Mi, kávéimádók ódákat tudnánk zengeni a kávéról. Sokunk szerint egy csésze fekete - lehetőleg fair trade, hogy még hátba is tudjuk veregetni magunkat - jó társaságban elfogyasztva feldobja a napunkat. Bár sokszor csak futtában, indulás előtt dobjuk be a mindennapi eszpresszót. Persze vannak a kávézósok meg a nemkávézósok, de beülni valahova, egy kedves kávéházba beszélgetni, tanulni vagy csak olvasgatni mindenki szeret.



Nos, kedves kávéimádók, úgy tűnik konkurenciára talált a kávézás hagyományos és meghitt módja. Egyre nagyobb hévvel kínálgatja magát nekünk az amerikai "coffee shop" koncepciójú kávézók tömkelege: az utóbbi években Budapest utcáin sorra nyíltak az ilyen szemléletű kávézók, (pl.: California Coffee, vagy az azóta már be is zárt Gloria Jean´s Coffees) és nemrég egy újabb vetette meg a lábát a fővárosban. Náluk lelke van a kávénak, hirdeti, a lánc pedig a Costa Coffee névre hallgat.

A hazánkban úttörőnek számító California Coffee Company honlapjáról kiderül, sokkal többet nyújt, mint egy hagyományos kávéház. Üzleteikben önkiszolgáló rendszer működik, így "Te döntheted el, hogy kikapcsolódsz egy kényelmes bőrfotelben a város forgatagából vagy a trendi "coffee to go" (kávé elvitelre) elv alapján magaddal viszed ezt a csészébe csomagolt "amerikai érzést". A gond csak az, hogy a bőrfoteles kikapcsolódás esetén is sokszor eldobható pohárban kapjuk az amerikai érzést - az 500 Ft-tól kezdődő kávécsodákat.

Az újfajta kávéházi kultúra így feldob, majd eldob és kidob. Hiszen a csészéket leváltó csúcsszuper, modern, nem szétázó papírpoharak különleges technológiával készülnek, de nem az újrahasználat céljából. Persze nem is a környezetvédelem a legfőbb szempont a tetővel jól záródó, speciális papírból készült, dupla falú poharak (a két réteg miatt nem forrósodik át a faluk), valamint az elengedhetetlen kiegészítőknek számító műanyag szívószálak és a tetők esetében sem. Mivel nem újrahasznosíthatóak - ha még lenne is rá technológia, képtelen energiapazarlást jelentene egy megelőzhető hulladék esetében - a poharak rohamosan telítődő lerakókon vagy égetőben végzik.

Lerakva, a körülményektől függően, tartósan megmaradnak, elégetve légszennyezést okoznak, nem beszélve arról hogy a gyártásba fektetett energia mind elvész. Így a Starbucks mintát követő láncok a fogyasztói szemléletet sulykolják belénk, hiszen már a kávézásból is hulladékgyárat teremtenek. Mivel a hulladék nem az otthoni szemetesbe kerül, a vásárlónak még kevesebb esélye nyílik arra, hogy ráébredjen: újra fölösleges, megelőzhető szemetet termelt.

Forrás: [origo]

A kávéínyencségeket lehetne üvegpohárban vagy bögrékben kínálni, a "take away" (elvitel) pedig áthidalható lenne saját bögrével... Tudom, utópisztikus, de én már elképzeltem egy olyan várost, ahol - ha már mindenképp meg akarjuk fosztani magunkat a beülés élményétől - a hátizsákunkba belefér egy termosz vagy egy tartós használtra tervezett bögre... :-)

Pápa Ágnes

A Kukabúvár.hu Feldob, majd eldobod című cikkének szövegét a lap engedélyével közöltük.