Egy friss felmérés szerint a fesztiválozók egy bizonyos szempontból egyáltalán nem tekinthetők környezetbarátnak, és ez a szokásuk óriási terhet ró a Földre. A problémára létezik kézenkefvő megoldás, amelyre példákat is mutatunk: remélhetőleg ez lesz a divat 2022 fesztiváljain.
KÉP: Unsplash
A fesztiválozással együttjáró hulladékhegyek miatt ez a szórakozási forma valóságos ökológiai rémálom. És most nem is az egyszer használatos műanyagpoharakról beszélünk, hanem arról a tényezőről, ami nemcsak a nőnemű fesztiválozóknak van becsípődve: jelesül, a ruházatról. A fesztiváldivat sokak számára az önkifejezés kimaxolása, hónapokat töltenek a tökéletes outfitek összeválogatásával.
KÉP: Unsplash
A probléma csak az, hogy nagyon sokan a fesztiválokra vásárolt holmikat az esemény után többet nem veszik fel, egy ideig kallódik a ruhásszekrényben, aztán kidobják. Idén februárban végeztek egy közvélemény-kutatást az Egyesült Államokban a fesztiválokra készülő 18 évesnél idősebbek körében. A felmérést a thredUP használtruha-forgalmazó webáruház rendelte meg.
A Festival Fashion felmérés szerint az amerikaiak negyede készül arra, hogy idén nyáron ellátogasson egy fesztiválra vagy koncertre. A leendő fesztiválozók közel fele, 42 százaléka válaszolta, hogy készül valamilyen új holmit vásárolni a fesztiválra. Ugyanakkor a fesztiválra vásárlók harmada úgy nyilatkozott, csak egyszer szándékozik felvenni az adott darabot, ez magában foglalja az 1990-2010 között született Z generációt is: tagjainak 40 százaléka nem tervezi még egyszer viselni a fesztiválra vásárolt öltözéket.
A divat a leginkább környezetterhelő iparágak közé tartozik. Például a pamut előállítása rendkívül problematikus: például egy pólóhoz szükséges gyapot megtermesztéséhez 2700 liter vízre van szükség. Mire a gyapotból feldolgozott pamutfonál, majd póló lesz, amelyet el is szállítanak a vásárlóhoz, addigra pólónként 7 kilogramm szén-dioxid szennyezi a levegőt. És a póló csak egy darab az öltözékünkből.
A felmérés becslése szerint ha minden fesztiválozó használt ruhát viselne az idei fesztiválszezonban, azzal közel 430 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását előzhetnénk meg, ami egyenértékű azzal, mintha egy napra 564 millió autóval kevesebb pöfögné tele fekete füsttel a levegőt. A világ személyautó állománya 1,06 milliárd darab, tehát kis fejszámolással kijön, hogy az 564 millió ennek több mint a fele.
Az idei fesztiválszezon az amerikai Coachellával kezdődött áprilisban. Ezen megjelent nézőként Hailey Bieber is, aki állandó arca a fesztiválnak, és mindig érdekes szetteket visel. Stylistja Karla Welch, aki olyan híres klienseket öltöztet, mint Justin Bieber, Karlie Kloss, Olivia Wilde, Amber Heard vagy Elisabeth Moss.
Welch a thredUP kollekciójából klassz outfiteket válogatott össze, ezek egyszerre divatosak és környezetbarátak, hiszen mindegyik használt holmi. Érdemes tehát az alábbi kombókhoz hasonlóakat túrni a legközelebbi second hand üzletben vagy online. És mivel ezek igazán menő összeállítások, a fesztivál után is remekül lehet viselni őket.
További Karla Welch-outfitek a thredUP oldalán láthatók.
365Zö