Kezdődik az ajándékvásárlási szezon, készülünk a karácsonyra, ami sokkal boldogabban fog telni, ha megfelelő ajándékot vásárolsz. 

KÉP: Pixabay

 

Az ajándékozóknak gyakran okoz komoly fejtörést, sőt, álmatlan éjszakákat az, hogy a családtagoknak és rokonoknak megfelelő ajándékot adjanak, vagyis legtöbbször vásároljanak valamit. A hangsúly a "valami"-n van, és ezzel alapoznak meg a kínos helyzeteknek a fa alatt. Ha nagyon őszinték akarunk lenni, a huszadik nyakkendő, kesztyű, sapka, zokni, díszgyertya, társas, híresemberéletrajza és a hasonló ajándékokkal csak a hulladékot szaporítjuk, mind a megajándékozott, mind a Föld szempontjából. 

"Korábban azt feltételeztem, hogy az emberek azért ajándékoznak, hogy boldognak lássák a megajándékozottat", mondja Julian Givi ajándékozási szakértő, a Nyugat-Virginia Egyetem marketingprofesszora, aki számos tanulmányt írt már az ajándékozás lélektanáról és gyakorlatáról.

"Csakhogy ez nem igaz. Amikor ajándékot adunk valakinek, akkor ezzel boldoggá szeretnénk tenni őt, egyúttal azonban magunkat is. A kiválasztott ajándéknak tehát teljesítenie kell két célt is, amelyek azonban nem feltétlenül vannak szinkronban egymással: hiszen mind az ajándékozó, mind a megajándékozott gyakran teljesen másra gondol ajándék címszó alatt."

Legújabb tanulmányában is elemez olyan helyzeteket, amikor az ajándékozó és a megajándékozott teljesen más elképzelésekkel lép be az ajándékozás folyamatába. Például számos megajándékozott szentimentális jellegű ajándékot szeretne kapni, mint egy kézzel írt jókívánság, valamilyen személyes fotó, vagy pedig szokatlan ajándékot, mint például egy e-könyv olvasó Valentin-napra. Ilyesmiket azonban a legritkább esetben kapnak az ajándékozóktól, mert azok túlságosan aggódnak amiatt, hogy egy ilyen ajándék nem lesz megfelelő az alkalomra. 

KÉP: Pexels

Givi azt is észrevette kutatásai során, hogy vásárlás közben az ajándékozó már előre arra a pillanatra fókuszál, amikor a megajándékozott hálálkodni kezd, kibontja a csomagot, felderül az arca - csakhogy a megajándékozottak nem pillanatnyi élményt, hanem hosszú távú örömet szeretnének találni az ajándékban, tehát inkább a praktikus ajándékokat kedvelik.

De ez még nem minden. 

Egy korábbi kutatás során azt vizsgálta Givi, hogy mennyire aggasztja az ajándékozókat az, ha a megajándékozott összehasonlítja a kapott ajándék értékét azzal az ugyanolyan tárggyal, amiről tudja, hogy az ajándékozó rendelkezik. Tehát ha az ajándékozónak van egy csúcskategóriás fülhallgatója, és erről tud is a megajándékozott, akkor ő garasoskodásnak veszi-e, ha ajándékba csak egy közepes kategóriájú fülest kap. Vagy ha egy négyszemélyes légsütőt kap, amikor az ajándékozónak hatszemélyes van. Mennyire vagyunk megszállottai annak, hogy összemérjük, mink van, és mit adnánk ajándékba?

A több száz megkérdezett összesített válaszából azt derült ki, hogy az ajándékozók rendszeresen túlbecsülik, mennyire "sértik" meg a megajándékozottat egy - a sajátjuknál - olcsóbb, régebbi kiadású, kevesebb funkciót tudó ajándékkal. Így azután a megbántás elkerülése érdekében az ajándékozók képtelen leállni a vásárlással, gyakran túlnyújtóznak a pénzügyi határaikon, vagy pedig olyan ajándékot vásárolnak, amit még a közepes kategóriájú ajándékkal is kevésbé tetszik a megajándékozottnak. Magyarul, a szorongás miat káoszba fullad az ajándékválasztás.

A szakértő azt is vizsgálta, mennyire képes egy ajándékozó felülemelkedni a személyes életstílusán. Tehát egy vega ember képes-e a barátjának mondjuk vacsorautalványt ajándékozni egy steakhouse-ba, vagy egy teniszrajongó vesz-e ajándékjegyet focimeccsre a szeretteinek. Mint kiderült, ezek a személyes beállítódások annyira erősek lehetnek, hogy felülírják az észszerű ajándékvásárlási ötleteket. Tehát nem veszik meg a vacsorautalványt még akkor sem, ha szívük mélyén tudják, hogy ennek nagyon örülne a magajándékozott. Ehelyett választanak valami semleges ajándékot (ld. zokni és társai), amiről tudják, hogy nem igazán fog örömet szerezni. A nem hatékony ajándékozás pedig károsíthatja a kapcsolat minőségét. 

Az ajándékozás nemcsak a vásárlókat, a kereskedőket, a gyártókat és a nemzetek gazdaságait érinti, hanem a Föld bolygót is, amelynek véges erőforrásait elpazaroljuk, ha rosszul választunk ajándékot, ami egyenesen a kukában landol. Amerikában novemberben és decemberben zajlik az éves kereskedelmi forgalom 20 százaléka, és az idei szűkösebb évben is 6-8 százalékos növekedést várnak a szakértők. 

KÉP: Unsplash

Julian Givi a következőt tanácsolja azoknak, akik most indulnak ajándékbeszerző körútra: 

- Hallgassanak a szívükre! Hiszen lelkük mélyén tudják, mit szeretne, minek örülne a megajándékozott, ezért menjenek abba az irányba, próbáljanak meg túllépni a személyes preferenciáikon. "Sokan azért nem veszik meg a praktikus ajándékot, mert az nem az, amit ők szeretnének. Vagy szerintük unalmas, nincs meglepetésereje." Csakhogy az ajándékozásban nem ők a főszereplők, hanem a megajándékozott.

- Ajándékválasztáskor ne az átadás pillanatára összpontosítsanak, hanem egy kis empátiával képzeljék maguk elé azokat a heteket, hónapokat, amikor a megajándékozott használni fogja az ajándékot.

- Ne rágódjanak túl sokat az ajándékválasztáson. Az ajándék az örömszerzésről szól, de ha nem sikerül elérni, akkor az ünnepek után, vagy bármikor, újra lehet próbálkozni egy másik ajándékkal. "Noha a legtöbb ajándékot a karácsonyhoz hasonló alkalmakkor vásároljuk és adjuk át, kutatásaink szerint sokkal könnyebb örömet szerezni a megajándékozottnak olyan ajándékokkal, amelyeket pillanatnyi ötlettől vezérelve, alkalom nélkül, pusztán az ajándékozás öröméért adunk", foglalja össze Julian Givi.

365Zö