Németországban az A5-ös autópályán pár napja adták át azt az öt kilométeres kísérleti pályaszakaszt, amelyen az erre átalakított elektromos kamionok felsővezetékről kaphatják az áramot.

Lifegate

Csakhogy van ennél sokkal jobb ötlet is a villanyjárművek menet közbeni töltéséhez, ráadásul demokratikusabb, hiszen nem csak a felső áramszedővel rendelkező kamionok részesülhetnek a töltésből, hanem minden villanyjármű, a kamiontól a buszon át a személyautóig. Továbbá ezt a rendszert olcsóbb és egyszerűbb kiépíteni, és hozzájárulhat, hogy akár pár év alatt az átlagemberek számára is megfontolandó legyen villanyautóra váltani. 

Elonroad

A menet közbeni töltés létszükséglet: nem életképes megoldás, hogy valahol parkolás közben töltődjön a jármű. Egyszerűen nincs ennyi töltős parkolóhely, nincs idő és energia vadászni a szabad helyeket, és utána kilométereket gyalogolni-tömegközlekedni a töltőn hagyott autótól-autóhoz. Mint korábban megírtuk, a németek szorgalmazzák, hogy akinek elektromos autója van, annak legyen napeleme a háztetőn (és fordítva), de lássuk be, egy hétköznapi család számára a villanyautó is épp elég drága, nem marad pénzük napelemre, még ha volna is hozzá saját tulajdonú háztetejük. A két tétel (villanyautó + napelem) együtt valószínűleg soha nem térül meg, vagy ha igen, addigra elhasználódik, és lehet újat venni mindkettőből.

A praktikus svédek kitalálták, hogyan lehet ezt jobban csinálni. Az Elonroad (amelynek nincs köze Elon Muskhoz) projekt keretében jövőre kezdik Lund városában a főutca átalakítását. Kiszámolták ugyanis, hogy a helyi tömegközlekedés  elektromos buszai egy kilométernyi haladás közben nyert töltéssel két további kilométert tudnak megtenni. Vagyis elég a főutcát villanyosítani, hiszen azt a szakaszt a menetrend szerinti útja során minden busz legalább egyszer érinti, és akkor feltölt a további útra. S mivel naponta több kört megtesznek a buszok, folyamatosan fel lesznek töltve. 

Ha menet közben lehet tölteni a járművet, akkor kisebb akkumulátor is elég. A Lund Egyetem kutatóival készített számítások alapján akár 80 százalékkal kisebb akkumulátorral is elközlekedhetnek a folyamatos töltésre képes járművek, állítja Dan Zethraeus, az Elonroad alapítója és elnöke. Ha kisebb az akksi, a jármű legdrágább alkatrésze, akkor olcsóbbak lehetnek az elektromos autók, buszok, teherautók. Akár már 2022-re kiegyenlítődhet a belsőégésű motoros és az elektromos meghajtású járművek ára.

Az elektromos út az önvezető villanyjárművek elterjedését is fellendítheti, hiszen ezek jelenleg nem képesek a töltőállomásokat igénybe venni. Országúton a nehézáruszállító kamionok töltését segítheti, amelyeknek túl sok időbe telik álló helyzetben feltölteni az akkumulátorukat, városban pedig feleslegessé teszi a parkolós töltőállomásokat. (Amelyeket ráadásul hajlamosak egyesek fél napokra einstandolni, töltést mímelve.) Kína és India tízmilliós nagyvárosaiban egyszerűen nincs is ennyi szabad parkolóhely. 

Az Elonroad kiépítése költséghatékonynak mondható, hiszen a meglévő aszfaltba lehet beágyazni a töltősínt. Az elektromos járművek aljára szükséges egy áramszedő kar felszerelése, ám mivel ez szabványos minden járműhöz, sokkal gazdaságosabb, mint a jelenlegi felső áramszedős megoldás. A svéd módszerrel bármely autó igénybe veheti a töltést, amint ráhajtott az átalakított útra. Ha valóban kisebbekké válnak az akkumulátorok a jövőben, akkor az nagyságrendekkel csökkenti az előállításuk miatt környezetszennyezést is, hiszen lényegesen kevesebb lítiumot kell bányászni.