolni a növényt, mert okozhat levélsárgulást a kemény csapvíz túl magas kalciumtartalma is.
KÉP: Pexels
3. Ügyeljünk az ablakra
Azt gondolnánk, hogy a legtöbb napfényt az ablakpárkányon kapja a növény, tehát muszáj odatenni. Amennyiben azonban huzatos az ablak, az ártalmas lehet a növényre. Keressünk olyan helyet, ahol nem fenyeget ez a veszély.
KÉP: Unsplash
4. Óvatosan az öntözéssel
A legtöbb növény kevesebb vizet igényel a téli hónapokban. Igen ám, de ha túl meleg van a lakásban, plusz a központi fűtés miatt száraz a levegő, akkor elképzelhető, hogy nem hetente egyszer, hanem ötnaponta igényli a növény a vizet. Minden öntözés előtt dugjuk be az ujjunkat a földbe, és csak akkor locsoljuk meg a növényt, ha tényleg száraznak érezzük a földet. Tápoldatozni sem feltétlenül kell a tél folyamán, és a földjüket sem szabad most kicserélni.
5. Növeljük a páratartalmat
A fűtött lakás páratartalma akár 10-20 százalékra is visszaeshet, miközben a növények a 40-60 százalékot kedvelik. Érdemes ezért lágy vízzel hetente egyszer, lehetőleg reggel megpermetezni a leveleiket. A neten tanácsos lecsekkolni, hogy a növényeink közül melyik igényli a páratartalom növelését, mert nyilván egy sivatagi eredetű kaktusznak nem lesz rá szüksége.
365Zö
Úgy néz ki, mint egy lapát nélküli Dyson-ventilátor, de közben ez egy jegyértékesítő automata. Mindannyian szenvedtünk már a tömeg-közlekedésben vagy parkolóban azzal, hogy vagy túl magasan, vagy túl alacsonyan volt az automata.
A Coinvenience fantázianévre hallgató automata a brit Loughborough Egyetem hallgatóinak (Harry Rigler, Katy Finch, Reuben Williams, Omar Alqasem, Bianca Tartaglia) vizsgaprojektje, a társadalmi érzékenységgel párosuló formatervezés jó példája.
Az automata hidraulikus motorja fel-le mozgatja a készüléket, a megfelelő magasságba.
A jegyautomata ovális fémháza védi a készüléket, egyúttal a beépített világítás tökéletes megvilágítást nyújt, illetve a fémház árnyékot is vet a készülékre, hogy megakadályozza a monitor becsillogását.
Természetesen a feliratok Braille-írással is kitapinthatók.
via YankoDesign
HKZs
Míg Magyarországon a KRESZ módosításával kívánják az elektromos rollereket, pontosabban azok használóit szabályozni, az Egyesült Államokban egy ennél valószínűleg hatásosabb módszert terveznek bevezetni: a távellenőrzést.
Amióta csak megjelentek az utcákon, azóta jelentenek kisebb-nagyobb problémát az elektromos rollerek. Nyilván beletelik egy időbe, amíg mindenki megtanulja megfelelő módon használni ezeket az úgynevezett mikromobilitási eszközöket. A "megfelelő" alatt értendő, hogy nem lépi túl a sebességhatárt, nem hajt fel olyan útra, ahová nem szabad, továbbá biztonsági felszereléssel védi a vezető testi épségét.
Ezek közül az első kettőt központilag is szabályozni készül Amerikában a Link elektromosroller-kölcsönző vállalat. Olyan új rendszert vezet be elektromos rollerjainál, amely rögzíti az útvonalat, megakadályozza a vezető szabálytalan haladását, és akár a megállásig is lassíthatja a rollert. A cég képviselői szerint ezzel el lehet érni, hogy az e-rolleresek csak a számukra engedélyezett útvonalakon és sebességgel közlekedjenek. A Link üzemeltetője, a Superpedestrian ezért megvásárolta a Navmatic mikroközlekedési biztonsági startupot, amelynek segítségével valós időben lokalizálhatja és korrigálhatja e-rollerjeinek haladását.
Nem fordulhat tehát elő olyan, hogy valaki a bérelt e-rollerrel mondjuk olyan szakaszon hajt fel a járdára, ahol ezt nem szabad, vagy hogy például forgalommal szemben, illetve járművek között szabálytalanul haladjon. Az e-rollerek bérlőit vezetési stílusuk alapján minősíti és árcsökkentéssel díjazza a rendszer, de a notórius szabályszegőket akár ki is zárhatja a további bérlésből.
"Így próbáljuk megvédeni azokat a kiszolgáltatott személyeket, akikre veszélyes lehet az e-rolleres közlekedés, nevezetesen a gyalogosokat, a fogyatékkal élőket, valamint a babakocsisokat. Jelenleg 0,7 másodperc a rendszerünk reakcióideje" - azaz szabálytalan vezetés észlelése esetén a Navmatic szoftver ennyi idő után képes beavatkozni. A Superpedestrian év végéig még 50 ezer e-rollert tervez gyártani, de decemberig mindegyiket felszereli az új ellenőrző rendszerrel.
Más kérdés, vetik fel a terv ellenzői, hogy az elektromos rollerek a szabad közlekedés megtestesítői, és ezt a szabadságot ellehetleníti ez a központi ellenőrzés és irányítás.
via FastCompany, Superpedestrian, TechCrunch
HKZs
Most őszintén, mikor van szükségünk világításra a kerékpáron? Hát menet közben. Éppen erre lesz jó a még fejlesztés alatt álló új kerékpárlámpa, amelynek elemét a menetszél tölti. A projekt Andy Bestenheider, a New York-i The New School művészeti és kutatóegyetem hallgatójának fejéből pattant ki, aki úgy gondolta, ezt a teljesen hétköznapi tárgyat is újra lehet gondolni a környezettudatosság jegyében.
Így született a Vento kerékpárlámpa, amely túlmutat önmagán, hiszen az energiaforrás megkérdőjelezésével a jövő zöld technológiáit vetíti elénk. Az utóbbi években a megújuló energiatermelés mindenki számára ismert fogalommá vált. Ez a kerékpárlámpa kicsiben is képes arra, amit nagyobb léptékben már megszoktunk.
A menetszél által töltött kerékpárlámpa úgy néz ki, mint egy miniatűr szélturbina, és úgy is működik: a haladás közben keltett szél hatására forog. Ezt a mozgási energiát a generátor elektromágneses indukció révén alakítja elektromos árammá, amelyet az akkumulátor tárol és a lámpa működéséhez használ.
A készülék újrahasznosított alumíniumból és plexiből készülne. Kényelmesen elhelyezhető a kormány közepén. A tervek szerint nemcsak egyenletes fényt, hanem villogót is lehet rajta kapcsolni. A 3D-modellezés után a gyártása akár a következő hónapokban elindulhat.
via YankoDesign
HKZs