PR-cikk

Gyorsabb, hatékonyabb és biztonságosabb vasúti közlekedés a Budapest-Pécs és a Budapest-Szolnok közötti vasútvonal szakaszain 

Központi forgalomirányító rendszer létesült a 40. számú vasútvonal Pusztaszabolcs-Dombóvár, valamint a 120. számú vasútvonal Rákos-Újszász-Szolnok szakaszán.

A NIF Zrt. beruházásában megvalósuló fejlesztéssel nő a szolgáltatás színvonala az utazóközönség számára. A központi forgalomirányító rendszer kiépítése hatékonyabbá teszi a forgalomszabályozást, valamint elősegíti a menetrend szerinti közlekedés lebonyolítását.

közlekedés vasút MÁV

KÉP: NIF Zrt.

Az utasok számára számos előnnyel jár a fejlesztés:

  • ¤ elérhetővé válnak a forgalmi előrejelzések és a valós idejű közlekedési információk,
  • ¤ pontosabban tarthatóvá válik a menetrend, csökkennek a késések,
  • ¤ a beruházás következtében nő a biztonság, valamint
  • ¤ az utasok még kényelmesebben és gyorsabban érhetik el úti céljukat.

A központi forgalomirányítás (továbbiakban: KÖFI) célja a helyhez kötött jelző- és biztosítóberendezések központból való távműködtetése. Mindemellett folyamatos jelentést küld a berendezések állapotáról, valamint a közlekedő vonatok helyzetéről. A KÖFI széles körű alkalmazásával jelentősen nőtt a hatékonyság és a szolgáltatás színvonala.

A KÖFI telepítése fentieken túl további szolgáltatási színvonal növekedést is eredményezett:

  • ¤ a munkák során megvalósult az utastájékoztató rendszerek korszerűsítése,
  • ¤ a vonatforgalmi adatok közvetlenül felhasználásra kerülnek az utastájékoztató (akusztikus és vizuális) rendszerekben,
  • ¤ továbbá megteremtődik a lehetőség a vonatforgalmi adatok más közösségi közlekedési rendszerek felé történő átadására is.

közlekedés vasút MÁV

KÉP: NIF Zrt.

A KÖFI komplex megvalósítása során több helyen megtörtént a váltófűtési rendszer kiépítése, korszerűsítése, amely a vonalszakasz rendelkezésre állási mutatóit jelentősen javítja a téli időszakban. A KÖFI kiépítésén túl megvalósult az erősáramú rendszerek (váltófűtés, térvilágítás, FET) központból történő felügyelete, az állomások tűz- és vagyonvédelme (tűz- és betörésjelzés), kamerarendszerek telepítése, valamint a várótermek távvezérelt nyitása és zárása is. 

A Pusztaszabolcs-Dombóvár vasúti vonalszakaszon a beruházás részeként megtörtént a Domino 55 típusú biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Szabadegyháza, Sárosd, Nagylók, Sárbogárd, Rétszilas, Simontornya, Tolnanémedi, Pincehely, Keszőhidegkút-Gyönk, Szakály-Hőgyész, Kurd, Döbrököz) távvezérlésének kiépítése. 
A KÖFI központot Pécsett is kiépítették, innen irányítják a vonalszakaszt.
A beruházás kivitelezője a Sárvíz Konzorcium (R-Kord Építőipari Kft. és a Prolan Irányítástechnikai Zrt.) volt.

A Rákos-Újszász-Szolnok vonalszakaszú projekt keretén belül megvalósult a biztosítóberendezéssel rendelkező állomások (Rákoshegy, Maglód, Gyömrő, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiószele, Tápiógyörgye) távvezérlésének kiépítése.
Ezen a vonalon a KÖFI központ Budapesten, a Kerepesi út 14. szám alatti Területi Forgalomirányító Központban kapott helyet.
A KÖFI kiépítésének kivitelezője a Prolan Irányítástechnikai Zrt. volt.

közlekedés vasút MÁV

KÉP: NIF Zrt.

A beruházás számos olyan további lényeges forgalomszervezési és gazdasági előnnyel is jár, melyek az utasok számára közvetlenül nem érzékelhetőek: 

  • ¤ hálózati szintű forgalmi optimum alakítható ki,
  • ¤ a munkavállalók munkakörülményei javulnak,
  • ¤ a forgalmi konfliktusok megelőzhetők, vagy könnyebben kezelhetők, 
  • ¤ szállítási információkat támogat a rendszer, 
  • ¤ költségcsökkentésre van lehetőség, elkerülve a felesleges vonatmegállításokat, 
  • ¤ a beruházás következtében nő az üzembiztonság is.

A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg.

közlekedés vasút MÁV