Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
28
márc/2009

Mentse meg az üvegnek repülő madarakat - vásároljon néhány száz forintos madársziluettet!

Biztosan jó néhányan látták már, hogy egy kisebb madár nagy koppanással nekirepült az erkélyajtónak vagy az irodai ablaknak, és aztán élettelenül zuhant a földre. Ezen a szomorú jelenségen nagyon egyszerűen segíthetünk: ragasszunk a nagy üvegfelületekre olyan sziluetteket, amelyek repülő ragadozómadarakat ábrázolnak. Ez megmentheti a madarakat a számukra egyébként láthatatlan üveggel történő ütközéstől és a pusztulástól - olvasható a buboscibege.hu honlapon, számos egyéb madárvédő tipp mellett.

Fotó: Böszörményi Péter [origo]

Piros madársziluettek az Infoparkban a Telekom épületén

A madárformát magunk is elkészíthetjük, de néhány száz forintért meg is vásárolhatjuk a Magyar Madártani Egyesületnél (ha postán küldik ki, a postaköltség több, mint egy matrica ára). A matricák elhelyezését kezdeményezheti munkahelyén, főleg a nagy üvegfelületekkel rendelkező irodákban (ne adja fel rögtön, ha a gondnok szabványokra hivatkozva elutasítja).

Más madárriasztók alkalmazását egyébként a szakemberek egyáltalán nem javasolják, mivel használatuk engedélyhez kötött, nem szelektívek, hatékonyságuk pedig erősen megkérdőjelezhető.

Ha ennél még többet is szeretne tenni a madarakért, csatlakozhat a madárbarát programhoz.

Várjuk olvasóink észrevételeit, saját ötleteit és tapasztalatait a science@origo.hu címre!




0
Tovább
28
márc/2009

Zöld szemmel: fotózza le és küldje be, ha környezetpusztítást lát!

A Greenfo környezetvédelmi portálon már régebb óta lehetőség van rá, hogy ha valaki környezetszennyezéssel találkozik - illegális szemétlerakás, fakivágás, növény- és állatpusztítás stb. -, akkor azt lefotózva beküldje a szerkesztőknek ezen az oldalon keresztül.

2009-ben várhatóan sokkal több kép érkezik, mert immár kamerás mobiltelefonnal is elküldhetik a fotókat. A 06-20-502-0022-es számra küldött MMS-üzenetbe be kell írni a kép címét, a felvétel idejét és helyét, illetve a legfontosabbnak tartott információkat. A beküldő száma nem jelenik meg a honlapon.

A már feltöltött fotókat a greenfo.hu/zold_szemmel.php címen lehet megtekinteni. Ezekből mutatunk be egy példát.

Forrás: Greenfó

Itt a tilos hol a tilos? Feltöltő: Lenkei Péter, Levegő Munkacsoport




0
Tovább
28
márc/2009

Mennyire zöld a fekete? A legtöbbször csak jelképes jelentősége van a fekete monitoroknak

Még 2007 elején, nagy sajtóvisszhanggal indult útjára a Blackle.com: a szájt a Google kereső nyitólapja azzal a különbséggel, hogy fehér helyett fekete színű a háttere. Az oldal működtetői szerint ha mindenki a fekete hátteres változatot használná a keresőből, azzal jelentős, évi több száz megawattnyi energiát lehetne megtakarítani. Az ausztrál Heap Media marketingkampánya bevált, sokan választották kezdőlapjuknak a Blackle-t, noha nem sokkal az indulást követően kiderült, hogy a hivatkozott fogyasztáscsökkenés bizony a legtöbb esetben nem következik be.

Forrás: Blackle

A fekete háttér ugyanis csak a régi katódsugárcsöves (CRT) monitorok esetében eredményez fogyasztáscsökkenést, ráadásul szakértői tesztmérések alapján ez is jóval kisebb mértékű a szájton ígért 15 wattnál.

Az LCD monitorok esetében egyáltalán nem lehet energiát spórolni a sötét háttérrel, ezeken ugyanis csak a folyadékkristályok helyzetét szabályozzák, a háttérfény pedig állandóan világít. A legújabb felső kategóriás típusok között azonban már léteznek olyan LCD-megjelenítők is, amelyeken már nem képcső, hanem takarékosabb diódákból álló mátrix szolgáltatja a háttérvilágítást: ezek eleve kevesebbet fogyasztanak, ráadásul egyenként ki is kapcsolhatók, ha épp nincs szükség rájuk.

Forrás: Blackle

A Google az eset kapcsán hivatalos blogján is kommentálta a kezdeményezést, beszámolva arról is, hogy a legtöbb esetben nem valósul meg energiatakarékosság. A keresőóriás is hatékonyabb környezetkímélő módszernek tartja az operációs rendszer takarékos energiagazdálkodási sémáinak használatát, a fényerő alacsonyabbra vételét, illetve azt, hogy eleve az Energy Star 4.0 előírásait teljesítő, takarékos számítógépet kell vásárolni.

A Föld órája kampány keretében idén már az [origo] és az iWiW címlapja is elsötétül egy időre, de ez inkább jelképes dolog, amely jól látható módon hívja fel a figyelmet az energiapazarlás, környezetszennyezés problémájára.

Várjuk olvasóink észrevételeit, saját ötleteit és tapasztalatait a science@origo.hu címre!


0
Tovább
28
márc/2009

Segítsen visszatérni a csillagoknak az égboltra! Megfelelő lámpákkal Ön is tehet valamit a fényszennyezés ellen

Az emberek nagyobb része városlakó, ahol az épületek, a levegőben lévő kosz, de főleg a közvilágítás miatt sokan már egyáltalán nem ismerik azt a nagyszerű érzést, amikor szinte tapintható félgömbként borul ránk a csillagokkal teleszórt égbolt - amely pedig ugyanúgy része természeti környezetünknek, mint például a folyók és a hegyek látványa.

Forrás: [origo]



A fényszennyezés számos állatfaj bioritmusát és tájékozódását is zavarja. Megfigyelték például, hogy a mozgásérzékelős lámpák bekapcsolása elindíthatja a madárdalt, egy éjszaka folyamán akár többször is, így a pihenésében megzavart állat veszélyesen elgyengülhet. A rosszul beállított erős fények elvakíthatják az autósokat, sőt hatással vannak az emberi hormontermelésre is.

A helytelen világítás révén a rossz helyre jutó fény feleslegesen, becslések szerint 10%-kal növeli a világítási költségeket. A felhasznált energiának ezt a részét is meg kell fizetni, feleslegesen termelik ki az energiahordozók egy részét, feleslegesen dolgozzák fel az erőművekben és feleslegesen nő a környezetterhelés.

Forrás: [origo]

Bár a fényszennyezésben a hagyományos kültéri világítás rosszul tervezett lámpatestei és fényreklámok játsszák a főszerepet, a saját háza táján Ön is tehet valamit a helyzet javítására. Ha családi házban lakik, próbáljon környezetbarát, megfelelően árnyékolt lámpatesteket vásárolni, amelyek nem engedik felfelé a fényt. Ez nem könnyű feladat, mert Magyarországon még viszonylag szegényes a kínálat, de kérje a szaküzletben eladók segítségét is. Ha a jelenleg legelterjedtebb gömblámpákat sikerül ilyenekre cserélnie, máris megtakaríthatja a fele energiát, hiszen a gömblámpa fényének legalább 50%-a az égbolt felé távozik. A megfelelően árnyékolt világítótestek ára általában nem magasabb a fényszennyezőknél. Egy ügyes ezermester persze maga is segíthet megfelelő fényterelők elhelyezésével.

Emellett az sem árt, ha az udvart vagy a kertet nem világítja ki éjjel-nappal, aminek köszönhetően áramot is megtakaríthat. Ennek egyik lehetséges megoldása a mozgás vagy hőérzékelőkkel ellátott berendezések felszerelése, ahol viszont arra érdemes figyelni, hogy a fényvető valóban oda világítson, ahol szükség van a fényre. Ha olyan lámpatestet választunk, amiből egyenes vonalban csak a megcélzott felületére jut fény (irányított fényforrások), és nem az arra járó szemébe, máris a feladatnak megfelelő megoldást kapunk.

Várjuk olvasóink észrevételeit, saját ötleteit és tapasztalatait a science@origo.hu címre!

Ajánlat:

Bővebben a fényszennyezésről

Fényszennyezés (Magyar Csillagászati Egyesület)

Globális fényszennyezés-felmérés


0
Tovább
28
márc/2009

Ellenőrizze a megfelelő guminyomást, és óvatosan a gázpedállal! Pénzt és szén-dioxidot takaríthat meg

Ha a gépkocsi gumiabroncsában a nyomás fél bárral kisebb az előírtnál, akkor az ellenállás leküzdése miatt az autó üzemanyag-fogyasztása 2,5%-kal nő. Ezer kilométeren autótól és benzinártól függően ez néhány száz forintot jelenthet, és több szén-dioxidot juttat a légkörbe. Ezért is ellenőrizze rendszeresen a megfelelő guminyomást.

Az üzemanyag-fogyasztást az "öko-vezetéssel" is mérsékelheti: lehetőség szerint finomam induljon, és amint a fordulatszám engedi, kapcsoljon nagyobb sebességi fokozatba. Üzemanyag-takarékos vezetéssel tízezrek spórolhatók meg évente.

Ajánlat: további tippek üzemanyag-takarékos vezetéshez

2009-ben kerül forgalomba a világ első öko-gázpedálja, amely a tesztek alapján 5-10%-os üzemanyag-megtakarítást jelenthet az útviszonyoktól függően. Ha a vezető az adott helyzethez képest túl nagy gázt ad, akkor a rendszer visszanyomja a pedált. Bekapcsolása opcionális, de jelzi, hogy az autógyártók is egyre környezettudatosabban terveznek, illetve hogy jó vezetési technikával akár az üzemanyag tizede is megtakarítható.

Forrás: [origo]

Ez a műszer nemcsak az átlagfogyasztást írja ki, hanem az átlagsebességet, a szén-dioxid-kibocsátást és az átlagos fordulatszámot is. Gyorsan rádöbbenhetünk, hogy 20 kilométer alatt több mint 3 kg szén-dioxidot termeltünk




0
Tovább
28
márc/2009

Használjon energiatakarékos égőket! 15-20 ezer forintos megtakarítás lehet egyetlen izzón

Már egyetlen energiatakarékos égő is jelentős, akár 15-20 ezer forintos megtakarítást eredményezhet teljes élettartama alatt. Bár beszerzési áruk magasabb, mintegy 80%-kal kevesebb áramot fogyasztanak, és tízszer akkora az élettartamuk, mint a hagyományos villanykörtének, ezért hosszú távon sokkal gazdaságosabbak. Napi egy-másfél óra használati idő már indokolhatja a hagyományos izzó energiatakarékosra való cserélését.

Forrás: AFP

Egy-egy termék környezetbarátságát nem csupán az dönti el, hogy milyen működés közben, hanem az is, hogy előállítása mennyi erőforrást igényelt, illetve használata után milyen mértékben terheli meg a környezetet. Ezen a területen az anyagok újrafelhasználása fontos, amelynek alapja a szelektív hulladékgyűjtés. Az energiatakarékos égők esetében a visszagyűjtés megoldott nálunk (sok helyen láthat ilyen dobozokat), használata közben viszont figyelni kell arra, hogy ne törjön össze, mert egy részük higanyt tartalmaz. Ha mégis megtörténik, használjunk kénport az összegyűjtésére, mint a régi lázmérőknél.

Forrás: AFP

Magyarországon az összes felhasznált energia 38%-át közvetlenül a háztartások fogyasztják el olyan mindennapos tevékenységek során, mint a fűtés, főzés, melegvízhasználat, világítás stb. Mindehhez valamilyen tüzelőanyagot égetünk el, elektromos áramot használunk fel, és ezáltal hatalmas mennyiségű szén-dioxidot bocsátunk a légkörbe (a szén-dioxid-kibocsátás egyharmadát a lakossági energiafelhasználás okozza). Egyetlen energiatakarékos izzó használatával körülbelül évi 250 kilogramm széndioxid-kibocsátástól óvhatja meg a környezetet - olvasható a Kapcsold k(i) országos éghajlatváltozás elleni kampány hírlevelében.

Kikapcs-bekapcs

Az energiatakarékos égő gyakori fel- és lekapcsolása megrövidítheti annak élettartamát. A gyártók a megadott élettartamot az alkalmankénti minimum negyedórás bekapcsolás esetén szavatolják. Ezért olyan helységekbe, ahol gyakori a fel- és lekapcsolás, a hagyományos izzó jobb megoldás. A kompakt fénycső energiahatékonysága annál jobban tud érvényesülni, minél tovább van alkalmanként használatban. Az egyes lámpatípusokról részletes adatokat, árakat, összehasonlító táblázatokat az ELMŰ-ÉMÁSZ energiatakarékossági oldalain, az Energiapersely.hu című honlapon találhat.



Tovább csökkentheti fogyasztását és környezetterhelését, ha lekapcsolja a villanyt, kikapcsolja az elektromos készülékeket, és kihúzza a mobiltelefon töltőjét.

Várjuk olvasóink észrevételeit, saját ötleteit és tapasztalatait a science@origo.hu címre!

Használt telefonért energiatakarékos izzó

A Magyar Telekom A Föld órája akcióhoz csatlakozva energiatakarékos izzókat ad március 28-án, használt akkumulátorokért és telefonokért cserébe. Az üzletekbe látogatók energiatakarékossági szóróanyagokat is kaphatnak déli 12 órától egészen zárásig. Az akcióban részt vevő üzletek listája és az akcióról még részletesebb információ itt érhető el.




0
Tovább
01
jan/1970

Környezeti jövőkép - környezet és klímabiztonság

A MTA elnökének felkérésére 60 tudós állította össze a Környezeti jövőkép - Környezet- és klímabiztonságcímű tanulmányt. Cikkünkben néhány fontosabb előrejelzést mutatunk be, néhány megállapítást pedig a szerkesztőbizottság egyik tagjának segítségével elemzünk.



A kiadvány a fenntartható környezet fogalmának ismertetése után a különböző éghajlati forgatókönyvek bemutatásával foglalkozik. Több modell egybehangzó eredményei alapján a legnagyobb hőmérséklet-növekedés ősszel várható, mintegy 1,4 °C. Az Alföldön minden évszakban nagyobb melegedésre lehet számítani, mint a Dunántúlon.

A csapadékmennyiség tekintetében már nem adnak meg ilyen egyértelmű becsléseket, egy kismértékű szárazodás azonban valószínűsíthető. A fagyos napok száma csökken majd Magyarország területén, ezt még pozitívumnak is tekinthetnénk az energiaigény csökkenése szempontjából. Nyáron viszont a fokozott hűtési igény miatt nagyobb energiafelhasználással kell számolni, a hőségriadók számának növekedését jósolják a szakemberek.

A változó éghajlat és a társadalmi-gazdasági környezet szoros összefüggésben állnak egymással. A kutatók három forgatókönyvet vázoltak fel a társadalmi változások előrejelzésére. Az egyik forgatókönyv a humántőke radikális megújításán és a társadalom tanulóképességének átalakításán alapul. Az említett célokat - többek között - a szakképzés széles reformján, a foglalkoztatás- és oktatáspolitika szorosabb összekapcsolásán, továbbképzési "egyéni" számlákon keresztül kívánják megoldani. Az iparkamarai forgatókönyv középtávra tervez, a gazdaságélénkítő lépésekre, munkahelyteremtésre helyezi a hangsúlyt. A harmadik, "lassú növekedés" nevet viselő forgatókönyv, mely nem állít fel időrendiséget a társadalom- és gazdaságpolitika között.

A dokumentum energiával foglalkozó fejezete az energiahatékonyság növelésének, az energiatakarékosságnak, a tüzelőanyag-váltásnak, valamint a megújuló energia elterjesztésének lehetőségeit elemzi. Hazánkban az energiafelhasználás 70%-a az épületek fűtésére fordítódik. Az új épületekre 2020-tól, a nagyobb irodaépületi beruházásokra 2012-től szigorúbb energetikai előírásokat terveznek bevezetni.
Az éghajlatváltozás következtében a hasznosítható vízkészletek csökkenése várható, különösen 2030 után. Főként az Alföld középső és déli részén okozhat konfliktust a vízhiány.

Az átlagos 1°C-os hőmérsékletnövekedés 7-9 napos tenyészidő növekedést okozhat, előnyös lehet a fagyos napok számának csökkenése is. A nyári melegedésnek ugyanakkor negatívumai is lehetnek, ami megmutatkozhat egynyári növények virágzásbiológiai zavarában. Az özönfajok várható terjedése pedig természetvédelmi aggályokat vet fel.

Egy klímaváltozáshoz való alkalmazkodási stratégia nem lehet teljes a települési környezet változásainak figyelembe vétele nélkül - hívja fel figyelmünket Benkő Melinda, a BME Építészmérnöki Kar Urbanisztika Tanszékének egyetemi docense.  A Műegyetem kutatója hangsúlyozta a környezettudatos építés jelentőségét, mely magában foglalja a természetben lebomló anyagok alkalmazását, a korábban már felhasznált építőanyagok újra használatát és a már urbanizált területek beépítését, új területeken való építkezés helyett.

A Környezeti jövőkép c. kötet néhány fontos megállapításának elemzésében Dr. Horváth Levente (MTA-BCE Alkalmazkodás a Klímaváltozáshoz Kutatócsoport) volt segítségünkre:

A várható hőmérsékletmódosulás az Alföldet sújtja majd legerőteljesebben, ezzel kapcsolatban káros egészségügyi hatások bekövetkezésének lehetőségére hívják fel a figyelmet. Mik lehetnek ezek?
Megnő a szélsőséges eseményeknek száma és gyakorisága, ezt azt jelenti, hogy egyre gyakrabban várhatók hőhullámok is. A magasabb hőmérséklet hatásai mellett az egyre gyakoribb vízhiány is probléma lehet. A déli országokból eljuthatnak hozzánk olyan betegségek, melyek hazánkban eddig nem voltak jellemzők. Ilyen kór lehet pl. a nyugat-nílusi láz vagy a leprához hasonló leishmania.

Milyen előnyei és hátrányai lehetnek a valószínűleg enyhülő téli időjárásnak?
Előnye lehet, hogy kevesebbet kell fűtenünk, azaz olaj- és gázfüggőségünk enyhülhet, de mivel a szélsőséges események száma növekedhet, előfordulhatnak az átlagnál hidegebb telek is. A legsúlyosabb következmény a mezőgazdaságot sújthatja: olyan kártevők is áttelelhetnek, melyek a téli fagyban általában elpusztulnak, pl. a bagolylepke, amely a Pilisben okozott komoly károkat.

A dokumentum hangsúlyozza a tudomány és politika közötti párbeszéd fontosságát. Hogyan látja ennek jelenlegi hazai helyzetét?
Véleményem szerint az, hogy nincs önálló környezetvédelmi minisztérium, nem feltétlenül jelent problémát. Vannak olyan ígéretek, melyek szerint a klímaügyek és a környezetvédelem nagyobb figyelmet kapnak a jövőben, erre utal a klímapolitikai szakállamtitkár-helyettesi poszt létrehozása is.

Előkészítés alatt van egy új törvény, a természeti katasztrófák elleni védekezés rendszerére vonatkozóan. Az új felfogás szerint az előrejelzést, a védekezést és a helyreállítást rendszerszemléletűen kezelnék, és emellett a Országos Meteorológiai Szolgálat, a vízügyi szervek, a katasztrófavédelem és az önkormányzatok az eddiginél jóval szorosabban működnének együtt.

Javaslatot tettek Új Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia elkészítésére, mit kellene ennek tartalmaznia Ön szerint?
Az eddiginél erőteljesebb legyen a humán dimenzió, vagyis nagyobb hangsúlyt kell kapnia társadalmi egyenlőségnek, a szolidaritásnak, valamint a közös tudásalap gondozásának. Rendkívül fontos, hogy a műszaki és természettudományi terület kapcsolatát, párbeszédét erősíteni tudjuk.

Jurecska Laura


0
Tovább
01
jan/1970

NEM KELL Filmadatbázis nemcsak környezeti nevelőknek

Az Életharmónia Alapítvány filmadatbázisa számos környezetvédelmi témában rendszerezi az interneten ingyenesen hozzáférhető, illetve a megrendelhető filmeket. Az adatbank közel ezer filmet tartalmaz, cím, elérés, fájlformátum, minőség, időtartam, téma és természetesen az elérhetőségi link megadásával.




0
Tovább
01
jan/1970

Velomobil a karosszériás fotelkerékpár

Manapság rendkívül divatos minden, ami környezetbarát, fenntartható, zéró-emissziójú és zöld. Mielőtt úgy gondolnánk, hogy valami rendkívül forradalmival állunk szemben, el kell árulnom, hogy a fejlesztések jó részét az olajválság hívta életre. A kisautónak kinéző, ám valójában a kerékpárok közé tartozó velomobil pályája is lényegében ekkor kezdett felfelé ívelni, s hol van még a csúcspont!



Kezdjük tehát az elején, mi ez a furcsa jármű? A velomobil egy általában háromkerekű, egyszemélyes, emberi erővel hajtott burkolt fekvőkerékpár. Mindhárom általam felsorolt ismérvre egyaránt jellemző az általánosítás, ugyanis mindegyik alól találunk kivételeket. A kedves olvasó a fekvőkerékpárral (azaz rekumbenssel vagy fotelbringával) már találkozhatott idehaza, az origo is írt a különleges kerékpárokról, ám a velomobil ismertsége messze elmarad ezektől. Ez részben annak köszönhető, hogy mindig máshogy hívják, hol burkolt fekvőkerékpár, hol karosszériás fotelkerékpár névvel illetik, holott van neki saját neve (angolosan velomobile, németesen velomobiel).

Manapság rendkívül divatos minden, ami környezetbarát, fenntartható, zéró-emissziójú és zöld. Mielőtt úgy gondolnánk, hogy valami rendkívül forradalmival állunk szemben, el kell árulnom, hogy a fejlesztések jó részét az olajválság hívta életre. A kisautónak kinéző, ám valójában a kerékpárok közé tartozó velomobil pályája is lényegében ekkor kezdett felfelé ívelni, s hol van még a csúcspont!

 

Velomobil az olajválság környezetbarát fekvőkerékpárja, alternatív járművek

 

Velomobil a karosszériás fotelkerékpár

Forrás: Győri Viktor


E cikk aktualitását az adja, hogy immáron hatodik alkalommal, 2009. október 16-17-én, Koppenhágában került megrendezésre az európai velomobil konferencia (6th European Seminar on Velomobile Design), ráadásul a tizenkét előadás egyike "A velomobilozás helyzete és lehetősége Magyarországon" címet viselte. Szerzője Joó Antal, az egyetlen gyári velomobil tulajdonosa és mindennapi használója hazánkban, és fia Joó Gábor, akinek a színvonalas előadást is köszönhettük. Kettejükön kívül még két magyar - jómagam és útitársam - volt jelen a konferencián, képviselve a hazai burkoltbringás társadalmat.

A prezentációk egy kivételével angol nyelven zajlottak, többek között szó volt a velomobilok aerodinamikai tulajdonságairól, a közlekedésben elfoglalt helyzetükről, az előadók több új modellt is bemutattak, valamint megosztották az építés és a mindennapi használat során szerzett tapasztalataikat. A rendezvénynek Koppenhága egyik híres és hírhedt városrésze, Christiania, a hippinegyed egyik barakkja adott otthont, nem messze a sokrétű Christiania Bikes szülőhelyétől.

ForrA!s: GyA'ri Viktor

Dániában és a több gyártónak otthont adó Hollandiában több szempontból is könnyebb a velomobil-tulajdonos élete. Menet közben testi épségéért, leparkolva pedig járművéért kell kevésbé aggódnia, mint Magyarországon. Van mit félteni, ugyanis a személyes biztonságunkon kívül az általunk hajtott szerkezet is egy kisebb vagyont ér. Egy kész háromkerekűre (trike) utólagos burkolatot már akár 2695 €-tól (azaz kb. 720.000 Ft-tól) is kaphatunk, azonban a csúcsmodellek alapára megközelítheti a másfél-kétmillió forintot. Nem szabad elfelednünk, hogy egy ilyen jármű már egy autó kiváltására is alkalmas, és akár éveken belül behozhatja az árát, hiszen nem kell üzemanyagra, parkolásra, biztosításra költenünk. Alapesetben ugyanis emberi erővel, hagyományos kerékpáralkatrészekkel működik szerkezetünk, bizonyos modellekkel gyorsabban lehet haladni, mint egy országúti kerékpárral (például: Quest).

Fokozottabban érzékeny az útburkolat minőségére, ugyanis nem egy, nem is kettő, hanem három nyomon halad és a merev burkolat felerősíti a zajokat. A karosszériát a legmodernebb anyagokból, karbon, üvegszál, alumínium vagy kartonplaszt felhasználásával készül, míg a kerékpár vázát jellemzően még mindig fémből készítik. Első ránézésre két dolog lehet szembetűnő a különleges járművekhez kevésbé értő nézőnek is, mégpedig hogy teljesen - azaz a fejet is eltakaró -, vagy csupán részlegesen burkolt a bringa, illetve hogy elöl van-e két kereke és hátul egy vagy fordítva. Még egy fontos különbség, hogy van-e segédmotor a velomobilban, ugyanis ha legfeljebb 300 W az erőforrás teljesítménye, még a kerékpár kategóriájába tartozik, ha ezt meghaladja, akkor segédmotoros kerékpárról beszélünk, ennek vezetéséhez azonban már jogosítvány szükséges.

ForrA!s: GyA'ri Viktor

Lássuk végül a mindennapos használatot! Legfőbb előnye az időjárási viszontagságoktól való függetlenség, a kényelmes üléspozíció, a gyorsaság. Itthon egyelőre senki sem forgalmaz velomobilt, de a fekvőkerékpárral foglalkozó üzletekben biztos segítségünkre lesznek. A konferencián elhangzott egyik előadás legfőbb mondanivalója az volt, hogy a közlekedés résztvevőiként nem láthatjuk, amire nem is számítunk, sőt azt sem tudjuk, hogy létezik. Ezt figyelembe véve tehát minél feltűnőbb festésű, több lámpával ellátott, fényvisszaverőkkel felmatricázott járművel érdemes csak elindulni!

A bukósisak használata ajánlott, akárcsak hagyományos kerékpáros közlekedésnél is. Ha mégis baleset érne bennünket, az eddigi tapasztalatok szerint a burkolat valamelyest véd a sérülésektől, lehet azonban, hogy hosszútávon az ellenkezője fog bebizonyosodni. U-lakat nélkül el se induljunk, ha kint akarjuk valahol hagyni járművünket, bár a hagyományos kikötési technikánkat át kell dolgoznunk, ugyanis nincs első és hátsó vázháromszög.

Több információért látogasd meg a világ legnagyobb velomobilos linkgyűjteményét (http://velomobil.lap.hu) és a rendszeresen frissülő velomobilos blogot (http://drdj.blog.hu), mindkettő magyar nyelvű!


Írta és a fényképeket készítette: Győri Viktor, azaz DrDj


0
Tovább
01
jan/1970

Hol találok környezetbarát termékeket?

Hazánkban is egyre több tudatos fogyasztó keresi a boltok polcain a környezet- (és egészség) barát alternatívákat, legyen szó akár bioélelmiszerekről, natúrkozmetikumokról, energiatakarékos berendezésekről, vagy természetes összetevőket tartalmazó tisztítószerekről. Ezt a fogyasztói igényt felismerve már számos élelmiszer-lánc és bolthálózat forgalmaz már ilyen termékeket, hétköznapi vásárlásaink során érdemes tehát figyelni a környezetbarát összetevőkre utaló jelzéseket (A, illetve A+ energiaosztályú berendezések, Fair Trade logó, FSC minősítés, stb.).

Néhány bolt kifejezetten "zöld" termék-katalógussal is rendelkezik, az áruházban külön sarkot alakítva ki a környezetbarát termékeknek (pl. Office Depot). Néhány, elsősorban online áruház pedig kifejezetten ezen termékek népszerűsítésére és forgalmazására szakosodott, ezekből gyűjtöttünk össze egy csokorra valót az alábbi listában. Mielőtt azonban kosarunkba tennénk a kiválasztott terméket, érdemes megfontolnunk a Tudatos Vásárlók 12 pontját, illetve azt, hogy valóban szükségünk van-e az adott tárgyra, vagy csak a fogyasztói társadalom által gerjesztett igényeink miatt vesszük meg.

A környezetbarát termékeket forgalamazó boltok lisája elérhető a Hulladék Munkaszövetség honlapján!




0
Tovább

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz. Elérhetőség: 365zoldotlet(kukac)gmail(pont)com

Címke felhő

újrahasznosítás (221),otthon (182),kert (116),fenntarthatóság (105),energiatakarékosság (76),közlekedés (66),környezetvédelem (63),természetvédelem (55),műanyag (53),hulladék (50),légszennyezés (49),növény (43),napelem (42),kerékpár (40),városi életmód (38),környezetszennyezés (37),környezettudatosság (36),napenergia (35),tél (34),karácsony (34),megújuló energia (34),klímaváltozás (33),globális felmelegedés (30),fenntartható építészet (30),nyár (30),urbanisztika (27),koronavírus (26),PET-palack (25),élelmiszer (23),konyha (22),szén-dioxid-kibocsátás (21),mezőgazdaság (21),egészség (21),fűtés (20),hőszigetelés (20),barkácsolás (19),komposzt (18),ecet (18),természet (18),építészet (18),gyerek (18),ősz (18),takarítás (17),zöldség (17),városi közlekedés (17),divat (17),autó (17),szódabikarbóna (16),kutya (16),gyümölcs (16),virág (16),takarékosság (16),LED (15),lakberendezés (14),fa (14),klímaválság (14),szemét (14),tömegközlekedés (13),hulladékhasznosítás (13),ajándék (13),víztakarékosság (12),szelektív hulladékgyűjtés (12),étel (12),tavasz (12),élelmiszerpazarlás (12),Ozone zöld díj (11),papír (11),raklap (11),víz (11),lakásfelújítás (11),művészet (11),természetes gyógymód (11),elektromos autó (11),illóolaj (11),CO2 (11),szélturbina (10),háztartás (10),ruha (10),allergia (10),vegán (10),sport (9),stressz (9),madár (9),urbánus életmód (9),talaj (9),almaecet (9),levegőminőség (9),szélenergia (9),Kína (9),világítás (9),hulladékgyűjtés (9),WWF (9),ivóvíz (9),méh (8),levegőszennyezés (8),szúnyog (8),Párizs (8),ételpazarlás (8),vásárlás (8),növényvédelem (8),szén-dioxid (8),macska (8),mobiltelefon (8),pazarlás (8),bútor (8),csomagolás (8),Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (7),lakás (7),komposztálás (7),Hulladék Munkaszövetség (7),alga (7),Hollandia (7),zajszennyezés (7),biogáz (7),VOC (7),játék (7),beporzás (6),ökolábnyom (6),szmog (6),New York (6),városi élet (6),fenyőfa (6),ünnep (6),Föld napja (6),bioüzemanyag (6),gyom (6),erdő (6),faültetés (6),Magyar Telekom (6),Kanada (6),környezetbarát (6),kukoricakeményítő (6),biodiverzitás (6),méz (6),gyógynövény (6),Budapest (6),urbanizáció (5),zöld energia (5),aszály (5),testről és lélekről (5),Ökoszolgálat (5),Greenfo (5),öntözés (5),mulcs (5),pályázat (5),levendula (5),rovar (5),város (5),városi hősziget (5),busz (5),Japán (5),elektromos kerékpár (5),banán (5),mosás (5),cipő (5),szelektív hulladék (5),lomtalanítás (5),térkép (5),Föld órája (5),tárolás (5),szélerőmű (5),turizmus (5),karácsonyfa (5)

Archívum