13
dec/2012

Adjon még egy esélyt a pizzadoboznak!

Olló, sniccer, vonalzó és speciális pizzadoboz. Ennyi szükséges a Kaja.hu szerint ahhoz, hogy tárolódoboz- éspolc, kisszék, kisasztal, képkeret vagy irattartó készüljön a használt pizzásdobozokból. Speciális sütőpapírral bélelve a doboz belülről is tiszta marad, és nem veszi át az ennivaló szagát.

A Budapesten fejlesztett megoldás, a Ne dobd el! doboz (NDE) a Cybergastro csapatának ötlete, és egyelőre saját termékeiket csomagolják így. Ha a pizzafogyasztók 15 százaléka újrahasznosítaná a kartoncsomagolást, körülbelül másfél millió doboz nem kerülne a szemétbe. A hajtogatási-szerelési útmutatót itt lehet letölteni.


0
Tovább
12
dec/2012

Így jutottunk el idáig – a klímakonferenciák története másfél percben

Miért halad ilyen észvesztő lassúsággal a szén-dioxid-csökkentés? Az oslói Nemzetközi Klíma- és Környezetkutatási Központ (CICERO) videója. Hanggal kötelező!


0
Tovább
06
dec/2012

Figyelemfelkeltő pályázatok a 2012-es Ozone Zöld-díj vállalati kategóriájában

Virtuális faültetés, térkép nélküli turizmus, energiahatékonyság, tömegcsökkentett és nulla károsanyag-kibocsátású járművek - a 2012-es Ozone Zöld-díj KKV és nagyvállalati kategóriájában is értékes pályázatok születtek. Érdemes áttekinteni őket, mert olyan módszertani vagy technológiai újításokat vezetnek be a magyar piacra, amelyek jelenős mértékben képesek enyhíteni a környezetterhelést.

Ültessen fát az interneten
A több mint 60 éves múltra visszatekintő, 1950-ben alapított MKB Bank kiemelt feladatának tekinti, hogy csökkentse a környezetre gyakorolt hatását. Folyamatosan vizsgálja környezeti terhelését, amelynek visszaszorítására klímavédelmi stratégiában tett ígéretet.
Az MKB Energia Plusz Lakáshitel célja, hogy forrást nyújtson minél több környezettudatos otthon megteremtéséhez legyen szó vásárlásról, felújításról vagy korszerűsítésről. Az MKB Energia Plusz Lakáshitel abban az esetben igényelhető, amennyiben a hitelcéllal érintett és egyben fedezetül felajánlott ingatlan energiatanúsítványa lakásvásárlási célú hitel esetén „D”, vagy annál jobb kategóriájú, illetve ha felújítási vagy korszerűsítési célú hitel esetén  a beruházás megvalósulását követően válik azzá.
Az MKB Bank a lakáshitel kapcsán egyéb módon is figyel a környezettudatosságra: a lakáshitel-igénylések után hozzájárul facsemeték telepítésének megvalósításához is, valamint a termék prospektusát újrahasznosított papírra nyomtatta. „Az én fám” nevű Facebook-applikáció segítségével is bárki hozzájárulhat az erdőtelepítéshez: ha a felhasználó néhány kattintással virtuális fát ültet, az MKB Bank ugyanennyi fa telepítéséhez járul hozzá.

Barangolja be Szentendrét térkép nélkül
A hd Open! Kft. Magyarország vezető mobilmarketing ügynökségeinek egyike, az elmúlt évben számos komplex mobilalkalmazást fejlesztett, egyebek között Szentendre város Önkormányzata számára is, amelybe csaknem valamennyi, a mobilmarketing eszköztárába tartozó elemet integrált (helyi ingyenes wifi rendszer telepítése, applikáció fejlesztés, mobilkód, bluetooth technológia, stb.)
Az Irány Szentendre alkalmazás alapvető célja a Szentendrére érkező turisták informálása, a természetjárás és a természeti környezet népszerűsítése, értékeinek védelme. Az alkalmazáson belül külön menüpont foglalkozik Szentendre természeti kincseivel, továbbá az alkalmazás nagy hangsúlyt fektet a természetközeli turizmusra is, hiszen nem csupán Szentendre szállodáit, hanem kempingjeit is bemutatja. Az alkalmazás részét képezi egy játék is, amely az ingyenes wifi hálózat, illetve az alkalmazás segítségével körbe vezeti a turistákat Szentendrén és annak környezetében. E játékos útvonalnak részét képezi számos turistaút és ösvény is, amelyeken barangolva a felhasználók még közelebbi kapcsolatba kerülhetnek a környék természeti értékeivel.
Az alkalmazásnak köszönhetően a környezettudatos felhasználók gyakorlatilag sem térképre, sem útikönyvekre nem szorulnak, hiszen minden információt elektronikus formában érhetnek el mobiljukról.

Harminc százalékkal könnyebb autók
A Mazda Motor Hungary Kft. a Mazda személygépjárművek hazai forgalmazója idén ünnepli 20. évfordulóját Magyarországon. A márka globálisan már a hatodik generációs termékeinek bevezetésére koncentrál, 2015-re SKYACTIV programjának kiteljesítésével 30%-kal kívánja csökkenteni modelljeinek átlagos üzemanyag-felhasználását.
A Mazda egyedi megközelítése a belső égés terén kategória-első hatékonyságot eredményez. A Mazda ezt a stratégiát “Fenntartható Zoom-Zoom”-nak nevezte el, amely túlmutat pusztán a belső égés optimalizálásán, és magába foglalja a súlycsökkentő formatervezést, illetve, ahol csak lehetséges, a kilogrammok lefaragását is. A Mazda célja minden modellgeneráció tömegének 100 kilogrammal történő csökkentése az elődjéhez képest. A 2008-as üzemanyag-gazdaságossághoz képest 2015-re 30 százalékkal gazdaságosabb üzemeltetést kíván elérni a teljes modellválasztékban.
A Mazda SKYACTIV technológiája új korszakot nyit: ez a CX-5 modellel indult, amely idén tavasszal tört be a kompakt szabadidőjárművek egyre növekvő európai piacára. A modell 4,6 l/100 km fogyasztásával és 119 g/km CO2 kibocsátásával a CX-5 SKYACTIV-D dízelmotor a kategória egyik legkiemelkedőbb üzemanyag-gazdaságosságát és CO2 kibocsátását társítja – Európában és világszerte egyaránt. Ugyanakkor a SKYACTIV-G benzinmotorral hajtott CX-5 ugyancsak kategória-első helyezést kapott az EPA (Environmental Protection Agency – Környezetvédelmi Hatóság) közúti futásteljesítményre vonatkozó minősítésén az Egyesült Államokban.

Hasonlítsa össze az energiatanúsítványokat
A Netheat.hu Magyarország első energiatanúsítvány árajánlat összehasonlító szolgáltatása, amely energiatanúsítvány árajánlat összehasonlítással foglalkozik. Több tucat energiatanúsító céggel és magánszeméllyel áll kapcsolatban, ha beérkezik rendszerükbe egy megbízás (egy tanúsításra váró ingatlan), akkor azt automatikusan eljuttatják tanúsító partnereikhez, akik árajánlatokat készítenek az adott ingatlan tanúsítványának elkészítésére. A megbízó ingatlan tulajdonos szabadon választhat a hozzá visszaérkező árajánlatok közül.

Újszerű élményt nyújtó elektromos meghajtás
Az Opel egyike a legmodernebb autóipari cégeknek Európában. Az 1862-ben, Rüsselsheimben alapított cég idén 150 éves évfordulóját ünnepli. Negyven országban értékesít gépjárműveket, tizenegy gyárat működtet hat országban, köztük a magyarországi Szentgotthárdon. A rendszerváltás után az Opel volt az első bejegyzett autóipari cég, és Opel Astra volt 1992-ben az első magyar gyártású személyautó is. Összességében több mint 400 ezer Opel fut a magyar utakon, amivel az Opel a legnépszerűbb márka hazánkban.
Az Opel innovatív, környezetbarát e-mobilitási programját az Ampera vezeti fel. A 2012-es Év Autója Európa első kiterjesztett hatótávú elektromos autója. Kerekeit mindig villanymotor hajtja: a szokásos benzinmotor helyett egy 16 kWh kapacitású lítium-ion akkuval táplált 111 kW/150 lóerős Voltec hajtómű dolgozik, amely villamos hajtómotorból, elektromos generátor/motorból, illetve ezek fordulatszámát csökkentő bolygóműből áll. Tisztán elektromos módban 40-80 km hatótávot tesz lehetővé, kiterjesztett módban 500 km-es összhatótávot érhet el, zéró emisszióval. Az Ampera összehasonlíthatatlan vezetési élményt nyújt, a már álló helyzetben 370 Nm nyomatéknak köszönhetően 9 másodperc alatt gyorsul százra, és 161 km/óra a csúcssebessége. Az Amperával kezdődött a vállalat jövőorientált, zöld programja, amelyben lesznek kis, tisztán akkumulátoros hajtású városi autók és tüzelőanyagcellás járművek is, amelyek maguk fejlesztik a működésükhöz szükséges áramot.

 

 


0
Tovább
04
dec/2012

Az italos kartonok ötödét hasznosítják újra Magyarországon

Eltérő rendszerességgel, de immár a magyar lakosság 55%-a gyűjti szelektíven az italos kartondoboz hulladékot, noha ennél jóval nagyobb arány, 89% tudja, hogy ez a csomagolási hulladék újrahasznosítható – derült ki Tetra Pak Hungária Zrt. megbízásából, a GfK Piackutató Intézet készítette felméréséből.

Habár többen gyűjtik külön a dobozokat a korábbi évekhez viszonyítva, ritkán teszik. Így a Magyarországon újrahasznosított mennyiség még mindig az EU tagállamok átlaga alatt van. A magyar háztartások hetente átlagosan 2-3 darab, azaz évente kb. 125 darab italosdobozt használnak el. Ebből mintegy 26-ot gyűjtenek vissza és hasznosítanak újra. Ez az arány az Európai Unió tagállamaiban 35-40 darab, de egyes tagállamokban eléri a 60-65 darabot is.

Még mindig találkozni azzal a tévhittel, hogy ez a csomagolástípus anyagösszetétele miatt nem gyűjthető szelektíven vagy nehezen hasznosítható újra. A felmérés eredményei szerint a lakosság 89%-a tartja (helyesen) szelektíven gyűjthetőnek a tejes és gyümölcsleves dobozokat.

De hová kell dobni?

Az italos kartonokat Budapesten a papír, vidéki településeken a műanyag szelektív gyűjtőedényekben kell dobni. E csomagolóanyag gyűjtése azért fontos, hiszen az italos kartondobozok 75%-a papír, amely akár öt-hatszor is újrahasznosítható. Az újrahasznosítás során például hullámkarton doboz, papírszalvéta, toalettpapír, törlőkendő, tojástartó doboz vagy iskolai füzetek is készülhetnek a dobozokból.

Nyugat-Dunántúlon gyűjtik a legtöbben

A megkérdezettek saját bevallása szerint a lakosság 55%-a gyűjti szelektíven ezt a hulladéktípust. Regionális összehasonlításban a Nyugat-Dunántúlon élők bizonyultak a leginkább környezettudatosnak. Az itt élők 68%-a, az Észak-Alföld régió lakosságának 66%-a, míg Pest megye lakosságának 59%-a vesz részt a szelektálásban, jellemzően hetente egy, vagy havonta 1-2 alkalommal. A gyűjtési hajlandóság Észak-Magyarországon és a Dél-Dunántúlon a legalacsonyabb, ahol mindössze a lakosság 45 illetve 41%-a vesz részt e hulladék elkülönített gyűjtésében, alacsony rendszerességgel.


0
Tovább

365 környezettudatos ötlet

blogavatar

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz.