Mivel vásárláskor nemcsak terméket választunk, hanem egy üzletet, vállalkozást is támogatunk, a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) utánanézett, milyen cégek állnak az ismert élelmiszerláncok mögött, és működésük hogyan értékelhető környezeti, társadalmi és fogyasztóvédelmi szempontok szerint. Vizsgálódásaik eredményeként a Cégmérce új listával bővült.



A Cégmérce szempontjai alapján a legjobb, legetikusabb márka a Reál és a G'Roby lett, bár pontszámaik alapján ezeknek a cégeknek is csak közepes az etikai, környezeti teljesítményük. Az etikus, felelős szupermarketek rangsorában a legkevesebb pontot a Tesco, a Lidl és az Aldi kapta. A teljes, 21 céget tartalmazó cégrangsor és a részletek itt.

A vállalatok környezetvédelmi teljesítményének vizsgálata során kiderült, hogy a 21 vizsgált cég közül egyiknek sincs (weboldalán elérhető, magyar nyelvű) környezeti vagy fenntarthatósági jelentése. Az áruházépítésekkel összefüggésben a Spar, a Lidl, illetve a Tesco egyes beruházásai a helyi lakosság szerint a forgalomnövekedés vagy a városkép rombolása miatt ártanak a környezetüknek.

A Tesco egyik beszállítóját Kínában egy környezetszennyezési ügyben súlyos pénzbírságra büntették. Az Aldi és a Lidl Hollandiában kapott kritikát, mivel az általuk forgalmazott zöldségeken húsz éve betiltott növényvédő szerek maradványait találták.

A Spar viszont pontot szerzett, mivel saját biomárkával rendelkezik, és a Cora is, mivel fóti telephelye ISO 14001-es környezetközpontú irányítási rendszerrel működik.
 
A társadalmi szempontoknál jöttek elő a legsúlyosabb problémák. A cégek jelentős része rendszeresen megtéveszti a fogyasztókat, figyelmen kívül hagyja a minőségi vagy higiéniai előírásokat, munkaügyi vétségeket követ el. A törvénysértések sokszor ráadásul a hatósági szankciók ellenére is megismétlődnek.

A Csemege-Match, a Lidl, a Penny Market, Spar és a Tesco az utóbbi években több tucat esetben sértették meg a törvényeket. A www.cegmerce.hu-n összegyűjtött sajtóhírek mellett erről tanúskodnak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Felügyelőség (OMMF) adatai is. Gyakori, hogy egy üzlet tévesen tünteti fel az árat, romlott vagy rossz minőségű terméket tart a polcon, vagy megtévesztő információkat használ a reklámokban. A fentieken kívül is számos lánc többszörös visszaesőnek számít. A Tescóra magyarországi működése során a hatóságok több mint 370 millió forint bírságot szabtak ki, de jelentős büntetést kapott az Auchan, a Spar, a Metro és a Cora is.

Rendszeresek a munkavállalók rovására elkövetett szabálytalanságok is, ami főleg a munkaidő, illetve a szabadságolások terén jelentkezik. A cégek szinte mindegyikét elmarasztalta már az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Felügyelőség. Az Auchant és a Tescót egyéb munkavállalói jogok, illetve az egyenlő bánásmód elvének megsértése miatt is elmarasztalták. A Tesco például származása miatt nem akart felvenni egy roma jelentkezőt.
A Tesco, a Lidl és az Aldi beszállítói a fejlődő országokban rendszeresen követnek el visszaéléseket. Például a Daily Telegraph szerint a Tesco alvállalkozói Bangladesben olyan körülmények között dolgoztatják alkalmazottaikat, ami az ENSZ definíciója szerint kényszermunkának is tekinthető.

A Lidl 2008-ban dolgozóinak megfigyeléséről, zaklatásáról szóló hírekkel került fel az újságok címlapjaira. A diszkontlánc éveken keresztül kémkedett alkalmazottai után - még a mellékhelyiségek használatát is ellenőrizte. A láncok többségének honlapján nincs magyar nyelvű etikai kódex, a legtöbben a TVE megkeresésére sem válaszoltak. Korrupcióval illetve pénzügyi visszaélésekkel kapcsolatban a Metro, az Auchan és az Aldi szerepelt a sajtóban.
 
Állatjóléttel kapcsolatban egyedül a Spart jutalmazták fél ponttal, mivel olyan saját biotermékeket kínál, amelynek előállításakor a gazdálkodó az állatjóléti szempontokra is figyel. A Tesco és a Lidl fél-fél pontot vesztett, mivel polcaikon előfordultak már génmódosított összetevőkből készült termékek. A Tesco az ellene szervezett bojkottok miatt is pontlevonásban részesült.
 
Az értékelés és pontozás rendszeréről bővebben itt: http://www.tudatosvasarlo.hu/a_cegmercerol
 
Új funkció! A Cégmércében új funkció is szerepel: ezentúl az adatbázis felületén keresztül e-mailben lehet üzenni az értékelt cégeknek.
 
Forrás: Tudatos Vásárlók Egyesülete 
 
 
A Cégmércéről

A Cégmérce a cégek környezeti és társadalmi teljesítményéről elérhető publikus adatokat összesíti, és eszerint rangsorolja a vállalatokat.
 
A Cégmérce az utóbbi öt évben nyújtott teljesítményre vonatkozó adatokat értékeli, de az adatbázisban ennél régebbi ügyekre vonatkozó információk is szerepelnek. Az adatgyűjtés során a TVE megkeresi a vállalatokat, tájékozódik az érintett hatóságok adatbázisaiból, valamint a hazai és a nemzetközi sajtóból gyűjt információkat.
 
A Cégmérce célja, hogy segítsen a tudatos vásárlóknak a környezetbarát és etikus márkák azonosításában, megtalálásában; hogy gyorsan és egyszerűen megtalálhatóak legyenek a támogatandó, etikus és az elkerülendő, kritizált márkák, vállalatok,
gyorsan és egyszerűen megtalálhatóak legyenek a támogatandó, etikus, vagy épp az elkerülendő és kritizált márkák, vállalatok;
tájékoztassa a médiát és a közvéleményt a vállalatok társadalmi és környezeti teljesítményéről,
hozzájáruljon a vállalatok fenntarthatóbb, felelősebb működéséhez (felkapottabb nevén a vállalatok társadalmi felelősségvállalásához, amit a CSR betűk jelölnek) és a környezetkímélő, etikus termékek piacának növekedéséhez;
információhoz juttassa azokat a befektetőket, akik a társadalmi felelősségvállalásban és a környezetvédelemben élen járó vállalatokba szeretnék pénzüket fektetni.  
 
A Tudatos Vásárlók Egyesületéről

A Tudatos Vásárlók Egyesülete non-profit, közhasznú szervezet. Célja a fogyasztók hosszú távú érdekeinek képviselete, a fogyasztók tájékoztatása. Célja továbbá, hogy hozzájáruljon a fogyasztói értékek és a vállalati működési gyakorlatok pozitív, a társadalmi és természeti környezet fejlődését támogató változásaihoz. www.tve.hu, www.tudatosvasarlo.hu
 
A Tudatos Vásárlók Egyesületének nevéhez olyan kezdeményezések kötődnek, mint a 2004 óta működő www.tudosvasarlo.hu portál, az ország első és mindmáig egyetlen, az etikus vásárlással foglalkozó, napi frissítésű híroldala; az ország legrészletesebb biobolt kalauza; a részletes magyarázatokkal ellátott, kereshető élelmiszer adalékanyag adatbázis. Az egyesület emellett rendszeresen készít egészség- és környezetvédelmi szempontú termékteszteket, és állandó tanácsadó szolgálatot működtet a fenntartható fogyasztással kapcsolatos kérdésekben.