Az észak-afrikai ország a világ 10 vezető autógyártója közé szeretne bekerülni újszerű koncepciójával.

autó elektromos autó hidrogén autó újrahasznosítás

KÉP: Neo Motors

 

Ami a német Volkswagen volt a második világháború után Európában, az szeretne lenne a marokkói Neo terepjáró a mai Afrikában. A cél eléréséhez érdekes koncepciót választottak: a zöld autózáshoz a Neo ugyan nem elektromos-, hanem benzinhajtással jut el, de a jármű "karbonlábnyomának" csökkentéséhez úgy járul hozzá, hogy a Neo szinte teljes egészében újrahasznosítható. Ez ugyanis komoly probléma az autóiparban, és jelentősen növeli a járművek gyártásának (és teljes életciklusának) környezeti terhelését.

Marokkó fővárosa, Rabat egy egyik külvárosa Ain Aouda, ahol a gyártó üzem 2023 júniusában megkezdi a Neonok összeszerelését. A terepjáró üvegszálas karosszériája az amerikai hadsereg dzsipjeit idézi, de a Neo 15-17 ezer dolláros árcédulája azért lényegesen szerényebb azokénál. Noha az észak-afrikai ország fejlődőnek számít, Afrikában az ötödik legnagyobb gazdaság, Észak-Afrikában pedig a leginkább versenyképes.

autó elektromos autó hidrogén autó újrahasznosítás

Marokkó egyébként nem tervez net-zéró energiamérleget, vagyis hogy csak annyi károsanyagot bocsásson ki, amennyit képes a légkörből eltávolítani (áttételesen). Az ország természetesen törekszik a gazdaság zöldítésére, a megújuló energiára való mind nagyobb arányú átállásra, ennek jegyében 2030-ra az elektromos áram 52 százaléka megújuló forrásból származik majd. 

A Neo a régió legnagyobb műszaki kiállításán, a Gitex Africa rendezvényen debütált. A prototípus körbejárt Rabatban, a gyár ígérete szerint idén már 7 ezer Neo gördül le a szerelőszalagról. Ez lesz az első tömegtermelésű marokkói jármű, úgyhogy nemcsak a fejlesztői, hanem az egész ország álma egyúttal. A közeljövőben hibrid testvére is készülhet a Neónak.

autó elektromos autó hidrogén autó újrahasznosítás

KÉP: NamX

Két év múlva pedig egy újabb autó érkezik a marokkói gyárból, ez pedig a fent látható NamX hidrogén meghajtású jármű lesz, méghozzá egy SUV, amelyet az olasz Pininfarinával együttműködve terveztek. A prototípus bemutatója 2023 májusában volt. A tervezők nem tartják szerencsésnek az elektromos autók hosszú töltési idejét, ezért a hidrogénmeghajtás felé indultak el. A NamX-ban hat cserélhető hidrogénkapszulát helyeznek el, ezek cseréjével lehet "tankolni" az autót, kevesebb mint 4 perc alatt, ami sokkal praktikusabb a felhasználók számára, mint az elektromos töltés.

autó elektromos autó hidrogén autó újrahasznosítás

Ahogy a NamX tervezői is írják az autó weboldalán, az elektromos autókkal az a gond, hogy csak az akkumulátor előállítása a jármű karbonlábnyomának 45 százalékát teszi ki. Persze összességében ez kisebb, mint egy benzines vagy dízel meghajtású autóé, azért mégis sok. A hidrogénmeghajtás kiküszöbölné ezt a problémát, csakhogy a legtöbb országban fosszilis energiát használnak a hidrogén előállításához: ezt nevezik kék hidrogénnek. 

autó elektromos autó hidrogén autó újrahasznosítás

A tengernyi napsütés országa, Marokkó viszont képes arra, hogy megújuló forrásból, napenergiával állítson elő hidrogént: ez a zöld hidrogén. Mivel nemcsak Marokkóban, hanem a környező országokban, így Franciaországban is alacsony a hidrogén töltőállomások száma, ezért a NamX-ban hat hidrogén-kapszula lesz egyetlen üzemanyagtartály helyett. Mindegyik kapszulában annyi hidrogén tárolható, amely 800 kilométer megtételét teszi lehetővé. Tehát ha mindegyik kapszula fel van töltve, akkor az autó 4800 kilométert tehet meg egyetlen feltöltéssel. De menet közben is lehet majd cserélni a kapszulákat az országosan kiépítendő CapXtores üzlethálózatban, hogy mindenki számára elérhetővé váljon a környezetbarát autózás, írják a tervezők a NamX weboldalán.

365Zö