A kanadai elektromosautózásról hírt adó Electric Autonomy Canada (EAC) portál formatervezési pályázatot hirdetett "A jövő elektromos töltőállomása" címmel, amelyre a világ minden tájáról több száz pályamű érkezett. Íme, a nyertesek!
A pályázat célja az volt, hogy mérsékelje a "hatótáv-szorongást", amely a villanyautózáshoz kapcsolódik: sokan azért nem mernek elektromos autóra váltani, mert azon rágódnak, hogy mi lesz velük, ha útközben lemerül az akkumulátor. Persze ez a meglévő villanyautósok körében is megfigyelhető jelenség. Az EAC pályázatra beérkezett tervek éppen azt hivatottak bemutatni, hogy amíg tölt az autó, addig a vezetője millió dolgot csinálhat, pláne, ha a töltőállomást kifejezetten ilyen céllal alakították ki - viccesen úgy is mondhatnánk, hogy "időtöltő"-állomásnak.
A pályázat nyertese James Silvester skót mérnök Edinburgh-ból, aki korábban közel-keleti szállodaépítési projektekben dolgozott, tehát van fogalma a vendéglátásról. A benzinkutakat jellemzően nem éghető anyagokból építik, ám mivel a villanyautó századannyi esetben kap lángra, mint a belső égésű motorral szerelt kocsi, ezért Silvester fából tervezte meg a jövő villanyautótöltő-állomását. Ez a More With Less, azaz Többet kevesebből fantázianevet kapta.
Az íves tetőszerkezet, amely természetesen napelemekkel van felszerelve, jócskán kinyúlik körben a beparkoló autók fölé, hogy védje azokat az időjárás viszontagságaitól töltés közben. A konzolos tetőszerkezet elvezeti a mennyezettől a hőt, ezzel nyáron hűvösebb belső teret lehet kialakítani, viszont ahol kell, átengedi a napfényt.
A belső terek változatosak: vannak zárt termek és átriumszerű nyitott terek. A zárt termekben helyet kaphat edzőterem, étterem, míg a nyitott pihenőterekben akár biliárdozni is lehet. A SIlvester féle terv esetében a zsűri díjazta a kialakításból áradó harmóniát és nyugalmat.
A második helyezett a török Fabric.a Architects építészstúdió terve lett. Mint a zsűri kiemelte, úgy látszik, a jövőben az országúti töltőállomás nem egy menet közbeni megálló lesz, hanem esetleg maga az úticél.
A harmadik helyezett a berlini Pavel Babiienko, aki moduláris egységekből álló töltőállomást tervezett, hiszen az utazók eltérő hosszúságú időt töltenek az állomáson. Ennek megfelelően Babiienko különböző funkciójú kisebb tereket tevezett Plug and Play néven, amit a pályázatot szponzoráló Parkland észak-amerikai benzinkúthálózat megpróbál le is védetni jövőbeni felhasználásra.
A legkülönlegesebb terv a pekingi Xiaohan Ding és Zhan Ran Cikluskör nevű töltőállomása, ahol az autók töltése közben az utasok egy 1,25 kilométer átnérőjű, kör alakú üveg folyosóban sétálhatnak.
A húszperces kör alatt magasból tekinthetik meg a környező tájat -- ez is milyen szokatlan gondolat a mai autósoknak. Az üvegfolyosó tetejét átlátszó napelemekkel borították a kínai tervezők, a padló pedig piezoelektromos lapokkal fedett, azaz minél többet járnak rajta, annál több energiát termel.
Mármint egyelőre elméletben, de amennyire látványos a terv, lehet, hogy ez is megépül valahol.
365Zö