Magyarországon évi 250 milliárd forintot költünk italfogyasztásra, azaz ilyen értékben vásárolunk a boltban üveges, műanyag palackos, alumínium- vagy kartondobozos italt. Szénsavas üdítőkből mintegy évi 60-70 liter jut minden honfitársunkra, ennek 90%-a Pepsi vagy Coca Cola.



Az üdítőfogyasztás mellé lassan, de biztosan zárkózik fel az ásványvízforgalom. A Magyar Ásványvíz- és Terméktanács adatai szerint 1996-ban még 14 liter volt az egy főre jutó ásványvíz-fogyasztás, 2008-ban ez már több mint 100 liter. Hozzá kell tennünk, hogy Európában még mindig a szerényebb fogyasztók közé tartozunk, de legalábbis a középmezőnybe. Az olaszok és a franciák például évi 120-130 liter ásványvizet isznak fejenként.

A riasztó adatoknak csak egyik következménye, hogy milyen nagyságrendben vásárolunk csomagoló anyagot az italunk mellé (valójában fordítva). Hosszú távon súlyosabb kihatása van a keletkező hulladéknak.

Az italfogyasztáshoz legnagyobb mennyiségben a műanyag hulladék kötődik, csak a PET-palackok tömege 2007-ben világviszonylatban meghaladta az ötmillió tonnát. Kis hazánkban is szép mennyiségben termeljük a szemetet, évi 60 ezer tonna PET-palackot hagyva magunk után.

Milyen megoldások lehetnek erre a problémára? Erről olvashat a Tudatos Vásárlók Egyesületének összeállításában.