Gyakran látható, hogy építkezések után a házak közötti üres területeken a beköltözők maguk taposnak ösvényt a számukra ideális nyomvonalon. Sőt, ez akkor is előfordul, ha készül ugyan járda, de nem veszi figyelembe a lakosok igényeit. Mert például inkább az autóforgalom számára kedvező, de a gyalogosoknak esetleg plusz kitérőt okoz, amikor mennének a buszmegállóba vagy a kisboltba.
Némelyik gyalogösvényt annyian használják,
hogy madártávlatból is jól látható, mint itt, a Montgomery megyei
Germantown lakóparkja közelében. KÉP: Google Maps
A helyi hatóságokon múlik, hogy a "vágyvonal"-nak is nevezett csapás kap-e burkolatot és válik hivatalos gyalogúttá, vagy pedig marad ugyanaz a hepehupás csapás, amelyet minden eső sáros és csúszós dagonyává változtat, de száraz időben sem lehet rajta végigmenni rollerrel, kerékpárral, kerekesszékkel vagy babakocsival.
Az amerikai Maryland állam Montgomery megyéje nemrég felhívást intézett több mint egymillió lakosához, hogy a megye által létrehozott online térképen rajzolják be a kedvenc ösvényüket. A hatóság ugyanis úgy döntött, hogy a legfontosabb csapásokat biztonságosabbá fogja tenni megfelelő útburkolattal, közvilágítással.
A térképre mindenki berajzolhatja az általa fontosnak és hasznosnak tartott gyalogösvényt. KÉP: Montgomery Planning
A június elején élesített térképre (Montgomery Planning, Pedestrian Shortcut Map) már az első héten 150 ösvényt rajzoltak be, hosszuk összesítve eléri a 21 kilométert. A vágyvonalakhoz írt kommentek alapján némelyik ösvény a diákok számára fontos, hogy könnyebben elérhessék az iskolabuszt, más ösvények a zsákutcákból segítik a gyalogosok kijutását sokkal praktikusabban, mint a kiépített járdák. Egyes meredek csapásokat csak napvilágnál és száraz időben biztonságos használni, ezért kellene burkolni és korláttal ellátni őket, van olyan, amikor az autóút mellé kérnek kétszáz méter gyalogutat.
A térkép egész nyáron elérhető lesz a lakosok számára, és az eredmények bekerülnek Montgomery Megye Közlekedési Hatóságának "gyalogos mestertervébe" (Pedestrian Master Plan), amely a pár évvel korábban létrehozott Kerékpáros Mestertervet (Bicycling Master Plan) követi. A megye ugyan nem lesz képes minden ösvényt burkolt úttá változtatni a költségek és a magántulajdonú telkek miatt, de az a cél, hogy minél több vágyvonalat tegyenek biztonságosan használhatóvá a lakosok számára, akár gyalogosan, akár két- vagy négykeréken közlekedjenek.
Forrás: WAMU 88.5 Amerikai Egyetemi Rádió honlapja
Budapesten Újpesten a Semsey park vágyvonalait alakították burkolt gyalogúttá, sőt, futókör is készült mellé., olvasható az Urbanista blogon.
Hiver't-Klokner Zsuzsanna