Valentin-nap alkalmából nézzük meg, milyen előnyökkel és hátrányokkal járhat, ha a párod egy környezettudatos személy lesz. Gyorsan végigszaladunk egy átlagos nap teendőin, mert hiszen akkor fogsz tudni együttélni valakivel, ha a hétköznapokban sikerül összecsiszolódnotok. Az biztos, hogy kicsit vagy nagyon, de meg fog változni az életed!
Kezdjük azzal, hogy pszichológiai kutatások szerint a vagyonra utaló látványelemek (nagy autó, divatos ruházat, extra ápolt külső) fokozzák egy személy kívánatosságát, de inkább a rövid távú kapcsolatok terén. Náluk csak az számít, hogy mennyit költenek, s az nem, hogy miképpen. Ezzel szemben a környezettudatos ember olyan döntéseket hoz, amelyeknek köszönhetően másokban azt a benyomást keltheti, hogy ő a fenti hedonistánál elkötelezettebb, nagylelkűbb, kitartóbb, hűségesebb .s felelősségteljesebb, valamint képzettebb és kompetensebb is. Ezeket a tulajdonságokat azok értékelik nagyra, akik hosszú távú kapcsolatot keresnek.
Legyen akár pacsirta, akár bagoly típusú a szerelmed, ha igazán ökomentalitású, akkor reggelire nem tejeskávét, hanem teát, méghozzá zöld teát fogyaszt, hiszen a szarvasmarhatartásnak (= tej) rendkívül nagy a környezetterhelése. Egy csésze tea vagy fekete kávé 21 gramm CO2e-kibocsátással jár, míg egy nagy cappuccino 235 gramm, egy nagy latte pedig akár 340 gramm CO2e-kibocsátással. Tehát ha a teát szereted, akkor már harmóniában kezdődik a napotok.
Ébredés után azonnal ugrasz a zuhany alá? Valószínűleg egyedül leszel ott: zöld partnered beéri egy mosakodással, inkább este tusol, az is amolyan koleszos típusú, azaz szappanozás közben elzárja a vizet, mert takarékoskodik az erőforrásokkal. (És igen, tömbszappant használ, amelynek előnyeiről ide kattintva olvashatsz részletesen.) Ha férfi, valószínűleg szakállas vagy borostás, ha nő, akkor a natúrsmink híve.
Ami a reggelit illeti, egy igazán zöld ember gyakran etikai megfontolásból vegán is, tehát nem fogyaszt állati fehérjét. Szóval a romantikus filmekben látott omlettel nem fogsz nála sikert elérni, annál inkább egy fahéjas-almás hajdinapalacsintával vagy egy fűszeres lencseburgerrel. Meghódíthatod a szívét, ha csomagolsz neki ebédet, és különlegességgel várod vacsorára. Ehhez persze az is kell, hogy legyen otthon megfelelő alapanyag, amivel mindjárt át is ugrottunk a vásárlásra.
Egy ökolélek időmérlegében a vásárlás jelentős tétel, de nem azért, mert a kirakatokat bámulja vágyakozva. Hanem mert a zöld bevásárlás gyakorlatilag azt jelenti, hogy mindennek, ami a kosárba kerül, megnézi az apróbetűs összetevőit és a származási helyét. Passzolja veszélyesnek ítélt adalékokat, a túl sok műanyagot, a messzi országokból, más földrészekről ideszállított árukat, hiszen az áruszállítás rendkívül sok károsanyag-kibocsátással jár.
A zöld ember nem impulzusvásárló, azaz nem fordul elő nála, hogy beugrik valahová egy kiló kenyérért, és teli bevásárlókpcsival jön ki. Tartós fogyasztási cikkek esetében törekszik a hosszú használatra és a javíthatóságra, ezért a "cseréld újra a megunt akármidet" reklámok leperegnek róla. Te se nyaggasd ilyesmivel. Viszont szokj hozzá, hogy vásárlás előtt órákig ül a számítógép előtt, egészen lehetetlen szempontokat mérlegelve. Azért, mert öko, még nem feltétlenül csóró, viszont megfontolja, hogy mire ad ki pénzt. S nem igénytelen, csak más dolgok fontosak neki. Ha már holmik, ugorjunk az ajándékozásra, mert ezzel Valentin-napon sem lesz könnyű dolgod.
Igazság szerint bármilyen ajándékba bele lehet kötni, hogy valamilyen okból nem zöld. Eleve a tárgyajándékozás nem zöld. Tehát ne fölösleges tárgyat, tejtartalmú és hízlaló csokit, messziről repülővel ideszállított virágot ajándékozz, hanem közös élményt! Süss-főzz neki valami finomat, kísérd el a kedvenc önkéntes munkájára vagy a piacra, segíts a kertjét rendbe hozni tavasz előtt, szerezz (ingyenes) jegyet valamilyen koncertre, moziba, művészeti eseményre.
Randira, programra lehet, hogy kicsit késve és ziláltan érkezik, mert kerékpárral vagy tömegközlekedéssel jár-kel a városban. Ettől még lehet autója, amit hétvégente használ, pláne, ha többen utaztok valahová, tehát megoszlik a benzinköltség és a környezetterhelés. Az autója választásakor a takarékos üzemeltetés és fenntartás vezérelte.
Ha már eljutottunk a hétvégéig, Valentin-napon se számíts fapados útra, mert a légiközlekedés akkora károsanyag-kibocsátással jár, hogy egy igazán zöld ember kerüli. Tehát külföldre is olyan helyre fogtok menni, ami vonattal megközelíthető, így barcelonai koktélozás helyett maximum prágai sörözésre készülj. De inkább itthoni borkóstolásra...
A célok megbeszélésekor számíthatsz arra, hogy neked is lehet igazad, de csak ha vannak valós érvek a tarsolyodban. A környezettudatos ember megfontolt, alapos, mérlegelő fajta, előre megtervezi nemcsak a jövő hetet, hanem a jövő évet is. Ígéreteit másoknál többnyire jobban megtartja, számíthatsz rá. Mivel kevésbé akar megfelelni a társadalmi elvárásoknak, lehet egyfajta kalózmentalitása, kilóg a sorból, de ez neki jó és értékes. Együttérző, óriási szíve van, kiáll a fontos ügyekért.
A sok jó tulajdonsága mellett azért van árnyoldala is: mivel mindent komolyan vesz, amit mondasz neki, ezért nem tűnik humorosnak, bár ő olykor egészen váratlanul felkacag a számára vicces helyzetekben. Ezeket idővel felismered, és megtanulod elviselni. A zöld ember néha lehet egészen idegesítő is, a tökéletességre törekvése és a folytonos agyalása kiboríthatja a spontánabb viselkedésre vágyó partnert.
Egy amerikai társkereső oldal megkérdezte a tagjait, mennyire tartják vonzónak a zöld embereket. Nos, az ottani egyedülállók 78 százaléka szeretne olyannal randizni, aki törődik a környezettel. A következő jellemzők voltak a legszimpatikusabbak: nem szemetel, újrahasznosít, piacon vásárol, kertészkedik, otthon takarékoskodik az energiával, fát ültet, újrahasznosítható szatyorral vásárol, többször használható vizeskulacsot használ, másodkézből való ruhát vagy egyéb holmit visel, komposztál, elektromos autót vezet, vegetariánus.
Ezzel szemben a magukat zöldnek valló megkérdezettek bizonyos százalékában ok a szakításra, ha valaki szemetel (74%), pazarolja az élelmiszert (32%), égve hagyja a lámpát (17%), nem hasznosít újra (17%), autóval megy oda, ami gyalog is közel van (10%), nagy fogyasztású autót vezet (8,2%), minden étkezéskor eszik húst (7,6%), túl hosszasan zuhanyozik (6,5%), mindig palackozott vizet iszik (6,2%), fogmosás közben nem zárja el a csapot (6%).