Június 3. a barátság világnapja (az ENSZ kezdeményezésére), amelyet egy buddy bike-on is meg lehet ünnepelni. 

KÉP: Instructables

 

Angolul buddy bike-nak, azaz haverbringának nevezik az olyan tandemkerékpárt, ahol a felek nem egymás mögött, hanem egymás mellett foglalnak helyet. Az internetes kereső felismeri még social bike és abreast bike néven is, előbbi a baráti hangulatra, utóbbi az egymás melletti pozícióra utal.

Elsőre nagyon viccesen és érdekesen néz ki a haverbringa, de vajon van-e értelme?

KÉP: OnlineBicycleMuseum

Kerékpártörténészek szerint a páros bicikli valamikor a 19. század végén született az Egyesült Államokban: 1896-ban a Punnett Cycle Mfg Company jelent meg vele, és szabadalmaztatta is az újszerű járművet. Az egymás melletti üléses kerékpáron állítólag a fiatalemberek vitték a kiszemelt hölgyeket egy körre, hiszen ez a közeli testhelyzet nagyon intim volt abban a korban. Ráadásul mivel a kerékpárnak csak két ülése volt, a hölgyek a tekerés idejére megszabadulhattak az erkölcseik felett őrködő gardedámjuktól is.

KÉP: Wikipedia

A következő néhány évben több cég is megpróbálkozott ezzel a kerékpárváltozattal, az Egyesült Királyságban is. A buddy bike népszerűsége az oldalkocsis motorkerékpárok megjelenésével kezdett elhalványulni, bár az 1930-as években Ausztráliában egy Bruce Small nevű kerékpárgyártó Malvern Star néven készített ilyet (ld. a fenti fotón). Kezdetben az volt a módi, hogy a bal oldali kormánnyal lehetett kormányozni és a fékkar is azon volt, a jobb oldali kormány pedig statikus volt. 

Közel fél évszázaddal később, 1979-ben egy Robert C. Barrett nevű kaliforniai feltaláló ismét előállt a buddy bike ötlettel, és a maga változatát szabadalmaztatta is Bike Buddy néven. Sajnos anyagilag nem volt átütő siker, és a gyártása is megszűnt. Mindazonáltal házilag készült buddy bike-ok fel-felbukkannak az interneten, és például az Instuctables barkácsoldalon részletes elkészítési módját is olvashatjuk (angol nyelven).

Szakértő kerékpárosok szerint az ilyen bringa ötletnek nagyon jó, ám az egymás mellett tekerés mégsem terjedt el. Például komoly ellenérv, hogy csak közel hasonló súlyú (tömegű) személyek számára ideális - amennyiben az egyik kerékpáros sokkal nehezebb a másiknál, az nemcsak a tekerést nehezíti meg, hanem az első kanyarban feldőlnek (talán korábban is). A bicikliutak szélessége, pontosabban keskenysége sem teszi lehetővé az egymás melletti kerékpározást számos helyen. Biztos jó lehet tekerés közben beszélgetni a környezettudatos élet kihívásairól (másegyebek mellett), de azért egy komolyann emelkedővel való megküzdés biztos hatványozottabb ezzel a kerékpárral - úgy meg már elvész belőle az öröm.

KÉP: OnlineBicycleMuseum

Mindenesetre, aki érez magában kellő erőt, vagy volna pár üres napja a nyáron, és amolyan vakációs projektként megépítene egy buddy bike-ot, az Instructables leírása alapján megteheti. És végül is jó célt szolgál vele, hiszen nem egy, hanem egyből két használt kerékpárt is megment vele, új életet ad a kiszolgált drótszamaraknak. 

365Zö