Egyre több nagyváros fontolgatja, hogy jogszabállyal állja útját a "zebra-zombiknak". Így nevezik azokat, akik fejhallgatót viselve és/vagy mobilt bámulva kelnek át a zebrán, és nem ügyelnek a forgalomra.
A sort az amerikai Honolulu kezdte, ahol 2017 októbere óta első alkalommal 35 dolláros bírsággal sújtják az óvatlan elkövetőket, a visszaesőket pedig 99 dollárra büntetik. A kanadai Montrealban, Vancouverben és Torontóban hasonló szigorítást kérelmeztek a városatyák, az utolsó esetében nem jártak sikerrel, de az első két városban még nem dőlt el a törvényjavaslat sorsa. Egy montreali felmérés szerint azok a gyalogosok, akik menet közben mobiloznak, az esetek 30 százalékában rossz döntéseket hoznak, mert nem figyelnek.
2017 decemberében a kaliforniai Montclairben emelkedett jogerőre a tiltás, és 2018 januárja óta minden átkelőnél feliratokkal figyelmeztetik is a gyalogosokat, akik az átmeneti időszak letelte után, augusztustól 100 dolláros büntetésre számíthatnak, ha elkapják őket mobilozva a zebrán. Fotózni sem szabad, és fejhallgatót viselni sem, de a fülbe dugható kis hangszóró megengedett. Egyetlen kivétel van: ha valaki a 911-et, azaz a központi segélyhívó számot hívja éppen.
Figyelmeztető felirat egy montclairi átkelőben ILLUSZTRÁCIÓ
Hogy mi a baj ezzel a törvénnyel? Legfőképp az, hogy bár rájuk hivatkozik, a szigorítás mégsem a gyalogosokat védi, hanem az autósokat, érvelnek a tiltakozók. Márpedig a gyalogos eleve sérülékenyebb az autó "burkában" ülő járművezetőnél.
Az is problémás szerintük, hogy a mobilozást tiltó jogszabály az autósokra nem vonatkozik. Például a honolului törvény első változatában a járművezetőknek sem engedélyezte, hogy mobil elektronikus eszközt használjanak vezetés közben. Aztán ez a kitétel valahogy eltűnt a szövegből. Holott sokkal több balesetet okoznak a mobilozó autósok, mint a mobilozó gyalosok: a lenti grafikonon kékkel jelölik az autósokat, és pirossal a gyalogosokat.
A figyelmetlen vezetés, illetve figyelmetlen gyaloglás miatt
bekövetkezett balesetek és halálozások száma az Egyesült Államokban (100 ezer lakosra vetítve) FORRÁS
Ellenzői szerint a törvény szellemében hasonlít azokra a múlt századi jogszabályokra, amelyek az úttesten szabálytalanul átkelő gyalogosokra vonatkoztak. "Baleset esetén ezzel hárították vissza rájuk a felelősséget, és erősítették az autósokban az úthasználathoz való elsődleges jog érzetét", olvasható az amerikai Streetsblogon.
Szerintük a törvényhozóknak inkább azzal kellene foglalkozniuk, hogy mi okozhat egyáltalán halálos gyalogosgázolást (például, ha nincs megfelelő járda kiépítve számukra). "Ez a törvény kriminalizálja a gyaloglást, és a társadalom legsérülékenyebb tagjait kiteszi az elfogult jogalkalmazás büntető hatásának", írták.