Végre egy jó ötlet a közúti áruszállítás által okozott levegőszennyezés ellen! Az áruszállítás a gazdaság fontos eleme, ám a járművek károsanyag-kibocsátása óriási: a Nemzetközi Fuvarozói Fórum (ITF) becslései szerint a világ teljes károsanyag-kibocsátásának 7 százalékát ez a szektor bocsátja ki, ami a teljes közlekedési kibocsátás 30 százaléka. Ennek következménye, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint világszerte évente több mint 7 millióan halnak meg a légszennyezés miatt. 

légszennyezés levegőminőség közlekedés szállítás Egyesült Államok startup

KÉP: Pexels

 

Mindkét fekete statisztika csökkenne, ha a járművek kevesebb kipufogógázt bocsátanának ki haladás közben. Nyilván az elektromos motorral hajtott kamionok egyszer majd ilyenek lesznek, de az a távoli jövő. Közelebbi megvalósíthatóságúnak tűnik viszont az amerikai Remora Carbon startup eszköze. A detroiti vállalkozás a kamion platójára felszerel egy plusz tartályt, amibe egy cső vezet: ezen keresztül begyűjti a kamion kipufogógázának 80 százalékát. 

légszennyezés levegőminőség közlekedés szállítás Egyesült Államok startup

KÉP: RemoraCarbon

A Remorát 2020-ban alapította Paul Gross, Christina Reynolds és Eric Harding, akik közül Reynolds akkor még az amerikai környezetvédelmi minisztériumban dolgozott. Együtt fejlesztették ki a "mobil szén-dioxid-befogó" eszközt, ami egyébként sokkal ötletesebb és gazdaságosabb módszer lenne a járműforgalom károsanyag-kibocsátásának, levegőszennyezésének csökkentésére, mint elmélkedni arról, hogy miként volna megvalósítható a levegőből kivonni a CO2-szennyezést. 

légszennyezés levegőminőség közlekedés szállítás Egyesült Államok startup

KÉP: RemoraCarbon

A Remora-gyűjtőtartályba áramló kipufogógázból egy szűrő megköti a szén-dioxidot, de a környezetre nem veszélyes nitrogént és oxigént továbbengedi, hogy azok elhagyhassák a tartályt. A tartályban felhalmozódó szén-dioxidot a sofőr időnként leadja egy gyűjtőtelepen, ahol tíz perc alatt kiszivattyúzzák a gázt a tartályból, és máris lehet tovább haladni. Jelenleg nagyjából 800 kilométer után kell üríteni a teszttartályt, de lehet, hogy a végleges típus már 1500-1600 kilométert is kibír.

légszennyezés levegőminőség közlekedés szállítás Egyesült Államok startup

KÉP: Unsplash

A begyűjtött szén-dioxidot például betongyártó cégeknek lehet továbbértékesíteni, hiszen a CO2 bepumpálása erősebbé teszi a betont, és az anyagban meg is köti a gázt. Az sem kizárt, hogy a szén-dioxidból üzemanyag készülhessen, de ez a technológia még fejlesztés alatt áll.

légszennyezés levegőminőség közlekedés szállítás Egyesült Államok startup

KÉP: Remora

A Remora 2022 februárjában kezdi meg a tesztüzemet, a kétszázezer kamionnal rendelkező floridai Ryder fuvarozási vállalat néhány járművén. Csak az Egyesült Államokban kétmillió kamion fut, ha mind károsanyag-kibocsátását 80 százalékkal lehetne csökkenteni, az már érezhető volna a levegőminőségben. 

365Zö