Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA
21
júl/2021

Ebben a könyvtárban elektromos triciklit is lehet kölcsönözni

Méghozzá ingyen! A könyvtárosok ugyanis arra gondoltak, ahhoz, hogy egy átlagember el tudja dönteni, összespórolná-e a pénzt egy elektromos kerékpárra vagy teherhordó triciklire, először szeretné azt kipróbálni.

Így aztán a helyi klímastratégiai civil program által az EU-tól (70%) és a helyi önkormányzattól (30%) gründolt keretből beszereztek három e-triciklit a kedves olvasóknak: két dobozosat (belefér a heti bevásárlás) és egy riksát, amellyel maximum két fő szállítható.

KÉP: Joensuu Climate

A könyvtár sajnos kicsit messze van tőlünk, a finnországi Joensuu városában. 2021 májusa óta a nagykorú könyvtártagok egy-egy hétre díjmentesen kikölcsönözhetik a háromkerekű elektromos kerékpárokat, és az érdeklődés töretlen - nyilatkozta a médiának Miia Oksman helyi könyvtáros. Konkrétan sorban állnak az emberek. 

Ez teljesen érthető is. Egy elektromos kerékpár árcéduláján Magyarországon is hatjegyű szám áll, jó lenne többféle élethelyzetben is kipróbálni, mielőtt kifizetnénk az árát. Bírja-e majd azt a durva emelkedős szakaszt hazafelé? Tudom-e elég ügyesen gyorsítani vagy fékezni? Hány kilométer után merül le az akksi?

Az ilyen kérdések többségét valószínűleg nem is azok teszik fel, akik gyalogos-tömegközlekedéses életről váltanának elektromos kerékpárra, hanem azok, akik autóból szállnának át a nyeregbe.

A finn könyvtári rendszerben a kerékpár elég gyakori kölcsönözhető tételnek számít. Nemcsak könyveket tartanak, hanem a lézervágótól a varrógépen át a zongoráig egy sor olyan eszközt is, amire alkalmanként mindenkinek szüksége lehet. Elektromos kerékpárt egyelőre csak Joensuuban lehet kölcsönözni. A könyvtárból kölcsönözhető minden tétel ingyenes, nincs letéti díj sem, viszont ha sérülés esik a kölcsönzött tételen, azt meg kell téríteni. 

A joensuui könyvtár szeptemberre használati statisztikákkal készül, hátha azok nyomán más finn könyvtárak is felveszik kínálatukba az elektromos kerékpárt. Joensuu jelentős egyetemi város, Európa erdészeti fővárosának is nevezik, mivel itt található az Európai Erdészeti Intézet. A 76 ezer lakosú város 2025-ig szeretné elérni a karbonsemlegességet, ehhez biztos nagy lökést ad, ha egyre többen ülnek át autóból elektromos kerékpárra. Valószínűleg többen tennék ezt (pláne egy kis kormányzati segítséggel), mint ahányan belsőégésű autóból elektromos autóba. 

HKZs


0
Tovább
20
ápr/2021

Ideje volna feltalálni az ideális bringás esernyőt!

Elég bosszantó, ha az ember azért nem mer elindulni otthonról kerékpárral, mert csöpörög az eső, aztán félóra múlva már hétágra süt a Nap. Ilyen labilis időjárás esetén jönne jól egy kerékpárra szerelhető esernyő. Az utóbbi években több fejlesztés is készült, de mintha egyik sem volna az igazi – pedig komoly üzleti lehetőség van benne. Nézzük az eddigi, ismertebb ötleteléseket!

SENZ

A holland cég egyedi alakú ernyőket gyárt, amelyek állításuk szerint akár viharban, 130 km/h szélben is kitart. Az ernyő kormányra szerelhető változata nagyon jól néz ki, kérdés, menet közben mennyire véd az eső ellen.

LEAFXPRO

2016-ban nagyot ment a médiában a brit csapat ötlete, de a közösségi adománygyűjtő oldalon a szükséges indulótőke 16 százaléka jött csak össze. Pedig szuper jónak néz ki, elöl és hátul is véd az eső ellen. Akkor mi volt a baj?

VELTOP

A francia cég többféle aluvázas ernyőt gyárt, gyerekszállító bringához, rekumbens kerékpárhoz, de még kerekesszékhez valót is. Úgy reklámozzák, hogy ezek védenek az eső, a hideg és a napsütés ellen is. Átszámolva 100-130 ezer forintért rendelhető egy ilyen ernyő, ez nem túl baráti ár.

BUB-UP

Szintén francia márka (Rainjoy néven is), a karikára összehajlítható drótvázas szennyeszsákok elvén alapul. Az ára nem vészes, 120 euró. Meg is kérdeztem róla egy szakértőt, de attól tart, ha elmegy mellette egy busz, akkor annak menetszele belekaphat az ernyőbe, és kibillentheti a kerékpárost. 

NO NAME

Már a színéből is ki lehet találni, hogy ez igazi kínai gyártmány. Márkaneve nincs, és annyit lehet tudni róla, hogy véd a szél ellen. Az ára 7-8 dollár is lehet, de ehhez ötven darabot kell rendelni, és a Magyarországra történő szállítás további tárgyalást igényel. Viszont cipzáras!

UNDER-COVER

A német találmány lényegében egy óriásernyő, amelynek egyik oldalán kapucnis lyuk van: a lyukon kidugod a fejed, a kapucnit ráhúzod, és már védve is vagy az esőtől. Mondjuk szemüvegeseknek nem kifejezetten optimális. 

Szóval, mint látható, vannak lehetőségek a témában, ideje volna egy valóban használható, lehetőleg újrahasznosított alapanyagból készülő (vagy újrahasznosítható), megfizethető bringaesernyőt feltalálni.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna
 


0
Tovább
18
feb/2021

Két perc alatt elektromos kerékpárod lesz az univerzális készlettel

Mindössze két perc és négy mozdulat szükséges ahhoz, hogy különösebb szakértelem nélkül bárki elektromossá alakítsa a saját kerékpárját: 1. beteszed az új első kereket, 2. felcsatolod az akkumulátort, 3. rögzíted a pedálszenzort, 4. összedugod a kábeleket. 

A spanyol Unlimited Engineering csapat univerzális készlete majdnem minden kerékpárra felszerelhető. A 2020 júniusában közösségi adományokból elindított gyártás már javában folyik, napokon belül megkapják készletüket az első megrendelők. 

Az alapkészlet 3 kg pluszsúlyt jelent, és a következőket tartalmazza: első kerék 250 wattos motorral, 52V 3Ah 150Wh akkumulátor, gyorsrögzítő az akkumulátorhoz, vezeték nélküli pedálszenzor. Ezzel egy töltéssel 35 kilométert lehet megtenni, legfeljebb 25 km/h sebességgel. 

Az erősebb készlet 4 kg súlyú, abban is különbözik, hogy annak 52V 7Ah 350Wh az akkumulátora, ennek megfelelően akár 85 kilométer lehet a hatótávolsága. A kisebb akkumulátort 2 óra alatt, a nagyobbat 3 óra alatt lehet feltölteni.

Hogy kinek drága vagy olcsó az Unlimited készlete, az majd eldől: az alapkészlet nagyjából 233 ezer forintért (649 euróért) rendelhető, míg az erősebb kit nagyjából 287 ezer forintért (799 euróért).

A videós élménybeszámolókat elnézve azonban nagyon klassznak látszik a két év garanciával érkező fejlesztés.

KÉPEK: Unlimited Engineering

HKZs


0
Tovább
23
jan/2021

Kerékpáros sisak kell? Ne vásárolj, hanem növessz egyet!

A műanyag helyettesítésére többféle természetes anyag szóba jöhet, például a gombafonalak szövedéke, a micélium. Ezt számtalan helyen és módon tesztelik, az építőipartól kezdve a divatig (például döbbenetesen élethű műbőr készítéséhez). Egy új projekt, a Grow It Yourself Helmet pedig lehetővé teszi, hogy az ember maga növessze meg a fejének megfelelő méretű sisakot micéliumból.

kerékpár micélium műanyag

Bár a külleme le sem tagadhatná a származását, fejlesztői állítják, hogy megfelelő védelmet nyújt a fizikai sérülések ellen. S mivel lélegző anyag, nem fülled be alatta a fejbőr. A micéliumsisak olcsó és természetes módon tűzálló is (bár ahhoz elég gyorsan kell tekerni, hogy ez kiderüljön).

kerékpár micélium műanyag

Az talán a legszuperebb benne, hogy teljes mértékben komposztálható. A biosisak micélium és széna keverékéből készül, és nagyjából egy hónap alatt bomlik le a komposztban. 

kerékpár micélium műanyag

A NOS Design és a Polybion együttműködésével kifejlesztett micélium sisakot minden korosztálynak ajánlják, de a tervezők szerint kifejezetten a gyerekeknek lehet hasznos, akik fejlődésük során többször is kinövik a sisakjukat.

kerékpár micélium műanyag

A sisakhoz szükséges gombafonalakat akár a kertünkben is növeszthetjük, de ki lehetne adni vidéki bérmunkába, és ezzel  új munkalehetőséget teremtene, összegzik a fejlesztők.

kerékpár micélium műanyag

VIA Inhabitat


0
Tovább
30
dec/2020

Hogyan kell kerékpározni a fogyáshoz?

Aki az újévben azért is többet szeretne kerékpározni, hogy mielőbb ledobja a téli mackóhájat, annak érdemes megfontolnia a profik tanácsait.

Giphy

Mivel a kerékpározás kardió mozgás, ennek megfelelően a súlyvesztéshez bizonyos ideig, sebességgel, gyakorisággal kell végezni. A zsírégetéshez átlagosan egy óra kerékpározás javasolt, de minimum 30 perc. Akárcsak a tempós gyaloglás (szintén kardió sport) esetében, nagyjából 20 perc után indul be a kalóriák égetése. Az NDTV az alábbi tippeket ajánlja a kerékpáros edzésekhez:

1. Kezdd sík terepen
Ha az időjárás megengedi, akár januárban is sokat lehet a szabadban kerékpározni. De a szervezetednek hozzá kell szoknia a sporthoz, és ennek érdekében csak fokozatosan szabad növelni a terhelést. Hegyi szakaszokra, megterhelőbb sebességtartományban csak néhány hét után ajánlott menni, és akkor is csak 20-30 perces távokra. 

Unsplash

2. Kerékpározás előtt és után is nyújts
Ez különösen szabadban történő kerékpározás esetén fontos. Az út ugyanis tele lehet kátyúkkal, járdaszegélyekkel, egyéb döccenőkkel, és a csigolyáid, az ízületeid telibe kapják a rázkódásokat. A sérülések megelőzése érdekében óvatosan végezz dinamikus nyújtásokat kerékpározás előtt és után. A végtagok nyújtása, a csukló, váll, boka, térd átmozgatása mellett ne feledkezz meg a hátadról sem!

3. A súlyvesztéshez távolság kell
Alkalmanként nagyjából 20-30 kilométert kell tekerni ahhoz, hogy fogyjunk. De a távolság mellett az időtartam is számít (ld. fent), azaz a kerékpározás tartson legalább egy óráig.

TIPP: Az utcai kerékpárodat átalakíthatod szobakerékpárrá egy sportáruházban kapható edzőgörgővel.

4. Az intenzitáson múlik az állóképesség
Kültéri kerékpározásnál a forgalom és az útviszonyok befolyásolják a kerékpározás tempóját. Ha szabad az út, akkor sem érdemes ész nélkül tekerni. Sokkal hasznosabb, ha egy percig gyorsan, majd egy percig lassan tekersz, és közben a karácsonyra kapott okosórádon néha megnézed a pulzusodat is: a lassú szakaszokban lehet percenként 110, amit felpörgetsz 130-ra, ezt fenntartod 10 másodpercig, majd visszalassulsz 110-re. Ezzel erősíted a szívedet és fejleszted az állóképességedet.  

5. Edzés előtt súlyzózz
A kerékpározás fejleszti a lábizmokat, de ha fokozni akarod a fogyás ütemét, akkor érdemes súlyzóznod is. Fontos, hogy a súlyzózást a kerékpározás előtt végezd, mert utána esetleg már túl fáradt lennél hozzá. Kerékpározás előtt 15-30 percig súlyzózz, ezzel viszont csökkentheted a kerékpározás ajánlott egyórás időtartamát 45-30 percre. 

Figyelem! Ezek csak általános javaslatok, bármilyen egészségügyi probléma esetén kerékpározás előtt érdemes szakember és/vagy háziorvos véleményét kikérni. 
 


0
Tovább
19
dec/2020

A franciáknak több ötletük is van a biciklitolvajok ellen

Amennyivel megnőtt Párizsban a kerékpárt használók aránya a koronavírus-járvány alatt, annyival követte a lopásoké is. Az ellopott kerékpárok az észak-párizsi feketepiacokon és webes apróhirdetésekben bukkannak fel, illetve a Le Parisien helyi lap GPS-nyomkövetőket rejtett több tucat csalikerékpárba, amelyeket ellopásuk után Észak-Afrikába vagy Kelet-Európába induló kamionokban találtak meg. Ez szervezett bűnözői hálózatok tevékenységére utal a lap szerint.

Párizsban a járvány kezdete óta 50 kilométerrel bővült a kerékpárút-hálózat, Franciaországban több mint 500 kilométerrel. A fővárosban szeptemberben rekordot döntött a helyi közösségi kerékpárral (Vélib) megtett napi kerékpárutak száma, elérve a 187 ezret. (A budapesti Bubi a kijárási korlátozások után, június közepén heti 91 ezret teljesített.)

kerékpár Párizs

Szomorú pillanatkép egy párizsi utcáról: ennyi maradt
a meglovasított drótszamárból. KÉP: Maciej Zgadzaj/Flickr

A megnövekedett kerékpárhasználat a lopások számát is felhúzta: a rendőrségen bejelentett esetek száma 62 százalékkal nőtt, január és szeptember között közel 5 ezer kerékpárt loptak el. A nem bejelentett lopások száma ennél sokkal több lehet. A 6t francia kutatóintézet felmérése szerint felhagy a kerékpározással az emberek 8 százaléka, miután ellopták a bringáját, vagyis nem vesz újat, illetve 60 százalékuk sokkal ritkábban ül megint kerékpárra. A helyiek úgy látják, hiába tesznek feljelentést, a rendőrség nem igazán partner.

David Belliard, közlekedésért felelős alpolgármester úgy látja, a lopások ellen úgy lehet fellépni, ha többet invesztálnak az infrastruktúra és a kerékpártárolók bővítésébe és a kerékpározást támogató kultúra fejlesztésébe Párizsban, mondta a Bloomberg CityLab magazinnak.

kerékpár Párizs

Párizsban ennyi helyen lehet biztonságosan ott hagyni a kerékpárt. FORRÁS: Paris.fr

A francia fővárosban mintegy 500 ezer kerékpár van, ellenben csak 40 ezer biztonságos tárolóhely. A Gare de Lyon és a Montparnasse pályaudvaroknál több száz kerékpár befogadására képes tárolókat alakítottak ki.

kerékpár Párizs

Így néz ki a Gare de Lyon állomás melletti felszíni tároló.
KÉP: Paris.fr

Továbbá 50 "vélobox" tárolót helyeztek el az utcákon, amelyekben díj fejében lehet kerékpárt tárolni. 

kerékpár Párizs

Hat kerékpár fér el egy véloboxban, amelyet okostelefonos alkalmazással lehet nyitni-zárni, és az éves díja 75 euró. KÉP: Paris.fr

Jean-Baptiste Djebarri közlekedési miniszter azt közölte a webes magazinnal, hogy tervezik: az ingatlanfejlesztőknek kötelező legyen kerékpártárolókat is kialakítaniuk, ha lakóparkot, kereskedelmi vagy ipari létesítményt, bevásárlóközpontot vagy mozit építenek. A közeljövőben várható, hogy rendelettel szabályozzák, a vasútállomásokon hány kerékpártárolót kell létesíteni. Egy másik rendelet azt írja elő, hogy 2021. január 1-től minden Franciaországban újonnan értékesített felnőttbicikli egyedi azonosítószámot kapjon, amelyet központi nyilvántartásban rögzítenek. Ezzel az ellopott kerékpárok azonosítását könnyítenék meg, illetve megnehezítenék a lopott kerékpárok újraértékesítését.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább
26
nov/2020

Világít a sötétben az újrahasznosított műanyaggal bélelt kabát

Ha unatkoznánk, akár egy zseblámpával is feliratozhatjuk magunkat a Vollebak új dzsekijében:

újrahasznosítás kerékpár

A Solar Charged Puffer vízálló, nem engedi át a szelet és melegen tart mínusz 40 fokig -- de ha ez még nem elég, akkor azzal tényleg lenyűgöz, hogy képes világítani. Pontosabban a külső és belső textilréteg között egy ultravékony foszforeszkáló membrán van, amely akár 12 órán át engedi ki a gyorsan elnyelt fényt. A membrán működése a növényeket utánozza. A Vollebak 2017-ben állt elő a napfényt tárolni képes széldzsekivel, azt a terméket a TIME és a WIRED magazinok az év fejlesztésének, illetve az év sporttermékének minősítették. Három év további munkával elkészült a dzseki viharkabát változata.

újrahasznosítás kerékpár

A foszforeszkáló membrán bírja a mosást is, nem veszíti el fényelnyelő és -kibocsátó képességét. A kabát annyiban is zöld, hogy bélése újrahasznosított műanyagból készült, amelynek a cég szerint jobb a hőtartó képessége, mint a libatollnak. Egyszóval ez a dzseki kerékpárosoknak ideális volna, csak egyelőre átlagemberek számára megfizethetetlen, több mint ezer euró.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna
 


0
Tovább
19
okt/2020

a 365-olvasók túlnyomó többséggel a külső bringaszállításra szavaztak

Azért, mert egy ötlet zöld, még nem biztos, hogy 100 százalékban jó is. Tervezés közben, a monitoron szépnek tűnhetett az elképzelés, hogy lehessen kerékpárral felszállni a villamosra, de ugyanez az életben, pláne egy esős őszi napon nem látszik működésképesnek. Az utazóközönséget már a rolleresek és a banyatankosok is kiakasztják, és akkor jönnének még a kerékpárosok is a villamosra? Ráadásul zsúfoltságra hivatkozva a vezető is megtagadhatja a kerékpáros felszállását a járműre, akkor pedig várhat tovább a megállóban...

kerékpár közlekedés tömegközlekedés környezetvédelem

Klasszul néz ki a bringa az üres villamoson, de belegondolt valaki,
hogy miképpen kerül oda, amikor közben mellette
utasok is próbálnak le- és felszállni ? KÉP: RestartBudapest

2020. októberének harmadik hétvégéjén szavazásra hívtam a 365 Zöld ötlet blog olvasóit, hogy így mondják el véleményüket a kerékpárszállításról. Nagyon köszönöm mindenkinek, aki rászánta az időt a szavazásra. Gyakorlatilag az első néhány tucat szavazattól kezdve végig az alábbi arányt mutatta a szavazatok megoszlása. Tehát a szavazók 84-85 százaléka voksolt arra, hogy szerinte inkább a járművek külső részén kellene a kerékpárokat szállítani. Több mint ötször annyi szavazat érkezett erre, mint a jármű belsejében történő szállítás opciójára.

kerékpár közlekedés tömegközlekedés környezetvédelem

Nem arról van szó, hogy elutasítjuk a segítőkészséget, partnerséget mutató kezdeményezést mi, akik arra szavaztunk, hogy inkább a járművek külsejére szerelt hordozóeszközön lehessen kerékpárt szállítani. Sokkal inkább arról, hogy szeretnénk, ha a téma felelősei még egyszer átgondolnák ezt a dolgot. 

A szavazásos cikkben a tömegközlekedési járműveken történő kerékpárszállítás nemzetközi gyakorlatára mutatott példák egy része valóban igényelt némi innovativitást (de ebből aligha  van hiány Magyarországon), más részük viszont a hétköznapi kereskedelmi forgalomban kapható eszközöket mutatta be. Egészen biztos, hogy egy kis ötleteléssel találnánk olyan megoldást, ami mindenki számára megfelelő.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább
16
okt/2020

nem biztos, hogy a járművek belsejében kellene kerékpárt szállítani

Egyrészt szuper, hogy Budapesten most már a Tátra villamosokon is lehet szállítani kerékpárt, köszönet érte. Másrészt szerintem nem ez a jó irány. Mármint nem arra kéne menni, hogy felteszem-e a bringát a villamosra vagy a buszra, hanem hogy lehessen a járművön, de kívül szállítani. Így ugyanis nem koszoljuk össze sem a villamos/busz belsejét, sem az utastársakat. Ez gyakran megtörténik esős időben vizes-sáros kerékpárral vagy rollerrel.
Azt se feledjük, hogy az acélvázas bringák nehezek, nem is mindenki bírja megemelni ezeket több lépcsőfok magasra. Akkor viszont jön az ügyetlenkedés, ami miatt csúszik a menetrend, ideges lesz a sofőr és morognak az utastársak.
Nem is feltétlenül gazdaságos a jármű belséjében történő szállítás, hiszen csúcsidőben egy kerékpár legalább három fizető utas helyét elfoglalja.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

Túrázni indul ez a kanadai férfi. KÉP: GRT

A világon sok helyütt kifejlesztettek már külső kerékpárszállító hordozóeszközt, buszra és villamosra is. Ezekre nagyon egyszerűen és gyorsan fel lehet tenni a kerékpárt. Nézzünk néhány példát a távolsági és helyi buszos/villamosos megoldásokra!

Az Egyesült Államokban a buszok 70 százaléka fel van szerelve 2-3 kerékpár szállítására alkalmas orrsínnel. A kerékpár első kerekét egy felhajtható kampóval rögzítjük. 

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: Richard Masoner/Flickr

Ez az új-zélandi busz két kerékpárt tud kívül szállítani.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: Wikipedia

Kanadában éppen idén cserélik a régi kerékpárhordozókat olyan új modellekre, amelyek meg tudják tartani a szélesebb abronccsal szerelt kerékpárokat is.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: BC Transit

Madridban a busz hátuljára két bringát lehet feltenni vízszintesen. Állítólag az EU-ban nem engedélyezett a buszok elején történő kerékpárszállítás, holott ez tűnik biztonságosabbnak a vezető és a gyalogosok szempontjából is.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: ECF

Csehországban és Lengyelországban a hátsó függőleges tartó a módi. Ehhez azért kell némi erőkifejtés.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: Ropid

Na és hogy kötöttpályás példák is sorra kerüljenek: Nagyváradon úgy újítják fel az Oradea Transport Local tömegközlekedési vállalat által vásárolt Tatra villamosokat, hogy azok külső kerékpárszállító rácsot is kapnak.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: Club Feroviar

Akár 10 kerékpár szállítására képes a stuttgarti fogaskerekű villamos, a Zacke, amely tol egy nyitott kocsit a kerékpároknak. Ja, és a kerékpár szállítása ingyenes.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: Cyclelicio

SZAVAZZ!

Összeállította: Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább
30
aug/2020

Ennyi kerékpározás már elég a fiatalság megőrzéséhez

65 éven felülieket vizsgálva arra jutottak a kaliforniai Humboldt Állami Egyetem kutatói, hogy kerékpározással hatékonyabban őrizhető meg a fiatalság, mint futással. A kutatást Daniel Aslan és Justus Ortega kineziológusok végezték, utóbbi professzor hat évvel ezelőtt vált világhírűvé. Akkor megállapította, hogy azoknál, akik rendszeresen futnak, kevésbé észlelhető az időskorral általában együtt járó fizikai gyengülés a gyaloglásban. 

A friss kutatásban ezt az eredményt sikerült megfejelni. Olyan 65 éven felülieket vizsgáltak, akik fittségük megőrzése érdekében vagy gyalogolnak, vagy kerékpároznak. Kiderült, hogy a rendszeresen kerékpározó időseknél kevésbé mutatható ki a gyaloglási képesség életkorhoz köthető csökkenése, mint azoknál, akik pusztán távgyaloglással próbálják megőrizni egészségüket. Az idősebb kerékpárosok 9-17 százalékkal hatékonyabban gyalogolnak, mint azok, akik nem kerékpároznak.

Ezt az urat már 1910-ben is fitten tartotta a kerékpározás. KÉP: Fortepan

"Azt találtuk, hogy azoknak az időseknek, akik rendszeresen végeznek magas intenzitású aerobik tevékenységet, mint a kerékpározás, kevesebb energiabefektetéssel képesek gyalogolni -- mondta Ortega. -- Nem túlzás azt mondani, hogy energiabefektetésük megegyezik a huszonévesekével."

Az energiabefektetés (más kifejezéssel anyagcsere-ráfordítás, metabolic cost) arra az energiára utal, amely a mozgáshoz szükséges, és az életkor előre haladtával természetes módon növekszik. A nagy energiabefektetés miatt érzik az idősek a gyaloglást nehéznek és kimerítőnek. Az időskori gyaloglási képesség csökkenése a morbiditás talán legfontosabb előrejelzője, olvasható a kutatási beszámolóban, amely a Journal of Aging and Physical Activity folyóiratban jelent meg. 

A kutatásban vizsgált 65 éven felüliek legalább hetente háromszor 30 percet kerékpároznak, míg a gyaloglók is legalább ugyanennyit gyalogolnak. A kísérleti alanyok anyagcsere-ráfordítását úgy vizsgálták, hogy egy futópadon kellett gyalogolniuk négy eltérő (óránként 2,7 vagy 4,5 vagy 5,8 vagy 6,3 kilométeres)sebességgel, a kutatók pedig mérték az oxigénfogyasztásukat és a kilélegzett szén-dioxidot. A méréseket összevetették fiatal felnőttek eredményeivel.

A kutatók nem tudják pontosan megmondani, miért hatékonyabb gyaloglók az idős kerékpárosok, de úgy vélik, a sejtekben lévő mitokondriummal lehet összefüggésben. A mitokondrium az energia előállításában és elraktározásában szerepet kátszó sejtszervecske. Bizonyított, hogy az intenzív sportnak köszönhetően egészségesebb lesz az izomszövetsejtekben lévő mitokondrium.  

"Az a lényeg, hogy a kerékpározás fiatalon tart, legalábbis a hatékonyság tekintetében", foglalta össze Aslan. Azt tervezik, hogy legközelebb azt vizsgálják meg, az úszás vajon mennyire ellensúlyozza az életkor miatti fizikai teljesítményromlást.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz. Elérhetőség: 365zoldotlet(kukac)gmail(pont)com

Címke felhő

újrahasznosítás (221),otthon (182),kert (116),fenntarthatóság (105),energiatakarékosság (76),közlekedés (66),környezetvédelem (63),természetvédelem (55),műanyag (53),hulladék (50),légszennyezés (49),növény (43),napelem (42),kerékpár (40),városi életmód (38),környezetszennyezés (37),környezettudatosság (36),napenergia (35),tél (34),karácsony (34),megújuló energia (34),klímaváltozás (33),globális felmelegedés (30),fenntartható építészet (30),nyár (30),urbanisztika (27),koronavírus (26),PET-palack (25),élelmiszer (23),konyha (22),szén-dioxid-kibocsátás (21),mezőgazdaság (21),egészség (21),fűtés (20),hőszigetelés (20),barkácsolás (19),komposzt (18),ecet (18),természet (18),építészet (18),gyerek (18),ősz (18),takarítás (17),zöldség (17),városi közlekedés (17),divat (17),autó (17),szódabikarbóna (16),kutya (16),gyümölcs (16),virág (16),takarékosság (16),LED (15),lakberendezés (14),fa (14),klímaválság (14),szemét (14),tömegközlekedés (13),hulladékhasznosítás (13),ajándék (13),víztakarékosság (12),szelektív hulladékgyűjtés (12),étel (12),tavasz (12),élelmiszerpazarlás (12),Ozone zöld díj (11),papír (11),raklap (11),víz (11),lakásfelújítás (11),művészet (11),természetes gyógymód (11),elektromos autó (11),illóolaj (11),CO2 (11),szélturbina (10),háztartás (10),ruha (10),allergia (10),vegán (10),sport (9),stressz (9),madár (9),urbánus életmód (9),talaj (9),almaecet (9),levegőminőség (9),szélenergia (9),Kína (9),világítás (9),hulladékgyűjtés (9),WWF (9),ivóvíz (9),méh (8),levegőszennyezés (8),szúnyog (8),Párizs (8),ételpazarlás (8),vásárlás (8),növényvédelem (8),szén-dioxid (8),macska (8),mobiltelefon (8),pazarlás (8),bútor (8),csomagolás (8),Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (7),lakás (7),komposztálás (7),Hulladék Munkaszövetség (7),alga (7),Hollandia (7),zajszennyezés (7),biogáz (7),VOC (7),játék (7),beporzás (6),ökolábnyom (6),szmog (6),New York (6),városi élet (6),fenyőfa (6),ünnep (6),Föld napja (6),bioüzemanyag (6),gyom (6),erdő (6),faültetés (6),Magyar Telekom (6),Kanada (6),környezetbarát (6),kukoricakeményítő (6),biodiverzitás (6),méz (6),gyógynövény (6),Budapest (6),urbanizáció (5),zöld energia (5),aszály (5),testről és lélekről (5),Ökoszolgálat (5),Greenfo (5),öntözés (5),mulcs (5),pályázat (5),levendula (5),rovar (5),város (5),városi hősziget (5),busz (5),Japán (5),elektromos kerékpár (5),banán (5),mosás (5),cipő (5),szelektív hulladék (5),lomtalanítás (5),térkép (5),Föld órája (5),tárolás (5),szélerőmű (5),turizmus (5),karácsonyfa (5)

Archívum