Az Egyesült Államok útjait napelemekkel fedve megduplázódna az energiatermelés. Képzeljük el, hogy az utat napelemek fedik. Scott Brusaw villamosmérnök jövő februárig szeretné kipróbálni az úgynevezett "Solar Road Panel" (nap-út-panel) prototípusát.



Az Egyesült Államok Nemzeti Autópálya Rendszer úthálózata mintegy 260 000 kilométer hosszúságú, nem számítva a több ezer egyéb állami autóutat. Ha ezek aszfaltját napelemek helyettesíthetnék, Brusaw számításai szerint  megkettőződne az ország energiatermelése. A megvalósítás kulcsa üveg lenne. Az útburkolat egy panele a tervek szerint 1024 modulból áll majd, melyek mindegyike egy napcellát, egy fénykibocsátó diódát (ledet) és egy tárolásra szolgáló ultrakondenzátort tartalmaz az üvegbe ágyazva.

Az üvegnek egyrészt rendkívül ellenállónak kell lennie, másrészt csúszásmentesnek. Fűtőelemeket is be kell majd építeni a burkolatba a hó vagy a jég megolvasztásához, ráadásul öntisztítónak kell lennie a paneleknek. Mondani sem kell, hogy ilyen üveg még nem létezik, de Brusaw reméli, hogy a kollégái hamarosan kifejlesztik.

Az üveg edzésével rendkívüli szilárdság, kopásállóság érhető el, a felszín megfelelő barázdálásával pedig az autógumik tapadása is biztosítható, ez azonban hátrányos az optikai tulajdonságok, a fénynek a fotoelektromos cellákhoz vagy napelemekhez való eljutása szempontjából. A fény a sima felszínű tiszta üveg esetén hasznosul a legjobban, a teljesen sima üvegen azonban minden megcsúszik. Sraffozásszerő hornyokkal ellátott felület lehet a megoldás, a kutatók most dolgoznak ennek változatain.

A cél a 4x4 méteres, napi 7600 wattóra elektromosságot szolgáltató panelek gyártása. Hat ilyen panel kielégítené egy átlagos amerikai otthon villamosenergia igényét. A napelemek felett elhaladó járművek árnyékoló hatását is figyelembe vették a becslésnél. Egy másik ötlet szerint úttestbe ágyazott vízvezetékkel is hasznosítani lehet a napenergiát.

A szoláris úttestbe ledek is beépíthetők, melyekkel megvilágítanák az utat és világító útburkolati jelekként szolgálnának a forgalmi irányról, vagy különböző üzenetekként - mint pl. a "lassíts" felirat - világítanának. Amennyiben az elektromos autók elterjednének, azok feltöltését is az útburkolati energia oldaná meg.

Forrás: Solar Roadways

Brusaw első kísérletére az üvegburkolat-prototípus leszállítása után, 2010 februárjában kerül majd majd sor. A drasztikus vizsgálatok csákánnyal, kalapáccsal, és ha a prototípus még bírja, akkor lőfegyverekkel történnek majd. Ezután az üvegburkolat tehertűrését parkoló, lassú és gyors gépjárművekkel vizsgálják meg.