Eddig 222 étterem csatlakozott az ÖKO-Pannon kezdeményezésére elindított fővárosi üvegfutár programhoz, melynek célja, hogy a vendéglőkben keletkező nagy mennyiségű üveghulladékot a lehető legnagyobb arányban újrahasznosítsák. Az étteremtulajdonosok többsége örömmel élt az új lehetőséggel, a szállítást végző cég az elmúlt fél évben 90 tonna üveghulladékot gyűjtött be partnereitől. Az ingyenes szolgáltatás egyre népszerűbb Budapesten.



Rosszul állunk az üveghulladék szelektív gyűjtésében, legalábbis ami az Európai Unió elvárásait illeti. Míg az üveghulladék hasznosítási aránya 2008-ban átlagosan 64 százalék volt a közösségben, addig itthon tavaly az üvegcsomagolásnak csupán 28 százaléka került szelektív gyűjtőkbe. Ahhoz, hogy megkezdjük az unióhoz való felzárkózást, idén 32, 2012-ben már 60 százalékra kell feltornásznunk ezt az arányt.  Az ÖKO-Pannon ezért a lakosságot célzó számos szelektív hulladékgyűjtési kampánnyal párhuzamosan a HORECA (vendéglátóipari) iparágak szereplőit is mozgósítja a kvóta teljesítése érdekében. A március 18-án, a Raiker Kft. italnagykereskedéssel közösen tartott sajtótájékoztatón egy ilyen program tapasztalatairól és további lehetőségeiről volt szó.

Egyről a háromra

Az ÖKO-Pannon és a budapesti Raiker 2009. augusztus 1-jén indította útjára az Üvegfutárt, kezdetben csak kísérleti jelleggel, 30 étterem részvételével. A vendéglátóhelyek vezetőit hírlevélben tájékoztatták a programról és a begyűjtés lebonyolításáról. A 30 étteremből visszagyűjtött havi 120 kg-os mennyiség hamarosan a háromszorosára nőtt. Egyre több üzlet csatlakozott az Üvegfutár hálózatához, miközben a begyűjtés eszközei és módszerei is folyamatosan tökéletesedtek. Végül sikerült kialakítani egy olyan logisztikai rendszert, mely a vendéglősök számára a legkényelmesebb és legegyszerűbb megoldást kínálja. A HORECA szektorban keletkező egyutas üvegek  ma még túlnyomórészt a szemétbe, ezáltal a hulladéklerakóra kerülnek, mivel a vendéglátósok számára körülményes a gyűjtőszigetek használata, a házhoz menő szelektív gyűjtés pedig nem jellemző.

Futár telefonhívásra

Az éttermekbe kihelyezett 110 vagy 240 literes gyűjtőedényeket emelőhátfalas kisteherautóval szállítják el, és helyettük minden alkalommal új, üres edényeket hagynak ott. Az éttermek telefonon jelzik, ha megtelt a gyűjtő - van aki naponta, van aki havonta hívja az üvegfutárt, mely 24 órán belül a helyszínre érkezik. A gyűjtőedényben elhelyezhető mindenféle nem betétdíjas üvegpalack és tiszta konzerves üveg. A programban jelenleg 222 budapesti vendéglátóhely vesz részt; ők együttesen havonta több mint 20 köbméter nagy tisztaságú üveghulladékot termelnek. A Raiker által begyűjtött üveghulladékot az ÖKO-Pannon partnere, az Avermann-Holvex Kft. veszi át, és csömöri telephelyén készíti elő hasznosításra.

Kényelmes, egyszerű

Hogy felmérjék a kezdeményezés sikerét, a program gazdái kérdőívet juttattak el az üvegfutár rendszerébe kapcsolt vendéglátó egységekhez. Negyvenkilenc étteremvezető és tulajdonos osztotta meg tapasztalatait, véleményét az eddigiekkel kapcsolatban. Tízből kilenc válaszadó úgy nyilatkozott, hogy szimpatikusnak és hasznosnak találják a kezdeményezést; szerintük az üvegfutár kényelmes megoldás, mely megkönnyíti munkájukat. Tíz százalékuk hasznosnak és követendőnek tartja a programot, de a helyhiány miatt kissé körülményes számukra az üveggyűjtés.

Jöhet a palackfutár? 

Az üvegfutár szolgáltatása ingyenes, és a Raiker nem is szándékozik fizetőssé tenni. Ugyanakkor a program sikerét jól jelzi, hogy a válaszadók negyven százaléka egyéb ellenszolgáltatás fejében akár fizetni is hajlandó lenne érte, majdnem háromnegyedük pedig étlapon, papíralátéten vagy ajtón elhelyezett logóval is szívesen demonstrálná, hogy tagja a hálózatnak. Budapesten az elmúlt fél évben összesen 90 tonna üveghulladék került vissza a körforgásba az üvegfutár jóvoltából, és a vendéglátósok szerint lenne igény az italos kartondobozok és PET palackok hasonló módon szervezett szelektív gyűjtésére is.