A River Cottage sorozatból ismert Hugh Fearnley-Whittingstall 2018-ban pusztán azzal fogyott 5 kilót, hogy visszafogta a cukorfogyasztását. Ezért is lett az egyik arca az Egyesült Királyságban most először induló Fizz Free February kihívásnak.
KÉP: BBC
Aki részt vesz benne, azt vállalja, hogy egy hónapig nem iszik szénsavas üdítőitalt.
Ezek az üdítők a 11-18 éves brit gyerekek cukorfogyasztásának 22 százalékát jelentik, de az arány hasonló lehet más nemzetiségű tizenéveseknél. A brit egészségügyi minisztérium szerint 2013-ban 605 húsz év alatti fiatalnál diagnosztizáltak cukorbetegséget, 2017-ben viszont már 1030-nál, ez 70 százalékos növekedés, írja a The Guardian.
Az általános iskolából ballagó diákok 34 százaléka túlsúlyos, a felnőttek kétharmada. A cukros üdítők (ide értve az energiaitalokat is) nemcsak elhízást és 2-es típusú diabéteszt okoznak, hanem a fogak romlását: az Egyesült Királyságban tízpercenként kihúzzák egy gyerek fogát az egyébként megelőzhető fogszuvasodás miatt, és az ötéves gyerekek 23 százalékának van lyukas, kihúzott vagy tömött foga.
Az egészségügyi ajánlások szerint egy felnőtt maximális napi cukoradagja legfeljebb 30 gramm (8 kiskanál), a 7-10 éves gyerekeké 24 gramm (6 kiskanál), a 4-6 éveseké maximum 19 gramm (5 kiskanál). Ehhez képest egy dobozos kólában 35 gramm cukor van, ami a gyerekeknek ajánlott napi cukormennyiség 145 százaléka. Napi egy dobozos üdítőtől egy év alatt akár 7 kilót is lehet hízni. Egy angol gyerek tízéves korára annyi cukrot elfogyaszt, mint amennyi 18 éves koráig lenne javasolt.
A Fizz Free February kampány üzenete, hogy ha felére csökkentjük a cukorfogyasztásunkat, az óriási mértékben javítja a társadalom általános egészségi állapotát, Négyezer idő előtt halálozást lehetne megelőzni vele, és kétszázezer fogszuvasodást. Az egészségügy 500 millió fontot takarítana meg, de a háztartások is spórolnának: napi egy üveg üdítő éves szinten 438 font (150 ezer forint) kiadást jelent!
Magyarországon is emelkedésnek indult a szénsavas üdítők fogyasztása. A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítő Szövetség grafikonján jól látszik, hogy emelkedik az üdítők aránya, miközben az ásványvízé csökken:
A diétás üdítőkre való váltás sem szerencsés, mert megzavarják a szervezetünk működését: mivel nincs bennük feldolgozható cukor, ezért agyunk később más, szintén édes ízű élelmiszer után sem indítja be a vércukorszintet szabályozó inzulin hormon termelését, aminek következtében éhségérzet jelentkezik, egyre több és több édes ételt akarunk enni. Vizsgálatok szerint a diétás üdítőktől hasra hízunk, ezzel pedig idős korban nő a szív és érrendszeri problémák, így a stroke kockázata is.
Az alumíniumdobozos vagy PET-palackos üdítőitalok elhagyásával nemcsak mi leszünk karcsúbbak, hanem a kukánk is, hiszen nem dobjuk bele ezeket a csomagolásokat. Vagyis aki csatlakozik a kihíváshoz, az az elfogyasztott kalóriák mellett a hulladékát is csökkenti. Így két jó ügynek is nagy szolgálatot tesz.