23
jún/2018

Roncsautóból medencét vagy pizzakemencét is lehet barkácsolni

Legyenek viccesek, ugyanakkor teljes mértékben használhatóak -- így szól Benedetto Bufalino francia művész mottója, aki a hétköznapi tárgyak és eszközök újrahasznosítást emeli egészen új szintre.

Még 2016-ban vált híressé azzal, amikor egy betonkeverő puttonyát óriási diszkógömbbé alakította, de azóta sem fogta vissza a kreativitását.

Bizonyos alkotásai megmaradnak puszta látványelemnél, mint az akváriummá alakított telefonfülke. 

Mások kifejezetten használati tárgyak, így a guruló medencévé avanzsált lakókocsi vagy a kiszuperált kombiból varázsolt pizzasütő kemence.

Bufalino nem kiállítótermekben, hanem "élesben", azaz utcán, kertben, közösségi térben állítja ki fantáziaszüleményeit.

Ilyen például a stretch-limó beszélgetőpad, vagy az autós pingpongasztal, amelyekkel mindig nagy derültséget kelt a mit sem sejtő közönségben.

Aki szívesen elmélyedne a francia művész alkotásaiban, nézegesse az Instagram-oldalát

Sőt, a művész weboldalán olyan klassz dolgokat is talál, mint ez a Kispolski-csirkeól, vagy 

ez a jó kis Seat-jakuzzi :)

Via ThisIsColossal

30
máj/2018

Mennyi idő alatt térül meg a komposztáló vécé?

Évek óta elérhető Magyarországon (is), de kevesen tudnak a komposztáló vécé létezéséről, pedig számos területen érdemes alkalmazni: 
- ahol nincs kiépített csatornahálózat, vagy nem éri meg rácsatlakozni (ide sorolható a tanya is); 
- ahol csak időszakosan van szükség vécére (víkendház, kemping, alkalmi rendezvény, fesztivál, építkezés);
- ahol drága a szippantóskocsi rendelése; 
- ahol a környezetvédelmi előírások szigorúak (pl. természetvédelmi terület közelében) stb. 
A régi elv modernizált változata környezet- és pénztárcakímélő megoldás lehet sokak számára.

Clivus Multrum komposztáló vécé fekália komposzt Autonómház Ertsey Attila fenntartható építészet ökotudatosság

ClivusMultrum

"A második háború előtt a kor technológiai szintjének megfelelő, tőzegszórásos módszert még széles körben ismerték, az akkori idők mérnöki szakkönyveiben is szerepelt, aztán ez a tudás feledésbe merült", mondja Ertsey Attila építészmérnök, az Autonómház weboldal alapítója. Nyilván ehhez hozzájárult a technikai fejlődés, a bővülő csatornahálózatra rákötött lakások gyarapodó száma is. Azóta a kerti budik (árnyékszék) gyakorlata terjedt el, amelyek büdösek, táptalajt adnak a kórokozóknak, tisztításuk problémás, nem higiénikusak, és szennyezhetik a talajvizet és az ivóvízbázist is.
"Aki ezt ismeri, nem tudja elképzelni, hogy ennek modern változata olyan színvonalú, hogy beépíthető a házba. Németországban és Svédországban viszont széles körben elterjedt a komposztáló vécé, mert ott a hagyományos paraszti kultúrában ismert volt a technológia, és nem szakadt meg a történelmi-technológiai fejlődés, mint nálunk a kommunizmus miatt."

A modern komposztálós vécé szabadalma Rikard Lindström svéd mérnöktől származik 1939-ből, ő aztán 1962-ben alapította meg cégét. A Balti-tenger melletti szigetvilágban volt hétvégi háza, ahová kulturált és nem környezetszennyező toalettre volt szüksége, így kezdett foglalkozni a témával. Mára a fia által vezetett családi cég már olyan komposztálós vécét is tud készíteni, amelynek gyűjtőtartályát nem kell üríteni akár 30-50 évig.

Clivus Multrum komposztáló vécé fekália komposzt Autonómház Ertsey Attila fenntartható építészet ökotudatosság

Így néz ki a komposztált végtermék,
a steril és szagtalan humusz KÉP: ZO2

"A svéd változat kétszintes építészeti megoldás: a földszinti fürdőszobában van egy pottyantós ülőke, míg a 15-18 Celsius-fokos pinceszinten egy gyűjtőtartály, amibe a konyhai hulladék is bekerülhet. A vegyes nyersanyag 2-2,5  év alatt komposztálódik szagtalan, steril humusszá. A munkát a komposztáló tartály alján elterített vékony földrétegben élő talajbaktériumok végzik el. Az anyaghoz használat során alkalmanként cellulóztartalmú adalékot kell szórni, például szalmatöreket, hogy a komposztálást végző baktériumok számára legyen tápanyag. A tartálynak van egy szellőzőkürtője, hogy a fölösleges nedvesség el tudjon párologni.
A holland változat viszont kompaktabb, kisebb, elfér egy arrafelé gyakori lakóhajón vagy normál fürdőszobában. Ennek tartálya többkamrás, és félévente el kell fordítani, hogy a komposztálandó anyag keveredjen, homogénabbá váljon. Ennél a kompakt komposzternél 1,5 év alatt lezajlik a folyamat, ilyet építünk be mi is", magyarázza a szakember. A forgatást elektromotorral is lehet végeztetni.

Clivus Multrum komposztáló vécé fekália komposzt Autonómház Ertsey Attila fenntartható építészet ökotudatosság

MotherEarthNews

A komposztáló vécét úgy is ki lehet alakítani, hogy a vizelet nem keveredik a szárazanyaggal, hanem vagy külön tartályba kerül, és onnan vízzel hígítva fel lehet használni nitrogénben gazdag folyékony trágyaként (erről írtam korábban Kerted van és még a vécébe pisilsz? címmel), vagy pedig megy egy csövön át a szikkasztóba. Amennyiben közös tartályba kerül a vizelet, akkor a tartály alján van egy dréncső, amely elvezeti a szikkasztóba. Mindezek ellenére megfelelő szellőztetés mellett a komposztáló vécé nem büdösebb, mint egy vízöblítéses vécé.

Egy személy egy év alatti ürülékmennyiségéből 1,5 év múltán két vödörnyi, kb. 20-25 kg humusz képződik. Ezt a trágyát kizárólag és maximum dísznövények talajjavításához szabad felhasználni, mert élelmiszer célú növénytermesztési felhasználásra csakis a szarvasmarhatrágya alkalmas. A komposztáló vécéből származó humuszt kis mértékben hozzá lehet keverni szarvasmarhatrágyához, illetve önmagában kijuttatni olyan területekre, például erdőbe, ahol nincs mezőgazdasági növénytermesztés. "Régen minden faluban minden kertben volt trágyadomb. Az állati trágya felhasználását még a kelták fejlesztették ki, ők jöttek rá arra, hogy a talaj minőségének megőrzéséhez minimum háromévente trágyázni kell a szántóföldeket", teszi hozzá Ertsey Attila.

"Manapság mindenki törekszik az energiahatékonyságra, és amikor valaki kiszámolja a házával kapcsolatos költségeket, rájön, hogy az elektromos áram és fűtés után következő legnagyobb költség a szennyvízelvezetésé." Ezt lehet jelentős mértékben, akár 50 százalékkal csökkenteni a komposztáló vécével. Aminek másik nagy előnye, hogy nem romlik el, szemben egy vízöblítéses vécével.

Clivus Multrum komposztáló vécé fekália komposzt Autonómház Ertsey Attila fenntartható építészet ökotudatosság

A kétszintes változat "fogadóállomása" nem nagyobb,
mint egy hagyományos vécé KÉP: Compostera

"Egy négyfős családra számított kis komposztáló toalett 100 ezer forinttól már elérhető, a víz- és csatornadíj csökkenése miatt nagyjából 2 év alatt megtérül az ára. A nagyobb méretű, 6 fős család számára alkalmas változat kb. 300 ezer forintba kerül, 3-4 év alatt megtérül. A profi német vagy svéd gyártmány 1,5 millióba kerül, de még az is megéri, pláne annak, aki a családjával havi 30 köbméter szennyvizet megtermel. Annak elszállítása szippantós autóval köbméterenként áfa nélkül akár 1000-3000 ezer forint is lehet", összegzi Ertsey Attila.

A komposztáló vécé átlagosan 35 százalékkal csökkenti az ivóvízigényt, szintén 35 százalékkal a szennyvíz mennyiségét, és a komposztálás révén 40 százalékkal a háztartási hulladék mennyiségét. Külön engedély nem szükséges hozzá, mert a komposztáló toalettre jelenleg nincs építési szakhatósági szabályozás magántulajdonú lakóház esetében.

Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk. 
 

08
máj/2018

A fekete autó a legkevésbé zöld, ha mosásról van szó

Autóvásárláskor arra a szempontra kevesen gondolnak, hogy mennyit fognak majd költeni a jármű mosására mind pénzben, mind időben. Jóllehet az autó színe a vásárlások 30-40 százaléka esetén döntő, bizonyos színek mágnesként vonzzák a koszt. Emiatt esetleg hetente kell mosatni a verdát, ami éves szinten alsó hangon 50 ezer forint. 

ABCnet

Az otthoni autómosás sincs ingyen, sőt, egyesek sokkal bővebben folyatják a vizet, mint a benzinkút kézi mosójában, mert "itt nem kell spórolni". Pedig a világ legnagyobb pazarlása, hogy ivóvízzel mossuk az autót. Akinek van kertje, egy hordóban gyűjtheti az esővizet autómosáshoz. Az a lényeg, hogy a hordó szájára tegyen egy dupla szúnyoghálóból kivágott fedőt, nehogy belepetézzenek a vérszívók. Akinek nincs kertje és nem tud esővizet gyűjteni, az kimerheti a kádból a gyerekek használt fürdővizét, pont jó lesz kocsimosáshoz. Csak be kell tárazni ehhez néhány műanyag vödröt. Igen, a hordós-vödrös módszer időigényes, tervezést igényel, fizikailag megerőltetőbb, mint simán megnyitni a slagot. De sokkal környezettudatosabb megoldás, és a gyerekeknek is jó példát mutatunk.

TIPP: A polírozás azért is jó, mert kevésbé tapad meg a kosz a fényezésen, illetve egy jó eső lemossa a nagyját.

Ami a színt illeti, autóvásárlás előtt jó kiindulópont, hogy minél drágább vagy feláras egy szín, annál költségesebb lesz a karbantartása és a javíttatása is az amerikai fogyasztóvédelmi szervezet, a Consumer Reports (CR) szerint.

ConsumerReports

Legmacerásabb a mattfekete fényezés: dögös külsőt ad a kocsinak, viszont minden légypiszok meglátszik rajta. Ráadásul nem polírozható, csak kézzel mosható, és még úgy is csak egyenes mozdulatokkal egy alkoholos ablaktisztító szerel átitatott mikroszálas kendővel (körkörösen suvickolni vagy gépi mosóba küldeni tilos, mert az nyomot hagy a matt felületen). A fényes fekete fényezés is rendkívül sok karbantartást igényel.

Hiába divatos most a gyöngyházszínű autó, hasonlóképpen vonzza a koszt a fehér szín a CR szerint, valamint nagyon meglátszanak rajta az előttünk haladó járművek által felvert aszfaltszemcsék. (A házi praktika szerint az aszfaltfelverődést majonézzel lehet a legkönnyebben leszedni: kenjük rá bőven, hagyjuk rajta 10 percig, aztán töröljük tisztára.)

PPG

A világon 2017-ben gyártott új autók közül 37 százalék fehér volt, 17 százalék fekete, 12 százalék szürke, 11 százalék szürke, 8 százalék természetes, 7 százalék piros, illetve kék, és 1 százalék zöld a PPG autófestékgyartó statisztikái szerint. Magyarországon 2017-ben a fekete után a kék volt az internetezők kedvenc autószíne.

Mosás szempontjából a CR szerint legigénytelenebb a szürke és az ezüst, továbbá az olyan semleges árnyalatok, mint a pezsgőszín vagy a bézs, esetleg a metál világoskék

Hiver't-Klokner Zsuzsanna szerk.

24
feb/2018

Botrány lett a törvényből, ami zebrán átkelve megtiltja a gyalogosoknak a mobilozást

Egyre több nagyváros fontolgatja, hogy jogszabállyal állja útját a "zebra-zombiknak". Így nevezik azokat, akik fejhallgatót viselve és/vagy mobilt bámulva kelnek át a zebrán, és nem ügyelnek a forgalomra.

közlekedés mobiltelefon baleset autó gyalogos zebra

ILLUSZTRÁCIÓ

A sort az amerikai Honolulu kezdte, ahol 2017 októbere óta első alkalommal 35 dolláros bírsággal sújtják az óvatlan elkövetőket, a visszaesőket pedig 99 dollárra büntetik. A kanadai Montrealban, Vancouverben és Torontóban hasonló szigorítást kérelmeztek a városatyák, az utolsó esetében nem jártak sikerrel, de az első két városban még nem dőlt el a törvényjavaslat sorsa. Egy montreali felmérés szerint azok a gyalogosok, akik menet közben mobiloznak, az esetek 30 százalékában rossz döntéseket hoznak, mert nem figyelnek.

közlekedés mobiltelefon baleset autó gyalogos zebra

ILLUSZTRÁCIÓ

2017 decemberében a kaliforniai Montclairben emelkedett jogerőre a tiltás, és 2018 januárja óta minden átkelőnél feliratokkal figyelmeztetik is a gyalogosokat, akik az átmeneti időszak letelte után, augusztustól 100 dolláros büntetésre számíthatnak, ha elkapják őket mobilozva a zebrán. Fotózni sem szabad, és fejhallgatót viselni sem, de a fülbe dugható kis hangszóró megengedett. Egyetlen kivétel van: ha valaki a 911-et, azaz a központi segélyhívó számot hívja éppen. 

közlekedés mobiltelefon baleset autó gyalogos zebra

Figyelmeztető felirat egy montclairi átkelőben ILLUSZTRÁCIÓ

Hogy mi a baj ezzel a törvénnyel? Legfőképp az, hogy bár rájuk hivatkozik, a szigorítás mégsem a gyalogosokat védi, hanem az autósokat, érvelnek a tiltakozók. Márpedig a gyalogos eleve sérülékenyebb az autó "burkában" ülő járművezetőnél.

Az is problémás szerintük, hogy a mobilozást tiltó jogszabály az autósokra nem vonatkozik. Például a honolului törvény első változatában a járművezetőknek sem engedélyezte, hogy mobil elektronikus eszközt használjanak vezetés közben. Aztán ez a kitétel valahogy eltűnt a szövegből. Holott sokkal több balesetet okoznak a mobilozó autósok, mint a mobilozó gyalosok: a lenti grafikonon kékkel jelölik az autósokat, és pirossal a gyalogosokat.

közlekedés mobiltelefon baleset autó gyalogos zebra

A figyelmetlen vezetés, illetve figyelmetlen gyaloglás miatt
bekövetkezett balesetek és halálozások száma az Egyesült Államokban (100 ezer lakosra vetítve) FORRÁS

Ellenzői szerint a törvény szellemében hasonlít azokra a múlt századi jogszabályokra, amelyek az úttesten szabálytalanul átkelő gyalogosokra vonatkoztak. "Baleset esetén ezzel hárították vissza rájuk a felelősséget, és erősítették az autósokban az úthasználathoz való elsődleges jog érzetét", olvasható az amerikai Streetsblogon

Szerintük a törvényhozóknak inkább azzal kellene foglalkozniuk, hogy mi okozhat egyáltalán halálos gyalogosgázolást (például, ha nincs megfelelő járda kiépítve számukra). "Ez a törvény kriminalizálja a gyaloglást, és a társadalom legsérülékenyebb tagjait kiteszi az elfogult jogalkalmazás büntető hatásának", írták.

06
jan/2018

Ha ezeket a tippeket követed 2018-ban, teljes joggal zöldnek nevezheted magad

Most jött ki a tavalyi év elemzése, ezek szerint 2017 volt a második legmelegebb év a rekorder 2016 után. És elég megnézni az eheti időjárást, ha valaki kételkedne a klímaváltozásban. Márpedig csakis a mi generációnk odafigyelésén, hozzáállásán múlik, hogy mi lesz itt pár évtized múlva. Távolinak tűnik? Mihez képest? A gyerekeinkért, unokáinkért tesszük, érdemes belevágni.

Nem kell ahhoz napelemet meg passzív házat vagy elektromos autót venni, hogy valaki környezettudatos életet éljen. Hétköznapjainkban ezerféle módon tudjuk csökkenteni a környezetterhelést, a Földet elborító hulladék mennyiségét, a pazarlást. Minél többen viselkedünk így, annál hamarább lesz ez a norma. 

Az alábbi tippekből egyet-egyet havonta vagy kéthavonta érdemes beemelni a napi gyakorlatba, nem kell mindent egyszerre, csak apránként, úgy sokkal könnyebb meghonosítani a csaláádban. Az se baj, ha eleinte párszor elfelejtjük őket. Lényeg, hogy törekedjünk a jó ügyért való változásra, változtatásra.

1. Mindig írj bevásárlólistát

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

KÉP

Nálunk egész héten kint van egy cetli a konyhapulton, és amikor kifogy vagy eszünkbe jut valami, felírjuk rá. Ezzel a bevásárlólistával megyünk vásárolni, és odafigyelünk arra, hogy tényleg csak a listán szereplő tételek kerüljenek be a bevásárlókocsiba. Az impulzív (vagyis hirtelen elhatározásból elkövetett) vásárlással ugyanis általában olyan dolgokat szoktunk venni, amikre valószínűleg nincs szükségünk -- hiszen ha már lett volna, akkor szerepelnének a bevásárlólistán. A szigorúságot enyhítendő lehet azt játszani, hogy előre meghatározott időre kell bevásárlolni, és akkor tutira nem lesz lehetőség andalogni a sorok között és "véletlenül" beejteni ezt-azt a bevásárlókocsiba.

2. Mellőzd az autót

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

KÉP

Ha tömegközlekedéssel 2 (3) megállónál közelebb van valami, és nem kell onnan nehéz dolgot hazahozni, tényleg nem volna szabad kocsival menni. Sík vidéken megteszi a kerékpár vagy a roller, hegyen pedig a lábbusz. Ha esik, lehet tömegközlekedést használni :)

3. Ne dobj ki ételt

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

Nagymamáinknak még az volt a szavajárásuk, hogy "kenyeret kidobni vétek", és nem feltétlenül csak azért, mert vallásos lévén a kenyér Krisztus testét jelképezte számukra. Az ételpazarlás mára óriási méreteket öltött: az ENSZ Élelmezésügyi Szervezete (FAO) szerint az emberi fogyasztása szánt ételek 30 százaléka a kukában végzi, ez évente 1,3 milliárd tonna ételt jelent, nagyjából 990 milliárd dollár értékben. Ezzel 3 milliárd embert lehetne jóllakatni.
Amennyiben megtervezed, hogy mit fogsz főzni és enni a következő héten, és tartod magad a bevásárlólistához, akkor valószínűleg nem készül felesleg, nem romlik rád semmi, nem kell kidobni. A különféle maradékokat kiválóan újra lehet hasznosítani szendvicsekben, de ha mégsem akarod megenni, akkor becsomagolva tedd ki a rászorulóknak vagy vidd el egy Ételadomány-dobozba (ezek elérhetőségét a neten városonként megtalálod).

4. Minden papírt kétszer használj fel

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

KÉP

Elképesztő mennyiségben dobunk a szemétbe olyan papírt, amit még egyszer újra lehetne hasznosítani: egy gyereknek mindegy, hogy arra az üres borítékra firkál-e, amiben a gázszámla volt. A díjbeszedő levelének előlapja, nem betelt iskolai füzetek lapjai is kiválóan alkalmasak például bevásárlólistának. Statisztikák szerint egy átlagos irodista évente 10 ezer lap papírt használ el. A FAO szerint 2016-ban 180 millió tonna fapép készült a papíripar számára, ez 40 százalékkal több, mint 1980-ban. Az évente világszerte kivágott fa kétharmadából papír és fapép készül.  

5. Hús helyett egyél minél több növényi fehérjét

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

KÉP

2018 egyik nagy trendje lesz (a Pinterest szerint, erről ide kattintva olvashatsz bővebben), hogy fokozódik a növényi fehérjék fogyasztása hús helyett. Ilyen például a hüvelyesek (bab, lencse, borsó, csicseriborsó), olajos magvak (mogyoró, dió, mandula, szezám-, tök- és napraforgómag), gabonák (tönkölybúza, barnarizs, zab, rozs, árpa, quinoa, chia), zöldségek (spenót, burgonya, kukorica, kelfélék, brokkoli, karfiol, paradicsom), gyümölcsök (banán, alma, körte, narancs).
Az élelmiszeripar évtizedek óta eltúlozza a húsfogyasztás jelentőségét. Számítások szerint ha az egész világ felhagyna a húsevéssel 2050-re, akkor az élelmiszer- (benne a vöröshús-)termeléssel kapcsolatos légszennyező gázok kibocsátása 70 százalékkal csökkenne. Ezek a gázok hozzájárulnak az üvegházhatás erődödéséhez, ami a Föld felmelegedését okozza. Ennek egyik tünete a mostani szélsőséges időjárás.  
Múltkor beszélgettem valakivel a húsevésről, és közölte, neki muszáj mindennap húst tennie az asztalra, mert "a fiaim vércsék". Nagy kérdés, hogy ha a gyerekek nem hallanák azt mindennap, hogy ők annyira odavannak a húsért, mint a ragadozó madarak, akkor is ragaszkodnának-e a napi húsfogyasztáshoz?... 

6. Áramtalanítsd a felesleges készülékeket

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

Energiavámpír készülékeink nem lesznek hálásak ezért, de a pénztárcánk igen: 10 százalékkal csökkenhet az áramszámla, ha használaton kívül áramtalanítjuk a stand-by üzemmódban is energiafaló készülékeket. Egy kapcsolható elosztó könnyen használható, és a túláram ellen is véd.

7. Ne tárgyat, hanem élményt ajándékozz

újrahasznosítás környezettudatosság ételpazarlás közlekedés autó ajándék otthon

KÉP

Karácsonykor biztos mindenki kapott olyan kozmetikumot vagy ruhadarabot, amit soha nem fog használni, és néhány fiókban töltött év után megy a kukába. Ha ezek helyett pénzt vagy ajándékutalványt (kártyát) kapott volna az illető, azon olyan dolgot vehetett volna, amire igazán szüksége van, és meg lehetett volna előzni a pazarlást. További ihletadó ötleteinket a vásárlásmentes ajándékozáshoz elolvashatod ide kattintva.  

26
dec/2017

Egyszerű módon véget lehet vetni a fantomdugóknak

Akik rendszeresen közlekednek például valamelyik budapesti rakparton, jól ismerik a fantomdugó jelenséget: egyesben araszolnak az autók egy szakaszon, minden látható ok nélkül, majd egy bizonyos idő után felgyorsul a forgalom, helyreáll a tempó, megszűnik a fantomdugó.

A problémával többen foglalkoztak már, most a világ talán leghíresebb műszaki egyeteme, az MIT Számítógép-tudományi és Mesterséges Intelligencia Laboratóriuma (CSAIL) vizsgálta a kérdést. Arra jutottak, hogy sokkal kevesebb fantomdugó alakulna ki, ha a járművezetők egyetlenegy szabályt betartanának: nem "tolnák" az előttük haladó autót.

közlekedés légszennyezés forgalmi dugó bilaterális kontroll követési távolság autóvezetés járműforgalom

ILLUSZTRÁCIÓ

Aki rendszeresen szokott vezetés közben a visszapillantó tükörbe nézni, az jól ismeri az ilyet. Ezt értelmezheti agresszióként is, ami teljesen kiszámíthatatlanná teszi a vezetést. Van, aki ilyenkor kicsit gyorsít, mások belassítanak. Minél kisebb a követési távolság a járművek között, annál nagyobb dinamikai problémák lehetnek. Ha többen is kizökkentik a forgalom haladásának tempóját, kialakul a fantomdugó.

"Akkor lehet a legegyszerűbbb módon megelőzni a járműtorlódást, ha a járművek között egyenlő távolság, szakszóval bilaterális kontroll van", mondta Berthold Horn, az MIT professzora, aki kutatótársaival vizsgálta a jelenséget.

A kutató szerint egyetlen összevissza gyorsító és lassító autós képes egy többkilométeres autófolyam sebességét befolyásolni. "Kísérleteink azt mutatták, hogy ha az autósok a járművük előtt és mögött is ugyanakkora távolságot hagynak, akkor a sebességeltérések megszűnésével egyenletessé válik a forgalom tempója, és nem keletkezik fantomdugó", összegezte Berthold Horn. A kevesebb dugó kisebb légszennyezést is jelent.

közlekedés légszennyezés forgalmi dugó bilaterális kontroll követési távolság autóvezetés járműforgalom

Az MIT CSAIL animációján jól látszik a különbség: a felső sor a bilaterális kontrollt mutatja, az alsó pedig a torlódás kialakulását. Kiegészítés: a bilaterális kontrollnak nem kell ugyanakkorának lennie minden autó esetében. Csak az számít, hogy amennyi távolságot látunk magunk mögött, annyit tartsunk magunk előtt is, ígéri az animáció.

"Mi, emberek szeretünk csak előfelé nézni mind átvitt, mind valós értelemben. Ösztöneinkkel ellentétes, hogy folyton hátrafelé tekintgessünk. De az egyenlő távolságtartás óriási jelentőségű, mert csökkenti az utazási időt és az üzemanyag-fogyasztást (...)", tette hozzá az egyetem weboldalán megjelent írásban. 

Horn szerint valószínűtlen, hogy az autóvezetők megváltoztassák "előrenéző" hozzáállásukat, így azt javasolja, hogy az önvezető járművekbe ne csak előre (mint most), hanem hátulra is szereljenek be érzékelőket. A fantomdugók száma már akkor is csökken, ha csak az autók néhány százaléka betartja az egyenlő követési távolságot, például a beépített szenzoroknak köszönhetően. A Toyota most tervez olyan szimulációkat, amelyek a kétoldali érzékelők hatását vizsgálnák. Feltételezések szerint ugyanis az egyenlő távolság hatására egyrészt megnő az elérhető sebesség, másrészt csökken a balesetek száma.

"A vándormadarak évmilliók óta ezt csinálják: nemcsak az előttük repülő madarat figyelik, hanem a körülöttük lévő összes madárhoz igazítják az aktuális repülési pozíciójukat", mondta Horn, aki innen nyerte az ihletet kutatásához.

A CSAIL-csapat szerint a korábbi vizsgálódások azért nem vezettek hathatós eredményre, mert sokkal bonyolultabb módszereket ajánlottak a fantomdugók megszüntetésére. Ilyen például a járműoszlop-elmélet (platooning), amelyben számos önvezető autó halad egymás után. Igen ám, cáfol Horn, de ehhez finomhangolt koordináció és összekapcsolt járművek nagy hálózata, vagyis egy költséges rendszer kiépítése szükséges.

18
dec/2017

12 karácsonyi ajándékötlet vásárlás nélkül

Az elmúlt hetekben mindenki az ajándékok beszerzésével volt elfoglalva. Mostanra talán már megvan a nagyja, erre beüt a ménkű: hát a Józsit (Katát, Ica nénit) nem elfelejtettük?! Dugipénz már nincs, de lehet, hogy egy kis átcsoportosítással megoldható a hiány: ha mondjuk a Marcinak szánt sálat odaadjuk Józsinak. De akkor mit kap Marci? És ha mégsem adjuk oda a sálat, akkor mit kap Józsi? Összeszedtünk pár ingyenes ötletet férfiaknak, nőknek, állatbarátoknak, hátha talál köztük hasznosat az olvasó.

1. Házi finomság
Ha még van a spájz egyik magas polcán a nagyitól származó szilvalekvár, az is lehet ajándék. Szépen le kell mosni, és az üvegre speciális filctollal karácsonyi mintát és jókívánságot rajzolhatunk, írhatunk, becsomagoljuk, és kész. Lehet egy tepsi kekszet is adni ajándékba, pláne ha tudjuk az illetőről, hogy nem tud vagy nem szeret sütni. Ha csinálunk magunknak egy nagy fazék csatnit, mondván, úgyis kell valami pikáns szósz a maradék húsok mellé a két ünnep között, akkor abból is adhatunk ajándékba. Nálunk a következő recept a nyerő (sajnos a forrására már nem emlékszem): 

karácsony ajándék vásárlás kutya macska autó otthon takarékosság

A KÉP ILLUSZTRÁCIÓ

Hozzávalók: 90 dkg meghámozott, felnegyedelt paradicsom, 1 felkockázott padlizsán, 1 felkockázott zöld és 3 piros kaliforniai paprika (ez a három zöldség összesen max. 90 dkg legyen), 70 dkg finomra vágott vöröshagyma, 4 nagy gerezd fokhagyma aprítva, 35 dkg cukor, 300 ml fehérborecet (esetleg almaecet), 1 evőkanál só, 1 kiskanál tört koriandermag, 1 kiskanál őrölt fűszerpaprika, 2 kiskanál őrölt cayenne bors. Vastag aljú fazékban tegyük fel főni a zöldségeket, lefedve pároljuk őket kis lángon 1 órán át. Néha kevergessük meg. Adjuk hozzá a cukrot, sót, fűszereket, forraljuk össze 30 percig gyakran megkeverve. Fedő nélkül rotyogtassuk addig, amíg be nem sűrűsödik, de nehogy odakapjon az alja! Ha kész, forrón töltsük szét steril befőttesüvegekbe, tegyünk az üvegek szájára 1-1 lap celofánt, és csavarjuk rá a tetejét. Hideg helyen legalább 1 hónapig eláll.

2. Virág, zöldpalánta
A sufniban van pár virághagyma eltéve tavaszra, de ha valaki emlékszik a helyükre, a kertből is kiáshat egyet-kettőt. Földbe ültetve a következő napokban fokozatosan szoktassa a szobai meleghez, aztán karácsony este már csak egy szép szalagot kell körétekerni. A meglévő szobanövényekről is le lehet vágni hajtásokat, és gyökereztető porba tenni, hátha megerednek és cserépbe ültethetőek lesznek az ajándékozás időpontjáig. Ha nem erednek meg, akkor sincs pánik, akkor egy alkoholos filccel szépen kidekorált vizespalackba kell tenni őket, és folpackkal körbetekerni az üveg száját, hogy ne folyjon ki a víz szállítás közben. 

3. Zeneválogatás
Régen szuper ajándék volt egy válogatáskazetta vagy -CD, ma már ezek a zenehordozók sehol nincsenek. Attól még össze lehet állítani egy személyre szóló virtuális válogatást mondjuk a Spotify vagy a Youtube kínálatából. Az átadással sem lehet gond, ha van egy okostelefon kéznél :)

4. Felvigyázás
Kell csinálni egy szépen megtipózott "Ígérvény"-t, és bevállalni benne, hogy karácsonyi ajándékképpen vigyázunk az ünnepek alatt egy napot a megajándékozott gyerekére vagy házi kedvencére. Azt a napot pedig az illető úgy töltheti, ahogy régóta szeretné, például elmehet szaunázni, moziba, bármit csinálhat. A lényeg a tehermentesítés! Ugyanez fordítva is működik: elvisszük a gyerekeket egy délutánra, és a szülők végre jól kialudhatják magukat -- vagy csináljanak, amit szeretnének.

5. Macskajáték
Ági nénihez ragasztópisztollyal és spárgával érkezünk, hogy Lizi cica félig szétszaggatott kaparófáját ajándékképpen felújítsuk. Ági néni is örülni fog, és nekünk sem is kell kínosan feszengenünk a bejgli fölött, mert van téma, van tennivaló.

6. Kutyaidomítás
Jó és hasznos ajándék, ha felajánljuk rakoncátlan ebbel rendelkező barátunknak, hogy karácsonyi ajándékként rászánunk egy délutánt az ünnepek alatt, és megtanítunk a kutyájának egy vezényszót. A leghasznosabb talán a "Hozzám"  vagy a "Vissza", csak legyen nálunk elég jutalomfalat.

7. Ó az a polc!
Minden háztartásban van olyan polc, kerékpártartó falikampó vagy más holmi, ami azért áll még mindig a szekrénynek támasztva, mert nincs, aki fúrjon egy-két lyukat a falba a felszereléséhez. Nyilván ezt nem Szenteste kell végrehajtani, de hogy hihető legyen a felajánlásunk, a vendéglátónál leparkolhatjuk a céldátumig az ütvefúrót. Mi is mielőbb vissza akarjuk kapni a fúrót, ő is szeretne végre polcos gazda lenni, igazi win-win helyzet. Fel lehet ám ajánlani cserébe egy kiadós zoknistoppolást!

8. Fenyőállítás
Vannak, akik számára ez komoly segítség és ajándék egyben. Például mert már a fenyőtalppal sem boldogulnak, és különben sincs idejük a sütés-főzés-takarítás miatt a míves díszítgetésre. Mondjuk nekünk is alig, de ha Szenteste előtt valamelyik napon tudunk erre szakítani pár órát, akkor mindenki örülni fog.

9. Ünnepi forgatás
A karácsony vendégjárás során forgathatunk kis klipeket a telefonunkkal, majd a két ünnep között vágunk belőle egy videót. Ez is jó ajándék, de tényleg készüljön el szilveszterig... Mármint idén szilveszterig!

10. Digitális fotóalbum
A régi papírképek családon belüli megosztásának legjobb módja, ha egy tettrekész családtag digitalizálja őket, például a Google PhotoScan alkalmazás segítségével. De az is nagy öröm, ha az esküvői vagy más emlékezetes ezer éves VHS-kazettát digitalizáljuk, és létrehozunk egy felhő tárolót a rokonok számára.

11. Ingyenes program
Ünnepek között és januárban is lesz számos ingyenes program (korcsolyázás, múzeumi séta, templomi hangverseny), amire egyik-másik szerettünk csak azért nem jut el, mert esetleg messze van, vagy ami még valószínűbb, egyedül nem akar elmenni. Csináljunk egy ajándékkártyát, amelyre leírjuk, mikor és milyen programra hívjuk el, ez lesz a mi ajándékunk, még akkor is, ha magunktól nem mennénk el ilyesmire. (Hatvan fölöttieknek egyébként is már nem tárgyakat, hanem élményeket érdemes ajándékozni, legyen az színházjegy vagy gyógyfürdőbelépő.)

12. Autómosás
Míg ajándék lakástakarítást felajánlani sértő is lehet (már akinek), addig az autó külső-belső takarítása, pláne lepolírozása értékes ajándék. Fűtött garázsban nem vészes elfoglaltság, de ha nagyon jó szívűek vagyunk, kertben vagy utcán is meg lehet ejteni, persze nem mínuszban (természetesen a polírpaszta miatt). Arra azért készüljünk föl, hogy gyerekesek autójában elképesztő dolgokat fogunk találni az ülés alatt... :)

Kellemes ünnepeket kívánunk!

És ha már "mentes" a karácsony, ajánlunk összesen 100 tippet arra, ha a fenyőfa helyett is mást szeretnél:
Karácsonyfa fenyő nélkül -- 57+3 ötlet mindenkinek
Még 34+6 szuper ötlet, ha alternatív karácsonyfára vágysz

27
okt/2017

Már 30 francia városban ingyenes a buszközlekedés

Egyre több önkormányzat dönt az ingyenes tömegközlekedés mellett, hogy így csökkentse az autóforgalmat (s vele a környezetszennyezést is) az adott településen. Elsőként Compiègne vezette be 1975-ben, mára az ottaniaknak olyan természetessé vált, hogy nyáron a compiègne-i alpolgármestert majdnem megbüntették Párizsban, amikor lazán felszállt egy fővárosi buszra, és leült az első szabad helyre – jegy nélkül. 

Compiègne-ben az akkori polgármester, Jean Legendre vezette be az ingyenes tömegközlekedést: azt gondolta ugyanis, hogy ezzel javíthat a saját autóval nem rendelkező polgárok, főleg nők városi közlekedési, munkába járási lehetőségein, illetve a helyi vállalkozások forgalmát is fellendítheti. Manapság a 90 ezer lakosú környéken évi 5 millió utast regisztrálnak a helyi járatokon.

2017 szeptemberétől pedig az agglomerációjával együtt 150 ezer lakosú Niort-ban vált jegymentessé a helyi busz használata.  Jérôme Baloge polgármester nemcsak a túlzásba vitt autóhasználatról szeretné leszoktatni az helyieket, hanem arra ösztönzi őket, hogy próbálják ki a kerékpárt is, illetve az autómegosztást (car sharing). A helyi buszvállalat két év alatt 30 százalékos forgalomnövekedéssel számol.

tömegközlekedés autóbusz fenntarthatóság légszennyezés Niort Dunkerque Franciaország Compiègne közlekedés

KÉP

Niort előtt 2015-ben a 90 ezer lakosú Dunkerque vezetése jelentette be, hogy hétvégenként ingyenes lesz a buszozás. A frissen megválasztott polgármester, Patrice Vergriete polgármester azzal indokolta döntését, hogy "vissza akarja adni a családoknak a vásárlóerejüket". Azóta szombatonként 30 százalékkal, vasárnaponként 80 százalékkal többen használják a tömegközlekedést. 

Vergriete azt nyilatkozta, hogy korábban a jegyárbevétel csak a buszhálózat fenntartási költségeinek 10 százalékát fedezte, nem tűnt nagy veszteségnek lemondani róla. Pláne úgy, hogy elődje fél százalékkal megemelte a helyi vállalkozásokra kivetett közlekedési adót, mondván, szükség van az extra bevételre a sportstadion megnagyobbításához. Vergriete a pluszpénzt inkább a buszok jegybevételének pótlására fordítja, szerinte "ez volt a prioritás". A mindennapos díjmentességet 2018 szeptemberétől tervezik bevezetni.

Nem mindenki örül az ingyenes buszoknak, mondván, semmi nincs ingyen: ha nem az utasok fizetnek, akkor végső soron az adófizetők állják a buszjegyek árát. Yves Crozet, a lyoni egyetem közlekedési közgazdásza szerint az ingyenbusz pusztán politikai demagógia, "nem feltétlenül butaság a kisebb településeken, de Dunkerque-ben vagy Niort-ban túlmegy a gazdaságilag ésszerű határon", mondta a Le  Monde lapnak. 

A francia nemzeti tömegközlekedési szövetség (GART) is háborog, szerintük az ingyenesség tönkreteszi a tömegközlekedés imidzsét, és adott esetben lehetetlen a szolgáltatást újra fizetőssé tenni.

"Nem mondom, hogy minden városban bevezethető az ingyenesség, de nekünk lehetőségünk volt arra, hogy adóemelés nélkül kezdjünk egy olyan projektbe, amiből az egész lakosság profitálhat", reagált a kritikákra Baloge polgármester Niort-ban.

30
szept/2016

Népautónak szánják a napelemes siont

3,5 millió forintos (12 ezer eurós) nyitóár, 250 kilométeres hatótávolság, 140 km/órás csúcssebesség, 6 ülés -- ezt kínálja a Sono Motors német startup konstruktőrcsapata. 

napelemes autó

A Sionnak keresztelt autó különlegessége, hogy a karosszériába 7,5 négyzetméternyi napelemet integrálnak, amelynek köszönhetően a szabadban parkoló autó képes magát feltölteni, illetve áramforrásként szolgálni elektromos kütyüjeink számára például kempingezés közben. 

napelemes autó

Apropó kempingezés: a jelenleg kapható átlagos elektromos autókkal szemben a Sion 1200 kilogramm, egy rendes lakókocsi vontatására is képes lesz, hogy tényleg magunk mögött hagyhassuk a kipufogófüstös várost.

napelemes autó

Mostanság minden neves autógyár előáll elektromos meghajtású modelljével, ám a Sion azon kevesek egyike, amely a kisebb távolságokat önerőből, a napelemeknek köszönhetően képes megtenni -- magyarán: a városban üzemanyag nélkül autózhatunk naponta 30 kilométert. Az autó akkumulátora a tervek szerint fél óra alatt 80 százalékosra feltölthető.

napelemes autó

A fejlesztők szerint a Sionnak két változata lesz, az Extender akkumulátor kapacitása 30 kWh, míg az Urban modellé 14,4 kWh, és ennek megfelelően az előbbi irányára 16 ezer euró (4,8 millió Ft), az utóbbié 12 ezer euró (3,5 millió Ft) lesz. Mindkét modell 3-3 üléssel rendelkezik, a hátsó ülések lehajtásával rakodótér nyerhető.

Az autó karosszériájára a tetején, a motorházfedélen és az ajtókon négyzetes napelem paneleket ragasztanak föl, amelyek sérülés esetén házilag is könnyen cserélhetők, csak meg kell rendelni a neten a pótalkatrészt. A szerelési útmutató is elérhető lesz a Sono Motors oldalán, a fejlesztők igyekeznek úgy kialakítani az autó terveit, hogy bármely átlagos szervízműhelyben, sőt, egyes esetben az otthoni garázsban is meg lehessen javítani.

napelemes autó

Igazán praktikus ötlet, hogy a napelemeket 8 milliméter vastag polikarbonát lemez borítaná (ebből van az átlagos autók lámpabúrája), amely a szokásos üveghez képest sokkal könnyebb, szilánkmentesen törik, ellenáll az időjárás viszontagságainak, 

A légszűrésről egy különleges, mohából készült szűrő fog gondoskodni, amely nem igényel semmilyen gondozást, hiszen “a moha a levegőből nyeri a szükséges vizet, így az autó belsejében szabályozza a levegő páratartalmát, ez egy természetes légkondi”, olvasható a Sono Motors weboldalán. Persze igény esetén a cég hagyományos klímát is szerel a kocsiba.

napelemes autó

Jelenleg a gyártás előkészítése zajlik, a prototípusra való összeget közösségi adományozásból szeretnék összekalapozni a fejlesztők. A befizetett eurókat a 2017 februárjától induló tesztvezetések után vissza lehet kérni, ha a megrendelő nem elégedett a napelemes autóval. Ha viszont minden rendben megy, a Sion 2018-ban felkerül a gyártósorra, és bárki megrendelheti.

09
máj/2016

Autógumiból készített szúnyogcsapdával a zika-vírus ellen

Forradalmi előrelépést jelenthet a szúnyogok által terjesztett zika-, dengue- és chikungunya-vírusok elleni harcban egy kanadai kutatócsoport szúnyogcsapdája.

szúnyogok újrahasznosítás zika vírus használt autógumi újrhasznosítás

A tudósok szerint a szúnyogok igencsak kedvelik a régi autógumikat. Nem sikerült pontosan megfejteniük, hogy miért, de az tapasztalják, hogy a meleg gumi kémiai vegyületei ideális körülményeket teremtenek a szúnyogok petézési időszakában.

szúnyogok újrahasznosítás zika vírus használt autógumi újrhasznosítás

A szúnyogok „gumikedvelő” tulajdonságára építve, a kutatócsoport gumiabroncscsapdákat készített. Azt remélik, hogy ezek az egyszerű kis szerkezetek hozzájárulhatnak, a zika és más szúnyogok által terjesztett betegségek megfékezéséhez.

szúnyogok újrahasznosítás zika vírus használt autógumi újrhasznosítás

A szúnyogcsapda ötletgazdája, Gérard Ulibarri, az Ontariói Egyetem kémiaprofesszora már régebb óta foglalkozott szúnyogcsapdák telepítésével, Elsősorban a veszélyes vírusokat terjesztő szúnyogokkal szemben. A 2000-es években a nyugat-nílusi vírus, súlyos betegségeket okozott az Egyesült Államokban és Kanadában is.
A kanadai kormányzat támogatásának köszönhetően az Ulibarri vezette csoport lehetőséget kapott arra, hogy komplex egészségügyi kutatást folytasson, és új szúnyogcsapdákat fejlesszen Közép-Amerikai veszélyeztetett helyeire.
A kutatásokat Guatemalában kezdték, ahol megállapították, hogy a régebbi csapdák, az ovitrapsek, amelyek a szúnyogtojások elpusztítására alkalmasak, már nem működnek.
 Ekkor jött a gumiabroncscsapda ötlete, amit ovillantasnak neveztek el. A szó az „ovi” (tojás) és a spanyol eredetű „llanta” (gumiabroncs) szóból ered.

szúnyogok újrahasznosítás zika vírus használt autógumi újrhasznosítás
Egy ovillanta (Daniel Pinelo)

A vízzel feltöltött és vízelvezető szeleppel ellátott gumiabroncs tetején papírból készített „leszállópályák” fogadják a szúnyogokat.A szúnyogok a tojásaikat a víz tetejére rakják, a tojásokban gazdag vizet hetente egyszer-kétszer érdemes leszűrni

szúnyogok újrahasznosítás zika vírus használt autógumi újrhasznosítás

A vízben található egy tiszta szövet, amely magába szívja a szúnyogok feromonjának szagát, és azt jelzi a többi szúnyog számára, hogy ez egy jó hely a tojásrakásra.

A kutatócsapat nemrég fejezte be az egyéves programot, amelynek az eredményei hétszeresen hatékonyabbak, mint a hagyományos szúnyogcsapdák. Az ovillantas mintegy 18 000 lárvát pusztít el havonta.
Ulibarri szerint az lenne az ideális és hatékony, ha a veszélyeztetett területeken minden lakáshoz tartozna egy ilyen szúnyogcsapda.
A csoport bízik abban, hogy a kanadai kormány továbbra is biztosítja a kutatás folytatását, és így a csapdatelepítést ki tudják terjeszteni egész Észak-Guatemalára, hozzájárulva a zika-, dengue- és chikungunya-vírusok terjedésének megakadályozásához.

«
123

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz. Elérhetőség: 365zoldotlet(kukac)gmail(pont)com