Egy termék valódi árába az is beleszámít, amennyit a következőért fizetünk – vagyis minél tovább tudunk használni egy okostelefont, laptopot vagy tabletet, annál gazdaságosabbnak tekinthető. És nemcsak gazdaságos, hanem környezetkímélő is, hiszen a hosszú használat azt is jelenti, hogy a termék könnyen javítható.
Éppen ez volt a fő szempont az iFixit* és a Greenpeace** közös felmérése esetében. A világon első alkalommal került sor arra, hogy 17 gyártótól 44 népszerű mobileszközt választva azokat javíthatósági szempontból rang-sorolják. Megvizsgálták, hogy ezeket a 2015 és 2017 között gyártott termé-keket mennyire egyszerű szétszerelni, van-e hozzájuk pótalkatrész és netes javítási útmutató.
KÉP: Greenpeace
Hogy ez miért fontos? Ha a kétéves telefonunknak bekrepál az akksija vagy megreped a kijelzője, akkor ideális esetben csak azt cseréltetjük ki, és nem veszünk új telefont. De ennek egyik feltétele, hogy az akkumulátor és a kijelző cserélhető legyen, nem pedig egybeépített a készülékkel. A javíthatóság tehát jó nekünk, és jó a Természetnek.
De azért is fontos, mert bár a készülékek egyre könnyebbek és vékonyab-bak, mégis rengeteg különleges, drága, nehezen hozzáférhető alapanyag szükséges a gyártásukhoz. A javíthatóságnak köszönhetően viszont a ter-mészeti erőforrásokat is kíméljük. Egy átlagos mobiltelefonban 1700-1800 alkatrész van, a periódusos rendszerben felsorolt fémek közül 62 félét használnak fel a gyártáshoz, a 17 ismert ritkaföldfém közül 16-ot. Utóbbi-akhoz tartoznak például a neodímium, terbium és diszprózium nevű ásvá-nyok, amelyek a rezgő üzemmód létrehozásához kellenek. A javíthatatlan készülékekből gyakrabban lesz e-hulladék, ami szennyezi a környezetet és pazarlás a drága nyersanyagokkal.
Visszatérve a javíthatósági rangsorhoz, az iFixit a javíthatóságokat 1-10-ig osztályozta, a legjobb (legnagyobb) pontszámot olyan termékek kaphat-ták, amelyeket viszonylag olcsó megjavítani, mert könnyen szétszerelhetők és a neten elérhető a javítási útmutatójuk. Ugyancsak növelte a pont-számot, ha egy termék upgrade-elhető, ha hétköznapi műszerész szer-számokkal is javítható, illetve az alkatrészeik csereszabatosak. A Green-peace külön nézte, hogy az adott kütyüből mennyire egyszerűen lehet kivenni az akkumulátort és a kijelzőt (ezeket és más alkatrészeket is sok gyártó ragasztóval rögzíti a tokhoz).
FORRÁS: Greenpeace, iFixit
Általában a legkönnyebben javítható mobileszközök a laptopok, de az iFixit szerint úgy fest, a Microsoft és az Apple még nem hallott erről. Az Apple, a Google és a Samsung egyes termékei javíthatók, mások nem, tehát még a maguk alkalmankénti jó példáját sem követik. A vizsgált készülékek 70 százalékában bonyolult az akkumulátor cseréje, és csak 7 százalékot ter-veztek meg úgy, hogy ezt a cserét a felhasználó maga is elvégezhesse. A cserélhetetlen akksi azt is jelenti, hogy idővel a készüléket állandóan tölte-ni kell, ami drága és környezetterhelő.
Az iFixit elemzése szerint elenyésző azon elektronikai gyártók száma, akik részletes információkkal látják el vásárlóikat arról, hogyan javítsák meg a készüléküket. Vizsgálatuk úgy találta, hogy mindössze három márka, a Fairphone, a Dell és a HP biztosít folyamatosan frissített kézikönyvet és cserealkatrészt.
* Az iFixit.com egy olyan internetes közösség, amelynek tagjai mindenkinek segítenek javítási tanácsokkal, útmutatókkal. Küldetésük, hogy az eldobhatósággal szemben a tartósságot népszerűsítsék. Nevüket "kütyü-bontós" projektjeik tették híressé. A közösség blogja az ifixit.org címen elérhető, ők adták a szakmai hátteret a Greenpeace felméréséhez.
** A Greenpeace a világ legnagyobb független természetvédelmi és környezetvédelmi szervezete.