Az északolasz nagyváros vezetése jóváhagyta a 200 millió eurós Cambio Biciplan projektet, amely 750 kilométernyi kerékpárutat hoz létre a városban. Négy teljes körutat, 16 sugárirányban haladó utat, illetve a város határvonalán futó négy szélső összekötő utat foglal magában a végső rendszer, amelynek 2035-re készül el. Ebből egyes szakaszok már léteznek, másokat most fognak kialakítani.
Bikemi közbiciklik Milánóban. KÉP: Pixabay
A projekt célja, hogy a háztartások, valamint az intézmények és a tömegközlekedés (kórházak, iskolák, vasút- és metróvonalak) 80 százalékától egy kilométeren belül legyen kerékpárút. Az új kerékpárutak a legfejlettebb technológiával épülnek: lesz mozgásérzékelős világítás, digitális kijelzők, száloptikás kábel-összeköttetés, és persze rengeteg bringatároló.
A tervezett milánói kerékpárút-hálózat. KÉP: Cambio Biciplan
Beatrice Uguccioni helyi közlekedési tanácsnok szerint a fejlesztéssel azt szeretnék elérni, hogy Milánóból, amely jelenleg az ipar, a közlekedési dugók és a látható mértékű légszennyezés szinonimája, olyan város szülessen, amelynek lakói kerékpárral is mehetnek moziba, találkozóhelyekre, iskolába, egészségügyi intézményekbe, olyan innovatív műszaki megvalósításokat felmutató úthálózaton, amely a legnagyobb biztonságukat is garantálja.
Az a jövő, hogy Milánóban a legkényelmesebb közlekedési mód a kerékpározás legyen. Ez csökkenti a légszennyezést és a forgalom mértékét, egyúttal növeli a közúti biztonságot, mivel a kerékpárosok és a motorizált járművek elkülönítve haladnak - ez egyedülálló projekt Európában, nyilatkozta Uguccioni.
Milánóban üzleti megbeszélésre is lehet kerékpárral menni.
KÉP: Unsplash
A milánói fejlesztéshez az ihletet a párizsi Plan Vélo adta, amely terv révén a francia fővárost a következő négy év leforgása során 100 százalékban kerékpározható várossá teszik.
Közben 2021. december közepén az Európai Bizottság olyan javaslatot fogalmazott meg, amely elsődleges fontosságúnak minősítette a kerékpáros beruházásokat a városi mobilitás fejlesztésére, hogy elérhető legyen 2050-re a zéró szén-dioxid-kibocsátás.
Ha elfogadják, akkor az Efficient and Green Mobility (Hatékony és zöld közlekedés) javaslatcsomag szerint 2025-ig ki kell dolgozni az aktív közlekedést (így a kerékpározást) támogató terveket a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (Trans-European Transport Network, TEN-T) 424 legnagyobb városában, közte az érintett magyarországi településeken.
365Zö