Sokan aggódnak, hogy egyes vállalkozások szántóföldekre telepítenének napelemet, ezzel elveszik a haszonnövényektől a termőterületet. Nos, a vasúti talpfák között senkit nem zavarna, ráadásul meglepő, milyen sok és tiszta áramot lehetne így megtermelni.

KÉP: Bankset

 

Az utóbbi években számtalan ötlet született arra, hová volna érdemes napelemeket telepíteni. A közlekedésben többen próbálkoztak azzal, hogy autóutak aszfaltjába kellene napelemet integrálni. Csábító persze a gondolat, hiszen ott hever az a sok-sok kilométer út kihasználatlanul, közben meg egyre több embernek volna szüksége egy kis utántöltésre az elektromotoros járművéhez, legyen az autó, motor, kerékpár vagy roller. Csakhogy ez eddig nem bizonyult sikeres próbálkozásnak.

Sokkal nagyobb fantázia lehet viszont abban, amivel a német államvasutak (Deutsche Bahn, DB) kísérletezik 2014 óta, és most már eljutottak a tesztüzemig. Ebben a Bankset Energy a partnerük, amely Svájcban már létrehozott egy napelemesített pályaszakaszt. Németországban a szászországi pályákon kezdték el a kisméretű napelemek telepítését a talpfákra, 2022 végéig 10 ezer kilométeren telepítenének napelemeket.

KÉP: Bankset

Noha csekély méretűnek tűnik egy-egy ilyen napelemtábla, a méretüket ellensúlyozza a számuk: képzeljük el, hány tábla gyűjti a napenergiát, ha a DB által fenntartott vasúti pálya hossza 60 ezer kilométer! Mivel minden kilométeren 100 kilowatt tiszta energia termelhető meg, a Bankset számításai szerint, ha mind a 60 ezer kilométer be volna fedve napelemmel, akkor azzal akár öt atomerőmű áramtermelése kiváltható volna. 

Ráadásul a zöld energia azonnal visszatáplálható a felsővezetékeken át a hálózatba. A napelemek jellemzően 600-800V egyenáramot termelnek, míg a villanymozdonyok átlagosan 750 V egyenárammal üzemelnek. A termelő és a fogyasztó helybeni összekötése ezért nagyon gazdaságos megoldás lenne, lényegében nullázná az állam (vagyis az adófizetők) által finanszírozott energiavásárlási igényt, véli a Bankset.

KÉP: Bankset

Nemcsak a vasúti sínek között, hanem mellettük is lehetne napelemet telepíteni, hiszen utóbbi esetben kisebb rezgésterhelés éri a napelem-táblákat, ad ötletet a Treehugger ökomagazin. Szerintük is hasznos ötlet lehet a vasút napelemesítése, hiszen egy olyan területről van szó a sínek között vagy mellett, ami mindig háborítatlan. 

A vasúti hálózatnak megvan a maga infrstruktúrája, tehát az is könnyen megelőzhető, hogy a napelemek hatékonysága csökkenjen: a vasúti pályákon kevés a gyom, a napelemekre kerülő szennyeződést az eső lemossa, de gyártható (nyilván elektromos meghajtással) olyan önvezető takarítórobot, amely rendszeresen végigjárja és megtisztítja a napelemeket. 

365Zö