November 11-e a Szinglik Világnapja: a kutatások szerint, aki közülük végül tartós kapcsolatra lép, az kisebb arányban válik el, mint szüleik. A szingliélet pozitív és negatív tapasztalataival is fel van vértezve az 1980-95 között született Y-generáció, amelynek tagjai közül számosan mostanában kezdenek házasodni vagy élettársi kapcsolatot kötni. Bár jóval később, mint az előző generáció, de talán az érettség is hozzájárul ahhoz, hogy ezek a kapcsolatok tartósabbak legyenek.

Y-generáció Szinglik napja fenntarthatóság

Magyarországon 1990-ben az először házasodó férfiak átlagéletkora 24,7 év, a nőké 22 év volt. Ma az ilyen életkorú fiatalok még zömmel otthon laknak, felsőfokú tanulmányokat folytatnak. Családalapítás helyett a pályaválasztáson gondolkodnak. Így jön ki az, hogy 2015-ben az először házasodó férfiak átlagéletkora már 32,5 év volt, míg a nőké 29,7 év, de ez az országos átlag, mert Budapesten 31,7 év a menyasszonyok átlagos életkora. A 20-39 éves korosztály kb. 11 százalékának nincs házastársa, se gyereke.

Y-generáció Szinglik napja fenntarthatóság

Kifejezetten környezetvédelmi szempontból nézve a tartós kapcsolat rendkívül kedvező: ha két ember összeköltözik, akkor csak egy lakást kell fenntartaniuk, ami a fűtéstől a főzésig minden téren csökkenti a háztartás energiaigényét és károsanyag-kibocsátását. Illetve a két embernek a tartós fogyasztási cikkekből, mint például a legnagyobb háztartási energiafogyasztónak minősíthető hűtőszekrényből is elég egy darab. Tehát e zöld okból még a mamahotel (huszonéves-harmincas gyerekek otthon élnek a szüleikkel) is sokkal kedvezőbb választás, mint a különköltözés.

Y-generáció Szinglik napja fenntarthatóság

Akár (a túl korai) házasságból történő válás, akár a szülőktől való leválás miatt költözik önálló lakásba valaki, megugrik a fogyasztása. A Michigan Állami Egyetem 2007-ben készített egy különleges tanulmányt arról, hogy a válás milyen hatással van a környezetre. Az derült ki felméréseikből, hogy a szétköltözés után a felek 27-41 százalékkal kisebb lakásban éltek, mint korábban együtt, viszont fejenként 46 százalékkal többet költöttek áramra és 56 százalékkal többet vízfogyasztásukra. Összességében a különválás után az egyéneknek 42-61 százalékkal ugrottak meg a kiadásaik (rezsi, tartós fogyasztási cikkek, élelmiszer stb.).
Mindenkinek a saját döntése, hogy miképpen él. Az amerikai szakértők pusztán arra próbáltak rámutatni, hogy aki kényszerűségből vált szinglivé, annak érdemes lehet egy lakótárs befogadásán elgondolkodnia.

Y-generáció Szinglik napja fenntarthatóság

A Szinglik Ünnepe a kínai Nanjung Egyetem "Agglegény Napjában" gyökerezik: 1993-ban négy kollégista srác összeállt, hogy együtt találjanak ki valamit arra, hogyan csajozhatnának be. A hajdani kollégista buli 25 év alatt a világ legnagyobb online és offline vásárlónapjává nőtte ki magát. Talán azért is, mert a februári kínai újév még távol van, és a kereskedőknek kapóra jött egy olyan őszi alkalom, amikor az embereket rá lehet venni a pénzköltésre. Elvégre Kínában nincsenek olyan bevásárlásra összpontosító év végi napok, mint az amerikai eredetű, de Európában is taroló Black Friday vagy a keresztény országokban ajándékozással (is) megünnepelt karácsony. A 2017-es kínai Szinglinapon 25,3 milliárd dollár volt a kiskereskedelmi forgalom, ez kétszer több, mint az amerikai Black Friday és Cyber Monday összesen.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.