Valószínűleg a víz és az alagút minden metróépítő mérnök szemében ősellenségnek számít. Most mégis ezeket hozta párba egy japán egyetemistákból álló csapat, és be is kerültek a koncepcióval a Lexus Design Award 2021 díj finalistái közé. Yilei Lyu, Chenkai Guo, Baohua Sheng, Yu Zhang a Tama Művészeti Egyetem végzős formatervező-hallgatói, ők alkotják az Intsui Design formációt. Ötletük a következő:
Az okos, olcsó és egyszerű rendszer terrakotta falburkoló elemekből áll, amelyek attól különlegesek, hogy vékony vízcsatornák hálózzák be őket.
Az égetett agyagcserép felszívja a vizet, amely elpárolog a terrakotta elem felszínéről.
Amikor pedig érkezik a metrószerelvény, a menetszél szépen betolja az állomásra a hűvös levegőt -- így hűthető az alagút hagyományos klímaberendezés nélkül.
Mivel az egymás után érkező szerelvények biciklipuma módjára mindig eltolják a párásított hűvös levegőt a terrakotta faltól, ezért a felszín folyamatosan párologtat és szívja fel a vizet a csatornácskákból. Így gyakorlatilag csak a vízutánpótláshoz (a víznyomás fenntartásához) kell valamennyi áram, magához a párologtatós levegőhűtéshez nem. Ez igazán gazdaságos. Ráadásul a víz is lehet tisztított szennyvíz, amitől a rendszer méginkább környezetbarátnak tekinthető.
A kilencedik éve megrendezett Lexus Design Award missziója, hogy olyan innovációkat tárjon a világ elé, amelyek mind az emberiség, mind a Föld számára kedvező hatásúak. A versennyel új formatervezőket indítanak el a pályán, akik az egész világ számára hasznos fejlesztéseket alkotnak. Remélhetőleg az Intsui Design metróhűtő ötlete mielőbb eljut a gyakorlati megvalósításig.
HKZs