Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés
23
jan/2021

Kerékpáros sisak kell? Ne vásárolj, hanem növessz egyet!

A műanyag helyettesítésére többféle természetes anyag szóba jöhet, például a gombafonalak szövedéke, a micélium. Ezt számtalan helyen és módon tesztelik, az építőipartól kezdve a divatig (például döbbenetesen élethű műbőr készítéséhez). Egy új projekt, a Grow It Yourself Helmet pedig lehetővé teszi, hogy az ember maga növessze meg a fejének megfelelő méretű sisakot micéliumból.

kerékpár micélium műanyag

Bár a külleme le sem tagadhatná a származását, fejlesztői állítják, hogy megfelelő védelmet nyújt a fizikai sérülések ellen. S mivel lélegző anyag, nem fülled be alatta a fejbőr. A micéliumsisak olcsó és természetes módon tűzálló is (bár ahhoz elég gyorsan kell tekerni, hogy ez kiderüljön).

kerékpár micélium műanyag

Az talán a legszuperebb benne, hogy teljes mértékben komposztálható. A biosisak micélium és széna keverékéből készül, és nagyjából egy hónap alatt bomlik le a komposztban. 

kerékpár micélium műanyag

A NOS Design és a Polybion együttműködésével kifejlesztett micélium sisakot minden korosztálynak ajánlják, de a tervezők szerint kifejezetten a gyerekeknek lehet hasznos, akik fejlődésük során többször is kinövik a sisakjukat.

kerékpár micélium műanyag

A sisakhoz szükséges gombafonalakat akár a kertünkben is növeszthetjük, de ki lehetne adni vidéki bérmunkába, és ezzel  új munkalehetőséget teremtene, összegzik a fejlesztők.

kerékpár micélium műanyag

VIA Inhabitat


0
Tovább
30
dec/2020

Hogyan kell kerékpározni a fogyáshoz?

Aki az újévben azért is többet szeretne kerékpározni, hogy mielőbb ledobja a téli mackóhájat, annak érdemes megfontolnia a profik tanácsait.

Giphy

Mivel a kerékpározás kardió mozgás, ennek megfelelően a súlyvesztéshez bizonyos ideig, sebességgel, gyakorisággal kell végezni. A zsírégetéshez átlagosan egy óra kerékpározás javasolt, de minimum 30 perc. Akárcsak a tempós gyaloglás (szintén kardió sport) esetében, nagyjából 20 perc után indul be a kalóriák égetése. Az NDTV az alábbi tippeket ajánlja a kerékpáros edzésekhez:

1. Kezdd sík terepen
Ha az időjárás megengedi, akár januárban is sokat lehet a szabadban kerékpározni. De a szervezetednek hozzá kell szoknia a sporthoz, és ennek érdekében csak fokozatosan szabad növelni a terhelést. Hegyi szakaszokra, megterhelőbb sebességtartományban csak néhány hét után ajánlott menni, és akkor is csak 20-30 perces távokra. 

Unsplash

2. Kerékpározás előtt és után is nyújts
Ez különösen szabadban történő kerékpározás esetén fontos. Az út ugyanis tele lehet kátyúkkal, járdaszegélyekkel, egyéb döccenőkkel, és a csigolyáid, az ízületeid telibe kapják a rázkódásokat. A sérülések megelőzése érdekében óvatosan végezz dinamikus nyújtásokat kerékpározás előtt és után. A végtagok nyújtása, a csukló, váll, boka, térd átmozgatása mellett ne feledkezz meg a hátadról sem!

3. A súlyvesztéshez távolság kell
Alkalmanként nagyjából 20-30 kilométert kell tekerni ahhoz, hogy fogyjunk. De a távolság mellett az időtartam is számít (ld. fent), azaz a kerékpározás tartson legalább egy óráig.

TIPP: Az utcai kerékpárodat átalakíthatod szobakerékpárrá egy sportáruházban kapható edzőgörgővel.

4. Az intenzitáson múlik az állóképesség
Kültéri kerékpározásnál a forgalom és az útviszonyok befolyásolják a kerékpározás tempóját. Ha szabad az út, akkor sem érdemes ész nélkül tekerni. Sokkal hasznosabb, ha egy percig gyorsan, majd egy percig lassan tekersz, és közben a karácsonyra kapott okosórádon néha megnézed a pulzusodat is: a lassú szakaszokban lehet percenként 110, amit felpörgetsz 130-ra, ezt fenntartod 10 másodpercig, majd visszalassulsz 110-re. Ezzel erősíted a szívedet és fejleszted az állóképességedet.  

5. Edzés előtt súlyzózz
A kerékpározás fejleszti a lábizmokat, de ha fokozni akarod a fogyás ütemét, akkor érdemes súlyzóznod is. Fontos, hogy a súlyzózást a kerékpározás előtt végezd, mert utána esetleg már túl fáradt lennél hozzá. Kerékpározás előtt 15-30 percig súlyzózz, ezzel viszont csökkentheted a kerékpározás ajánlott egyórás időtartamát 45-30 percre. 

Figyelem! Ezek csak általános javaslatok, bármilyen egészségügyi probléma esetén kerékpározás előtt érdemes szakember és/vagy háziorvos véleményét kikérni. 
 


0
Tovább
19
dec/2020

A franciáknak több ötletük is van a biciklitolvajok ellen

Amennyivel megnőtt Párizsban a kerékpárt használók aránya a koronavírus-járvány alatt, annyival követte a lopásoké is. Az ellopott kerékpárok az észak-párizsi feketepiacokon és webes apróhirdetésekben bukkannak fel, illetve a Le Parisien helyi lap GPS-nyomkövetőket rejtett több tucat csalikerékpárba, amelyeket ellopásuk után Észak-Afrikába vagy Kelet-Európába induló kamionokban találtak meg. Ez szervezett bűnözői hálózatok tevékenységére utal a lap szerint.

Párizsban a járvány kezdete óta 50 kilométerrel bővült a kerékpárút-hálózat, Franciaországban több mint 500 kilométerrel. A fővárosban szeptemberben rekordot döntött a helyi közösségi kerékpárral (Vélib) megtett napi kerékpárutak száma, elérve a 187 ezret. (A budapesti Bubi a kijárási korlátozások után, június közepén heti 91 ezret teljesített.)

kerékpár Párizs

Szomorú pillanatkép egy párizsi utcáról: ennyi maradt
a meglovasított drótszamárból. KÉP: Maciej Zgadzaj/Flickr

A megnövekedett kerékpárhasználat a lopások számát is felhúzta: a rendőrségen bejelentett esetek száma 62 százalékkal nőtt, január és szeptember között közel 5 ezer kerékpárt loptak el. A nem bejelentett lopások száma ennél sokkal több lehet. A 6t francia kutatóintézet felmérése szerint felhagy a kerékpározással az emberek 8 százaléka, miután ellopták a bringáját, vagyis nem vesz újat, illetve 60 százalékuk sokkal ritkábban ül megint kerékpárra. A helyiek úgy látják, hiába tesznek feljelentést, a rendőrség nem igazán partner.

David Belliard, közlekedésért felelős alpolgármester úgy látja, a lopások ellen úgy lehet fellépni, ha többet invesztálnak az infrastruktúra és a kerékpártárolók bővítésébe és a kerékpározást támogató kultúra fejlesztésébe Párizsban, mondta a Bloomberg CityLab magazinnak.

kerékpár Párizs

Párizsban ennyi helyen lehet biztonságosan ott hagyni a kerékpárt. FORRÁS: Paris.fr

A francia fővárosban mintegy 500 ezer kerékpár van, ellenben csak 40 ezer biztonságos tárolóhely. A Gare de Lyon és a Montparnasse pályaudvaroknál több száz kerékpár befogadására képes tárolókat alakítottak ki.

kerékpár Párizs

Így néz ki a Gare de Lyon állomás melletti felszíni tároló.
KÉP: Paris.fr

Továbbá 50 "vélobox" tárolót helyeztek el az utcákon, amelyekben díj fejében lehet kerékpárt tárolni. 

kerékpár Párizs

Hat kerékpár fér el egy véloboxban, amelyet okostelefonos alkalmazással lehet nyitni-zárni, és az éves díja 75 euró. KÉP: Paris.fr

Jean-Baptiste Djebarri közlekedési miniszter azt közölte a webes magazinnal, hogy tervezik: az ingatlanfejlesztőknek kötelező legyen kerékpártárolókat is kialakítaniuk, ha lakóparkot, kereskedelmi vagy ipari létesítményt, bevásárlóközpontot vagy mozit építenek. A közeljövőben várható, hogy rendelettel szabályozzák, a vasútállomásokon hány kerékpártárolót kell létesíteni. Egy másik rendelet azt írja elő, hogy 2021. január 1-től minden Franciaországban újonnan értékesített felnőttbicikli egyedi azonosítószámot kapjon, amelyet központi nyilvántartásban rögzítenek. Ezzel az ellopott kerékpárok azonosítását könnyítenék meg, illetve megnehezítenék a lopott kerékpárok újraértékesítését.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább
26
nov/2020

Világít a sötétben az újrahasznosított műanyaggal bélelt kabát

Ha unatkoznánk, akár egy zseblámpával is feliratozhatjuk magunkat a Vollebak új dzsekijében:

újrahasznosítás kerékpár

A Solar Charged Puffer vízálló, nem engedi át a szelet és melegen tart mínusz 40 fokig -- de ha ez még nem elég, akkor azzal tényleg lenyűgöz, hogy képes világítani. Pontosabban a külső és belső textilréteg között egy ultravékony foszforeszkáló membrán van, amely akár 12 órán át engedi ki a gyorsan elnyelt fényt. A membrán működése a növényeket utánozza. A Vollebak 2017-ben állt elő a napfényt tárolni képes széldzsekivel, azt a terméket a TIME és a WIRED magazinok az év fejlesztésének, illetve az év sporttermékének minősítették. Három év további munkával elkészült a dzseki viharkabát változata.

újrahasznosítás kerékpár

A foszforeszkáló membrán bírja a mosást is, nem veszíti el fényelnyelő és -kibocsátó képességét. A kabát annyiban is zöld, hogy bélése újrahasznosított műanyagból készült, amelynek a cég szerint jobb a hőtartó képessége, mint a libatollnak. Egyszóval ez a dzseki kerékpárosoknak ideális volna, csak egyelőre átlagemberek számára megfizethetetlen, több mint ezer euró.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna
 


0
Tovább
19
okt/2020

a 365-olvasók túlnyomó többséggel a külső bringaszállításra szavaztak

Azért, mert egy ötlet zöld, még nem biztos, hogy 100 százalékban jó is. Tervezés közben, a monitoron szépnek tűnhetett az elképzelés, hogy lehessen kerékpárral felszállni a villamosra, de ugyanez az életben, pláne egy esős őszi napon nem látszik működésképesnek. Az utazóközönséget már a rolleresek és a banyatankosok is kiakasztják, és akkor jönnének még a kerékpárosok is a villamosra? Ráadásul zsúfoltságra hivatkozva a vezető is megtagadhatja a kerékpáros felszállását a járműre, akkor pedig várhat tovább a megállóban...

kerékpár közlekedés tömegközlekedés környezetvédelem

Klasszul néz ki a bringa az üres villamoson, de belegondolt valaki,
hogy miképpen kerül oda, amikor közben mellette
utasok is próbálnak le- és felszállni ? KÉP: RestartBudapest

2020. októberének harmadik hétvégéjén szavazásra hívtam a 365 Zöld ötlet blog olvasóit, hogy így mondják el véleményüket a kerékpárszállításról. Nagyon köszönöm mindenkinek, aki rászánta az időt a szavazásra. Gyakorlatilag az első néhány tucat szavazattól kezdve végig az alábbi arányt mutatta a szavazatok megoszlása. Tehát a szavazók 84-85 százaléka voksolt arra, hogy szerinte inkább a járművek külső részén kellene a kerékpárokat szállítani. Több mint ötször annyi szavazat érkezett erre, mint a jármű belsejében történő szállítás opciójára.

kerékpár közlekedés tömegközlekedés környezetvédelem

Nem arról van szó, hogy elutasítjuk a segítőkészséget, partnerséget mutató kezdeményezést mi, akik arra szavaztunk, hogy inkább a járművek külsejére szerelt hordozóeszközön lehessen kerékpárt szállítani. Sokkal inkább arról, hogy szeretnénk, ha a téma felelősei még egyszer átgondolnák ezt a dolgot. 

A szavazásos cikkben a tömegközlekedési járműveken történő kerékpárszállítás nemzetközi gyakorlatára mutatott példák egy része valóban igényelt némi innovativitást (de ebből aligha  van hiány Magyarországon), más részük viszont a hétköznapi kereskedelmi forgalomban kapható eszközöket mutatta be. Egészen biztos, hogy egy kis ötleteléssel találnánk olyan megoldást, ami mindenki számára megfelelő.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább
16
okt/2020

nem biztos, hogy a járművek belsejében kellene kerékpárt szállítani

Egyrészt szuper, hogy Budapesten most már a Tátra villamosokon is lehet szállítani kerékpárt, köszönet érte. Másrészt szerintem nem ez a jó irány. Mármint nem arra kéne menni, hogy felteszem-e a bringát a villamosra vagy a buszra, hanem hogy lehessen a járművön, de kívül szállítani. Így ugyanis nem koszoljuk össze sem a villamos/busz belsejét, sem az utastársakat. Ez gyakran megtörténik esős időben vizes-sáros kerékpárral vagy rollerrel.
Azt se feledjük, hogy az acélvázas bringák nehezek, nem is mindenki bírja megemelni ezeket több lépcsőfok magasra. Akkor viszont jön az ügyetlenkedés, ami miatt csúszik a menetrend, ideges lesz a sofőr és morognak az utastársak.
Nem is feltétlenül gazdaságos a jármű belséjében történő szállítás, hiszen csúcsidőben egy kerékpár legalább három fizető utas helyét elfoglalja.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

Túrázni indul ez a kanadai férfi. KÉP: GRT

A világon sok helyütt kifejlesztettek már külső kerékpárszállító hordozóeszközt, buszra és villamosra is. Ezekre nagyon egyszerűen és gyorsan fel lehet tenni a kerékpárt. Nézzünk néhány példát a távolsági és helyi buszos/villamosos megoldásokra!

Az Egyesült Államokban a buszok 70 százaléka fel van szerelve 2-3 kerékpár szállítására alkalmas orrsínnel. A kerékpár első kerekét egy felhajtható kampóval rögzítjük. 

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: Richard Masoner/Flickr

Ez az új-zélandi busz két kerékpárt tud kívül szállítani.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: Wikipedia

Kanadában éppen idén cserélik a régi kerékpárhordozókat olyan új modellekre, amelyek meg tudják tartani a szélesebb abronccsal szerelt kerékpárokat is.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: BC Transit

Madridban a busz hátuljára két bringát lehet feltenni vízszintesen. Állítólag az EU-ban nem engedélyezett a buszok elején történő kerékpárszállítás, holott ez tűnik biztonságosabbnak a vezető és a gyalogosok szempontjából is.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: ECF

Csehországban és Lengyelországban a hátsó függőleges tartó a módi. Ehhez azért kell némi erőkifejtés.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: Ropid

Na és hogy kötöttpályás példák is sorra kerüljenek: Nagyváradon úgy újítják fel az Oradea Transport Local tömegközlekedési vállalat által vásárolt Tatra villamosokat, hogy azok külső kerékpárszállító rácsot is kapnak.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: Club Feroviar

Akár 10 kerékpár szállítására képes a stuttgarti fogaskerekű villamos, a Zacke, amely tol egy nyitott kocsit a kerékpároknak. Ja, és a kerékpár szállítása ingyenes.

kerékpár tömegközlekedés urbánus életmód közlekedés

KÉP: Cyclelicio

SZAVAZZ!

Összeállította: Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább
30
aug/2020

Ennyi kerékpározás már elég a fiatalság megőrzéséhez

65 éven felülieket vizsgálva arra jutottak a kaliforniai Humboldt Állami Egyetem kutatói, hogy kerékpározással hatékonyabban őrizhető meg a fiatalság, mint futással. A kutatást Daniel Aslan és Justus Ortega kineziológusok végezték, utóbbi professzor hat évvel ezelőtt vált világhírűvé. Akkor megállapította, hogy azoknál, akik rendszeresen futnak, kevésbé észlelhető az időskorral általában együtt járó fizikai gyengülés a gyaloglásban. 

A friss kutatásban ezt az eredményt sikerült megfejelni. Olyan 65 éven felülieket vizsgáltak, akik fittségük megőrzése érdekében vagy gyalogolnak, vagy kerékpároznak. Kiderült, hogy a rendszeresen kerékpározó időseknél kevésbé mutatható ki a gyaloglási képesség életkorhoz köthető csökkenése, mint azoknál, akik pusztán távgyaloglással próbálják megőrizni egészségüket. Az idősebb kerékpárosok 9-17 százalékkal hatékonyabban gyalogolnak, mint azok, akik nem kerékpároznak.

Ezt az urat már 1910-ben is fitten tartotta a kerékpározás. KÉP: Fortepan

"Azt találtuk, hogy azoknak az időseknek, akik rendszeresen végeznek magas intenzitású aerobik tevékenységet, mint a kerékpározás, kevesebb energiabefektetéssel képesek gyalogolni -- mondta Ortega. -- Nem túlzás azt mondani, hogy energiabefektetésük megegyezik a huszonévesekével."

Az energiabefektetés (más kifejezéssel anyagcsere-ráfordítás, metabolic cost) arra az energiára utal, amely a mozgáshoz szükséges, és az életkor előre haladtával természetes módon növekszik. A nagy energiabefektetés miatt érzik az idősek a gyaloglást nehéznek és kimerítőnek. Az időskori gyaloglási képesség csökkenése a morbiditás talán legfontosabb előrejelzője, olvasható a kutatási beszámolóban, amely a Journal of Aging and Physical Activity folyóiratban jelent meg. 

A kutatásban vizsgált 65 éven felüliek legalább hetente háromszor 30 percet kerékpároznak, míg a gyaloglók is legalább ugyanennyit gyalogolnak. A kísérleti alanyok anyagcsere-ráfordítását úgy vizsgálták, hogy egy futópadon kellett gyalogolniuk négy eltérő (óránként 2,7 vagy 4,5 vagy 5,8 vagy 6,3 kilométeres)sebességgel, a kutatók pedig mérték az oxigénfogyasztásukat és a kilélegzett szén-dioxidot. A méréseket összevetették fiatal felnőttek eredményeivel.

A kutatók nem tudják pontosan megmondani, miért hatékonyabb gyaloglók az idős kerékpárosok, de úgy vélik, a sejtekben lévő mitokondriummal lehet összefüggésben. A mitokondrium az energia előállításában és elraktározásában szerepet kátszó sejtszervecske. Bizonyított, hogy az intenzív sportnak köszönhetően egészségesebb lesz az izomszövetsejtekben lévő mitokondrium.  

"Az a lényeg, hogy a kerékpározás fiatalon tart, legalábbis a hatékonyság tekintetében", foglalta össze Aslan. Azt tervezik, hogy legközelebb azt vizsgálják meg, az úszás vajon mennyire ellensúlyozza az életkor miatti fizikai teljesítményromlást.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább
20
aug/2020

Most megtudhatod, melyik testtájon érdemes hűtened magad

Ha minden igaz, a világon elsőként végeztek egy olyan részletes vizsgálatot, amelynek során a test 318 pontján mérték meg a hőérzékenységet és a hőérzetet a kaliforniai Berkeley Egyetem Épített Környezeti Központ (UC Berkeley Center for Built Environment) kutatói. 

kerékpár városi életmód

Unsplash

Céljuk az volt, hogy a hőre aktivizálódó (hűtő vagy melegítő) ruházatok fejlesztéséhez készítsenek hőtérképet az emberi testről. Persze ettől függetlenül mi is hasznát vehetjük a mérési eredményeknek. A 14 milliméteres hőszondát tíz másodpercre nyomták oda az egyes mérési pontokhoz. Az alaphőmérséklet 31 Celsius-fok volt, ezt emelték, illetve csökkentették 5-5 fokkal a mérésekhez. Kiderült, hogy testtájtól függően nagyon nagy hőérzékenységi és a hőérzetbeli különbségek vannak.

kerékpár városi életmód

A lábfej, az alsó lábszár és a mellkas felső része az átlagnál kevésbé érzékeny. Ezzel szemben az orcák, a tarkó és a tompor 2-3-szor érzékenyebb az átlagnál mind a hidegre, mind a melegre. Összességében minden testtájunk 1,3-1,6-szor érzékenyebb a hidegre, mint a melegre. A személyek közti és a testtájankénti eltérések 2-3-szor nagyobbak, mint a nemek közötti különbségek. 

A tanulmány ide kattintva elolvasható angol nyelven.

kerékpár városi életmód

Pexels

Ha most a vizsgálat eredményeit a hétköznapokra lefordítjuk, látható, hogy éppen azok a testtájak a legérzékenyebbek a melegre, amelyek autózás során a vezetőüléssel érintkeznek, és abba beleizzadnak. Hmm, újabb érv a kerékpározás mellett?

Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább
27
jún/2020

Hol tárold a biciklit otthon?

Most, hogy egyre többen váltanak tömegközlekedésről kerékpárra, sokak számára probléma, hogy hol tárolják otthon a járgányt. Az se baj, ha a tároló újrahasznosított alapanyagból készíthető, lehetőleg olcsón, és saját kezűleg. Ehhez gyűjtöttem pár tippet, és a végére betettem egy szuper ötletet az abroncsról lehulló-lecsöpögő kosz ellen is.

Legegyszerűbb: félbevágott seprűnyél felfúrva a falra

Műanyag vállfákat összefogatsz, és felfúrod a falra

Egy darab PVC-csőre két oldalon bevágást kell készíteni

Raklapból igényesen is lehet, előszobavilágítással egybeépítve

Két raklap a közös tárolóban is nagy szolgálatot tehet

Taxidermia-fíling: egy régi ülés és kormány művészi újrahasznosítása

Most, hogy újra kinyitottak a szerelvényboltok, PVC-csőből is alkothatunk

Egy készen vásárolt, bútorbolti polcot is átalakíthatunk

Ügyesebbek tárolóként is használhatják

Szintén régi kerékpáralkatrészből készült ez a tartó

Kicsit gondolkozni kell a szerelésen, de a mennyezeten minden elfér

Ez a Mikili Slit kerékpártartó, amelyet használaton kívül felcsukhatsz

Akinek van lépcsője, az alá is fellógathatja a kerékpárokat

Furnérlemezből szabták ki ezt az előszobai bringatartót

Akinek van hozzá fizikuma, a garázs vagy lépcsőház mennyezetén is tárolhatja a kerékpárokat

És a beígért ötlet: ha valamelyik családtagod vagy barátod tud varrni, kérd meg, hogy készítsen neked ilyen biciklizoknit.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább
16
ápr/2020

Új etikettre volna szükség a kerékpárutakon

A koronavírus-járvány miatt is egyre többen kerékpároznak, illetve a bezártságot enyhítendő kocognak, sétálnak a jó időben. A környékünkön több olyan kerékpárút is van, amely mellett nincs párhuzamos járda kiépítve, emiatt a KRESZ szerint is jogosan használhatják gyalogosok. Az elmúlt egy hónapban a kerékpárúton már nemcsak kerékpárosok haladnak, hanem futók, rolleresek és gyalogosok (kutyasétáltatók) is szép számban. Ahány ember, annyiféle sebesség, de értelemszerűen a kerékpárosok a leggyorsabbak, ergo állandóan beérik a gyalogosokat, futókat.

kerékpár koronavírus közlekedés fenntarthatóság

Pexels

Ebből adódik az első konfliktus: hogyan viselkedjen egymással a kerékpáros és a nem kerékpáros ember? A sétálók és futók ugyanis nem rendelkeznek visszapillantó tükörrel, nem is szoktak hátrnézegetni, fogalmuk sincs, mikor éri be őket egy nesztelenül suhanó cangás. Akkor viszont van nagy ijedtség! A kerékpárosok nem mindig használják a csengőt (pedig jó volna), de ha igen, arra sincs garancia, hogy a gyalogos vagy futó hallja a távoli csingilingit, amennyiben tele van a füle zenehallgató eszközzel. A kerékpárosokat igen zavarja, hogy nem tudnak rendesen haladni, nem érdekli őket a megosztott jogviszony. 

A második konfliktus a futók és a sétálók között keletkezhet. A probléma hasonlít a kerékpáros-gyalogos konfliktusra, amennyiben a futó gyorsabb a sétálónál, beéri és megelőzné, viszont neki nincs eszköze a jelzésre, amikor szeretne elhaladni egy gyalogos mellett. Pedig muszáj volna jeleznie, nehogy a sétálónak pont akkor jusson eszébe óvatlanul a futó elé lépni, illetve ha kutya is van nála, akkor azt érdemes  volna visszafogni, amíg elhalad a futó.

Hogyan kéne ezeket a konfliktusokat feloldani? Hogyan lehet ezt a három (négy, öt, x) csoportot békés együtthaladásra bírni a közös flaszteren?

Nagy segítség lenne, ha a kerékpárúton mindenki úgy haladna, mintha nemcsak úgy odatévedt volna az aszfaltcsíkra, hanem tudatos közlekedő volna egy járműfolyamban, még akkor is, ha az ő járműve a lába. Vagyis folyamatosan észlelje, mi zajlik a környezetében, és ennek megfelelően viselkedjen. Minden szereplő csak olyan hangosan hallgasson zenét vagy mobilozzon, ami még nem csökkenti a közlekedés (észlelés) biztonságát. A sétálók és futók gyakran nézzenek hátra. A kerékpárosok csengessenek. A lassabb engedje el a gyorsabbat, cserébe a gyorsabb köszönje meg ezt az előzékenységet. 

És hát azon is el kellene gondolkodnunk, hogy ha most tényleg több ember közlekedik a kerékpárutakon, mint ahány autó a mellettük futó többsávos utakon, akkor miért nem győz sok lúd disznót a külső sávban? Legalább ezeken a szakaszokon, ahol vagy nincs a kerékpárúttal párhuzamos járda, vagy nincs kijelölt kerékpárút...

Hiver't-Klokner Zsuzsanna


0
Tovább

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz. Elérhetőség: 365zoldotlet(kukac)gmail(pont)com

Címke felhő

újrahasznosítás (200),otthon (146),fenntarthatóság (101),kert (68),közlekedés (64),energiatakarékosság (64),környezetvédelem (61),műanyag (50),légszennyezés (46),természetvédelem (45),hulladék (44),napelem (39),kerékpár (37),városi életmód (36),környezetszennyezés (36),környezettudatosság (36),napenergia (35),klímaváltozás (33),megújuló energia (33),globális felmelegedés (30),fenntartható építészet (29),urbanisztika (26),koronavírus (26),karácsony (25),PET-palack (25),szén-dioxid-kibocsátás (21),mezőgazdaság (19),természet (18),hőszigetelés (18),gyerek (17),fűtés (17),építészet (17),komposzt (17),városi közlekedés (16),növény (15),tél (15),nyár (15),autó (15),divat (15),kutya (14),LED (14),konyha (14),klímaválság (14),szemét (13),hulladékhasznosítás (13),tömegközlekedés (13),élelmiszer (13),ecet (12),egészség (12),szelektív hulladékgyűjtés (12),szódabikarbóna (11),víztakarékosság (11),Ozone zöld díj (11),élelmiszerpazarlás (11),CO2 (11),ajándék (11),takarékosság (11),barkácsolás (11),takarítás (10),művészet (10),papír (9),levegőminőség (9),elektromos autó (9),urbánus életmód (9),szélenergia (9),Kína (9),szélturbina (9),WWF (9),ivóvíz (9),raklap (8),csomagolás (8),allergia (8),hulladékgyűjtés (8),levegőszennyezés (8),szén-dioxid (8),lakásfelújítás (8),természetes gyógymód (8),Párizs (8),vásárlás (7),ősz (7),almaecet (7),virág (7),háztartás (7),biogáz (7),ételpazarlás (7),játék (7),illóolaj (7),lakberendezés (7),Hulladék Munkaszövetség (7),komposztálás (7),stressz (7),mobiltelefon (7),Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (7),Hollandia (7),vegán (6),macska (6),növényvédelem (6),biodiverzitás (6),Budapest (6),gyümölcs (6),New York (6),étel (6),sport (6),szúnyog (6),városi élet (6),alga (6),VOC (6),környezetbarát (6),bútor (6),víz (6),lakás (6),erdő (6),szmog (6),Kanada (6),Föld napja (6),ökolábnyom (6),Magyar Telekom (6),városi hősziget (5),testről és lélekről (5),ruha (5),beporzás (5),urbanizáció (5),város (5),busz (5),pályázat (5),faültetés (5),karácsonyfa (5),bioüzemanyag (5),Greenfo (5),Ökoszolgálat (5),világítás (5),szélerőmű (5),zajszennyezés (5),pazarlás (5),térkép (5),méh (5),Föld órája (5),szelektív hulladék (5)

Archívum