Nemrég már a második szupertömböt adták át a katalán fővárosban. A szupertömb (superilla) kifejezés azt jelenti, hogy egyetlen sávban csak 10 km/h sebességű (lassúságú) áthaladás engedélyezett a járművek számára, és az utcákat interaktív közösségi térré alakítják. A szokványos járműforgalom csak a tömbön kívül lehetséges. A forgalomlassítás önmagában is akkora visszatartó tényező, hogy csak azok jönnek a szupertömbbe kocsival, akik vagy helyiek, vagy kizárólag itt tudják ügyeiket intézni.
Az úttestre ugrálóiskolát és futóköröket festenek, mindenhova padokat, konténeres fákat, játszóeszközöket, művészeti alkotásokat helyeznek ki. A lényeg: az emberek fontosabbak a járműveknél. A városi polgárok nem csupán autók elől ugráló gyalogosok, hanem joguk van a normális élethez. Az alábbi kép egy ablakból készült, jól látszik, hogyan alakították át a kereszteződést játszótérré.
A szupertömb Barcelona válasza a nagyvárosok zavaró és egészségtelen velejáróira: a rengeteg járműre, a szennyezett levegőre, a stresszre, a csupabeton környezetre. A forgalom minimalizálásával a szupertömbben visszatért a pezsgés az utcákra, mindenki biztonságban érezheti magát: a gyerekek szaladgálhatnak, a bringások tekerhetnek, az idősek sétálhatnak, a fiatalok ismerkedhetnek. Az itt lakók hajnalban madárcsicsergésre ébrednek, napközben a forgalom zaja helyett legfeljebb gyerekzsivaj és a biciklisek csengetése hallatszik. Este a legjobb, amikor mindenki az utcákon korzózik.
Nem kis területekről van szó: egy szupertömb átlag 400x400 méter, 9 épülettömbből áll. A szupertömb-koncepció szerint a környezet zöldítése érdekében nem kell semmit lebontani vagy átépíteni, csupán a járműforgalmat átalakítani: ez sokkal olcsóbb megoldás. A városokban visszaadják a közösségi tereket az ott lakó közösségeknek.
Barcelonában 2016 szeptemberében nyílt meg az első szupertömb a Poblenau negyedben, 2018 júniusában pedig a második a Sant Antoni piac körül. Ezen túl még 6-8 superilla átadása várható a közeljövőben, de a városvezetés 500 szupertömböt tervez. Ada Colau barcelonai polgármester 21 százalékkal szeretné csökkenteni a magántulajdonban lévő autók és motorkerékpárok számát.
A helyiek közül persze nem mindenki fogadta kitörő örömmel az átalakításokat, többen tiltakozásokat is szerveztek a járműforgalom korlátozása miatt. Az átalakítások az olyan szupertömbökben mennek simábban, ahol a helyiek nagyobb arányban (vagy teljes mértékben) laknak önkormányzati tulajdonú lakásokban, és nincs sok járműtulajdonos közöttük. A zöld, nyugodt és csendes életstílust megtapasztalva viszont a tiltakozók többsége már felhagyott a zúgolódással. Élvezik a lassabb tempót, újra felfedezik a környéket, megismerik szomszédaikat. Sőt, a városvezetésnek új kihívással kell szembenéznie: egyre többen akarnak superillába költözni. Pláne, hogy a meglévő tömbökben nem emelkedtek a bérleti díjak, mert arra is ügyeltek, nehogy a zöld átalakítás felverje az árakat.
Nézd meg a Streetfilms 8 perces angol nyelvű videóját erről az érdekes kezdeményezésről:
A cikk illusztrációi a videóból származnak.
Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.