Rakonczay Viktória és Rakonczay Gábor nem mindennapi módot választottak arra, hogy a környezet- és természetvédelem fontosságára felhívják a figyelmet. A fiatal házaspár három éve egy saját készítésű hajóval szelte át az Atlanti-óceánt, hamarosan pedig egy évig tartó vitorlás útra indulnak a Föld körül.
Amint a WWF Magyarországtól kedden megtudtuk, Rakonczay Viktória és Rakonczay Gábor jelenleg egy Almerimar nevű kis spanyol faluban vannak Gibraltár mellett, ahol néhány hete a hajót készítik fel az indulásra. Eddig minden a terv szerint halad, így várhatóan a jövő héten elindulhatnak a nagy útra. Az alábbi interjút még Budapesten készítettük velük.
[origo]: Honnan ered a környezet- és természetvédelem iránti elkötelezettségük?
Ez számunkra mindig is fontos volt, ezért szeretnénk népszerűsíteni a WWF céljait. Útközben találkozni fogunk a WWF irodák képviselőivel és tájékozódunk a helyi természetvédelmi programokról, illetve hírt viszünk a hazai környezet- és természetvédelmi helyzetről. Hazaérkezésünk után előadásokkal szeretnék felhívni a figyelmet arra, hogy egy ember is sokat tehet a környezetért akár egészen kis lépésekkel, ezért fontos, hogy mindannyian figyeljünk ezekre a lépésekre.
Milyen előkészületeket igényel egy ilyen út? Hogyan edzettek rá?
Tavaly ősszel vettük meg a hajót, kéthónapnyi munkával felújítottuk: átalakítottuk a fedélzeti kötélvezetést úgy, hogy alkalmas legyen a földkerülésre, illetve szerelvénycseréket hajtottunk végre. Három hónapon keresztül óceáni körülmények között készültünk, a Földközi-tengeren és az Atlanti-óceánon, a Kanári-szigetek térségében. Ezután várt ránk itthon az anyagi háttér előteremtése, támogatok, szponzorok szerzése.
Mi az útiterv? Hol fognak kikötni?
Gibraltárról indulunk. Az első kikötőnk a Kanári-szigetek lesz, majd a Zöldfoki-szigetek, Fokváros következnek. Lehet, hogy Melbourne-ben is megállunk, majd jön Sydney, az új-zélandi Oakland, a Horn-fok és Rio de Janeiro. Visszafelé talán kikötünk Madeirán, végül a Földközi-tengernél zárjuk utunkat.
A tervezett útvonal (forrás: www.atlantix.eu)
Meséljen egy kicsit hajóról, hogyan képzeljük el a vitorlást?
Egy széles, masszív tengeri vitorlásról van szó, úgynevezett center cockpitos elrendezésű hajóról. Hossza 34 láb, vagyis 10,37 méter. Felépítését tekintve egy hagyományos vitorlás: egy árbócos, egy fő- és egy orrvitorlával. Két kabinja van, ezen kívül fürdőkabin, szalon és konyha is található rajta. Az utunk elején még igencsak "be leszünk tárazva", hiszen az élelmiszerek 80%-át magunkkal visszük.
Mi lesz a munkamegosztás a hajón, egyáltalán milyen feladatok merülnek fel?
Négyóránként váltjuk egymást, mindig más lesz a kapitány. Az aktuális kapitány a kormány mellett figyel a vitorlabeállításra, illetve a környezetre, például arra, hogy közeledik-e másik hajó. Ellenőriznie kell a hajó épségét és azt, hogy bírja-e a terhelést, hogyan áll akkumulátor energiaszintje. Ezalatt a másik pihen, ilyenkor jut idő főzésre, tisztálkodásra, mosásra és természetesen alvásra is. Ja és ne feledkezzünk meg a navigációról sem...
Korábbi útjukkal több díjat is elnyertek. Készülnek-e most valamilyen rekorddöntésre?
Nem a rekord a cél, hanem az, hogy az álmunk megvalósuljon és a médiában való megjelenéssel a természetvédelem fontosságára hívjuk fel a figyelmet. Egyébként mi lennénk a legfiatalabb pár, akik a déli útvonalon kerülik meg a Földet.
Ez a hajó kerüli meg majd a Földet (forrás: www.atlantix.eu)