Felmérések szerint a levegőben lévő mikroműanyagok 85 százaléka a gumiabroncsok kopása miatt képződik. A gumiabroncs nemcsak gumiból van, hanem szintetikus gumi és egy sor más vegyület keveréke. Dél-koreai kutatók kifejlesztettek egy öko-abroncsot, amely megakadályozza a gumi kopásából származó légszennyezést.
Cheolhee Lee, Junhoo Lee és Seongjong Kang kutatók szerint az elektromos és hidrogénüzemű autók még több mikroműanyag részecskét fognak a levegőbe engedni, mert az akkumulátor miatt nehezebbek, erősebben kopik az abroncs.
A dél-koreai kutatók által kifejlesztett Nexen Pureback abroncs a különleges mintázatával a rovátkáiba gyűjti össze a mikroműanyagokat, és onnan továbbjutnak a kerékagyba szerelt gyűjtőkapszuláig.
Amikor az abroncson és a felnin megjelenik a piros jelzés, ideje kicserélni a megtelt kapszulát egy üresre, és mehet tovább az autó -- nem szennyezi a környezetet, a levegőt.
Mikroműanyagoknak nevezzük azokat a mikroszkopikus méretű műanyagdarabkákat, amelyek kisebbek mint öt milliméter. Képződhetnek műszálas ruhák mosásakor, amikor a szálakról apró darabok hasadnak le és kerülnek a vízbe vagy a levegőbe, akárcsak a műszálas szőnyegekből vagy kárpitokból. A műanyag edényekről, játékokról, háztartási eszközökből is töredezhetnek le kicsi szilánkok a használat során.
A pici mikroműanyag részecskék összekeverednek a porral, és lenyeljük őket: kutatások szerint már az anyaméhen belül, a méhlepényben is kimutatható a mikroműanyagok jelenléte, tehát a meg nem született magzatok is érintkeznek vele. A mikroműanyagokkal az a nagy gond, hogy fogalmunk sincs, mit okoznak a szervezetünkbe kerülve, de feltételezhető, hogy hosszú távon veszélyesek. Különösen azért, mert a mikroműanyagokra rátapadhatnak káros vegyületek, amelyeket a műanyaggal együtt lenyelünk vagy belélegzünk.
Illusztrációk: Behance
365Zö