10
szept/2017

Csökkenti a baleseteket és a környezetterhelést a sávcserélős kereszteződés

Először félnek az autósok a szokatlan kereszteződésben, pedig csökkenti a balesetek számát, gyorsítja az áthaladást, ezzel mérsékli a környezet-terhelést, biztonságosabb a gyalogosoknak és kerékpárosoknak, valamint olcsóbb megépíteni, mint egy hagyományos 2x2-es (vagy többszörös) kereszteződést. Egyszerű és ésszerű használni – a második alkalomtól. De az újfajta kialakítás ellentmond a beidegződött rutinnak, ezért tiltakoznak ellene egyes autósok.

DDI Diverging Diamond Interchange közlekedés környezetvédelem

FORRÁS

Ha két kétsávos út hagyományos módon keresztezi egymást, 32 ütközési veszélyhelyzet alakulhat ki. Ezzel szemben a sávcserélős vagy szétváló gyémánt kereszteződésben (Diverging Diamond Interchange, DDI) csak 14 kockázati lehetőség van, azaz elméletileg akár 60 százalékkal kevesebb ütközés fordulhat elő. Ez annak köszönhető, hogy a DDI a sávokat szalagszerűen szétválasztja, a haladási oldalt megcseréli, majd a kereszteződés túloldalán visszacsinálja az egészet. Felülről egyszerűnek látszik, vezetés közben azonban elsőre riasztó lehet, pláne annak, akinek mondjuk még egy turbós (kétsávos) körforgalomban is nehéz eligazodnia.

A DDI fő előnye, hogy balesetmentesíti a balra kanyarodást, legyen szó azokról, akik elhagyni kívánják a főútvonalat vagy azokról, akik a keresztező mellékútról kanyarodnának balra a főútvonalra. (Közismert, hogy a balra kanyarodás annyira veszélyes lehet egyes helyeken, például lámpa nélküli kereszteződésben vagy felezővonalon, illetve üzemanyag-pazarló is a várakozás és hirtelen gyorsítás miatt, hogy a UPS futárszolgálat teherautóinak megtiltotta a cégvezetés. Ezzel évente 40 millió liter üzemanyagot takarítanak meg, amivel 20 ezer tonna szén-dioxid kibocsátását előzik meg.)

A fenti videón látszik, hogy a DDI esetén az autópályára való balra felhajtást ténylegesen is balra kanyarodva végezzük. Hagyományosan ezt az autópálya feletti felüljárón áthaladva egy éles jobbkanyarral kezdjük, aztán a külső sáv felől próbálunk besorolni az autópálya forgalmába. Ha ez nem sikerül lendületből, gyakorlatból vagy udvariasságnak köszönhetően (beengednek), akkor a sávunk egyszer csak elfogy, lelassulunk, megállunk, és álló helyzetből még inkább balesetveszélyes "beugrani" a forgalomba.

Ezzel szemben a DDI jobbra kanyarodás helyett átterel bennünket a szembe jövő sáv bal szélére, ahonnan egy kényelmes ívű bal kanyarral kellő sebességgel közelíthetjük meg az autópálya forgalmát. Amennyiben az autópályát akarjuk elhagyni, és a keresztező felüljárón balra tovább haladni, akkor ezt is egy egyszerű balkanyarra oldhatjuk meg, miután kisoroltunk a szélső sávba. 

A DDI-ben van ugyan két-két forgalmi lámpa, amely meg-megakasztja a keresztirányú haladást, ám ezek 10-40 százalékkal kevésbé lassítják le a csomópont átlagsebességét, illetve a DDI az átmenő forgalmat 10-30 százalékkal növeli egy hagyományos 2x2-es kereszteződéshez képest.

A szétváló gyémánt kereszteződés biztonságosabb a gyalogosok és kerékpárosok számára is a hagyományosnál, mivel nekik is kevesebb számú helyen kell keresztezniük az autóforgalmat az átkeléshez vagy irányváltáshoz, illetve őket az új nyomvonal a felüljárón középre, a sávok közé tereli, ami számukra legbiztonságosabb terület. Ahol meg át kell kelniük az úton, ott lámpás zebra van. Hasonlóan működik az a DDI, amelyikben az autópálya kerül felüljáróra, és alatta alakítják ki a keresztező sávokat.

A türkiz vonal a kerékpárutat, a narancs a gyalogost jelöli

A gyémánt kereszteződések megépítése is kevésbé költséges, és a meglévő felüljárókat sem kell kiszélesíteni a forgalom növeléséhez. Az Egyesült Államokban a 2009 óta építenek DDI-ket, jelenleg közel 90 van tervezés alatt, illetve már készen. A gyémánt útkereszteződéseknek saját információs oldaluk is van. A legrégebbi európai DDI Franciaországban van.

Az amerikai baleseti statisztikák szerint az eddig megépült DDI-k 50 százalékkal csökkentették a súlyos balesetek számát a hagyományos kereszteződéshez képest, és még a legforgalmasabb csomópontokban is elenyésző a sávtévesztésből adódó balesetek száma, évente csak néhány koccanás van emiatt.

Az angol nyelvű oktatóvideó ide kattintva érhető el.

09
szept/2017

Serfőzdében készülhet tej is

A kért összeg dupláját dobták össze a Kickstarter közösségi adomány-gyűjtő oldal látogatói pár hét alatt a Canvas amerikai startup ötletének megvalósítására. Alapgondolatuk pofonegyszerű, ha be tudják indítani, biztos nagy siker lesz.

újrahasznosítás környezetvédelem élelmiszeripar

Miközben egyre több a tejcukor-, azaz laktózérzékeny ember, a növényi alapanyagokból készülő tejpótlók (szójatej, zabtej stb.) igencsak drágák, Magyarországon is 600-800 forint körül van egy liter. Miért ne készülhetne ez a növényi tej valamilyen élelmiszeripari hulladék újrahasznosításával, nevezetesen sörtörkölyből, ötleteltek a Canvas alapítói, állításuk szerint pont sörözés közben.

újrahasznosítás környezetvédelem élelmiszeripar

Sörfőzés során az árpát beáztatják, csíráztatják, szárítják, majd  vízzel keverik és lassan főzni kezdik, hogy kinyerjék belőle a keményítőt. Utána leszűrik, és míg a sörlé folytatja útját a sörré válás felé, a törkölynek nevezett, élelmi rostban, fehérjékben és nyomelemekben gazdag magokat főleg állattakarmányozásra használják fel. Évente világszerte többmillió tonnányi mennyiségben keletkezik sörtörköly. A Canvas célja, hogy egy részéből készüljön minőségi árpatej, mindenki számára elérhető áron.

újrahasznosítás környezetvédelem élelmiszeripar

Egy palack árpatej tartalmazza a napi élelmirost-szükséglet felét (13 gramm 3,5 deciliterben), növényi fehérjéket, zsírsavakat (kókuszból) és más értékes tápanyagokat, viszont nincs benne finomított cukor, sem semmi mesterséges adalékanyag.

Az édesítést alacsony glikémiás indexű kókuszvirágcukorral és édes-gyökérsziruppal oldják meg, ennek köszönhetően az árpatej nem dobja meg hirtelen a vércukrot. Az ital krémességét kesudiótej és zöldborsó-fehérje hozzáadásával érik el. A Canvas-csapat egyelőre ötféle ízt tervez: natúr, kakaós, kávés, matcha és kurkumás chai (teával). Az első kóstolás 2017 szeptemberében lesz New York-ban, a csapat tevékenységét a közösségi oldalakon is lehet követni.

újrahasznosítás környezetvédelem élelmiszeripar

02
szept/2017

A grunge rock városában nem szívnak szeptemberben

Nemcsak a lakosok, hanem 100 vendéglátóhely és a helyi cégek is úgy döntöttek, nem szívnak szeptemberben Seattle-ben: nem használnak műanyag szívószálat, ezzel is támogatva a Lonely Whale Foundation (Magányos Bálna Alapítvány) környezetvédelmi tevékenységét. 

környezetvédelem műanyag hulladék

Cetcápák kérték: ne szívjunk!

A szívószálmentesítés Magyarországon is pörgős téma volt idén nyáron, mert a sok kicsi műanyagszál összességében eszméletlen mennyiségű szemetet jelent. Csak az Egyesült Államokban naponta 500 millió szívószál egyszeri használat után megy a kukába vagy rosszabb esetben a környezetet szennyezi. Mintha az emberek már nem is tudnának a saját szájukkal pohárból vagy üvegből inni.

A legfrissebb előrejelzések szerint 2050-re több műanyag lesz a világ-tengerekben, mint hal. És harminc év múlva a tengeri madarak emésztő-rendszerében is 90 százalék műanyag lesz, s csak 10 százalék táplálék.

A seattle-i kampány azért különleges, mert az egész város összefogott, a legmenőbb nevek támogatják a kezdeményezést. A Seattle Seahawks és a Seattle Mariners stadionjától kezdve a helyi óceanáriumon át a reptérig mindenki vállalta, hogy nem használ műanyag szívószálat szeptem-berben, sőt, sokan utána sem (helyette papírszívószálat lehet kérni, ha nagyon muszáj). A non-profit alapítvány célja, hogy egy hónap alatt legalább egynapi szívószálmennyiséget megtakarítson a város.

Műanyag szívószál helyett Magyarországon is lehet vásárolni papír- vagy fémszívószálat, utóbbi ráadásul mosogatógépben is mosható, tehát korlátlan alkalommal higiénikusan felhasználható.

Az amerikai kezdeményezéshez ide kattintva lehet csatlakozni.

04
aug/2017

Tehéntrágyával üzemelteti teherautóját ez a gazda

Egy kaliforniai tejtermelő farmer elhatározta, ahelyett, hogy másokra várna, inkább maga lép a klímaváltozás elleni küzdelemben. Albert Straus meglátta lehetőséget a tehenei trágyájában: ez bizony nem eltakarítandó szemét, hanem majdnem ingyenes energiaforrás. Kinyeréséhez biogáz-fejlesztőt épített, amelyben a trágyából erjesztéssel metángázt és abból egy generátorral elektromosságot állíthat elő. Majd az állatok etetéséhez használt nyergesvontatóját autószerelő szomszédja segítségével elektro-motorossá alakította.  

fenntarthatóság körkörös gazdaság biogáz zöld energia elektromos jármű környezetvédelem metán

Straus Family Creamery Video

Straus 8 évet fektetett az ötlet megvalósításába, de most elmondhatja, hogy lekörözte a Tesla  elektromos autókról híres Elon Muskot, aki leg-korábban 2017 szeptemberében lesz készen elektromotoros kamionjával.

fenntarthatóság körkörös gazdaság biogáz zöld energia elektromos jármű környezetvédelem metán

Straus Family Creamery Video

Ráadásul a gazda – bár nincs közgazdász végzettsége – az úgynevezett körkörös gazdaság terén is nagyon alkotott. Ennek az irányzatnak az a célja, hogy az anyagok állandó körforgásban legyenek, mindent haszno-sítsanak újra vagy alakítsanak át feldolgozhatóvá, tehát szűnjön meg a hulladék. Straus a farmján megvalósította a maximális hulladék-hasznosítást: amit az állatok "termelnek", az hajtja az állatokat ellátó gépeket.

fenntarthatóság körkörös gazdaság biogáz zöld energia elektromos jármű környezetvédelem metán

Straus Family Creamery Video

A biogázas generátorral előállított tiszta áram hajtja a tejgazdaság minden autóját, de a legnagyobb jármű, a 15 tonnás IH nyergesvontatója korábban dízelüzemű volt. Ennek átalakítását végezte el a gazda másodmagával, és most már a 300 tehén takarmányozását is környezet-barát módon tudja megoldani.

fenntarthatóság körkörös gazdaság biogáz zöld energia elektromos jármű környezetvédelem metán

Straus Family Creamery Video

Ráadásul Straus számításai szerint anyagilag is megéri: a 80 kilowattos generátor havonta 28 800 kilowatt-óra zöld villanyáramot szolgáltat, valamint forró vizet a gazdaság és a tehénkarámok takarításához. A beruházás 330 ezer dollárba került, de Straus évente 50 ezer dollárt takarít meg a trágya energiává alakításával.

fenntarthatóság körkörös gazdaság biogáz zöld energia elektromos jármű környezetvédelem metán

Straus Family Creamery Video

"Az én elektromotoros teherautóm nem csupán hasznos segítője a gazdaságunknak, hanem annak is jelképe, hogy gazdagok vagyunk olyan szellemi és anyagi forrásokban, amelyekkel felvehetjük a harcot a klímaváltozás ellen. Egy olyan fenntartható organikus gazdaság modelljét szerettem volna létrehozni, amely egyaránt jó a Földnek, a talajnak, az állatoknak és az itt dolgozó embereknek, akik új életet szeretnének lehelni a vidéki közösségekbe", mondta Albert Straus.

06
júl/2017

A legismertebb mobilkütyük a legkevésbé zöldek

Egy termék valódi árába az is beleszámít, amennyit a következőért fizetünk – vagyis minél tovább tudunk használni egy okostelefont, laptopot vagy tabletet, annál gazdaságosabbnak tekinthető. És nemcsak gazdaságos, hanem környezetkímélő is, hiszen a hosszú használat azt is jelenti, hogy a termék könnyen javítható. 

Éppen ez volt a fő szempont az iFixit* és a Greenpeace** közös felmérése esetében. A világon első alkalommal került sor arra, hogy 17 gyártótól 44 népszerű mobileszközt választva azokat javíthatósági szempontból rang-sorolják. Megvizsgálták, hogy ezeket a 2015 és 2017 között gyártott termé-keket mennyire egyszerű szétszerelni, van-e hozzájuk pótalkatrész és netes javítási útmutató.

környezetvédelem energiatakarékosság iFixit Greenpeace mobiltelefon tablet laptop

KÉP: Greenpeace

Hogy ez miért fontos? Ha a kétéves telefonunknak bekrepál az akksija vagy megreped a kijelzője, akkor ideális esetben csak azt cseréltetjük ki, és nem veszünk új telefont. De ennek egyik feltétele, hogy az akkumulátor és a kijelző cserélhető legyen, nem pedig egybeépített a készülékkel. A javíthatóság tehát jó nekünk, és jó a Természetnek. 

De azért is fontos, mert bár a készülékek egyre könnyebbek és vékonyab-bak, mégis rengeteg különleges, drága, nehezen hozzáférhető alapanyag szükséges a gyártásukhoz. A javíthatóságnak köszönhetően viszont a ter-mészeti erőforrásokat is kíméljük. Egy átlagos mobiltelefonban 1700-1800 alkatrész van, a periódusos rendszerben felsorolt fémek közül 62 félét használnak fel a gyártáshoz, a 17 ismert ritkaföldfém közül 16-ot. Utóbbi-akhoz tartoznak például a neodímium, terbium és diszprózium nevű ásvá-nyok, amelyek a  rezgő üzemmód létrehozásához kellenek. A javíthatatlan készülékekből gyakrabban lesz e-hulladék, ami szennyezi a környezetet és pazarlás a drága nyersanyagokkal.

Visszatérve a javíthatósági rangsorhoz, az iFixit a javíthatóságokat 1-10-ig osztályozta, a legjobb (legnagyobb) pontszámot olyan termékek kaphat-ták, amelyeket viszonylag olcsó megjavítani, mert könnyen szétszerelhetők és a neten elérhető a javítási útmutatójuk. Ugyancsak növelte a pont-számot, ha egy termék upgrade-elhető, ha hétköznapi műszerész szer-számokkal is javítható, illetve az alkatrészeik csereszabatosak. A Green-peace külön nézte, hogy az adott kütyüből mennyire egyszerűen lehet kivenni az akkumulátort és a kijelzőt (ezeket és más alkatrészeket is sok gyártó ragasztóval rögzíti a tokhoz).

környezetvédelem energiatakarékosság iFixit Greenpeace mobiltelefon tablet laptop

FORRÁS: Greenpeace, iFixit

Általában a legkönnyebben javítható mobileszközök a laptopok, de az iFixit szerint úgy fest, a Microsoft és az Apple még nem hallott erről. Az Apple, a Google és a Samsung egyes termékei javíthatók, mások nem, tehát még a maguk alkalmankénti jó példáját sem követik. A vizsgált készülékek 70 százalékában bonyolult az akkumulátor cseréje, és csak 7 százalékot ter-veztek meg úgy, hogy ezt a cserét a felhasználó maga is elvégezhesse. A cserélhetetlen akksi azt is jelenti, hogy idővel a készüléket állandóan tölte-ni kell, ami drága és környezetterhelő.

Az iFixit elemzése szerint elenyésző azon elektronikai gyártók száma, akik részletes információkkal látják el vásárlóikat arról, hogyan javítsák meg a készüléküket. Vizsgálatuk úgy találta, hogy mindössze három márka, a Fairphone, a Dell és a HP biztosít folyamatosan frissített kézikönyvet és cserealkatrészt.

* Az iFixit.com egy olyan internetes közösség, amelynek tagjai mindenkinek segítenek javítási tanácsokkal, útmutatókkal. Küldetésük, hogy az eldobhatósággal szemben a tartósságot népszerűsítsék. Nevüket "kütyü-bontós" projektjeik tették híressé. A közösség blogja az ifixit.org címen elérhető, ők adták a szakmai hátteret a Greenpeace felméréséhez.
** A Greenpeace a világ legnagyobb független természetvédelmi és környezetvédelmi szervezete.

27
jún/2017

Dögös és zöld is az új moduláris edzőbocskor

Minden embernek eltérő hosszúságú és erősségű a két lábfeje, fokozot-tabban is terheli egyiket a másiknál. Nem meglepő, ha emiatt az egyik edzőcipője mondjuk a nagylábujjnál kilyukad vagy az egyik cipő sarka jobban kopik. Ez viszont azt vonja maga után, hogy ha javíthatatlan a hiba, ki kell dobni (rászorulónak ajándékozni) mindkét cipőt.

Ilyesmi nem fordulhat elő a KI ecobe edzőcipővel, amelynek alkotórészei igény és elhasználódás szerint cserélhetők. De ez csak az egyik előnye a lábbelinek, amely újszerű koncepciójával együtt is viccesen pont Ötzi, az Alpokban megtalált kőkori ember bocskorára emlékeztet.

Pusztán 5 elemből áll: talp, sokpántos felsőrész, belsőrész, talpbetét, fűző.

környezetvédelem sport

A cipő további előnyei: összeállításához nem kell környezetszennyező ra-gasztó; mivel a vásárló végzi az összeállítást, ezért kevesebb munkás elég a cipőgyártáshoz; a funkciótól függően elhagyhatunk vagy hozzáadhatunk elemeket; mi magunk dönthetünk az elemek színéről; szuperül néz ki.

környezetvédelem sport

Ami a szín- és mintaválasztékot illeti, nem lehet panaszunk, az egységes vagy eltérő elemekből 10 ezer különféle variáció lehetséges. Ha más nem, hátha ez segít abban, hogy az 5 perc alatt összeállítható moduláris edző-cipő széles körben elterjedjen.

környezetvédelem sport

A KI ecobe fejlesztőinek agyában először csak az járt, hogy megalkos-sanak egy mérgező ragasztó nélkül, fenntartható módon gyártható terméket, hiszen az edzőcipők jelentős része a harmadik világban készül, nem ritkán gyerekmunkások dolgoznak a gépsorok mellett. 

környezetvédelem sport

A mosható belsőrész-zokni házipapucsként is használható, tehetünk bele kényelmi talpbetétet is. A talp a sokpántos felsőrésszel önállóan saruként viselhető. A variálható KI ecobe elnyert már egy sor formatervezési díjat.

A Kickstarter közösségi adománygyűjtő oldalon összejött a gyártás bein-dításához szükséges pénzalap, az edzőbocskor bevezető ára 69 dollár.

környezetvédelem sport


 

05
ápr/2017

Óriásdrónokkal feleznék meg az áruszállítás költségét Amerika és Kína között

Már idén nyáron tesztelhetik, hogy sikerül-e forradalmasítani a teherfuvarozást, ha a kaliforniai San Pablo öböl vízéről felszáll San Francisco irányába az első Natilus-drón. A 10 méteres szénszálas proto-típus méreteit tekintve csupán kisöccse lesz a tervezett távirányítású két-éltű repülőnek, amellyel a richmondi fejlesztőcég belépne a globális áruszállítás piacára. (Összehasonlításul: az amerikai hadsereg Predator drónjai 8 méter hosszúak, 1100 kilométer a hatótávolságuk, 7620 méteres magasságba képesek emelkedni, legnagyobb sebességük 217 km/óra.)

teherszállítás drón Natilus környezetvédelem

Amennyiben ugyanis minden rendben megy a teszteléssel, a következő fázis (2019-ben) a 24 méter hosszú működő modell megépítése lesz, amelynek 20 tonna árut lesz képes  San Franciscóból Hawaiira szállítani. A fejlesztés végső elemeként 2020-ban a Natilus-drónok mérete eléri majd 42 métert. Szárnyfesztávja 61 méter lesz, a teherbírása 100 tonna, a neve pedig: Nemo. A meghajtásról elektromos jet hibrid motorok gondoskod-nának, fel- és leszállás közben hagyományos üzemanyaggal, repülési magasságban elektromos energiával, tehát az óriásdrón környezet-terhelése kisebb mértékű volna, mint a jelenlegi szállítóeszközöké.

teherszállítás drón Natilus környezetvédelem

A fejlesztők szerint a 42 méteres, szénszálas kompozit anyagú óriásdrón 20 millió dollárból megépíthető, ami kevesebb mint a tizede egy Boeing 747-400ER teherszállító repülőgép 238 millió dolláros árának, és nem kell az irányításához 3 fős személyzet. Los Angelesből Sanghajba 30 óra alatt tenné meg az utat, ennek költsége 130 ezer dollár lenne. Jelenleg egy Boeing 747-es áruszállító gép ugyanezt a távolságot 11 óra alatt teszi meg, viszont kétszeres költséggel. Teherhajóval csupán feleannyiba kerül az út, mint a drónnal, viszont három hétig tart. Ma számos olyan ügyfél van, akinek ez túl lassú, ilyenek például a fast fashion cégek. A Szilícium-völgy egyik ismert kockázati tőke befektetője, Tim Draper már 750 ezer dollárt fektetett a fejlesztésbe. 

teherszállítás drón Natilus környezetvédelem

A jogi szabályozás korlátait és a reptérhasználati díjakat kikerülendő, a Natilus-drónok olyan óceáni területek fölött és olyan magasságban (6 kilométer) repülnének, amelyre nem vonatkozik az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) ellenőrzése, illetve a tengeri kökötőktől 12 mérföld (19,3 km) távolságra landolnának a nyílt vízen, majd révkalauz irányításával haladnának be a dokkig.

teherszállítás drón Natilus környezetvédelem

28
feb/2017

Betiltja a hivatali húsevést a német zöldminiszter

Barbara Hendricks német környezetvédelmi miniszter pár nappal ezelőtt rendeletet hozott, amely szerint a minisztérium rendezvényein ezentúl nem szolgálhatnak fel hús- vagy halételt. A miniszter arra hivatkozott, hogy az állattenyésztés óriási terhet ró a környezetre és súlyosbítja a globális felmelegedést, illetve a víz- és talajminőség romlását.

"Mindenki azt eszik, amit akar. Szerintünk a vegetariánus étrend sokkal inkább környezetbarát, mint a húson alapuló, mi példát szeretnénk mutatni ezzel az intézkedéssel", mondta Hendricks.

A minisztérium körlevelében azt kérte, hogy a rendezvényeire ételt szállító cégek részesítsék előnyben az idényjellegű és az organikus terményeket, figyelve arra, hogy azokat a lehető legkisebb távolságról szerezzék be, valamint legyenek fair trade módon előállítva. 

környezetvédelem húsfogyasztás vegetarianizmus vegán étrend

Ennyi húst eszik meg egy átlagnémet élete során FORRÁS

Németországról az a kép él a fejünkben, hogy a húsimádók országa, de az országban mind népszerűbb a vegetarianizmus, illetve a legalább vöröshúsmentes étrend. 2010 és 2015 között megduplázódott a vegetariánus és vegán termékek forgalma, ugyanebben az időszakban a húsvásárlás 10 százalékkal csökkent. Németországban az átlagos hús-fogyasztás évente 61 kilogramm. (Magyarországon 2013-ban 55,5 kg/fő volt.) Táplálkozástudományi szakértők heti 300-600 gramm, évente legfeljebb 30 kilogramm hús fogyasztását ajánlják.

környezetvédelem húsfogyasztás vegetarianizmus vegán étrend

Heinrich Böll Stiftung: Fleischatlas 2016

A Der Spiegel magazin közvéleménykutatást végzett a Hendricks-rendelet kérdésében. A válaszadóknak az alábbi négy állítás közül kellett választaniuk, mint látszik, eléggé kiegyensúlyozott lett az eredmény.  

- Aki komolyan törődik a környezetvédelemmel, az megvan hús és hal nélkül is. 26%
- Ez állami szintű paternializmus! Minden étkezésnek legyen része a hús! 21%
- Nem nagy dolog. Ha nem adnak húst a minisztériumban, majd utána bemegyek a kebaboshoz. 21%
- Jó a hús, de érdemes mértékkel fogyasztani. 32%

környezetvédelem húsfogyasztás vegetarianizmus vegán étrend

KÉP

19
nov/2016

Ezekre érdemes ügyelni a téli madáretetés során

Szerencsés esetben akár 50 féle, de átlagosan is legalább tucatnyi madárfaj egyedeit pillanthatjuk meg, ha a következő hat hónap során elkötelezzük magunkat a madáretetés iránt. Az elkötelezettség azért alapfeltétel, mert ha sikerül elnyernünk a madarak bizalmát, és oda-szoknak a kertünkbe, ablakunkba, akkor rendszeresen meg kell töltenünk az etetőt. A madarak számára ugyanis az üres etetőhöz megtett, hiábavaló út azt jelenti, hogy értékes energiát égettek el, amire esetleg a fagyos éjszaka átvészeléséhez lett volna szükségük. Egy pár grammos madárnak ez végzetes lehet.

madáretetés környezetvédelem városi állatok

A süvöltő rendkívül ritka fészkelő faj Magyarországon, áttelelését mag-keverékkel segíthetjük (Fotó: Orbán Zoltán MME)

"Az etetési időszak dandárja hazánkban az első fagyok késő őszi beköszöntétől ezek megszűnéséig, többnyire november közepétől március végéig tart. Az etetők madárforgalma elsősorban a tél keménységétől, ezen belül is főleg a hótakaró vastagságától és tartósságától függ. Enyhe teleken az etetőket látogató madarak faj- és egyedszáma gyakran csak fele, harmada a megszokottnak és ilyenkor többnyire az északi inváziós fajok (csonttollú, fenyőrigó, keresztcsőrű) is elmaradnak. Ez a helyzet azonban gyorsan megváltozhat egy-egy markáns hidegfront betörése előtt, ami Eurázsia hatalmas területeiről „tolhat” jelentős madártömegeket maga előtt a Kárpát-medencébe és az etetőkhöz", olvasható a Magyar Madártani Egyesület közleményében. Honlapjukon részletes információkkal, fotókkal, videókkal segítik a téli madáretetés iránt érdeklődőket. Mobiltelefonra letölthető madárhatározó alkalmazásuk 157 faj határo-zásához nyújt segítséget.  

madáretetés környezetvédelem városi állatok

A téli madáreleségek három nagy csoportba sorolhatók. Legismertebb a napraforgó, amibe érdemes apró szemű magvakat, kölest, muhart stb. keverni. A második az állati zsiradék: a cinkegolyó, a háj, a faggyú és a főzéssel sótlanított szalonna. A harmadik a gallycsonkokra szúrható, földre szórható alma (a héját mindig bontsuk meg egy-két helyen). Nélkülöz-hetetlen az ivó- és fürdővíz is. Az itatóból a jeget elegendő napközben legalább egyszer langyos vízre cserélni. Ne etessünk kenyérrel, morzsával, mert ez több napig is az etetőben maradhat elfogyasztatlanul, és eközben erjedésnek indul, ami gyomor- és bélgyulladást okozhat a madaraknak. Azonnali fogyasztásra azonban adható például vadkacsáknak.

Az etetőkre látogató madarak egy része jobban szeret a talajon táplálkozni, míg mások inkább a talajszint felett vagy kimondottan az ágak között érzik jól magukat, ezért egy-egy etetőhelyen lehetőleg több szinten is kínáljuk fel az eleségeket. Az etetők közelbe érdemes kihelyezni néhány mesterséges madárodút is, amiben az odúköltő madárfajok (cinegék, verebek) akár csoportosan is éjszakázni tudnak.

madáretetés környezetvédelem városi állatok

A meggyvágó az egyik legtermetesebb hazai pintyfajunk

A jó etető ismérve a változatosan felkínált, sokféle eleség, amit több faj is látogat, táplálkozás közben asztalközösséget alkotva akaratlanul is segítve egymást. A legjelentősebb eleségcsoportot a napraforgó és az apró magvak keveréke alkotja, amit többféleképpen fogyasztanak a madarak:
hántolják (verebek, meggyvágó, zöldike, pintyek),
kopácsolva feltörik (cinegék, csuszka, harkályok),
egészben lenyelik (napraforgót: balkáni gerle, fekete rigó; apró szemű magokat: cinegék, vörösbegy, ökörszem, erdei szürkebegy, barátposzáta, csilpcsalpfüzike, házi rozsdafarkú).

madáretetés környezetvédelem városi állatok

A csuszka nyáron rovarokat és hernyókat eszik, télen szívesen
felkeresi az etetőket, és a kirakott napraforgóból csemegézik

A hántoláshoz (a mag "megpucolásához") a veréb-, pinty- és sármányfélék erős, kúpos, erre a célra specializálódott csőrére van szükség. A maghántoló fajok tipikus viselkedése, hogy csapatosan betelepednek az etető közepébe, és ott már-már ipari hatékonysággal táplálkoznak, miközben csőrükből a maghéj mellett apró magbéldarabkák is hullanak. Éppen az teszi alapvető fontosságúvá az etetők „beülős” magevő csapatait (így a verebeket is), hogy ezek a könnyedén felcsipegethető élelemforgácsok nélkülözhetetlenek a maghántolásra, magtörésre alkalmatlan csőrű, kistestű rovarevő fajok számára.

madáretetés környezetvédelem városi állatok

A csilpcsalpfüzike általában a Földközi-tenger partvidékére vonul telelni, de az enyhe telek miatt egyre gyakrabban marad nálunk

A cinegék és harkályok rovarfogó csőre maghántolásra nem alkalmas, arra viszont tökéletesen megfelel, hogy az ujjaikkal egy ághoz szorított napraforgómag héját kopácsolva feltörjék. Eközben ismét csak rengeteg magbéldarab hullik le (hasonló a jelenség játszódik le a cinkegolyók csipegetésekor is), és mivel a cinegéknek kedvenc ágülőik vannak, ezek alatt újabb táplálékbázis képződik a talajról szedegető fajok számára.  

Arra viszont ügyeljünk, hogy a talajetető környékén ne legyen macska: még a leglustább házicicus is szempillantás alatt vérengző ragadozóvá válhat, és zsákmányul ejtheti a táplálkozásba belemerült madarat.

07
okt/2016

Tengerparti ködvitorla nyerte a 2016-os LAGI-díjat

Nyilvános művészeti installáció, egyúttal megújuló energiát termelő erőmű tervezése volt a feladat a Land Art Generator Initiative (LAGI) pályázatán, amelynek idén a "tengerpart" volt a mottója.  A világ minden tájáról neveztek multidiszciplináris csapatok a különleges kihívásra, amelynek célja, hogy megmutassa, miként lehetne nulla szén-dioxidot kibocsátó erőműveket meglévő településekre telepíteni, a közösségek életterébe integrálni.

A 2016-os LAGI versenyzői a kaliforniai Santa Monica strandjára és kikötőjébe álmodták meg fantáziaterveiket, amelyek a szél, a hullámok és a Nap energiáját fogják be és alakítják elektromos energiává. Tekintettel a Kaliforniát sújtó aszályra, a LAGI szervezői olyan terveket is vártak, amelyek a tengervíz sótalanítására tesznek kísérletet.

A természetvédelmi szakemberekből, városi vezetőkből, építészekből és vizuális művészekből álló zsűri október 6-án hirdette ki a győzteseket, az alábbiakban az ő munkáik láthatók, illetve még két érdekesség a mezőnyből.

Regatta H2O – 1. helyezett
Design: Christopher Sjoberg és Ryo Saito; Tokió, Japán

környezetvédelem megújuló energiatermelés napenergia ködvitorla aeroponikus farm szélhárfa LAGI-díj fenntartható építészet

A Regatta H2O vitorlái olyan hálók, amelyeken kicsapódnak a tengeri köd vízcseppjei. A gyűjtővezetékek továbbítják a vizet az árbócrúdba, ahonnan a Santa Monica kikötő tárolóiba lehet átszivattyúzni. Amikor a levegő páratartalma egy bizonyos szint alá esik, a vitorlákat visszahúzza a rendszer. A szélhárfaként rezgő árbócok évi 70 megawattóra elektromos energiát termelnek, ezzel működik a vízpumpa, az árbócok forgatása és a vitorlák ki-behúzása.

Cetacea – 2. helyezett
Design: Keegan Oneal, Sean Link, Caitlin Vanhauer és Colin Poranski; Eugene, Oregon

környezetvédelem megújuló energiatermelés napenergia ködvitorla aeroponikus farm szélhárfa LAGI-díj fenntartható építészet

A bálnákra emlékeztető ívekből álló Cetacea háromféle módon is képes energiát termelni: a hullámok függőleges mozgása elektromos áramot indukál, amely egy mágnest hoz működésbe, az ívek szélén elhelyezkedő eszközök a szelet fogják be, az ívek tetejére pedig napelemet terveztek. Az erőmű Santa Monica központi újrahasznosító telepét látná el árammal, s így megoldható lenne, hogy a lehulló csapadékot ivóvízzé alakítsák.

Papírcsónakok (Paper Boats) – 3. helyezett
Design: Christopher Makrinos, Stephen Makrinos és Alexander Bishop; Pittsburgh, Pennsylvania 

környezetvédelem megújuló energiatermelés napenergia ködvitorla aeroponikus farm szélhárfa LAGI-díj fenntartható építészet

A Papírcsónakok vitorlái óriási napelemek, amelyek a városi hálózatra táplálják a begyűjtött energiát. A szerkezeteket olyan területeken állítanák fel, ahonnan a túlhalászás miatt eltűnt a tengeri élővilág. A Papírcsónakok rögzítő lábain újra otthonra találhatnának a korallok, az algák, nyomukban megjelennének a halak, puhatestűek és magasabb rendű ragadozóik. A napenergia csekély százalékát egyenes áram formájában a lábazatba vezetnék, ami az elektroakkumuláció révén megköti a tengervízben lévő oldott ásványi anyagokat, hozzájárulva a korallok növekedéséhez.

Áttetsző gömb (The Clear Orb)
Design: Jaesik Lim, Ahyoung Lee, Jaeyeol Kim és Taegu Lim; Szöul, Dél-Korea

környezetvédelem megújuló energiatermelés napenergia ködvitorla aeroponikus farm szélhárfa LAGI-díj fenntartható építészet

A gömb felületét alkotó átlátszó napelemek szolgáltatják az energiát ahhoz, hogy a gömb belsejébe tengervizet szivattyúzzanak. A belső hőmérséklet hatására a víz elpárolog, a kicsapódó édesvizet be lehet gyűjteni. A gömbhöz vezető móló hullámgenerátor, ami kiegészítő energiaforrás: együtt éves szinten 3820 megawattóra elektromosságot állítanak elő, illetve 2,2 millió liter ivóvizet.

Gyűrűkert (Ring Garden)
Design: Alexandru Predonu; Bukarest, Románia

környezetvédelem megújuló energiatermelés napenergia ködvitorla aeroponikus farm szélhárfa LAGI-díj fenntartható építészet

A létesítmény egyszerre volna tengervíz sótalanító állomás, forgó aeroponikus farm és alga bioreaktor. A begyűjtött tengervizet a napelemel működtetett ozmotikus sótalanítássa megtisztítja, ezzel öntözi a forgó zöldségágyásokat, illetve a felesleget betáplálja a városi vízvezetékhálózatba. A szürke tengerviz az alapja az algatenyészetnek, abból viszont takarmány válik a környékbeli állattenyésztők számára. A gyűrű forgása révén minden növénytálca egyenlő mennyiségű fényt kap.

További érdekességeket talál a Land Art Generator Initiative oldalán.

 

«
1234

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz.