Napjainkban már nem elegendő egy utasszállító repülőgépet egyszerűen csak jól megtervezni és megépíteni, mindezt környezettudatosan kell megvalósítani, hiszen ez a gyártó cég, a megrendelők és az utazóközönség érdeke is.



Számos módja van a környezettudatos repülőgépgyártásnak és üzemeltetésnek, kezdve a megfelelő anyagfelhasználástól és -megmunkálástól az alternatív üzemanyagok használatáig. Döntő fontosságú azonban az is, hogy az alkatrészeket előállító gyár, illetve az összeszerelést végző üzem is megfeleljen a mindenre kiterjedő környezetvédelmi előírásoknak, irányelveknek. Minderről az európai Airbus cég szakemberei a Környezetvédelmi Világnap kapcsán adtak tájékoztatást.

A környezetvédelmi szempontok érvényesítése egy adott konstrukció esetében már a tervezési szakaszban megkezdődik, sőt magának a gyártósornak a felépítése is környezettudatosan történik. Jó példa erre a legújabb típus, a hamarosan levegőbe emelkedő Boeing 787 Dreamliner "ellenfelének" szánt, egyelőre még csak rajzasztalon létező A350XWB.

A franciaországi Toulouse-ban létesült vadonatúj gyártósor építése során nagy hangsúlyt fektettek a környezet megóvására, kezdve a földmunkáktól az üzem energiaellátásáig. Az építkezésben részt vevő munkagépek hatékonyságának növelése (ami üzemanyag- és költségmegtakarítást, károsanyagkibocsátás- és zajcsökkenést is eredményezett), vagy a kitermelt földmennyiség és a meglévő infrastrukturális elemek (például lebetonozott felületek) újrahasznosítása is ezt a célt szolgálja.

Az új üzemegység energiaellátását rendkívül korszerűen oldják meg, hiszen nem kevesebb mint 22 000 négyzetméternyi napelemet helyeznek el a tetőszerkezeten, ezzel a működési energia mintegy 50 százalékát elő tudják majd állítani. A minden eddiginél nagyobb méretű ablakokkal a természetes fényt növelik a gyártócsarnokban és javítják az átszellőzést is, ez további megtakarításokhoz vezet. Az üzem teljes energiaellátásának és felhasználásának menedzselését egy rendkívül korszerű, integrált számítógépes rendszer végzi, ami tovább optimalizálja a fogyasztást.

Szinte mindenhol jelentős probléma a gyártás során keletkező kommunális és ipari folyékony, illetve szilárd hulladékok gyűjtése, elszállítása és semlegesítése. A folyékony hulladékok szállítását végző gépjárművek számát például a részleges helyben szikkasztással és tisztítással jelentősen lehet csökkenteni, ami a költségmegtakarítás mellett a környezet zaj- és károsanyag-terhelésére is jó hatással van. Ehhez korszerű szennyvízelvezető, tisztító- és tárolórendszerekre van szükség, melyek kiépítése ugyan drága, de hosszabb távon megtérül, és a környezetet is kevésbé károsítják.

Forrás: google earth

Az Airbus üzeme  a Google Earth felvételén

Az élővilág megóvása is fontos feladat, hiszen a nagy alapterületű és magasságú épületek, illetve a hatalmas kiterjedésű, zárt telepek jelentősen befolyásolhatják a környezetében élő fajok életterét, akár ökológiai folyosókat szakíthatnak meg. Az Airbus közleménye szerint a cég erre is odafigyel, például mesterséges fészkelőhelyek kialakításával. Példa erre a megritkult populációjú sólymok megtelepítése, melyek ráadásul hasznos funkciót is ellátnak, hiszen puszta jelenlétükkel elűzik a kisebb, a hajtóművekbe csapódva esetleg balesetet okozó madárrajokat, vagy az egyébként is túlszaporodott galambokat.

Forrás: [origo]

Temesvári Péter