A Zöld Térkép azokat a "zöld" lehetőségeket térképezi fel, amelyek segítségével fenntarthatóbb módon tudunk élni. Nincs rajta valami? Tegye fel! Vigyázat: ami nem illik ide, kiszavazható!



Budapest Zöld Térképe a főváros környezeti és társadalmi erőforrásait tárja fel lakói és látogatói számára, alapvetően tájékoztatási, döntéstámogatási céllal. Olyan információs eszköz, amely a környezetbarát és felelős életmód kibontakozását támogatja, ilyen módon pedig a helyi szintű fenntarthatóság előmozdítója. A térkép a fenntarthatóságot szolgáló legkülönbözőbb szolgáltatások egész sorát tartalmazza: boltokat, alternatív közlekedési lehetőségeket, karitatív szervezeteket, javítóműhelyeket, piacokat stb. - több ezer adatot. Ha pedig nincs rajta valami, a térkép készítője, a Tudatos Vásrlók Egyesülete arra bíztat, hogy tegyük fel maguk a lakosok.

Budapest Zöld Térképe a www.zoldbudapest.hu weboldalon érhető el.

ForrA!s: [origo]

A zöld térképek megmutatják például, hol van egy településen

• pihenésre alkalmas zöld felület;
• friss, egészséges, a közelből származó termelői élelmiszert árusító piac;
• a természeti és szocio-kulturális környezettel kapcsolatos tudásunk fejlesztését szolgáló látogatóközpont, tanösvény, kulturális központ;
• használtcikk kereskedés;
• ökologikus termékeket árusító boltok;
• megújuló energiával foglalkozó szakboltok, bemutatóhelyek;
• javítóműhely, ahol használati tárgyainkba új életet lehelnek;
• a helyi szintű turizmus célpontjaiként és a helyi identitás alapjául szolgáló természeti és kulturális értékek;
• méltányos kereskedelemből származó termékeket forgalmazó boltok, kávézók;
• egészséges fogásokat kínáló éttermek, étkezdék.

A térképeken szereplő "zöld pontok" olyan szolgáltatások, amelyek a fenntarthatóság egy vagy több dimenziójához járulnak hozzá. Ez lehet a hulladékmegelőzés, a természeti erőforrásokkal való takarékosság, a méltányosság és társadalmi szolidaritás, az aktív állampolgárság, a természetvédelem, vagy környezetkímélő közlekedés.

A nemzetközi zöld hálózat keretén belül megszülető térképek egy 170 tételes univerzális ikonkészlettel dolgoznak, amelyet esetenként a helyi igények szerint alkalmaznak. Budapest Zöld Térképe jelenleg 29 témakört dolgoz fel, amit hamarosan kiegészít még a kerékpárutak hálózatának és a forgalomcsillapított övezeteknek a feltüntetése is. A budapesti térkép új témaköröket is bevezetett: a kisvasutakat, a teleházakat és az állatmenhelyeket - ezek jelöléséhez új ikonok készültek.

Budapest Zöld Térképének elkészítésére a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) a nemzetközi zöld térkép hálózat New York-i központjával való korábbi kapcsolatfelvétel és egy hosszabb előkészítési időszak után 2008-ban vállalkozott. A Norvég Civil Támogatási Alaptól pályázat útján elnyert támogatással kezdődtek meg a programozási és adatgyűjtési munkálatok. A budapesti térképet az egyesület minta projektnek szánta, aminek kiszélesítésével idővel más magyarországi települések, idővel pedig az egész ország zöld térképe is elkészíthető.

A térképen való keresést földrajzi alapon működő keresőmotor támogatja, aminek segítségével lakóhelyünk vagy egy választott földrajzi pont körül kereshetjük meg tetszőleges távolságban a minket érdeklő szolgáltatásokat. A térképen regisztrációt követően bárki létrehozhat újabb zöld helyeket, amelyeket a felhasználók értékelhetnek, kommentálhatnak, de végső soron ki is szavazhatnak. A regisztrált felhasználók ugyancsak kapcsolatba léphetnek más zöld térképészekkel, akik közül azt is látják, kik élnek a közelükben.

Miben hasznos Budapest Zöld Térképe?

• Döntéstámogatási eszközt a vásárlók, fogyasztók számára: segít megtalálni a lakó- és tartózkodási helyükhöz közeli, a környezettudatos és etikus életmódhoz szükséges szolgáltatásokat.
• Információs eszköz turisták számára, akik számára különösen bajos a sokszor csak a helyiek által ismert "zöld" helyek megtalálása.
• Célcsoport központú, ingyenes marketing-eszköz a térkép profiljába illő szolgáltatásokat nyújtó vállalkozók és vállalkozások, társadalmi és egyéb szervezetek számára.
• Hatékony környezeti kommunikációs eszköz: ráirányítja a figyelmet a fenntarthatóság helyi lehetőségeire (vagy épp ezek hiányára).