A klímaváltozás után a gazdasági válság is a civil mozgalmakat igazolta, akik régóta mondják, hogy az európai, de még a magyar fogyasztási szokások sem fenntarthatóak. Ha mindenki úgy fogyasztana, mint egy átlag európai vagy akár egy átlag magyar, elbírná-e a Föld vagy a társadalom? 2008-ban kiderült: a lehetőségeken felüli fogyasztás nemcsak a környezetnek árt, de a gazdaság és a társadalom sem bírja végtelenségig viselni a terheit.
A Tudatos Vásárló 16. száma utánajárt a megoldásoknak
A válság sújtotta gazdasági rendszert éppen javítják, pedig lehet, hogy ennél messzebb kéne menni. Az önkéntes egyszerűsítők mozgalma szerint legalábbis mindenképpen. Ha nem is leszünk rögtön aktivisták, tanulhatunk az önszerveződő fogyasztói csoportoktól is. A Tudatos Vásárlóból kiderül az is, hogy közvetlenül a gazdától vásárolni nem csak kifizetődőbb, de közösségi élmény. Ráadásul a szupermarketekkel ellentétben itt ellenőrizhetjük, hogy ki és milyen körülmények között állította elő, amit megeszünk. A személyesség és a méltányos haszonszerzés a titka a világszerte egyre népszerűbb közösségi hitelezésnek is - az első hazai kezdeményezésről, a nobáról is olvashatnak a Tudatos Vásárlóban.
.
Ha a megszokott intézményeknél maradunk, akkor is van jobb választás. A Cégmérce aktuális rangsorából világos lesz, melyik kiskereskedelmi lánc figyel leginkább környezetére, alkalmazottaira és fogyasztóira; a családias hangulatú, helyi bankot keresők kedvéért pedig a Tudatos Vásárló bemutatja a hazai takarékszövetkezetek világát.
A mindennapi pénzügyek intézéséhez is van ötlete az újságnak. A Tudatos Vásárló összehasonlító terméktesztjéből kiderül, melyik banknál vagy takarékszövetkezetnél érdemes fialtatni kisebb megtakarításunkat. Még mindig sokan vesznek fel áruhitelt, a Tudatos Vásárló tanácsadás rovata bemutatja, mire kell vigyázniuk. Az újság feltérképezte a buktatókat a hitelszerződések és a bankváltás kapcsán is.
A Tudatos Vásárló életmód rovatában többek között idényrecepteket, barkácstippeket, művészeti és ökoturisztikai ajánlót olvashatnak.
Tartalom - kivonat Gandhi után szabadon Önként vállalt egyszerűség Nyugdíj vagy egészség? Géntechnológia és befektetések Cégmérce Szupermarketek rangsora Kötött pálya Lekötött banki betétek összehasonlító tesztje Egymás közt - az év bankjai Ki miért kapott kitüntetést és kitől Bort iszik Társadalmi felelősségvállalás a gyakorlatban Bojkottok és bankok Környezet, emberek és pénz Takarékszövetkezetek: a legjobb otthon Családias hangulatú helyi bankok Baráti alapon Közösségi hitelezés Magyarországon A sufnitól a fogorvosig Áruhitelek Legkisebb közös elosztó Közvetlen kereskedelem a Barát utcában Portré: Kármán Erika Szervező, Szatyor bevásárló közösség Aknaszedő A banki hitelek buktatói Navigátor Bankváltás lépésről lépésre
|
További információk és recenziópéldány igénylése: Gulyás Emese szerkesztő, (30 20 19 318, email: tve@tve.hu, Fax: (1) 225-81-36
A Tudatos Vásárló magazinról
A Tudatos Vásárló kiegyensúlyozott, független tájékoztatással támogatja a fogyasztói döntések meghozatalát, ötleteket és segítséget ad egyéni vagy közösségi kezdeményezések létrehozására, működtetésére.
Kiadó: Tudatos Vásárlók Egyesülete (www.tve.hu)
Archívum: www.tudatosvasarlo.hu/magazin
Megjelenik januárban, áprilisban, júliusban és októberben. Az eddig feldolgozott témák: A fogyasztó hatalma (etikus fogyasztás), Reklám és média, Karácsony, Aktív állampolgár, Víz, Háztartási vegyi anyagok, Idő, Zöldség-Gyümölcs, Szupermarketek, Közlekedés, Hús, Energia, Édesség, Utazás
Ára újságárusoknál: 380 Ft. A magazint a TVE támogatói az újság minden számát postán kapják.
Árusítóhelyek listája, elérhetőség: www.tudatosvasarlo.hu/magazin/arusitohelyek
A Tudatos Vásárlók Egyesületéről
A Tudatos Vásárlók Egyesülete nonprofit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz.
A Tudatos Vásárlók Egyesületének nevéhez a Tudatos Vásárló kiadásán kívül olyan kezdeményezések kötődnek, mint a 2004 óta működő www.tudosvasarlo.hu portál, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó napi frissítésű híroldala; a Cégmérce (www.cegmerce.hu), a magyarországi vállalatok és márkáik környezetvédelmi, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontú rangsorolása; az ország legrészletesebb biobolt kalauza (http://bioboltok.tudatosvasarlo.hu); részletes magyarázatokkal kiegészített, kereshető élelmiszer adalék adatbázis (www.tudatosvasarlo.hu/eszam), egészség- és környezetvédelmi szempontú terméktesztek, tanácsadó szolgálat a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben, vagy a 2009-ben megjelenő Budapest zöld térképe, amely a tudatos vásárlás, a fenntartható fogyasztás helyeit gyűjti össze a fővárosban (javítóműhelyek, bioboltok, kölcsönzők stb.).