20
máj/2018

Észtországban ingyenes lesz a távolsági buszközlekedés is

2018. július 1-től a balti államban díjmentessé válik a távolsági buszközlekedés. A témában egyszer már a címlapokra kerültek, amikor 2013-ban a fővárosban, Tallinnban törölték el a tömegközlekedési díjakat a helyi lakosok számára. A szisztéma olyan sikeresnek bizonyult, hogy most kiterjesztik az egész országra.

TTS

Míg az Európai Unióban másutt is találkozhatunk ingyenes távolsági közlekedéssel (Walesben például hétvégente lehet díjmentesen buszozni), addig nincs még egy olyan ország, amely ekkora területre a hét minden napjára 0-24-ben elengedné a viteldíjat. 

Az ingyen buszozástól azt várják az észtek, hogy demokratizálja a közlekedést: nem kell a havi rezsi jelentős részét utazásra fordítani, és talán mérséklődik a járműforgalom okozta levegőszennyezés. Egy felmérés szerint az észtek 33 százaléka lemondana a saját autóról, ha a tömegközlekedés olcsóbb lenne az autózásnál vagy ingyenes lenne.

Ráadásul az egész nem is lesz olyan drága a kormányzat számára. A távolsági közlekedés fenntartásának 80 százalékát eddig is állami támogatásból fedezték. Az ingyenesség az első évben körülbelül 13 millió eurós plusz költséget jelent, olvasható az ERR (észt közszolgálati média) cikkében, ami még egy ilyen kis ország (1,3 millió lakos, 45 ezer km2) esetén sem túl vészes.

OnTheWorldMap

Amúgy is a tömegközlekedés viteldíjának beszedése jelentős költséggel jár: jegyeket kell előállítani, jegyárusító- és kezelő készülékeket beszerezni és fenntartani, továbbá ellenőröket alkalmazni. Összehasonlításul: ez a New York-i közlekedés hatóság (MTA) éves költségvetésének 6 százalékát viszi el. A jegyváltással kapcsolatos sorbanállás, érvényesítés és más hercehurca fokozza a késés kockázatát, (szintén New Yorkban) úgy mérték, hogy az utazási időnek akár a negyedét is felemésztheti.

Az észtek a vidék elnéptelenedése ellen (is) találták ki az ingyenes távolsági buszozást, olvasható a CityLab szakmai fórum cikkében. Ez afféle költségvetési újraelosztás. Észtországban a népesség 32,5 százaléka él vidéki kistelepüléseken, zömmel idősebb, alacsonyabban képzett emberek. A jól képzett fiatalokat felszívja a főváros és a külföldi munkavállalás lehetősége. A kormányzat azt reméli, hogy az ingyenes távolsági közlekedéssel ösztönzi az ingázást, és mérsékelni tudja az elvándorlást.

Az intézkedésre azért is nagy szükség van, mert Észtországban rohamtempóban zajlik a bürokrácia karcsúsítása: a korábbi 220 közigazgatási övezetet összevonták 79-be. S bár az országban a teljes közigazgatás elérhető az internet segítségével, az idősebb polgárok jobb szeretik hivatalos ügyeiket személyesen intézni. Július elsejétől ezt is megkönnyíti az ingyenes buszutazás.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.

11
máj/2018

Lehet 1 tonna szén-dioxiddal kevesebb a nyaralás?

Ha épp mostanában tervezgeted, hova utazz nyáron pihenni, válassz olyan úticélt és hozzá olyan légitársaságot, amelynek köszönhetően kevésbé terheled a környezetet. Bár a repülés a leginkább légszennyező utazási forma, néhány tippel mérsékelheted a gépek károsanyag-kibocsátását, és a saját szén-dioxid-lábnyomodat.

légszennyezés környezetszennyezés CO2 szén-dioxid utazás repülés

Atmosfair

1. Válassz takarékos légitársaságot!
Számos cégnél szempont, hogy a legkorszerűbb repülőgépeket vegyék meg vagy béreljék. Európában például a Norwegian Airlines 51 százalékkal hatékonyabb üzemanyagfelhasználású gépeket alkalmaz, mint a British Airways. Amerikában az Alaska Airlines a leghatékonyabb, míg a Virgin America a legkevésbé. Világviszonylatban az első három helyezett a brit TUI Airways, a kínai China West Air és a német TUIfly.

Ide kattintva találod az Atmosfair nevű német szervezet értékeléseit (angol nyelven) a légitársaságokról. Ez a környezetvédelmi szervezet azzal foglalkozik, miként lehet az utazás éghajlatra gyakorolt hatását mérsékelni. Az Atmosfair kalkulátorával kiszámíthatod, hogy milyen légszennyezést jelent a tervezett repülőutad, és hogy melyik légitársaságot válaszd. Az aktuális szén-dioxid mennyiség semlegesítésére szolgáló összeget is megadja a kalkulátor, ezt át is utalhatod környezetvédelmi célokra. Például egy Budapest-Dublin retúrút során 937 kilogramm CO2 kerül a légkörbe, amit 22 eurónyi ráfordítással (például faültetéssel) lehet semlegesíteni.

légszennyezés környezetszennyezés CO2 szén-dioxid utazás repülés


2. Repülj nappal!
A nappali repülés kedvezőbb hatású a környezetre, mert a gép kondenzcsíkja visszaver bizonyos mennyiségű napsugarat, amely így nem éri el a földfelszínt, és nem melegíti azt. Az éjszakai repülés ezzel szemben fokozottan hozzájárul a globális felmelegedéshez, mert a kondenzcsíkok a lentről felfelé irányuló hősugarakat verik vissza a földfelszín felé. Ha azt hiszed, hogy egy kondenzcsík nem csinál nyarat, nézd meg, mekkora az átlagos légiforgalom: 2017-ben 4,1 milliárd ember utazott 23 600 géppel. Egy másik becslés szerint 39 ezer polgári és katonai gép van forgalomban, ebbe nem számolják bele a könnyű kisgépeket. Itt láthatod az Egyesült Királyság légiforgalmi irányító szolgáltatójának (NATS) videóját egyetlen nap forgalmáról:

Europe 24 from NATS on Vimeo.


3. Foglalj non-stop járatra!
A repülőgép a fel- és leszállás során annyi károsanyagot ereszt a levegőbe, mint aztán az egész út alatt (50-50%). Nem beszélve arról az üzemanyagról, amit a gép még a földön felhasznál a kifutópályán. Tehát ha ezt a tényezőt csökkented, máris hozzájárulsz a környezetterhelés mérsékléséhez.

4. Csomagold csak a felét a tervezettnek!
A könnyebb bőrönd nemcsak egyszerűbbé és kényelmesebbé teszi az egész utazást, hanem csökkenti a gép össztömegét, tehát mérsékli az üzemanyagfogyasztását.

5. Vonatozz!
Erurópán belül, ha lehetséges, menj inkább vonattal. 

Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.

08
máj/2018

A fekete autó a legkevésbé zöld, ha mosásról van szó

Autóvásárláskor arra a szempontra kevesen gondolnak, hogy mennyit fognak majd költeni a jármű mosására mind pénzben, mind időben. Jóllehet az autó színe a vásárlások 30-40 százaléka esetén döntő, bizonyos színek mágnesként vonzzák a koszt. Emiatt esetleg hetente kell mosatni a verdát, ami éves szinten alsó hangon 50 ezer forint. 

ABCnet

Az otthoni autómosás sincs ingyen, sőt, egyesek sokkal bővebben folyatják a vizet, mint a benzinkút kézi mosójában, mert "itt nem kell spórolni". Pedig a világ legnagyobb pazarlása, hogy ivóvízzel mossuk az autót. Akinek van kertje, egy hordóban gyűjtheti az esővizet autómosáshoz. Az a lényeg, hogy a hordó szájára tegyen egy dupla szúnyoghálóból kivágott fedőt, nehogy belepetézzenek a vérszívók. Akinek nincs kertje és nem tud esővizet gyűjteni, az kimerheti a kádból a gyerekek használt fürdővizét, pont jó lesz kocsimosáshoz. Csak be kell tárazni ehhez néhány műanyag vödröt. Igen, a hordós-vödrös módszer időigényes, tervezést igényel, fizikailag megerőltetőbb, mint simán megnyitni a slagot. De sokkal környezettudatosabb megoldás, és a gyerekeknek is jó példát mutatunk.

TIPP: A polírozás azért is jó, mert kevésbé tapad meg a kosz a fényezésen, illetve egy jó eső lemossa a nagyját.

Ami a színt illeti, autóvásárlás előtt jó kiindulópont, hogy minél drágább vagy feláras egy szín, annál költségesebb lesz a karbantartása és a javíttatása is az amerikai fogyasztóvédelmi szervezet, a Consumer Reports (CR) szerint.

ConsumerReports

Legmacerásabb a mattfekete fényezés: dögös külsőt ad a kocsinak, viszont minden légypiszok meglátszik rajta. Ráadásul nem polírozható, csak kézzel mosható, és még úgy is csak egyenes mozdulatokkal egy alkoholos ablaktisztító szerel átitatott mikroszálas kendővel (körkörösen suvickolni vagy gépi mosóba küldeni tilos, mert az nyomot hagy a matt felületen). A fényes fekete fényezés is rendkívül sok karbantartást igényel.

Hiába divatos most a gyöngyházszínű autó, hasonlóképpen vonzza a koszt a fehér szín a CR szerint, valamint nagyon meglátszanak rajta az előttünk haladó járművek által felvert aszfaltszemcsék. (A házi praktika szerint az aszfaltfelverődést majonézzel lehet a legkönnyebben leszedni: kenjük rá bőven, hagyjuk rajta 10 percig, aztán töröljük tisztára.)

PPG

A világon 2017-ben gyártott új autók közül 37 százalék fehér volt, 17 százalék fekete, 12 százalék szürke, 11 százalék szürke, 8 százalék természetes, 7 százalék piros, illetve kék, és 1 százalék zöld a PPG autófestékgyartó statisztikái szerint. Magyarországon 2017-ben a fekete után a kék volt az internetezők kedvenc autószíne.

Mosás szempontjából a CR szerint legigénytelenebb a szürke és az ezüst, továbbá az olyan semleges árnyalatok, mint a pezsgőszín vagy a bézs, esetleg a metál világoskék

Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.

06
máj/2018

Készíts egyedi kerti ösvényt építési maradékokból

Minden építkezés vagy lakásfelújítás után marad egy csomó olyan építési anyag, amiről elsőre azt gondolja az ember, hogy muszáj kidobni. Ilyen a törött csempe vagy járólap, régi deszkák, a lábazatburkoláshoz rendelt kőlapok maradéka, pár raklap. Egy kis kreativitással adj új életet ezeknek a kertben. Az újrahasznosítás mellett egyedi arculatot alakíthatsz ki velük, és a végeredmény olyan klassz lehet, hogy sosem fogsz elköltözni.

Törött és maradék csempékből ilyen színpompás ösvényed lehet.

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Pinterest

Egymáshoz is lehet igazítani a csempék és az ösvényt szegélyező virágok színét.

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Pinterest

Maradt pár deszka? Jó lesz nyári járdának, télre meg hófogó kerítésként hasznosíthatod.

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Thegardenglove

Vegyesfelvágott téglákkal, üveggyöngyökkel turbózva.

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Pinterest

Meghökkentő ötlet a maradék étkészlet beépítése, ugyanakkor praktikus: lekaparhatod velük a cipőd talpáról a sarat.

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Pinterest

Törött téglákból, kövekből és kavicsokból áll össze ez az ösvény. Ha csak tömörített homokágyba fekteted a darabokat, felverheti a közöket a fű.

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Homehad

Konyhai műkő és gránit munkalapok törmelékéből készült ez az ösvény. A visszafogott színskálától elegáns hatású. 

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Pinterest

Bontott cementlap, tégla, egy kis üvegmozaik és kavics kell csak a vadregényes ösvényhez.

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Pinterest

Maradt pár raklap az építkezés után? Jó lesz a kert végébe!

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Latrouwski / Flickr

Darabolt régi födémgerendákból is lehet egyszerű, de nagyszerű ösvényed.

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Recreatedesign

Jó sok fűrészelés kell hozzá, de ilyen szép lehet a farönkösvény. Arra vigyázz, hogy esőben  csúszóssá válhat, illetve érdemes évente lazúrozni, hogy minél tovább bírja a strapát.

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Pinterest

Téglákból és kőlapokból áll ez az ösvény, attól néz ki jól, hogy van benne egy kis rendszer: a téglaívek ismétlődnek.

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Homemydesign

A munkások egész nap itták az ásványvizeket és az üdítőket? Rakj ki a kupakokból mintás ösvényt,

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Sdelajrukami

de vegyesen keverve talán jobban néz ki:

kert újrahasznosítás kerti ösvény raklap építési hulladék tégla

Pinterest

Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz. Elérhetőség: 365zoldotlet(kukac)gmail(pont)com