Németországban átadták annak a teljesen autómentes biciklis sztrádának az első öt kilométeres szakaszát, amely a tervek szerint tíz nagyobb várost fog összekötni Észak-Rajna-Vesztfáliában 100 km hosszúságban.
A többek között Duisburg, Bochum, Hamm városok és 4 egyetem együttműködésében épülő, 4 méter széles sztráda úgy néz ki, mint egy hagyományos autósztráda sávokkal, felül- és aluljárókkal, közvilágítással, csak éppen kerékpárosok közlekednek rajta. Télen még hóeltakarítás is lesz.
A Ruhr-vidéken keresztülhaladó kerékpárút elsősorban a már használaton kívüli vasúti sínek nyomvonalán halad. A sztráda mintegy kétmillió embert kapcsolhat be a kerékpáros életbe, és a kutatások szerint mintegy 50 000 autót szoríthat ki a mindennapi közlekedésből.
A kerékpáros sztráda befejezése egyelőre finanszírozási nehézségek miatt lelassult. Ez többek között köszönhető annak, hogy általában a gyorsforgalmi utak finanszírozása a szövetségi kormányokhoz tartozik, míg a kerékpáros hálózat kiépítése a helyi hatóságokhoz, akik nyilvánvalóan kisebb költségvetéssel működnek, mint a szövetségi kormányok.
A németországi elhasználódott városi kerékpáros úthálózat miatt most úgy tűnik, a szövetségi kormányzás azon van, hogy a tervezett fejlesztést befejezzék, ezt segítheti a környezetbarát utazási formákat előtérbe helyező 180 000 000 eurós támogatás.
Európa első kerékpáros sztrádájának kiépítését 2015 elején Londonban kezdték el, azóta pedig Dánia és a Hollandia is elkezdte "gyorsforgalmi" kerékpáros pályáinak kiépítését.
A londoni 18 kilométeres bringasztráda teljesen elkülönített közlekedési sáv, így teljes védettséget biztosít a kerékpárosok számára.
Fotók: phys.org