Ennek a címnek a fele se tréfa, még ha elsőre nehéz is értelmezni az egymás mellé tett szavakat. De mindegyik igaz! Svéd tervezők készítettek egy olyan robogót, amelynek alapanyaga újrahasznosított acél, a karosszériáját pedig lézerrel kivágott elemekből gépi erővel és origami technikával hajtogatják megfelelő alakúra.
A svéd Stilride startup kifejlesztett egy olyam módszert, amellyel újrahasznosított acélból gyártana robogókat. A prototípus el is készült, most tesztelik. A városi közlekedésben nagy szükség volna minél több robogóra, hiszen hányszor látjuk, hogy a dugókban araszoló autókban legfeljebb egy ember ül. Egy elektromos robogóval sokkal egyszerűbb és kevésbé környezetszennyező volna a közlekedés.
A környezetszennyezés ugyanis nem pusztán az üzemanyagon múlik, hanem már a jármű megtervezésekor figyelembe kell venni: milyen alapanyagokból készül, azokat honnan szerzik be, mennyi energiára van szükség a jármű gyártásához, annak a folyamatnak mennyi lesz a károsanyag-kibocsátása stb. Napjaink robogói lényegében műanyaggal borított csőváz-szerkezetek, amelyek előállítása és összeszerelése sok alapanyagot és munkaerőt igényel. Ezeknél jobb lehet a Stilride.
A Stilride robogójának karosszériája hulladékacél újraöntésével készül: az acéllemezekből számítógépes vezérlésű lézervágó szabja ki a szükséges elemeket. Ezeket gép erővel hajtogatják megfelelő alakúra. Az egész ötlet onnan származik, hogy Tue Beijer és Jonas Nyvang formatervezők az ősi japán papírhajtogatás technikájával próbálták makettezni az első elképzelésüket. És amikor sikerült, akkor arra gondoltak, hogy miért ne csinálnák meg ezt acéllapok hajtogatásával?
Persze, az acéllemez hajtogatása nem új dolog, láttuk ezt már mosógépek és konyhai sütők esetében is. Ám a Stilride az első cég, amely ezzel a technikával elektromos robogót készít.
A speciális hajtogatásnak köszönhetően kevesebb anyagból is sokkal erősebb szerkezet készíthető.
A kevesebb anyag ebben az esetben 40 százalékkal kisebb súlyt jelent, tehát csökken az energiafelhasználás. A Stilride robogóhoz 70 százalékkal kevesebb alkatrész szükséges, ennek köszönhetően az anyagszükségletet 20 százalékkal, a munkaerőigényt 25 százalékkal lehet csökkenteni.
A Stilride technológiáját az teszi különlegessé, hogy az egyedi szoftvert hozzá lehet kötni az ipari automatizálásban ma használt sztenderd robotkarokhoz, tehát nem kell a semmiből új gyárat felépíteni. Ennek révén bármelyik üzem előállíthat ilyen robogókat, kiváltható akár a távol-keleti gyártás is, annak minden hozadékával együtt (szállítás költsége és környezetterhelése, vámok, egyéb terhek).
Az újrahasznosított acél felhasználásával a svéd robogó karbonlábnyoma, azaz levegőszennyező károsanyag-kibocsátása a fele lehet a jelenlegi átlagos elektromos robogókénak. Már zajlik a gyártás szervezése, még idén piacra kerülhet a Stilride robogó.
Az első modell egy sport-többcélú robogó lesz (SUS1 fantázianévvel), amely az állandó mágneses szinkron (PMSM) beépített inverteres kerékagymotorral elérheti a 100 kilométer/órás sebességet, már ahol ez engedélyezett, a becsült hatótávolsága pedig a 120 kilométert. Az bőven elég lehet hétfőtől péntekig.
365Zö