Ha a jövőben tényleg megint szóba jöhet a szélenergia-termelés, érdemes elgondolkodni egy alternatíván.
KÉP: AeroleafHybrid
Ha a jövőben tényleg megint szóba jöhet a szélenergia-termelés, érdemes elgondolkodni egy alternatíván.
KÉP: AeroleafHybrid
Minden rosszban van valami jó: a mostani kánikulában érdemes kipróbálni a napkemencét, amelynek elkészítéséhez tényleg csak pár filléres hozzávalóra van szükség. Gyerekeknek is jó móka a szünetben!
KÉP: Instructables
A szélturbinák telepítése ellen felhozott egyik érv, hogy a létesítménynek nagy a szén-dioxid-lábnyoma. Egy új gyártási módszernek köszönhetően ez a töredékére csökkenthető.
KÉP: Unsplash
Olyan ötlettel álltak elő a napsütötte Kaliforniában, amellyel egyszerre termelhetnének megújuló energiát és közben megóvnák a felszíni csatornák vízkészletét.
Így nézne ki egy befedett öntözőcsatorna. KÉP: Project Nexus
Nagyon jó, hogy egyre több a megújuló energiaforrás, mint a napelem vagy a szélturbina, csakhogy arról is kellene gondolkodnunk, hogy mi fog történni ezekkel az eszközökkel, miután kiszolgálták az idejüket. Becslések szerint 2050-ig legalább 43 millió tonna hulladékot fog generálni a zöldenergia-iparág. Itt vannak például a 20 éves élettartamra tervezett szélturbinák: ezek 85 százalékban újrahasznosíthatók vagy újrahasználhatók, csakhogy éppen az üvegszálas anyagból készült hatalmas lapátokkal nem lehet mit csinálni.
KÉP: Unsplash
Az akár focipálya hosszúságú lapátok lebomása akár 20-25 évbe is telik, és a lebomlás ebben az esetben sem jelent biológiai hasznosulást (nem lesz belőle igazi föld vagy komposzt), pusztán csak annyit, hogy apró darabokra esik szét , és utána "mikroműanyagként" tovább szennyezi a környezetet. Van, ahol jobb híján elássák a lapátokat, szerencsére viszont születtek már ötletek arra, hogy miképpen lehetne ezeket újrahasznosítani.
Készülhet belőlük például futurisztikus játszótér:
KÉP: Lifeandsoulmagazine
A fenti képen
Az ausztrál LAVO vállalkozás kifejlesztette a házi hidrogénerőművet, amely forradalmasíthatja az épületek energiaellátását. A nagyobb kazán méretű hidrogénerőmű napelemekkel van összekötve, az ezekből származó tiszta energiával végzi a hidrogéntermelést: vizet bont oxigénre és hidrogénre elektrolízissel. Ami pedig a mi cikkünk szempontjából lényeges: a megtermelt hidrogént nemcsak a lakás vagy iroda energiaellátására lehet fordítani, hanem kerékpármotor meghajtására is.
A LAVO a holland Studio MOM formatervező csapathoz fordult a megkereséssel, hogy fejlesszenek ki egy teherszállító kerékpárt.
A nagyvárosokban ez sokféleképpen bevethető, de a családok is ki tudják használni az előnyeit.
A meghajtás integrálva van a vázba. Mint a tervezők elmondták, ők nem új kerékpárt akartak tervezni, hanem közlekedési eszközt.
A hidrogénüzemű kerékpárt 10 perc alatt lehet feltölteni, és egy töltéssel nagyjából 150 kilométert képes megtenni.
A hidrogéntank az ülés alatt kapott helyet, 1,2 kilogrammot nyom. A kerékpár töltése és üzemelés közben semmilyen károsanyag-kibocsátás nem keletkezik.
A LAVO™ hidrogén energiatároló rendszer (Hydrogen Energy Storage System, HESS) 2021. október 14-én elnyerte az ausztrál Michael Bryce Patron’s Díj formatervezési díját. A HESS 40 kWh zöld energiát képes előállítani és tárolni, ami egy átlagos ausztrál háztartás kétnapi energiaigénye.
365Zö
Most őszintén, mikor van szükségünk világításra a kerékpáron? Hát menet közben. Éppen erre lesz jó a még fejlesztés alatt álló új kerékpárlámpa, amelynek elemét a menetszél tölti. A projekt Andy Bestenheider, a New York-i The New School művészeti és kutatóegyetem hallgatójának fejéből pattant ki, aki úgy gondolta, ezt a teljesen hétköznapi tárgyat is újra lehet gondolni a környezettudatosság jegyében.
Így született a Vento kerékpárlámpa, amely túlmutat önmagán, hiszen az energiaforrás megkérdőjelezésével a jövő zöld technológiáit vetíti elénk. Az utóbbi években a megújuló energiatermelés mindenki számára ismert fogalommá vált. Ez a kerékpárlámpa kicsiben is képes arra, amit nagyobb léptékben már megszoktunk.
A menetszél által töltött kerékpárlámpa úgy néz ki, mint egy miniatűr szélturbina, és úgy is működik: a haladás közben keltett szél hatására forog. Ezt a mozgási energiát a generátor elektromágneses indukció révén alakítja elektromos árammá, amelyet az akkumulátor tárol és a lámpa működéséhez használ.
A készülék újrahasznosított alumíniumból és plexiből készülne. Kényelmesen elhelyezhető a kormány közepén. A tervek szerint nemcsak egyenletes fényt, hanem villogót is lehet rajta kapcsolni. A 3D-modellezés után a gyártása akár a következő hónapokban elindulhat.
via YankoDesign
HKZs
Az incineráló technológia lényege, hogy a vizeletet és székletet elégeti a vécékészülék aljában lévő minikohó. Vagyis nem kell hozzá sem bejövő vízvezeték, sem kimenő szennyvízvezeték. Ennek is köszönhető, hogy az égetős vécé nagyon kelendő például a skandináv országokban, Kanadában és Ausztráliában, ahol a mindentől távol lévő farmokon vagy hétvégi házakban alkalmazzák, de akár lakókocsiban is.
Ez csak egy illusztráció, a valóságban másképp működik
az égetős vécé, görgess egy kicsit lejjebb.
Van, ahol nem is lehet más módon megszabadulni a salakanyagtól környezetbarát módon, hiszen bizonyos helyeken még a komposztáló vécé sem megoldás. Az égetős vécét a norvég környezetvédelmi hatóság bevizsgálta, minimális a légszennyező kibocsátása. Na és persze azért is jó az égetős vécé, mert amihez nem kell víz, az nem is fagy be télen. Ezért (és az öko szemlélet miatt) alkalmazzák az égetős vécét például az antarktiszi kutatóbázison, mint a belinkelt videón meg lehet nézni.
Ez az elektromos égetős vécé (Cinderella márka) metszeti képe,
pirossal jelezve a fűtőszálakat a hőszigetelt minikohónál.
Az incineráló vécé a salakanyag elégetéséhez szükséges energiát elektromos áramból vagy PB-gázból nyeri. Égetés után minimális hamu marad, fejenként hetente egy bögrényi. Ez az égetés miatt steril, úgyhogy vagy elássa az ember, vagy magával viszi az első kommunális hulladékgyűjtőig, és nyugodtan beledobja. Az elektromos égetős vécében fűtőszál fut körben az égetőedényben, 1800-2200 watt szükséges az égetéshez, elvileg napelemmel is megtermelhető a vécé energiaigénye.
Norvégiában az elmúlt 20 évben közel 70 ezer égetős vécét adtak el, ott azért is népszerű, mert a hegyi folyókból tiszta és olcsó elektromos energiájuk van. A gázos verzió palackos propángázzal működik, egy 9 literes palack (kb. 1,2 m3) mennyiségű gázzal akár 100 "lehúzást" el lehet égetni. Továbbá mindkét verziónál kell 12V egyenáram a ventilátornak.
Lakókocsiban mosdó alól kihúzható égetős vécé.
A vécé használata a következő: használat előtt egy speciális papírtölcsérrel ki kell bélelni a csészét, víz nélkül ezzel lehet tisztán tartani. Amint elvégezte az ember a kis- és/vagy nagydolgát, lehajtja a vécé fedelét, megnyomja a start gombot, és onnantól a vécé automatikusan teszi a dolgát: kinyílik a minikohó teteje, beleesik a papírtölcsér a tartalmával együtt, felfűt a kohó és elégeti az ürüléket. A gyűjtőtálcába kerülő hamut néhány naponta ki kell üríteni, erre figyelmeztet a készülék. A ventilátor minden szagot kiszív a vécéből egy katalitikus szűrőn keresztül, és továbbítja a kéménybe.
A gázpalackos változat akár tíz fő után is eltakarít.
Az égetős vécé ára modelltől és üzemeléstől függően 660 ezertől 1,4 millióig terjed forintra átszámolva (plusz aztán a papírtölcsér). Egy vécé átlagosan egy négyfős család kiszolgálására képes, óránként 3-4 használatot számolva. Az égetést számítógép vezérli, hogy optimális ideig tartson és 100% hatásfokú legyen. Az égetés nem jár szag- vagy zajhatással. A készülékek 2 vagy 3 év garanciával rendelkeznek. Ide kattintva egy összehasonlító táblázatot lehet megnézni angol nyelven a legismertebb elektromos égetős vécékről.
Aki viszont továbbra is a komposztáló vécék iránt érdeklődik, olvassa el korábbi cikkünket ezen a linken.
Hiver't-Klokner Zsuzsanna
Mind többen vásárolnak elektromos autót, és ezzel egyre problémásabb szabad töltőállomást találni a városban. Ha pedig útközben kellene tölteni az autót, az egyéb kényelmetlenségekkel is járhat (időveszteség, útvonal áttervezése stb.). Egészen addig, amíg el nem készül egy szöuli mérnökcsapat fejlesztése: a drón, amely odarepül az autónkhoz, és akár parkolás közben bárhol, akár menet közben képes tölteni az akkumulátort.
A dél-koreai fejlesztők (Joonpyo Hong, Jayoung Koo, Yang Dong Wook és & Dongjae Koo) NEBO-nak nevezték el töltődrónjukat. Az autó érintőképernyős fedélzeti rendszerére (és okostelefonra is) készített alkalmazással megrendeljük a drónt.
Ez érkezéskor kamerájával és ultrahangos segítséggel azonosítja az autónkat, leszáll a tetejére és elektromágnesekkel rögzíti magát.
Majd mágneses indukciós töltéssel elkezdi tölteni az akkumulátort.
Hasonló elv alapján, mint az útburkolatba süllyeszthető indukciós töltő, amely szintén vezeték nélkül is menet közben képes tölteni az akkumulátort.
A drón rotorjai úgy néznek ki mint a lapát nélküli ventilátorok, és feltehetőleg hasonló elv alapján működnek: beszívják a levegőt az egyik oldalon, a gyűrűs nyíláson körben felgyorsítják a levegő áramlását, majd kinyomják a megfelelő irányba.
Eközben a drón körüli levegőtömeg is bekerül a légáramba, vagyis sokkal erőteljesebbé válik a rotor működése. Parkolóállásban a drón behúzza a rotorokat.
A NEBO nemcsak arra lesz képes, hogy odarepüljön egy járműhöz töltésre, hanem például hogy menet közben érkezve elkezdje tölteni az autót, és közben elnavigálja a legközelebbi töltőállomásra. Amikor a feladatát elvégezte, felszáll és visszarepül a bázisállomására.
Nyilvánvalóan ilyen drónokhoz országos hálózatot érdemes kiépíteni, ahol tárolni és tölteni lehet a drónokat.
De mivel NEBO sokkal kisebb, mint egy autó, azért egy autónyi helyen akár tíz drónt is lehet tölteni: máris kifizetődő lenne a bázisállomások hálózatát kiépíteni.
HKZs
És máris van áram, amivel töltheted a telefont, tabletet, lámpát, drónt, kamerát, GPS-t, hordozható hangszórót, e-olvasót, fülhallgatót stb. Ráadásul a turbinatest maga is használható külső akkummulátorként (power bank), pláne, ha indulás előtt odahaza még előre feltöltötted. Amennyiben nem, akkor sincs probléma, csak egy kis szél kell az áramtermeléshez.
Ezt ígéri a netes adománygűjtő oldalak legújabb kedvence, a kanadai Shine hordozható szélturbina. Óriási az érdeklődés iránta: június 8-án tették fel az oldalra, és pár nap után az igényelt 12 ezer dollárt meghaladva már 164 ezer dollárnál jár a felajánlások, illetve előzetes megrendelések összege. Ez a cucc mindenkinek kell.
Az alig másfél kilós szerkezet akkora, mint egy termosz, de 40 wattos turbinája felállítás után két perccel már termeli az áramot. A beépített 12,000 mAh Li-Ion akkumulátor power bank üzemmódban 4 okostelefon feltöltését tudja elvégezni.
A kellő szélsebesség óránként minimum 13, maximum 45 kilométeres lehet. Az ultrakompakt szélerőmű összecsukva elfér a hátizsákban. Megújuló, tiszta energiával lát el minden USB-készüléket.
Teljesen vízálló, esőben is használható (IP54-es besorolású, azaz káros porbehatás és bármilyen irányból fröccsenő víz ellen védett), valamint a 0-40 Celsius-fok közötti hőmérsékleti tartományban.
Természetbarátoknak jó hír, hogy a turbina zaja legfeljebb 50 dB, amennyinél még a madárcsicsergés is hangosabb. 2021 szeptemberében az első kiszállításoknál remélhetőleg minden szép ígéret beigazolódik.
HKZs