A reblog.hu-n való regisztráció időpontja, a reblog.hu megtekintése során
rögzítésre kerül az utolsó belépés időpontja, illetve egyes esetekben -
a felhasználó számítógépének beállításától függően - a böngésző és az
operációs rendszer típusa valamint az IP cím.
Ezen adatokat a rendszer automatikusan naplózza.
Süti beállítások
Az anonim látogatóazonosító (cookie, süti) egy olyan egyedi - azonosításra,
illetve profilinformációk tárolására alkalmas - jelsorozat, melyet a szolgáltatók
a látogatók számítógépére helyeznek el...
A szolgáltatást a Mediaworks Hungary Zrt.
(székhely: 1082 Budapest, Üllői út 48., továbbiakban: „Szolgáltató”) nyújtja
az alább leírt feltételekkel. A belépéssel elfogadod felhasználási feltételeinket.
Jelen Adatvédelmi és Adatkezelési Tájékoztató célja, hogy a Mediaworks Hungary Zrt. által tárolt adatok
kezelésével, felhasználásával, továbbításával, valamint a Társaság által üzemeltetett
honlapokon történő regisztrációval kapcsolatosan tájékoztassa az érintetteket.
A street artnak létezik egy olyan irányzata, amely gondosan megtervezi a készülő falfestményt úgy, hogy a meglévő növényzethez komponálja: ez az ökograffiti.
Az ökograffiti lényege, hogy a rajz ráirányítja a figyelmet a városi környe-zetben élő és túlélő növényekre, hangsúlyozva szívósságukat, fontosságu-kat, törékenységüket.
Ismeretlen alkotó
Az ökograffiti figyelemfelkeltő, elgondolkodtató, ihletadó.
Ismeretlen alkotó
Már a helyszínkeresésbe is komoly munkát kell fektetni, de ez is emeli az alkotás értékét. Dzia belga művész Leuvenben festette az alábbi madarat és a rókát.
Mona Lisa aktját csak a Természet cenzúrázhatja: a provokatív festmény 2013-ban került a felújítás alatt álló szöuli Koreai Kortárs Művészeti Mú-zeum kerítésére. Alkotója, Jeseok Lee reklámgrafikus ezzel fejezte ki a múzeum szemléletváltását: a Naked Museum kifejezés arra utal, hogy a felújítás után mindenki számára ingyenessé válik a belépés.
Aki már nagyon várja a tavaszt, ünnepelheti majd a virágok és zöld lombok érkezését ilyen módon is - persze csak miután kikérte a kerítés vagy fal tulajdonosának jóváhagyását.
Eltakarja a málló vakolatot, és bármely évszakot tavasszá varázsol Raquel Rodrigo spanyol iparművész, aki galambhálóra hímezi üde virágmintáit keresztszemes technikával.
Az utóbbi időben mind több nő szerez nevet magának street artistként, többségük nem festékkel, hanem hagyományosan a nők által művelt kézimunka-technológiával változtat a környezetén.
A műteremben elkészített hímzéseket Rodrigo feltekerve szállítja a helyszínre, ahol segítői felszerelik azokat.
A hímzett installációk bárhová felhelyezhetők pár csavarral, és elképesztő módon feldobják a legromosabb házfalat is.
A keresztszemes hímzés a legősibb hímzésminta, a világ minden táján megtalálható, a magyar népművészetben máig élő eljárás.
A spanyol művész térinstallációkat is készít az általa kifejlesztett technikával.
A mai városokban egyre kevesebb az olyan zöld zug, virágos erkély, amelynek látványa enyhítené az élettelen tárgyak nyomasztó hatását: minden csupa kő, aszfalt, fém és műanyag.
Az ilyen vizuális ötletek képesek felüdíteni a legkomorabb környezetet is.
A lengyelek megfestették a világ legnagyobb ökológiai falfestményét, ami tulajdonképpen nem is festmény.
A nyomottvizes eljárással készült, 4900 négyzetméteres alkotás a délkelet-lengyelországi Besszádok, vagy ismertebb nevén Bieszczady-hegység vonulatai között meghúzódó Solina-gát oldalára került.
A 82 méter magas és a 664 méter hosszú gátat a 60-as években építették, ami a maga nemében már akkor a kor legnagyobb építkezései közé tartozott.
A gátfestményt a gát tulajdonosa, a PGE Energia Odnawialna energiaipari vállalat szponzorálta. A feladat megvalósítására Przemek Truścińskit, a jól ismert lengyel illusztrátort és képregényrajzolót kérték fel.
A festményen a Bieszczady-hegység állatai és növényei láthatók, többek között hiúz és sas.
Valószínűleg sokakban felmerül a kérdés, hogy ha egy graffiti elég egyszerűen lehet környezetbarát, akkor ez az alkotás vajon mitől lesz öko. A gátfestmény azért lett e cím birtokosa, mert a hatalmas felületre csupán 50 liter környezetbarát vízfestéket használtak fel, ami egyáltalán nem tartalmaz semmilyen szintetikus anyagot. És azt is csak arra használták, hogy az ábrákat felvázolják a hatalmas falfelületre.
Valójában a Truściński által alkalmazott (rajzolás)technikai megoldástól lett igazán öko az alkotás. Ugyanis Truściński nem festett festékkel, hanem azt használta ki, hogy a gát oldala az évek alatt rettenetesen koszos lett. A művész az előre felvázolt rajzok helyét magasnyomású vízzel lemosva rajzolta meg az elkészült "fordított" graffitit.
Tisztítja a környezetet, modern művészeti ág, mégis bünteti a hatóság – mi az? Hát anegatív (angolul reverse) graffiti néven ismert street art irányzat.
Képviselői nem más utcaművészek alkotásait vagy a tagelők firkáit veszik „festővászonnak”, hanem a nagyvárosi forgalom és környezetszennyezés miatt beszürkült falfelületeket célozzák meg. És nem festékkel dolgoznak, hanem vizes tisztítással alakítják ki a kívánt képet. Egyesek szerint igazán kreatív, elgondolkodtató és környezetbarát az ötlet, mások ugyanúgy büntetnék, mint a hagyományos graffitiseket.
Az irányzat előfutárának sokan Kim Abelest tekintik, aki 1981-ben kezdett foglalkozni a szmogszennyezés művészetté formálásával. Kivágott stencileket helyezett fel a műterme tetejére, és a leülepedő szmog rajzolta ki az "égbolt láblenyomatát". ASmog Collectorsa láthatatlan levegőszennyezésre hívja fel a figyelmet művészi módon.
A negatív graffiti egyik neves képviselője a brit Paul Curtis, aki Moose néven jó tíz évetisztogatja az utcákat, és nem csak az Egyesült Királyságban. Egy amerikai reklámügynökség felkérésére egy tisztítószer népszerűsítésére San Franciscóban készített őshonos növényfajokat ábrázoló stencileket, majd a mintákat „felpucolta” egy autóút zajcsökkentő betonfalára. (Egyes kritikusok szerint eladta magát az ügynökségnek, még akkor is, ha a használt tisztítószer növényi alapú, környezetbarátnak hirdetett termék.)
Moose részese volt aHastings Moth Projectelnevezésű kezdeményezésnek is, amely a történelmi nevezetességnek számító város művészeti újjászületését volt hivatott szimbolizálni. A városvezetés engedélyt adott, hogy az üres falfelületekre ideiglenesen street art alkotások kerülhessenek. Moose hét helyszínre geometrikus formákból kialakított lepkemotívumokat tervezett a falakra, amelyeket az e tájon honos lepkefajok inspiráltak. „A negatív graffiti integrálja a környezetbe a képet, nem pedig elkülöníti attól”, fogalmazta meg egy szakértő.
Scott Wade (aDirty Car Artalapítója)a piszkos szélvédőket emelte művészi szintre. A köznapi „moss le” felirat helyett fantasztikus képeket alkot, műalkotásai azonban valóban a pillanatnak szólnak, hiszen az első eső elmossa őket.
Mivel Scott egy kőzúzalékkal borított út mellett lakik, autóját állandóan belepi a finom fehér por, amelyet ujjával, ecsettel vagy más eszközzel „töröl” képpé.
Egyik híres alkotása Einstein portréja („Hátha értékelné ezt a fajta relativitást”, mondta Scott), de Mona Lisát is párosította már Van Gogh-gal, és Vermeer gyöngyfülbevalós lánya után Ronaldo robbant be az autóüvegre. Galériájában még számtalan pillanatképet meg lehet csodálni.
A negatív graffitisek közül talán a brazil Alexandre Orion törte a legtöbb borsot a hatóságok orra alá. Azok számára kíván üzenni környezettudatos témájú falképeivel, akik máskülönben nem volnának hajlandóak meghallgatni őt. Sao Paulóban egy közlekedési alagút falára tisztított koponyáival arra hívta fel az autóvezetők figyelmét, mit művel egészségünkkel a járművek károsanyag-kibocsátása.
A hatóságok - hogy eltüntessék a provokatív képet – először tisztára mosatták az Orion által átalakított falfelületet. Amikor a művész a szemközti falra is felrajzolta a koponyákat, azt is végig lesikáltatták. A macska-egér harc végén a városvezetés elrendelte, hogy Sao Paulo minden alagútjában tisztítsák meg a falakat a szennyeződésektől – nem igazán voltak fogékonyak az iróniára.
A legfrissebb kezdeményezés a Kickstarter adománygyűjtő oldalon nemrég megjelentGreene Street NYCcsoport, akik 15 ezer dollárt kértek tervük megvalósításához. A Global Clean Art Movement (Globális Tiszta Művészet Mozgalom) irányzathoz csatlakozva egy három elemből álló negatív graffiti projektet szándékoznak alkotni „valamikor május folyamán” a New York-i West Houston Streeten. A tervezett kép a kőolajfüggőség károsságát, a vízbázisok jelentőségét és a szén-dioxid-lábnyom csökkentését hangsúlyozza. A szükséges pénzt alig négy hét alatt összedobták az érdeklődők.